2020-07-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Den som nästan vill åka till jobbet.

mamas boys. De som inte ens kan städa en toalett själv. Det är de små vardagsprövningarna som gör livet och mannen. allt som tilltalar lättja och förfall av mannen är givna succer, ska köpa in mig om det bara går ner lite till.

Sålde bort mig lite tididgt förut på 50% +
Citera
2020-07-25, 16:11
Medlem
Tesla är mer än bilen. Tesla bygger nya batterifabriker rekordsnabbt och deras nya fabrik i Nevada kommer att producera ensam fler batterier än all nuvarande produktion av batterier tillsammans globalt. Audi kan inte leverera bilar pga av batteribrist. Tesla sitter på de bästa programmerarna och de ligger 4-5 år före GM, Ford etc. Tesla vill inte ha underleverantörer. En Ford kan ha delar från 200 underleverantörer. Tesla kniper energin och patenten. De nya batterierna blir mycket effektivare. Gissa vem som har patenten? Tesla kommer att vända upp och ner på hela energisystemet. Alla hus kommer att ha batterier och solceller mm. Nyckeln är batterierna. Och vem äger dom? Cybertrucks som tillverkas idag kommer att rulla om 50-100 år. Bara byta batterier och slitdelar byts ut. Slut med slit o släng bilar. Teslas aktie om 5 år är en lotto vinst. Det oljeindustrin tjänar idag är vad Tesla tjänar om 5 år. Jag ser Musk som en batteribaron och energiproducent. Inte biltillverkare. Bara att flytta1 ton olja från persiska viken till tex Stockholm och DIN är en enorm dyr apparat. Högspänningsledningar glöm dem. Allt blir "local" Tesla's alla fabriker tex skall producera deras egen energi. Folk vill inte ha elräkningar och köpa olja - Det vet Musk. Energin blir "gratis" med allt billigare och effektivare solceller och batterier.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-07-25 kl. 16:23.
Citera
2020-07-25, 22:34
Medlem
Aktier i Tesla

Jag funderar på att köpa aktier i Tesla.
Har aldrigt köpt aktier tidigare, men öppnade idag ett aktiesparkonto och funderar på at köpa 100 000 kr i Tesla.

Är det dumheter eller smart?

Har kollat in aktien och sett att den gått bakåt senaste tiden, men jag har ändå ett stort förtroende för Tesla. Är det riskabelt?
Citera
2020-07-25, 22:40
Medlem
Jag startade en ny tråd om detta innan jag såg att det redan fanns en, men det verkar som att mitt inlägg försvann i tomma inte, vet inte varför, men det kanske är lika bra då det finns en tråd för Tesla.

Jag undrar: Jag har sparat i fonder i några år, men har aldrig vågat mig på aktier, men känner nu att jag skulle vilja köpa aktier i Tesla då jag tror på det företaget. Ser att aktien har gått ner senaste tiden, men jag tror att saker som "battery day" kommer vända på det.

Vore det galet att slänga in 100 000 kr i Tesla aktien kommande vecka? Typ på tisdag? Då har jag sålt av 100 000 av mina fonder och kan sätta in dom i Tesla om jag vågar.
Citera
2020-07-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag startade en ny tråd om detta innan jag såg att det redan fanns en, men det verkar som att mitt inlägg försvann i tomma inte, vet inte varför, men det kanske är lika bra då det finns en tråd för Tesla.

Jag undrar: Jag har sparat i fonder i några år, men har aldrig vågat mig på aktier, men känner nu att jag skulle vilja köpa aktier i Tesla då jag tror på det företaget. Ser att aktien har gått ner senaste tiden, men jag tror att saker som "battery day" kommer vända på det.

Vore det galet att slänga in 100 000 kr i Tesla aktien kommande vecka? Typ på tisdag? Då har jag sålt av 100 000 av mina fonder och kan sätta in dom i Tesla om jag vågar.

Det är inte Greta som sänker koldioxiden och får bort bensinmotorerna. Det är Musk. Vi talar om en ny era. Om 10 år kan alla mekaniker lägga ner. De måste omskola sig till elmotorer. Bensin och olja är så ute. Jag hade gjort det i dina skor.
Citera
2020-07-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla är mer än bilen. Tesla bygger nya batterifabriker rekordsnabbt och deras nya fabrik i Nevada kommer att producera ensam fler batterier än all nuvarande produktion av batterier tillsammans globalt. Audi kan inte leverera bilar pga av batteribrist. Tesla sitter på de bästa programmerarna och de ligger 4-5 år före GM, Ford etc. Tesla vill inte ha underleverantörer. En Ford kan ha delar från 200 underleverantörer. Tesla kniper energin och patenten. De nya batterierna blir mycket effektivare. Gissa vem som har patenten? Tesla kommer att vända upp och ner på hela energisystemet. Alla hus kommer att ha batterier och solceller mm. Nyckeln är batterierna. Och vem äger dom? Cybertrucks som tillverkas idag kommer att rulla om 50-100 år. Bara byta batterier och slitdelar byts ut. Slut med slit o släng bilar. Teslas aktie om 5 år är en lotto vinst. Det oljeindustrin tjänar idag är vad Tesla tjänar om 5 år. Jag ser Musk som en batteribaron och energiproducent. Inte biltillverkare. Bara att flytta1 ton olja från persiska viken till tex Stockholm och DIN är en enorm dyr apparat. Högspänningsledningar glöm dem. Allt blir "local" Tesla's alla fabriker tex skall producera deras egen energi. Folk vill inte ha elräkningar och köpa olja - Det vet Musk. Energin blir "gratis" med allt billigare och effektivare solceller och batterier.

De går dock minus idag och har en skyhög värdering, sedan har du valutarisken. Jag tror Tesla är ett bolag för framtiden, men värderingen känns lite hög. Bara min åsikt. Blir inte direkt förvånad om den fortsätter rusa.
Citera
2020-07-26, 08:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är inte Greta som sänker koldioxiden och får bort bensinmotorerna. Det är Musk. Vi talar om en ny era. Om 10 år kan alla mekaniker lägga ner. De måste omskola sig till elmotorer. Bensin och olja är så ute. Jag hade gjort det i dina skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De går dock minus idag och har en skyhög värdering, sedan har du valutarisken. Jag tror Tesla är ett bolag för framtiden, men värderingen känns lite hög. Bara min åsikt. Blir inte direkt förvånad om den fortsätter rusa.
Om jag kommer ihåg rätt så brukar Kulturmarxist betona mediernas styrka?
Musk är ett med medierna. Värderingen av Tesla hänger på vad medierna skriver. Tidningarna har blåst upp ännu konstigare saker förr.

Jag håller delvis med. Fundamentala värden i företaget kass men direktkanal in i media. Hur värderar man det?
Inte mer än 5% av portföljen?
Senast redigerad av wwr 2020-07-26 kl. 08:34.
Citera
2020-07-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om jag kommer ihåg rätt så brukar Kulturmarxist betona mediernas styrka?
Musk är ett med medierna. Värderingen av Tesla hänger på vad medierna skriver. Tidningarna har blåst upp ännu konstigare saker förr.

Jag håller delvis med. Fundamentala värden i företaget kass men direktkanal in i media. Hur värderar man det?
Inte mer än 5% av portföljen?

Korrekt. Media är Deep State enligt mig. Hursom så vet jag att Musk lyckats med det hela det globala militära och industriella komplexet misslyckats med i 50 år. Återvinna raketer. Han är en nytänkare i Da Vinci klass. Har inga återförsäljare tex. Lägger inte ner pengar på reklam tex. Om en vara inte säljer så är det fel på produkten. Han ser jorden som en satellit och satelliter klarar sig med solceller. Därför kan jorden göra det med. Att lägga ner tid på "marknadsföring" är att slösa sin energi som uteslutande skall gå till att förbättra produkten. Musk kommer men en ny "religion" och på mindre än två decennier har han fått olje och bilindustrin att se dumma ut. Vet inte var du fått ifrån att han är i mediernas händer. Han har nämnt att han skall slopa Twitter pga deras PK. Han ger inte medierna ett öre. Han köper ingen reklam för att det är slöseri med energi. I Sverige kan Bonniers styra aktiekurserna och politiken. Musk skiter i medierna. Han ger dom inga pengar och ingen uppmärksamhet. Waste of time. Musk håller på att smyga sig ifrån Californien pga av all byråkrati och PK regel/mentalitet. Han argumenterar inte. Han vänder ryggen till.

YouTubeare som tex älskar Volvo och använder Volvos varumärke får jurister efter sig. Om nån använder Teslas varumärke så skiter Tesla i det. De lägger ner mer energi på produkten istället. Vi ser ett nytänk. Ingen reklam. Inga jurister. Ingen byråkrati. Inga underleverantörer. Osv.

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Musk börjar med gruvdrift av Litium. Stålet i Cybertrucken är det han patenterade för att bygga sina nya raketer i stål. Han skall börja serietillverka dessa Starships och vill ha 1000 st och de skall kunna flyga tre ggr om dagen. Visioner.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-07-26 kl. 12:39.
Citera
2020-07-26, 18:29
Medlem
Citat:
Nej det kommer Tesla inte att göra, Teslas produkt är elektromekaniskt i nivå med vad man uppfann år 1900 kallt om inte äldre.
Tesla är ledande på mjukvara, gällande självkörande bilar så är deras position en illusion då teknik för att autonomt självköra bilar på ett säkert sätt inte existerar.
Tesla är beroende av billig energi, den existerar inte i förnyelsebar form. Tesla måste då få rabatter och stöd i olika former.
Tesla är en bil och en aktie för fanboys.
Citera
2020-07-27, 14:14
Medlem
wwrs avatar
Renault leder försäljningen i Europa i år.
Citat:
Renault SA delivered quite the shock in its sales figures this week to anyone who had only paid attention to Tesla Inc.’s stock chart. The French carmaker’s all-electric Zoe out-muscled the Model 3 as Europe’s best-selling electric vehicle in the first half of the year.
https://auto.hindustantimes.com/auto...590353741.html
Citera
2020-07-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Renault leder försäljningen i Europa i år.

https://auto.hindustantimes.com/auto...590353741.html

Och vem tillverkar och utvecklar batterierna som sitter i?

EU ger maffian i syditalien och det korrupta Grekland 3900 Miljarder. Istället för att satsa på batterier och fusion. - De får bidragen just för att de är inkompetenta. Det är en absolut förutsättning. De belönas. - Inte fan kommer de att bygga nån batterifabrik. - De pengarna kommer givetvis att hamna hos bankirerna i Västindien inte investeras i EU.

Soros - EU/Miljön
3900 - 0
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-07-27 kl. 18:43.
Citera
2020-07-27, 18:42
Medlem
Citat:
Och vem tillverkar och utvecklar batterierna?

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...ri-med-pengar/

Underleverantörer i Korea och Kina verkar det som.

LG Chem nämns, de är väl koreaner?

Tyskarna investerar ju i Northvolt.

Vad tillverkas i USA som håller kostnadseffektiv kvalitet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback