2020-10-13, 08:06
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Sen om det används med annan mening gör det väl inte till slang?
Jo
Citera
2020-10-13, 12:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Kanske för stockholmare som helt tappat någon språklig relevans.

Giftig är ju ett ord. Sen om det används med annan mening gör det väl inte till slang? Bara att det används på ett annat sätt.

Någon som är mer kunnig? För mig kan giftig aldrig bli ett slang-ord bara för att det används med annan mening.
Slang för mig hade varit ett nytt ord för att beskriva något.
Ungefär som att sosse = idiot i mina kretsar betyder det ju inte att det är slang för idiot, bara att vi använder det på sådant sätt.

Men som sagt osäker på vad som kan anses vara slang eller ej, men tror i detta fall att det ej är slang. Men rätta mig gärna.

Jo, det är exakt vad det betyder, en del av definitionen av slang är ord som används i en annan betydelse inom tex ett geografiskt område eller kulturellt sammanhang.

Tex "pingla"/"böna"/"puma" är alla slanguttryck för kvinna/tjej som egentligen betyder nåt annat.
Senast redigerad av Sereena 2020-10-13 kl. 12:09.
Citera
2020-10-13, 12:44
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
På Svenska så kan man säga att en person förpestar sin omgivning.

Precis. Jag begriper inte denna vurm för puerila latinismer. ”Toxisk maskulinitet” är ett annat lustigt exempel. Nedbrytande manlighet går väl lika bra, så slipper man låta som en som Nassim Taleb definierar som IYI, intellectual yet idiot.
Citera
2020-10-13, 13:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Precis. Jag begriper inte denna vurm för puerila latinismer. ”Toxisk maskulinitet” är ett annat lustigt exempel. Nedbrytande manlighet går väl lika bra, så slipper man låta som en som Nassim Taleb definierar som IYI, intellectual yet idiot.

För mig så beror ordval en hel del på sammanhang och omgivning, mitt språkbruk med polarna är helt annorlunda än vad det är med folk jag inte känner eller inte är lika nära med.
Jag använder inte samma språk med farsan som jag gör med morsan osv
Även på nätet så styrs mycket av mitt ordval av vilken publik jag har (och till viss del av hur petiga den aktuella plattformen är, friare plattformar=vassare språkbruk).
Är jag riktigt förbannad på en petig plattform så tenderar jag att använda väldigt många "stora" ord (ie förolämpa dom rejält utan att en jäkel fattar att man varit annat än hövlig)

I det här fallet så beror det väl lite på om man beskriver vad/hur personen är, eller vad dom gör.

H*n har en toxisk personlighet som förpestar omgivningen.
H*n är en toxisk person som förpestar sin omgivning.
Citera
2020-10-13, 14:38
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
För mig så beror ordval en hel del på sammanhang och omgivning, mitt språkbruk med polarna är helt annorlunda än vad det är med folk jag inte känner eller inte är lika nära med.
Även på nätet så styrs mycket av mitt ordval av vilken publik jag har (och till viss del av hur petiga den aktuella plattformen är, friare plattformar=vassare språkbruk).
Är jag riktigt förbannad på en petig plattform så tenderar jag att använda väldigt många "stora" ord (ie förolämpa dom rejält utan att en jäkel fattar att man varit annat än hövlig)

I det här fallet så beror det väl lite på om man beskriver vad/hur personen är, eller vad dom gör.

Jag tycker inte toxisk personlighet eller dito maskulinitet hör till vardagsspråket – eller till svenska språket överhuvudtaget. Kanske som diagnos inom psykiatrin. I svenskan har ”toxisk” inte använts i den överförda bemärkelsen (däremot är den vanlig i franskan (toxique) åtminstone sedan mitten av 1800-talet) och det känns inte särskilt påkallat att göra det i fortsättningen heller.

På gängse svenska skulle man kunna säga: ”Med sitt destruktiva beteende förpestar NN sin omgivning.”
Citera
2020-10-13, 16:48
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Jo, det är exakt vad det betyder, en del av definitionen av slang är ord som används i en annan betydelse inom tex ett geografiskt område eller kulturellt sammanhang.

Tex "pingla"/"böna"/"puma" är alla slanguttryck för kvinna/tjej som egentligen betyder nåt annat.
Men används pingla, böna, puma så lokalt då?

Eller kulturellt sammanhang?

Jag hör nästan aldrig någon använda det i den bemärkelsen, och i den bemärkelsen tycker jag det nästan är dött?

Slang bör ju i så fall vara aktuellt utifrån användandet eller?
Citera
2020-10-13, 16:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Men används pingla, böna, puma så lokalt då?

Eller kulturellt sammanhang?

Jag hör nästan aldrig någon använda det i den bemärkelsen, och i den bemärkelsen tycker jag det nästan är dött?

Slang bör ju i så fall vara aktuellt utifrån användandet eller?

Jag använde några historiskt sett välkända exempel på hur vanliga ord kan användas som slanguttryck...
Citera
2020-10-14, 09:29
Medlem
Citat:

Kallas style-shifting inom sociolingvistik. Osäker på vilken svensk term som motsvarar denna.
Citera
2020-10-14, 10:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeqqo
Kallas style-shifting inom sociolingvistik. Osäker på vilken svensk term som motsvarar denna.

Kodväxling heter det när man byter mellan olika språk under talets gång. Detta att byta stilnivå på språket beroende på sammanhang kan nog kallas stilväxling.
Citera
2020-10-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

Toxisk maskulinitet är väl inget vedertaget begrepp? "Toxic personality" är däremot det, och översätts "skadlig personlighet".
Citera
2020-10-14, 12:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Toxisk maskulinitet är väl inget vedertaget begrepp? "Toxic personality" är däremot det, och översätts "skadlig personlighet".

Toxisk maskulinitet är väl främst ett feminazi påhitt.
Citera
2020-10-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kodväxling heter det när man byter mellan olika språk under talets gång. Detta att byta stilnivå på språket beroende på sammanhang kan nog kallas stilväxling.

Absolut, tolkar dock det citerade som att det är språkbruket och inte själva språket som växlas.

Kodväxling och stilväxling, då behåller jag de termerna i minnet om jag behöver ta fram dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in