Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tjaa, din "källa" kastade ju sina bevis överbord efter att han hittat dem....
Nå ja, jag anger inte Fransson som källa till någonting. Vad jag vänder mig mot är att man utan något som helst bevis, eller motiv från hans sida, utmålar honom som en lögnare som undanhäller sanningen för andra.
Hans kompetens på olika områden kan och bör ifrågasättas, men att utmåla honom som en marionett i konspiration är befängt om man inte har något att backa upp det med.
Hur tycker du själv:
Är en individ som Björkman helt vid sunda vätskor när han på sin hemsida utan tillstymmelse till bevis svamlar om dykare som skall ha sprängt bort visiret? Jag skulle snarare säga att han er ett praktexempel på en rättshaverist-typ som aldrig kan acceptera ett faktum som inte passar hans
bild av hur det gick till. Hittar man visir separerat från fartyget då har svenska militärdykare sprängt bort det. Vittnar en maskinist om vatten på bildäck så ljuger han eller så är vittnesmålet förfalskat. O.s.v.
Han är som flera andra av konspirationsfanatikerna lätt komisk i sitt bakvända resonemang. Om man möter andra experter som inte håller med om vad man själv anser, så är den enda slutsatsen för en individ av Björkmans kaliber att andra "ljuger", "manipulerar uppgifter" eller "inte vågar kritisera". Läs själv, kalrn skriver ju själv svaret på frågan: det finns inget motiv för experter som Huss eller Rutgersson att ljuga. En mer rimlig slutsats som Björkman sorgligt nog inte kan dra är att det faktiskt går att komma till olika slutsatser utifrån samma fakta.
Citat:
Not 34: Vid ett möte med docent Huss på Tekniska Högskolan i Stockholm i augusti 1997 bad författaren Huss klargöra sina beräkningar. Han vägrade, beskyllde författaren för att vara konspiratorisk (sic) och lämnade rummet. Huss' chef, professor Olle Rutgersson, som bevittnade händelsen, var pinsamt berörd. För eftersom 'Estonia' sjönk långsamt utan att kapsejsa under 35-45 minuter enligt Kommissionen tvingades Huss tydligen manipulera uppgifterna.
...
Professor Rutgersson vågar tydligen inte kritisera sin underställda docents felaktiga beräkningar. Det hela är mycket märkligt - professor Rutgersson kan ju inte ha intresse av att den förfalskade Estoniarapporten (5) får vara oemotsagd?
(min fetstil)
http://www.members.tripod.com/heiwaco/punkt19.htm
Likaså med det tyska varvet, att de möjligen tycker att sjunkförloppet är rimligt och därför inte tar upp frågan finns inte i hans snurriga sinne! Boken är fylld av relevanta fakta och intressanta resonemang, men som debattinlägg eller faktabeskrivning är och förblir den tyvärr smörja.