Ja, väl på landbacken igen trodde han väl inget annat än att alla skulle just betrakta honom
som ett offer här, så nära att ha kunnat förolyckats när ögonstenen Nautilus "havererade".
Inte skulle han mötas av några som helst misstankar, enbart bli föremål för medlidande
och folks ömma omsorger.
Inte heller när bylingen uppenbarade sig och påkallade hans uppmärksamhet fanns det
egentligen någon anledning för honom att börja oroa sig något nämnvärt.
Man ville förstås bara höra efter vad som hände ute till havs, med ubåten, reda ut vad
som kan ha föranlett haveriet, och informera sig om var det var någonstans han släppte
av sin kvinnliga gäst från gårdagen.
Några minuter med polisen så man fick sina uppgifter, ja, sen skulle den populäre Peter
som varit så nära att omkomma, vara fri att gå vart han ville.
Hej då, nu ska jag hem till frugan och katterna, så tacksam att jag överlevde detta.
Det är nog först när han ombeds kliva in i polisbilen allvaret i det hela går upp för honom,
(och jag tycker man ser det på honom också i den där filmupptagningen)
att han kanske faktiskt riskerar att betraktas som något helt annat än ett stackars offer
i den här "vattenbemängda" historien, och att man väl i polishuset kommer att vilja ta sig
en närmare titt på vad han bär på sig, om hans gröna overall bär spår efter någonting som
inte ska behöva vara där såsom blod.
Blodspår från Kim fanns där, men det var på hans nästipp som bekant.
Pyttelitet spår men ändå tillräckligt för att kunna avgöra att det kom från henne.
Det har ju skett ett byte av overall uppenbarligen. Den han bar under "aktiviteterna"
med offret lär ju ha blivit rejält blodbesudlad och är slängd till havs i nån påse.
Tror han hade en hel hög med såna här gröna overaller. Hans favoritfärg.
Hela "personalstyrkan" har jag för mig bar samma overall.