Citat:
Du missförstår. Självklart ska inte Toyota sluta sälja fossilbilar än. Men jag tycker att de borde ta VWs approach. Satsa på att förbättra elbilar samtidigt som de säljer fossilbilar. Annars riskerar de att hamna för långt efter.Nu är ju ändå Tesla fortfarande i utvecklingsstadiet med 4680, hittills har dom inte massproducerat något batteri åt slutkund vad jag vet. Sen har väl Elon Musk själv varnat att Model Y från Giga Berlin med 4680 batterier kan dröja, och med tanke på historiken med utlovade modeller och features bör man tolka det som åratal.
Känns som det är en återkommande fråga nu, men varför ska Toyota slänga ut en elbil nu? Dom klarar sig från miljöböter då hybriderna håller dom under de tillåtna utsläppsnivåerna, dom tjänar pengar, dom säljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det väldigt dumt att släppa den nu, är den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istället varpå dom får svårt att sälja sina andra modeller, och pga begränsningar i kapaciteten på batterier och råvaror blir det svårt att tillgodose efterfrågan varpå man riskerar hamna i en sits där kunder avvaktar med att köpa en ny bil för att få "de nya". Jag förstår inte varför du prompt vill att Toyota ska sluta sälja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och börja försöka sälja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att göra det i dagsläget...
Här på hemmaplan har ju både Ikea och Eon börjat med liknande upplägg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varför Tesla skulle vara unika här?
Känns som det är en återkommande fråga nu, men varför ska Toyota slänga ut en elbil nu? Dom klarar sig från miljöböter då hybriderna håller dom under de tillåtna utsläppsnivåerna, dom tjänar pengar, dom säljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det väldigt dumt att släppa den nu, är den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istället varpå dom får svårt att sälja sina andra modeller, och pga begränsningar i kapaciteten på batterier och råvaror blir det svårt att tillgodose efterfrågan varpå man riskerar hamna i en sits där kunder avvaktar med att köpa en ny bil för att få "de nya". Jag förstår inte varför du prompt vill att Toyota ska sluta sälja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och börja försöka sälja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att göra det i dagsläget...
Här på hemmaplan har ju både Ikea och Eon börjat med liknande upplägg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varför Tesla skulle vara unika här?
Så fort Apple presenterade den första iPhone så gick Google tillbaka till ritbordet direkt för att komma ikapp. Android var i början menat att ha fysiskt tangentbord som t.ex Blackberry.
Hade de väntat, som du tycker att Toyota ska göra så hade det varit för sent.
Det känns jävligt riskabelt att Toyota väntar på rätt tillfälle. När de väl bestämmer sig för att satsa helhjärtat så kommer Tesla vara så jävla långt före.
Jag ser att du följer Tesla och ändå har lite koll. Har du inte märkt hur fort de växer? Har du sett hur fort fsd betan kommer med en uppdatering? Har du sett hur fort de bygger fabriker? Jag hade varit livrädd om jag var Toyota!
Fördelen med Teslas solpaneler är hur effektiva de är. De kan samla mer solenergi än någon annan, till ett bättre pris. Deras soltaksplattor är även starkast på marknaden. Jag tror dock aldrig att Sverige kommer använda solenergi som främsta energikälla. Här kommer vi använda vattenkraft och vindkraft. Där kommer Teslas megapack in i bilden.
https://electrek.co/2020/03/09/tesla-megapack-canada-savings/
Citat:
Tesla deploys new Megapack in Canada, could save small utility $200,000 per year
Här finns det enorma pengar att tjäna för Tesla. Detta kommer bli uppenbart inom 3 år.
Energidelen väntas bli minst lika stor som bilavdelningen. Lägg sedan på intäkter från FSD, som kommer bidra till en Tesla appstore och taxinätverket, lägg till intäkter från Tesla Insurance, Tesla powerwall som integreras med solpanelerna, lägg till hvac systemet, lägg till intäkter från superchargers etc... Det finns så mycket de gör! Vi har inte ens sett hälften av Teslas potential. Jag garanterar dig att de har så många andra saker planerat som inte är offentligt än. Därför fattar jag inte varför du analyserar Tesla som ett bilföretag.
Tesla är ingen bubbla som många verkar tro. Tesla är nog den bästa investeringen genom tiderna! Synd att du inte inser det och tjänar stora pengar tillsammans med oss andra tjurar.