Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
LGWP och Minell med flera har sagt att SE är helt fel typ. Vilket är uppenbart för de flesta tänkande människor och skribenter.
Jag har råkat på 2 ''rätta typer'' i MOP. Tomas Flyckt och Tomas T. Plus Stefan Svensson om han inte varit på repmöte.
Mördaren var en iskall jävel. Struntade fullständigt i alla vittnen. Han utförde enbart det han behövde. Och hans flykt efteråt vittnar om att han inte ville åka fast. Centralt enligt mig.
Var en av dessa 3 mördaren? Nej enligt mig. Men mördaren står att finna bland de kapabla. Ytterst få enligt mig.
Håller med om Tomas Flyckt. Vill dock poängtera att den "rätta typen" inte nödvändigtvis måste vara den aggressiva och utåt sett gränslösa. Det kan likväl vara den tysta, behärskade och anonyma personen som gör sitt jobb utan att märkas. Här är vi inne på den gråa mannen, som brukar omnämnas inom specialförbandsrekrytering. En person som blicken inte fastnar vid, men som senare blir den avgörande faktorn.
Tittar man på GM kan man argumentera för att förloppet stödjer detta. Klädsel, signalement och vapenval neutralt och opersonligt. Han syns inte före korsningen. Väl där väntar han lugnt och anonymt. Detta till skillnad mot kända ensamma galningar, som Mihajlo Mihajlovic eller Mark David Chapman som attackerar omedelbart och utan konsekvenstänk. Ofta finns det en klart våldsam dimension i förloppet, med exempelvis multipla skott eller knivhugg. En ensam galning i Palmemordet hade troligtvis slagit till utanför bion med flera skott och ett panikartat agerande.
Varje sekund av förloppet är effektivt, han gör det han ska och tar sig därifrån. Han står inte kvar och skjuter mot Lisbeth, utan prioriterar att vända sig bort från vittnena i korsningen. Tyder på ett rationellt fokus på uppgiften snarare än agerande i affekt. Vittnen lägger särskilt märke till hur han rör sig lugnt från platsen. Han motstår alltså impulsen att rusa i detta läge.
Eftersom GM inte syns före mordet är jag benägen att tro att han är svårhittad även efter. Med andra ord bör han vika av vid första tillfälle, Luntmakargatan eller Malmskillnadsgatan. Både Jeppsson och Nieminen kan ha sett andra personer. Att han har en anledning att befinna sig i området kan förklara stora delar av agerandet.
Det finns ett citat från den särskilt sakkunniga i Leif GW:s romaner som tangerar detta, citerar ur minnet. Heilande ordningspoliser har en nästan lugnande effekt på mig. De som tänker samma saker, men inte visar det utåt, ligger jag sömnlös över.