Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-02, 12:56
  #2821
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sen kör en Tesla genom en lerpöl och kamerorna blir täcka av smuts vilket gör hela systemet obrukbart. Ska Teslan då be resenären som åker en taxiresa gå ut och torka rent kamerorna?

Vem vill ens ha sin bil körandes med massa främlingar hela dagarna? Trevligt när ens bil kommer hem från sitt "jobb" och du hittar en spya i baksätet från en som åkte hem från puben... Men detta förutsätter såklart att Teslorna faktiskt kommer klara av FSD. Det händer fortfarande titt som tätt att Teslorna dödar sina ägare genom att svänga rakt in i betongfundament på motorvägen eller kör rakt in i stillastående lastbilar. Nu vill dom alltså dessa ska köra själv inne i stadskärnor med folk överallt. Hur länge dröjer det innan en Tesla kör ihjäl en fotgängare och det hela ska utredas? Kommer någon vilja äga en bil och sitta i den och blint förlita sig på att denna inte kör ihjäl någon och den som satt i bilen får ta på sig ansvaret? Ska Tesla ta på sig ansvaret i en sådan situation? Vem ska ens dömas skyldig för olyckan? Elon Musk?

Största hindret för FSD är inte tekniken utan lagstiftningen, och även om man får FSD fungera (vilket är långsökt i sig) kommer det ske olyckor där bilen kommer vara den skyldiga, vem ska dömas skyldig?

https://www.youtube.com/watch?v=cPMvQphJQiE
https://youtu.be/Aa-JvLlRfN8

Framtiden...

Allt nytt är farligt. Videobandspelare, parabolantenner, micros, mobiler, internet, Samnytt, Flashback etc. etc. Om 10 år kommer varenda lastbil att köra utan förare och var och varannan bil. Om 18 månader är det 200-300% säkrare att åka med Tesla som kör än en människa. Om 10 år 100 ggr säkrare. (minst) Om du äger en pool-bil så kan du begränsa vem och vilka som får tillgång till den. I länder som Japan kommer det att funka att köra taxi med den hej vilt till allmänheten men inte i länder som allt mer låg-IQ Sverige. Ett land där studenter numera kommer ut mer korkade från högskolor som Södertörn/Malmö tex än när de startade utbildningen och en regering som skriver ut 2000 uppehålltillstånd till MENA i veckan. I Tokyo, Hong Kong, Taiwan, Singapore kan du ha "taxi" år ut och år in. I Sveriges förorter en nanosekund. Allt handlar om IQ och kollektiv konsekvensorientering.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-02 kl. 13:07.
Citera
2020-10-02, 13:15
  #2822
Medlem
Tesla's försäljningssiffror är ner 76% i Europa: (FB) Tesla inte ens top 10 elbil. Sales kraschar i Europa. Ner 76 %

Elon Musk är en con man, Tesla's kvalité är sämre än någon bil som någonsin tillverkats: https://eu.usatoday.com/story/money/...20/3249943001/
Citera
2020-10-02, 14:12
  #2823
Medlem
Model 3 säljer bättre än de 5 efterföljande modellerna kombinerat.

https://www.teslarati.com/tesla-mode...five-combined/

Och levererar 139.900 bilar Q3
Citera
2020-10-02, 17:33
  #2824
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Folk kommer att dela bilar med varandra. "kollektivbilar" pooler etc. En bil står still mesta av tiden och tar plats bara. Du kommer att kunna köpa en andel av en bilpool och kalla på bilen när du behöver den.
Och vad gör jag om jag behöver använda min bil och någon annan i bilpoolen är iväg i Säffle med den? Ska jag promenera då?

Tror väldigt få kommer vilja använda sina bilar i bilpooler, annars hade bilpooler redan slagit igenom. Det är inget krav att bilarna måste vara eldrivna för att folk ska låna ut bilar till varandra.
Citera
2020-10-02, 19:54
  #2825
Medlem
rrpipers avatar
I Norge som är ett föregångsland inom elektrifiering av fordon sålde ID3 nästan dubbelt mot model 3 senaste månaden och Polestar 2 sålde nästan lika många som model 3.

https://itavisen.no/2020/10/02/tesla-er-slatt-av-vw/

Varför? Model 3 har ett överlägset laddningssystem och har fått bättre recensioner. Kanske är det mer lockande att köpa en ny model än en model som har några år påm nacken. Det kommer fortsätta att komma nya modeller från olika tillverkare kontinuerligt.
__________________
Senast redigerad av rrpiper 2020-10-02 kl. 19:57.
Citera
2020-10-02, 20:41
  #2826
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
I Norge som är ett föregångsland inom elektrifiering av fordon sålde ID3 nästan dubbelt mot model 3 senaste månaden och Polestar 2 sålde nästan lika många som model 3.

https://itavisen.no/2020/10/02/tesla-er-slatt-av-vw/

Varför? Model 3 har ett överlägset laddningssystem och har fått bättre recensioner. Kanske är det mer lockande att köpa en ny model än en model som har några år påm nacken. Det kommer fortsätta att komma nya modeller från olika tillverkare kontinuerligt.

Jättekonstigt! Nästan som om det finns flera parametrar än laddningssystem när man köper bil? Dumma norrmän, tänker de inte på hur det här påverkar aktiepriset?
Citera
2020-10-02, 20:42
  #2827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
I Norge som är ett föregångsland inom elektrifiering av fordon sålde ID3 nästan dubbelt mot model 3 senaste månaden och Polestar 2 sålde nästan lika många som model 3.

https://itavisen.no/2020/10/02/tesla-er-slatt-av-vw/

Varför? Model 3 har ett överlägset laddningssystem och har fått bättre recensioner. Kanske är det mer lockande att köpa en ny model än en model som har några år påm nacken. Det kommer fortsätta att komma nya modeller från olika tillverkare kontinuerligt.

Kanske för att de som inte har råd med en Model 3 nu köper billigare elbilar. Senaste bilen jag skaffade förra året kostade ca 330 000 kr (inte elbil). För det priset fick jag mycket bil för pengarna. Det är kanske möjligt att få en elbil för de pengarna idag, men inte i klass med den bil jag köpte.

De som jag som kanske lägger 300 000 plus för en ny bil och sen fundera rpå elbil och ser att de knappt får en Renault Zoe för de pengarna känner sig så klart inte så sugna på att byta ner sig.

Norge däremot har ju mycket lägre priser på elbilar, så där ger det inte mycket att köpa en fossilbil, men i Sverige får man fortfarande mycket mer bil för pengarna om den är fossil. Det tolkar jag bara som att det är ett totalt misslyckande för miljöpartiet.

När Sverige lyckas ställa om sin politik så den matchar Norge på området så kommer det börja hända saker.
Citera
2020-10-02, 21:24
  #2828
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske för att de som inte har råd med en Model 3 nu köper billigare elbilar. Senaste bilen jag skaffade förra året kostade ca 330 000 kr (inte elbil). För det priset fick jag mycket bil för pengarna. Det är kanske möjligt att få en elbil för de pengarna idag, men inte i klass med den bil jag köpte.

De som jag som kanske lägger 300 000 plus för en ny bil och sen fundera rpå elbil och ser att de knappt får en Renault Zoe för de pengarna känner sig så klart inte så sugna på att byta ner sig.

Norge däremot har ju mycket lägre priser på elbilar, så där ger det inte mycket att köpa en fossilbil, men i Sverige får man fortfarande mycket mer bil för pengarna om den är fossil. Det tolkar jag bara som att det är ett totalt misslyckande för miljöpartiet.

När Sverige lyckas ställa om sin politik så den matchar Norge på området så kommer det börja hända saker.

Polestar 2 och Model 3 har ungefär samma pris och säljer ungefär lika bra just nu (i Norge). Så även många som har råd med Tesla väljer nåt annat.
Citera
2020-10-02, 22:15
  #2829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Polestar 2 och Model 3 har ungefär samma pris och säljer ungefär lika bra just nu (i Norge). Så även många som har råd med Tesla väljer nåt annat.

Visst, men jag snackar om pris jämfört med motsvarande fossilbilar.

De som idag betalar säg 350 000 för en fossilbil får nog betala närmare det dubbla för att få samma bil och standard, kanske 650 000 till 700 000 kr för en elbil.

Av den anledningen går det trögt och därmed måste regeringen göra något, men något menar jag mer än de gör idag.
Citera
2020-10-03, 01:13
  #2830
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sen kör en Tesla genom en lerpöl och kamerorna blir täcka av smuts vilket gör hela systemet obrukbart. Ska Teslan då be resenären som åker en taxiresa gå ut och torka rent kamerorna?

Vem vill ens ha sin bil körandes med massa främlingar hela dagarna? Trevligt när ens bil kommer hem från sitt "jobb" och du hittar en spya i baksätet från en som åkte hem från puben... Men detta förutsätter såklart att Teslorna faktiskt kommer klara av FSD. Det händer fortfarande titt som tätt att Teslorna dödar sina ägare genom att svänga rakt in i betongfundament på motorvägen eller kör rakt in i stillastående lastbilar. Nu vill dom alltså dessa ska köra själv inne i stadskärnor med folk överallt. Hur länge dröjer det innan en Tesla kör ihjäl en fotgängare och det hela ska utredas? Kommer någon vilja äga en bil och sitta i den och blint förlita sig på att denna inte kör ihjäl någon och den som satt i bilen får ta på sig ansvaret? Ska Tesla ta på sig ansvaret i en sådan situation? Vem ska ens dömas skyldig för olyckan? Elon Musk?

Största hindret för FSD är inte tekniken utan lagstiftningen, och även om man får FSD fungera (vilket är långsökt i sig) kommer det ske olyckor där bilen kommer vara den skyldiga, vem ska dömas skyldig?

https://www.youtube.com/watch?v=cPMvQphJQiE
https://youtu.be/Aa-JvLlRfN8

Framtiden...

BIlarna har kamera installerat som visar passagerarna, och det kan lösas med rating system ungefär som uber och andra appar, spyr nån ner din bil går det att lokalisera vem det var.

Ang FSD är tekniken inte klar ännu och något de är tydliga med, men man måste tänka flera år framåt, e dag kommer det mest troligt vara löst. Hur det bevisas att det är säkrare är eg ganska enkelt via statistik.
Det finns redan idag satistik som visar på att när Autopilot är påslaget minskar antalet olyckor kraftigt, det betyder inte att de inte förekommer.
Det regulatoriska kommer vara ett hinder ja Eu kommer förmodligen vara sega på det, andra länder kommer snabbt vilja ha in det då de vill ligga i framkant i tekniken, liksom de tkommer finnas dinosaurier som motsätter sig ny teknik liksom det alltid funnits genom historien.
Citera
2020-10-03, 04:48
  #2831
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
BIlarna har kamera installerat som visar passagerarna, och det kan lösas med rating system ungefär som uber och andra appar, spyr nån ner din bil går det att lokalisera vem det var.

Ang FSD är tekniken inte klar ännu och något de är tydliga med, men man måste tänka flera år framåt, e dag kommer det mest troligt vara löst. Hur det bevisas att det är säkrare är eg ganska enkelt via statistik.
Det finns redan idag satistik som visar på att när Autopilot är påslaget minskar antalet olyckor kraftigt, det betyder inte att de inte förekommer.
Det regulatoriska kommer vara ett hinder ja Eu kommer förmodligen vara sega på det, andra länder kommer snabbt vilja ha in det då de vill ligga i framkant i tekniken, liksom de tkommer finnas dinosaurier som motsätter sig ny teknik liksom det alltid funnits genom historien.
Använder man inte autopilot främst när man bedömer trafiksituationen som enkel och ofarlig? Därför blir statistiken bättre än för ett genomsnitt av körning?

Dessutom är det väl dubbel kontroll i nuläget? Både autopilot och förare. Man får inte släppa ratten? Det går inte att jämföra med bara autopilot.

Om Tesla inte får FSD godkänt av myndigheter finns det förmodligen en rimlig orsak. Det var snack om överreglering även när det gällde SpaceX landing av kapseln med raketmotorer. Jag tror Tesla måste acceptera myndigheternas kontroller av en helt ny teknik.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-03 kl. 05:24.
Citera
2020-10-03, 08:20
  #2832
Medlem
bajssprutans avatar
Jag har en teori om vad det är som driver Tesla-bubblan och det är täta 50plussare som har köpt sig en tesla eller två och blivit helfrälsta, detta är minsann framtiden!
Har träffat minst ett par såna.
Dessa gubbar är inte konventionellt bilintresserade då den gruppen är petrolheads som hellre skaffar en gammal jänkare eller en fet Porsche på ålderns höst.

Detta märks speciellt på motorvägspåfarterna då jag ultrasällan ser en Tesla steka loss när man väl får det. Inte hade man missat en chans att känna lite g-krafter. Istället ligger de och fiser och accelererar slöare än min tvåtons wv-crafter.

Därför tror jag inte bubblan smäller rakt av, gubbjävlarna är här för att hodla.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2020-10-03 kl. 08:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback