2020-10-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att han njöt av se smärta och ångest i Kims ansikte och ögon. Varför tror du att han inte ville se henne i ögonen?
Jag vet inte. Beats me. Kanske han var tvungen att hålla ögonen på hennes hals och kniven han höll i när han skar av henne huvudet? Så det kanske stämmer att han INTE KUNDE se henne i ögonen.

Tillägg: Hon var nog avsvimmad och blundade, och därför kunde han inte se henne i ögonen. Så var det nog. Han VILLE se henne i ögonen, men kunde inte eftersom hennes ögon var stängda.
Senast redigerad av Picasso2 2020-10-16 kl. 13:43. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-16, 14:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag minns att några här skrev att när Madsen kom iland gick han över en båt som låg förtöjd. Han hade möjlighet att slänga eventuellt minneskort då.
Strax efter ilandstigningen, då när en kvinnlig journalist ropade på honom och frågade om
allt var väl och så vidare, så försvann han ur synhåll ett kort tag, bakom den förtöjda båt
du nämner, och då skulle han ha knutit ett skosnöre som gått upp under "strapatserna till sjöss".
Då när han alltså inte syntes till för en stund har många spekulerat i att han kan ha passat
på och gömt undan ett eventuellt minneskort eller helt sonika funnit det för bäst att låta
det gå ner i vattnet vid bryggan. Botten där ska man sedan noga ha kollat upp från polisens
sida, men inte påträffat något.
Sedan har vi en eminent tråddeltagare, Ottoplommon, som en sommar för några år sedan,
tog sig en avstickare till det här stället där landstigningen ägde rum för att syna närmare
träbryggan Madsen befunnit sig på.
Och så här löd rapporten då:
Citat:
Ursprungligen postat av Ottoplommon
Min egen lilla pyttesemester i somras gick till konstmuseumet Louisiana i Humlebaek, strax söder om Helsingör (eller norr om Köpenhamn beroende på var man befinner sig.) http://www.danmarkguiden.se/louisiana.php
Och jag kan rapportera, att minneskortet inte fanns nedkilat i springorna på träbryggan. Och inte heller nerstoppade i Picassos utställda keramikpottor. Det är mycket noggrant genomsökt av mig. Madsens räddare var ju fritidsfiskare hemmahörande i Humlebaek.

Jag tror att Madsen släppt det över relingen och att en ål på natten såg det glimma i månljuset och svalde det, i tron att det var en silvrig liten spigg. Ålens sista måltid innan vandringen till Saragassohavet, för att fortplanta sig och sedan dö. Hälften av ålarna blir uppätna under vägen och hamnar i någon annans "magge". Huvudsaken är att minneskortet är borta för evigt. https://www.forskning.se/2016/10/06/...sargassohavet/
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-16 kl. 15:02.
Citera
2020-10-16, 15:28
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I "Utredningen" är inte Madsen med. Alls. Han nämns bara som "han". Vi talar om "De hemliga inspelningarna" som kan streamas från dplay.

Åh, tack vad bra! Jag tycker att "utredningen" är så bra, då kan jag se även sista avsnittet.
Citera
2020-10-16, 15:32
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Strax efter ilandstigningen, då när en kvinnlig journalist ropade på honom och frågade om
allt var väl och så vidare, så försvann han ur synhåll ett kort tag, bakom den förtöjda båt
du nämner, och då skulle han ha knutit ett skosnöre som gått upp under "strapatserna till sjöss".
Då när han alltså inte syntes till för en stund har många spekulerat i att han kan ha passat
på och gömt undan ett eventuellt minneskort eller helt sonika funnit det för bäst att låta
det gå ner i vattnet vid bryggan. Botten där ska man sedan noga ha kollat upp från polisens
Sedan har vi en eminent tråddeltagare, Ottoplommon, som en sommar för några år sedan,
tog sig en avstickare till det här stället där landstigningen ägde rum för att syna närmare

Jag undrar om han förstod eller trodde att han skulle bli grundligt undersökt? Han såg väl sig själv som offret då och där eftersom han sa att han var okej. Hur noga kollade de honom? Kan han inte bara gömt kortet i en sko? Han fick väl åka hem senare?
Citera
2020-10-16, 15:32
Medlem
Citat:
Åh, tack vad bra! Jag tycker att "utredningen" är så bra, då kan jag se även sista avsnittet.
Absolut kan du se alla avsnitten. Han blir omtalad som "han", "den häktade" osv. Inte med namn alls. Inte med nån bild heller (hittills i alla fall), inte med något. Detta handlar inte på något sätt om psykopaten själv, utan om utredningen. Serien är bra. Riktigt bra.
Citera
2020-10-16, 15:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag kommer inte riktigt ihåg om polisen gjorde husrannsakan i deras gemensamma huset där hans exfru bodde?

EDIT:
Vet någon om polisen gjorde husrannsakan i huset där Madsens exfru bodde?

Ja, naturligtvis. Och hon lämnade ut datorer och allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jag tror att han kan ha gömt det där någonstans i Dragör ja, under de sista metrarna han hade i frihet - och att någon privatperson snabbt var där och letade, och hittade det. ALLA såg ju den där sekvensen när han gick iland. Polisen letade först långt senare på/i träbryggan där han böjde sig ner för att - synbarligen - knyta skorna. (Detta efter ett "tips" från allmänheten till Jens Møller). Och mig veterligen var området inte avspärrat under tiden.
Citera
2020-10-16, 16:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Absolut kan du se alla avsnitten. Han blir omtalad som "han", "den häktade" osv. Inte med namn alls. Inte med nån bild heller (hittills i alla fall), inte med något. Detta handlar inte på något sätt om psykopaten själv, utan om utredningen. Serien är bra. Riktigt bra.

Jag tycker att den är långsam, tråkig och väldigt lågbudget. Och vem skulle vara intresserad av Møllers privatliv? Och hans dotters? Jag förstår att SVT valde att bara sända detta på Play, och inte i TV.
Citera
2020-10-16, 16:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag undrar om han förstod eller trodde att han skulle bli grundligt undersökt? Han såg väl sig själv som offret då och där eftersom han sa att han var okej. Hur noga kollade de honom? Kan han inte bara gömt kortet i en sko? Han fick väl åka hem senare?

Nej, han fick aldrig åka hem. Han togs direkt till rättsmedicinsk undersökning. Han blev även röntgad, för att de skulle se om han svalt minneskortet.
Citera
2020-10-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att den är långsam, tråkig och väldigt lågbudget. Och vem skulle vara intresserad av Møllers privatliv? Och hans dotters? Jag förstår att SVT valde att bara sända detta på Play, och inte i TV.
Den GÅR ju på måndagkvällar på TV. Och den är ointressant för dig eftersom du inte bryr dig om själva utredningen bakom fallet, utan du bryr dig om Madsen. Vilket du gjorde klart från början i den här tråden för drygt två år sen: Madsen var en intelligent charmör som Kim försökte förföra genom att ha på sig kjol i ubåten vid intervjun.
Citera
2020-10-16, 16:54
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Vilken dokumentär har du sett? Den som går nu, "utredningen"? I så fall ska jag undvika sista avsnittet.
Den som går på D play där en journalist har spelat in deras hemliga telefonsamtal.

Jag upplever mig inte själv som jättekänslig på det viset, men det här fick mig att bryta ihop fullständigt. Jag kände bara att man tappar allt hopp om mänskligheten. Det är inte som att jag inte är känslig som person, men har haft ett arbete där man möter döden rätt ofta och det gör att man får en viss professionell distans, men det här går inte att varken hävda sig eller förbereda sig mentalt på. Ytterst vidrigt!
Citera
2020-10-16, 16:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Den GÅR ju på måndagkvällar på TV. Och den är ointressant för dig eftersom du inte bryr dig om själva utredningen bakom fallet, utan du bryr dig om Madsen. Vilket du gjorde klart från början i den här tråden för drygt två år sen: Madsen var en intelligent charmör som Kim försökte förföra genom att ha på sig kjol i ubåten vid intervjun.

Det där har jag aldrig skrivit. Däremot tror jag att citerade "tysken", när han raljerade över att hon hade kjol på sig i en ubåt med brant stege, rörliga maskindelar, olja o.s.v.. Och jag tänker inte dras in i något mer bråk om det här - skriver du något mer liknande så svarar jag bara inte!

OK, Ingrid Wall klagade någonstans över att den bara skulle sändas på Play, men inte på TV. Men då blev det inte så. Jag har inte TV, så jag håller inte reda på TV-tablåerna.
Citera
2020-10-16, 17:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja, väl på landbacken igen trodde han väl inget annat än att alla skulle just betrakta honom
som ett offer här, så nära att ha kunnat förolyckats när ögonstenen Nautilus "havererade".
Inte skulle han mötas av några som helst misstankar, enbart bli föremål för medlidande
och folks ömma omsorger.
Inte heller när bylingen uppenbarade sig och påkallade hans uppmärksamhet fanns det
egentligen någon anledning för honom att börja oroa sig något nämnvärt.
Man ville förstås bara höra efter vad som hände ute till havs, med ubåten, reda ut vad
som kan ha föranlett haveriet, och informera sig om var det var någonstans han släppte
av sin kvinnliga gäst från gårdagen.
Några minuter med polisen så man fick sina uppgifter, ja, sen skulle den populäre Peter
som varit så nära att omkomma, vara fri att gå vart han ville.
Hej då, nu ska jag hem till frugan och katterna, så tacksam att jag överlevde detta.

Det är nog först när han ombeds kliva in i polisbilen allvaret i det hela går upp för honom,
(och jag tycker man ser det på honom också i den där filmupptagningen)
att han kanske faktiskt riskerar att betraktas som något helt annat än ett stackars offer
i den här "vattenbemängda" historien, och att man väl i polishuset kommer att vilja ta sig
en närmare titt på vad han bär på sig, om hans gröna overall bär spår efter någonting som
inte ska behöva vara där såsom blod.
Blodspår från Kim fanns där, men det var på hans nästipp som bekant.
Pyttelitet spår men ändå tillräckligt för att kunna avgöra att det kom från henne.
Det har ju skett ett byte av overall uppenbarligen. Den han bar under "aktiviteterna"
med offret lär ju ha blivit rejält blodbesudlad och är slängd till havs i nån påse.
Tror han hade en hel hög med såna här gröna overaller. Hans favoritfärg.
Hela "personalstyrkan" har jag för mig bar samma overall.

Skorna lär han ha fått ta av sig så man fick kolla där i också.
Fast jag spekulerade ju tidigare i att han kunnat be att få uppsöka en toalett rätt snabbt
efter att man anlänt till polishuset - man kan ju behöva tvätta av sig och kasta vatten
efter en sån här "pärs" - och om man då tillåtit detta, kunnat hinna därinne på en toa
göra sig av med nåt som han verkligen inte ville skulle komma till farbror polisens kännedom,
som ett sånt där minneskort då. En spolning och så var det vips borta.

Citat:
Han fick väl åka hem senare?

Nej, till hemmet fick han inte komma den dagen och inte någon annan dag heller framöver.
Det var slut med det nu! Med hem och fru och katter. Med stora härliga friheten.
Häktescellen väntade härnäst på Captain Madsen. Nya "hemmet" för lång tid framåt.
På en kväll kastade han bort allt han haft. Och det var en hel del.
Äktenskap, hem, sin utbredda popularitet bland den danska befolkningen, sina alla
påkostade och avancerade projekt med mera.
Allt detta lämpade han "överbord", offrade, för att få tortyrmörda en annan människa.
Även om han levde i föreställningen att lustmordet skulle förbli oupptäckt och han
komma undan med "det perfekta brottet".
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-16 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in