Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-03, 08:48
  #2833
Medlem
Helvete vad Tesla gick ner, -7,38%, men nej jag sålde inte, håller min position, men det var en rejäl nedgång. På grund av Trump och Corona eller?

Förstår fortfarande inte varför det påverkar. Varför skulle folk sälja Tesla för att Trump blir sjuk? Totalt konstigt för mig.
Citera
2020-10-03, 08:52
  #2834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Visst, men jag snackar om pris jämfört med motsvarande fossilbilar.

De som idag betalar säg 350 000 för en fossilbil får nog betala närmare det dubbla för att få samma bil och standard, kanske 650 000 till 700 000 kr för en elbil.

Av den anledningen går det trögt och därmed måste regeringen göra något, men något menar jag mer än de gör idag.

Helt korrekt, börja spana på elbil men insåg att man inte är villig att punga upp en förmögenhet för en vettig elbil. Kör Zoe och Kias på jobb men det är för att ta sig från A till B.

Som privat så funkar det inte, inte heller de andra under 300000.

Man får lägga minst 600000kr känns de som + säkra upp huset och installera station hemma.
Citera
2020-10-03, 09:04
  #2835
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Helvete vad Tesla gick ner, -7,38%, men nej jag sålde inte, håller min position, men det var en rejäl nedgång. På grund av Trump och Corona eller?

Förstår fortfarande inte varför det påverkar. Varför skulle folk sälja Tesla för att Trump blir sjuk? Totalt konstigt för mig.

Pga försäljning. De gör rekord men aktien har tillväxt inprisad och i Europa går det bedrövligt. De har halverat sin marknadsandel. Kina är ganska flat. De har inte efterfrågan för maxkapacitet på fabrikerna, även om det är nära, och detta för ett bolag som är prissatt för extrem tillväxt.
Citera
2020-10-03, 09:16
  #2836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Helt korrekt, börja spana på elbil men insåg att man inte är villig att punga upp en förmögenhet för en vettig elbil. Kör Zoe och Kias på jobb men det är för att ta sig från A till B.

Som privat så funkar det inte, inte heller de andra under 300000.

Man får lägga minst 600000kr känns de som + säkra upp huset och installera station hemma.

Håller med, det är brutalt dyrt med elbil. Vill jag ha en motsvarande bil jag har idag så måste jag nog punga ut 600 000 för en elbil.

Jag har tidigare sagt att man får lägga närmare dubbla priset för motsvarande elbil och det kanske har ändrats bara lite, men är nästan sant fortarande
Citera
2020-10-03, 10:06
  #2837
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Använder man inte autopilot främst när man bedömer trafiksituationen som enkel och ofarlig? Därför blir statistiken bättre än för ett genomsnitt av körning?

Dessutom är det väl dubbel kontroll i nuläget? Både autopilot och förare. Man får inte släppa ratten? Det går inte att jämföra med bara autopilot.

Om Tesla inte får FSD godkänt av myndigheter finns det förmodligen en rimlig orsak. Det var snack om överreglering även när det gällde SpaceX landing av kapseln med raketmotorer. Jag tror Tesla måste acceptera myndigheternas kontroller av en helt ny teknik.

ja det stämmet. Vissa delar av världen kommer vara snabbare att acceptera det än andra. Visar det sig att det sen kan bevisas att det är långt mindre olycke rkommer de andra inte ha nått val än att acceptera det.

Första steget kommer vara att man måste sitta bakom ratten och bilen gör allt jobb, Den datan kan sen användas för att påvisa att självköring är möjlig.
Länder som Sverige kommer vara sega att acceptera tranformeringen, Kalifornien kommer vara en av de första tror jag.
Citera
2020-10-03, 12:09
  #2838
Avstängd
Om tre år pumpar Tesla ut 25 000 dollarsbilar ur en armé av fabriker. Dessa med autopilot och med en range 30% längre än idag. Det är batterierna som kostar idag. Inte imorgon. It's going to happen. De som deltar i denna tråd är korttids gamblers. Er energi och intresse är främst kortsiktighet, snabba resuktat och egenyttigt. Ni kan lika gärna vara på Solvalla Ni kommer aldrig att börja tillverka något. Inte ens en cykel.

Tesla ändrar världen till det bättre. Musk sätter gagball på Greta. Tänk 5 år. Tänk 10 år. Så ska man se på Tesla. Det är ingen Quick fix för er ens om de är bäst och snabbast i världen. De duger inte ändå för er som individer på egen jakt. Köp andra aktier. Tesla klarar sig helt utan daytraders. Precis som de klarar sig utan byråkrater och marknadsförare och annonsering. Waste of time.

När en daytrader varit och skitit på dass så har Elon Musk på samma tid tillverkat 3 nya elbilar och installerat 3 nya soltak. När en daytrader funderar på kurser/spekulation. Funderar Musk på fysik och genomförande. Jag tror inte Musk funderar på aktiekursen själv eftersom det är waste of time.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-03 kl. 12:27.
Citera
2020-10-03, 12:45
  #2839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Pga försäljning. De gör rekord men aktien har tillväxt inprisad och i Europa går det bedrövligt. De har halverat sin marknadsandel. Kina är ganska flat. De har inte efterfrågan för maxkapacitet på fabrikerna, även om det är nära, och detta för ett bolag som är prissatt för extrem tillväxt.


The Tesla Model 3 has taken the top spot as the most popular electric vehicle in Europe in terms of sales for August. The most-affordable EV from Tesla overtook the Renault Zoe in the rankings, which has dominated the European market for several months.

The most popular models
Since the Renault ZOE results weakened in August (to 6,183), the improving Tesla Model 3 has become the best selling plug-in for the month with 7,020 registrations. Those two models are racing for first place for the year and ZOE is on the lead (52,150 VS 41,047).

The domination of the Model 3 in the European market is quite impressive, considering Tesla does not have a functioning production facility on the continent. Currently, Tesla is building one near Berlin, Germany, but it won’t start building any cars until Summer 2021.
__________________
Senast redigerad av löl 2020-10-03 kl. 12:56.
Citera
2020-10-03, 16:47
  #2840
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
The Tesla Model 3 has taken the top spot as the most popular electric vehicle in Europe in terms of sales for August. The most-affordable EV from Tesla overtook the Renault Zoe in the rankings, which has dominated the European market for several months.

The most popular models
Since the Renault ZOE results weakened in August (to 6,183), the improving Tesla Model 3 has become the best selling plug-in for the month with 7,020 registrations. Those two models are racing for first place for the year and ZOE is on the lead (52,150 VS 41,047).

The domination of the Model 3 in the European market is quite impressive, considering Tesla does not have a functioning production facility on the continent. Currently, Tesla is building one near Berlin, Germany, but it won’t start building any cars until Summer 2021.

Det är bra att ha den främsta modellen men det finns fler modeller från konkurrenter nu som var och en tar marknadsandelar av den totala kakan, uppenbarligen. Med tanke på att konkurrenterna kommer ut med nya modeller i en strid ström jämfört med Tesla så tror jag det kan bli fortsatt svårt att försvara den marknadsandel de har.
Citera
2020-10-03, 17:04
  #2841
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Om tre år pumpar Tesla ut 25 000 dollarsbilar ur en armé av fabriker. Dessa med autopilot och med en range 30% längre än idag. Det är batterierna som kostar idag. Inte imorgon. It's going to happen. De som deltar i denna tråd är korttids gamblers. Er energi och intresse är främst kortsiktighet, snabba resuktat och egenyttigt. Ni kan lika gärna vara på Solvalla Ni kommer aldrig att börja tillverka något. Inte ens en cykel.

Tesla ändrar världen till det bättre. Musk sätter gagball på Greta. Tänk 5 år. Tänk 10 år. Så ska man se på Tesla. Det är ingen Quick fix för er ens om de är bäst och snabbast i världen. De duger inte ändå för er som individer på egen jakt. Köp andra aktier. Tesla klarar sig helt utan daytraders. Precis som de klarar sig utan byråkrater och marknadsförare och annonsering. Waste of time.

När en daytrader varit och skitit på dass så har Elon Musk på samma tid tillverkat 3 nya elbilar och installerat 3 nya soltak. När en daytrader funderar på kurser/spekulation. Funderar Musk på fysik och genomförande. Jag tror inte Musk funderar på aktiekursen själv eftersom det är waste of time.

Jag känner mig lite splittrad eftersom jag gärna vill vara positiv till folk som gör konstruktiva saker och som i det här fallet leder trender som förbättrar världen. Det är fantastiskt. Men med det sagt så köper jag inte personkulten kring Elon Musk och alla Tesla anhängares framtidsförhoppningar. Det räcker långt att Tesla var med och drev på utvecklingen, det betyder inte att de kommer dominera för alltid. Och vad gäller Elons geni så är han bara en person, med 6 barn och hur många företag, 4-5? Det spelar ingen roll om han är väldigt smart, han kan inte på egen hand göra Tesla tekniskt överlägset jämfört med konkurrenterna. Dessutom verkar det som han lägger en stor del av sin tid på PR, och gör det bra, vilket är logiskt och en enklare förklaring till varför Tesla varit så framgångsrikt jämfört med att tro att det är hans tekniska geni som ligger bakom allt. Ryktet om hans geni har förmodligen gjort betydligt mer för Tesla än hans verkliga geni i den mån han är ett geni.
Citera
2020-10-04, 01:25
  #2842
Avstängd
wwrs avatar
Tesla säljer alltså redan "Full Self Driving".

Något som kan komma att påverka attityden till hela företaget och dess värdering är hur data hanteras. Det är anmärkningsvärt att Tesla valt kameror för att försöka skapa självkörande bilar. Andra företag har istället valt Lidar. Data från kamerorna skickas till Tesla centralt. Det uppges vara för att m.h.a. Artificiell Intelligens förbättra självkörningen. Tesla skaffar sig alltså data om bilägaren samt även bilder på det den kör förbi. Om du befinner dig i närheten när en Tesla passerar kanske du fastnar på en video som skickas till Tesla. Om mer omfattande kritik mot detta uppkommer kan attityden till och värderingen av företaget påverkas kraftigt.

I sambandet skall man notera att det även diskuterats om Musks Starlink skulle kunna vara spionsatelliter och på samma sätt samla in bilddata. Den diskussionen har moderaterna bett att få i separat tråd här:
(FB) Starlink (SpaceX), är det egentligen spionsatelliter?

Citat:
Tesla to offer bird’s eye view through Autopilot camera in FSD package

Bird’s eye view, a vision monitoring system that renders a view of a vehicle from the top to help park and navigate tight spaces, has become a popular feature in premium vehicles and it has even moved down market over the last few years.

It is generally made possible due to an array of 5 or 6 camera around the vehicle.It sounds like the new feature is going to be offered under the Full Self-Driving Capability package, which recently saw a price increase to $8,000.
https://electrek.co/2020/10/03/tesla...d-package/amp/

Citat:
What Tesla knows about you
https://www.axios.com/what-tesla-kno...6b0afac45.html

Citat:
Your Tesla Is Watching–and Recording–You All the Time

From logging location and speed to snapping video of locations and bystanders, every Tesla is a mobile data mine
https://www.lamag.com/citythinkblog/...-data-privacy/
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-04 kl. 01:27.
Citera
2020-10-04, 02:40
  #2843
Avstängd
wwrs avatar
Telefonens stavningsprogram slog till inlägget ovan. "moderaterna" skall självfallet vara "moderatorerna".
Citera
2020-10-04, 06:29
  #2844
Avstängd
wwrs avatar
Vad gäller kameran inuti kupén så tror jag bilägaren måste godkänna att den levererar bilder till Tesla. Kolla att ni klickar rätt bland menyerna ...
Citat:
Tesla may activate the Model 3 and Model Y's in-cabin camera in the next over-the-air software update. In April, Elon Musk had confirmed there was a camera in the panel that holds the rearview mirror in place.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...odel-3-model-y

Vad gäller kamerorna kanske en diskussion mellan EU och Tesla skulle kunna uppstå. EU talar ju mycket om dataskydd. Jag vet inte vilka krav EU ställer på hanteringen av de videos som Teslabilarna skickar till Kalifornien.

Jag tror EU och Tesla tjänar samma herrar. Men skulle en konflikt uppstå kunde Teslas kurs få sig en rejäl törn.

Lite tejp över det inre backspegelmontaget, för säkerhets skull?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-04 kl. 06:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback