Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-29, 19:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Korsläsningen med liggaren är litet intressant. Finns tydligen fler tips om samma person som HI tipsar om och det hela är knutet till utredningen av fallskärmsjägarutredningen.
Alltså det KP var inne och rotade i enligt Åklagarpärmen. Mycket intressant.

Dessutom ligger det nu en beställning inne på....

''Namnlista på värnpliktiga vid Fallskärmsjägarskolan (FJS) i Karlsborg födda under åren 1950-1954 från Svenska Krigsarkivet''.

Men den fanns inte i PU. Så den är nu beställd från ''Svenska Krigsarkivet''. Frågan är om de maskar namnen?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-29 kl. 19:24.
Citera
2020-09-29, 19:33
Avstängd
Vet inte hur snacket har gått bakåt i tråden, men tror nog inte att det har undgått någon att Estonia är på löpsedlarna igen. Det aktualiserar minst sagt Lars Borgnäs' eminenta bok, "Nationens intresse". Och nej, jag tror inte att det var samma grupp som låg bakom U-båtshysterin, MOP och Estonia, men självklart så ser man klart och tydligt mönstren från en mörkläggning i samtliga tre episoder. En mörkläggning initierad/dikterad/sanktionerad från högsta ort och med det mer eller mindre uttalade motivet, 'nationens säkerhet.'

Jag tror som sagt att den enda storhet som kan föranleda mörkläggningar på den här nivån och med de här dimensionerna måste vara Sveriges relation med främmande makt. Och att den enda 'främmande makt' som (fortfarande) har den makten är NATO och i dess förlängning, US National Security/Gangster State.

U-båtarna: NATO, med syftet att skrämma det svenska folket närmare NATO i en situation där Reagan-administrationen har lagt in en ny växel i syfte att 'vinna' det kalla kriget.

Mordet på Olof Palme: NATO, med syftet att tillintetgöra hans freds- och nedrustningsarbete och då i synnerhet en kärnvapenfri zon i Norden och där den stundande Moskvaresan utgjorde droppen som fick bägaren ...

Estonia: Osäker på varför, men mörkläggningen kan endast bero på 'Rikets säkerhet'. Det kan ha varit så att svensk militär smugglade stulen rysk vapenteknologi och att dessa beslutade sig för att gå handgripligen till väga för att stoppa frakten ut ur Estland. Vem vet.

Jag kan inte se något annat möjligt alternativ till de här mörkläggningarna än 'Rikets säkerhet' och att det enda (kvarvarande) alternativet är Sveriges relationer med NATO/USA.

Too big to fail.
Senast redigerad av onopono 2020-09-29 kl. 19:51.
Citera
2020-09-29, 19:36
Medlem
Så, de Kock säger att skytten var en svensk före detta underrättelseagent. Skandinaviskt namn, ett namn han kunde uttala. Inte Wedin. Han säger att han hade namnet nerskrivet i en anteckningsbok men att den är ”förstörd”.

Williamsons förhör, väldigt mycket svartmarkerat. Han blånekar i princip till sydafrikansk inblandning. Verkar mena att de Kock inte gillar honom, ”holds a grudge”.
Citera
2020-09-29, 20:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Måste bara flika in en sak. Jag har alltid sagt att "sanningen alltid kryper fram tillslut".

Om man kollar på de senaste dagarna kring Estonia där det ryktats länge om att något annat låg bakom förlisningen än ett dåligt visir. Nu äntligen har det avslöjas saker om hål i skrovet, som ändå har diskuterats kring tidigare som en teori.
Passande nog på årsdagen kom det fram.

Ett tydligt bevis på mörkläggning...

Detta kan ske med Palmemordet med. Nån lyfter på rätt sten vid rätt ögonblick. Skulle inte bli förvånad om det kryper fram något erkännande i nått brev, eller tung bevisning som plötsligt lyft fram i ljuset och man frågar sig då som nu kring Estonia. - Hur kunde vi missa detta. Fast det kan ha diskuterats i decennier i forum som detta tex.

Om det sen visar sig att det som kommer fram i ljuset är SE, CA eller nån/några andra lär vi få se.

Nej säger inte Att det blir så. Men det ger mig iaf hopp om att sanningen ibland kryper fram och biter politiker och makthavarna i rumpan. Som direkt sluter tyst och vägrar att kommentera.

På samma sätt som ett hål skrovet 2020 varken bevisar att Estonia sjönk pga detta hål eller att det mörklagts, så skulle nya bevis i palmemordet 2020 ha en lång och besvärlig väg till att beläggas som fakta/sanning.
Citera
2020-09-29, 20:13
Medlem
H24s avatar
Citat:
Säpomannen (To** Ut*******) var enligt vittnet ”väldigt intresserad av ammunition och hur man kunde laborera med kultillverkning.” Har bl.a. sysslat med svartkrutsskytte. Enligt vittnet ”Bengt” ska säpomannen ha visat ett foto från en skjutbana på Gotland med ett antal AGAG-medlemmar, pekat på bilden och sagt att ”där finns Palmes mördare”. Han antyds också ha någon sorts koppling till eller särskild kännedom om Mockfjärdsrånet hösten 1983.
Särskilt anmärkningsvärd framstår därför uppgiften att han ”i slutet av 1990” fick jobb vid säkerhetspolisen på datasektionen. Förnekar kännedom om Agag och deltagande i det som kallas Magnumklubben.

Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Skulle vara ytterst intressant att se detta foto från Gotland eller få namnen på de
avbildade för här tror jag att några involverade paramilitära fribrytare finns, inkl GM.

Det skulle vara väldigt intressant om detta foto gick att hitta.
Citera
2020-09-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlowe
Så, de Kock säger att skytten var en svensk före detta underrättelseagent. Skandinaviskt namn, ett namn han kunde uttala. Inte Wedin. Han säger att han hade namnet nerskrivet i en anteckningsbok men att den är ”förstörd”.

Williamsons förhör, väldigt mycket svartmarkerat. Han blånekar i princip till sydafrikansk inblandning. Verkar mena att de Kock inte gillar honom, ”holds a grudge”.

Swedish former Intelligence Officer, rank Captain.

Det låter lite väl anpassat och när det kommer från "Prime Evil" och "Master of Deception" himself får det trovärdighet E som någon tidigare skrivit i tråden. Men det kan nog bli ett bra manuskript till en agentrulle.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Trovärdighet och Craig Williamson går väl inte så bra ihop och Stocklassa får väl ses som en mindre "skilled" i ämnet.

När man blir kallad "master of decption" i en hearing för TRC har man i min värld en klar uppförsbacke för att etablera trovärdighet.

PRETORIA September 16 1998 - SAPA
TRC HEARS WILLIAMSON DENY TRYING TO KILL MARCUS AND MAHARAJ

Bizos said Williamson visited Maharaj while still working undercover and tried to lure him to a country where South African security forces could assassinate the senior ANC official without severe international repercussions. The countries suggested were Swaziland and Seychelles.

"If I planned to kill him (Maharaj) I had numerous opportunities to do so between 1976 and 1980. It was never planned, suggested or discussed that he be killed," Williamson replied.

Bizos said Maharaj suspected Williamson of being a policeman and did not agree to a meeting in countries suggested by the spy.

Bizos also repeatedly accused Williamson of trying to deceive the amnesty committee.

"You are a master of deception and are continuing to deceive this committee, the victims and the South African public," Bizos said.

Williamson replied that he was telling the truth.
Citera
2020-09-29, 20:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Hittat information om sekretess angående frihetsberövade personer 2017- juni 2020.

Man hänvisar till sekretesslagen 2009:400, SOL.

''Den informationen som blir kvar efter maskering skulle ändock vara sådan att en identifiering kan ske, och med hänvisning till detta kommer dessa förhör inte att lämnas ut''.

Så det handlar om att skydda den/de som blivit frihetsberövade men sedan inte befunnits skyldiga till något. I alla fall officiellt.

Varför frihetsberövar man i PU så sent?
1. Starka misstankar
2. För att kunna förhöra kriminella element, typ pundare, som är svåra få tag i?
3. Någon man vill skrämma till erkännande?

Är det exhustrun dom tryckt till? Är det nån ny ägare till vapensamlarens revolvrar som vägrat medverka?
Citera
2020-09-29, 20:26
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Alla förhör med, brev, fax, Bertil Wedin. HBB-4248-A,-B,-C, 4253-1, 4256, 4263, 4263-1, 4294, 4294-1, 4298, 4298-1, 5166, HBB-18618.

https://drive.google.com/file/d/1kzIpBdPMdqZT_jCs76mDWG1rKODIuXrP/view

Alla förhör med, brevväxling och telefonsamtal med Eugene De Kock.

https://drive.google.com/file/d/15-rwfhlh1_IBPfe_VILDsU_ED5Yr3wGQ/view

Alla förhör med, brevväxling och telefonsamtal med Craig Williamsson.

https://drive.google.com/file/d/1yUedREXezQK3Cqx-9I7Y-E0N-M6jkiGY/view

Småintressant.

Wedin förhalar i två decennier.
De Kock påstår att han hört att en fd svensk underrättelsekapten ska vara skytten. Bor i Turkiet, men är inte Wedin uttryckligen.
Williamsson semestrar i Sovjetunionen sommaren 1977.
Han lärde känna Pierre Schori 1975.
Citera
2020-09-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Håkan Ingerwald blir för mig extremt intressant om det är gruppen Jägar-Nisse/CG Östling etc han åsyftar. I så fall är han en given pusselbit i det något konspiratoriska, men tänkbart klockrena, övningsscenariot. Att förhören slår nytt rekord i maskning minskar inte intresset. Faktum är att de enda förhör jag kan komma på som är lika maskade är just Jägar-Nisse, Lars Nilsson.
Ja denna Nisse ingår i mitt scenariot.
Det Håkan är med om är som taget ur en film. Jag har för mig att hans dotter startade en tråd på FB när han försvann. Hon efterlyste honom genom detta forum.
Det är så mycket som är märkligt som man kan koppla till MOP .
Just Nisse gick ut i sin lokala tidning för att bestrida ryktena om hans inblandning i MOP.
Jag har läst att han flyttade till Brasilien och hade i slutet av livet alkoholproblem.
Finns en del inlägg om denna man.
Citera
2020-09-29, 20:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Helt fascinerande omfattning av sekretessmarkeringar. Här bor det en hel kennel och flera stall.

Ja, här var det svartare än svart på sidorna.

I första förhöret får jag intrycket att förhörsledaren är tveksam och tycks tänka att den här killen inte har alla getter hemma.

Jag kan ha fel men det är det jag läser mellan raderna.

Men det intressanta är förstås vad det är för människor HI talar om. Och då var det slut med offentliggörandet av intressanta uppgifter. Kan vi lista ut sånt ändå eller är det stängt?
Citera
2020-09-29, 21:00
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja denna Nisse ingår i mitt scenariot.
Det Håkan är med om är som taget ur en film. Jag har för mig att hans dotter startade en tråd på FB när han försvann. Hon efterlyste honom genom detta forum.
Det är så mycket som är märkligt som man kan koppla till MOP .
Just Nisse gick ut i sin lokala tidning för att bestrida ryktena om hans inblandning i MOP.
Jag har läst att han flyttade till Brasilien och hade i slutet av livet alkoholproblem.
Finns en del inlägg om denna man.

Nilsson är ett glödhett spår sen PG Näss sa att där fanns näring. Jag tänker att om en SÄPO-chef fäller en sådan kommentar så avser han någonting specifikt, eventuellt en markering. Det finns helt enkelt näring i PG Näss uttalande om näring. Särskilt intressant är en händelse där LN öppnar skarp eld spontant mitt på gatan mot en affär vars ägare han har hört langar till ungdomar! Tyder på en person som inte är helt i balans. Skedde någonting liknande den 28 Februari?

Artikeln där han gråter ut i sin lokaltidning är ett argument mot. Samtidigt skulle detta kunna vara en väldigt billig och effektiv psy-op i syfte att neutralisera ryktena, om de är sanna. I utpekandet mot LN är hans kamrater från Förebudet lika intressanta, Bo Sunnefeldt och Jan-Eric Pettersson. Skulle det kunna vara en av dessa som är attentatsmannen mot ÖB under övningen 1985? Det skulle kunna stämma med maskningens längd. Är detta relaterat, eller till och med samma sak som Lennartgruppen?
Senast redigerad av H24 2020-09-29 kl. 21:10.
Citera
2020-09-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Nilsson är ett glödhett spår sen PG Näss sa att där fanns näring. Jag tänker att om en SÄPO-chef fäller en sådan kommentar så avser han någonting specifikt. Det finns helt enkelt näring i PG Näss uttalande om näring. Särskilt intressant är en händelse där han öppnar skarp eld spontant mitt på gatan mot en affär vars ägare han har hört langar till ungdomar! Tyder på en person som inte är helt i balans. Skedde någonting liknande den 28 Februari?

Artikeln där LN gråter ut i sin lokaltidning är ett argument mot. Samtidigt skulle detta kunna vara en väldigt billig och effektiv psy-op i syfte att neutralisera ryktena, om de är sanna. I utpekandet mot LN är hans kamrater från Förebudet lika intressanta, Bo Sunnefeldt och Jan-Eric Pettersson. Skulle det kunna vara en av dessa som är attentatsmannen mot ÖB under övningen 1985? Det skulle kunna stämma med maskningens längd. Är detta relaterat, eller till och med samma sak som Lennartgruppen?
Sök på Jägar-Nisse i forumet....intressant läsning.
Många bra inlägg med viss substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in