Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
En kontroll av vissa journaler visade att polismannen i vart fall
inte hade tjänstgjort för Hans Holmér efter den 15 januari 1986.

Någon som vet om Jerry Martinger fortfarande är vid god vigör?

Jag vet att han åtminstone fram till 2006 kämpade för sin rätt...
Han borde ju redan 1989 ha kontrollerat Dahlgrens tjänsteställning.
Martinger var utbildad åklagare om jag minns rätt.
Han borde känna till mer än vi om Dahlgren.
Citera
2014-01-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tack för tipset!
Länspolismästaren Hans Holmérs uppehållsort under mordnatten
Bakgrund och utredning
I diskussionen kring polisspåret har det förekommit ifrågasättanden av
var länspolismästaren Hans Holmér befann sig den 28 februari till den
1 mars. Utgångspunkten är väl känd: Hans Holmér avsåg att lördagen
den 1 mars 1986 deltaga i Vasaloppet. Han befann sig därför på ett
hotell i Borlänge natten mellan den 28 februari och den 1 mars.
Med anledning av återkommande spekulation kring riktigheten i de
uppgifter Hans Holmér själv lämnat om sin vistelseort den aktuella
natten beslöt dåvarande förundersökningsledaren Axel Morath om viss
utredning angående dessa förhållanden. I november 1990 beslagtogs på
Scandic Hotel i Borlänge en anmälningsblankett ”Nordiska gäster”, en
kopia av en hotellräkning för rum 105 den 28 februari 1986 och en
kopia av en Eurocard-nota.

Av anmälningsblanketten framgår att en person skrivit in sig som
Hans Holmér med ankomstdag den 28 februari. Avresedagen framgår
inte med tydlighet; det synes stå 1 mars, men kan också läsas som 11
mars. Vederbörande har placerats i rum 105. På blanketten finns Hans
Holmérs adress och telefon i Stockholm. På hotellräkningen är
ankomstdagen angiven till den 28 februari och avresedagen till den 1
mars. Därutöver finns uppgifter om pris m m. Dessutom finns en
maskinstämpel på hotellräkningen, där datumet 28 februari är angivet.
Enligt Eurocard-notan har betalning för rummet erlagts den 1 mars
1986 med ett Eurocard-kort utställt på Hans Holmér. Den är
undertecknad av Hans Holmér och försedd med signaturen ”EB”.
I slutet av november 1990 hölls förhör med Elisabeth F. Hon hade
tidigare arbetat som receptionist på hotellet. På morgonen den 1 mars,
då hon tjänstgjorde, kom en man ned i receptionen vid 7.30-tiden. Hon
frågade honom om han kände till att Olof Palme hade mördats. Han
blev förskräckt och ringde ett samtal. Hon förstod av detta att han
skulle avbryta sin resa och åka till Stockholm. Hon kände inte igen
mannen som Hans Holmér. Vid förhöret bekräftade hon att det var
hennes signatur EB på Eurocard-notan; hon hade vid denna tid ett
efternamn som började på B.
I juli 1991 begärdes en skriftprovsundersökning av signaturen på
notan. SKL meddelade att det inte var möjligt att påstå att notan fyllts i
av Elisabeth F, men att det inte fanns några tecken på att någon annan
skulle ha gjort det. I augusti 1991 hördes receptionschefen vid hotellet.
Hon hade innan saken börjat uppmärksammas några år efter mordet
inte känt till att Hans Holmér bott på hotellet mordnatten. Det hade
sedermera kommit många frågor om detta. Hotellets policy var att inte
lämna ut uppgifter av detta slag. Det var möjligt att hon sagt att Hans
Holmér inte bott där, av bekvämlighetsskäl. Hon kände igen Elisabeth
B:s, numera F:s, signatur på notan. Hon hade kontrollerat att Elisabeth
F arbetade på morgonen den 1 mars. Att hotellräkningen/kvittots
maskinstämpel angav 28 februari berodde på att datum vid denna tid
ställdes om manuellt och att detta i allmänhet inte skedde förrän frampå
förmiddagen. Det var därför rätt vanligt att samma ankomst- och avresedag
angavs i stämpeln; hon visade vid förhöret andra kopior på
hotellnotor där så skett. Numera är detta automatiserat, och datum
ändras alltså vid midnatt. Samma dag hölls även ett förhör med en
kontorist vid hotellet. Hon bekräftade uppgifterna att hotelldygnet vid
den aktuella tiden skrevs ut på det sätt som beskrivits. Hon kände även
igen Elisabeth F:s signatur på Eurocard-notan.
Med detta måste det betraktas som omöjligt att få fram något ur "Holmér-spåret".

Tack för tipset!? Nu förvånar du mig lite. Har inte alla någorlunda aktiva i detta forum, eller åtminstone du Iesho, redan läst Granskningskommissionen från pärm till pärm? Detta är ju ingen liten detalj direkt. Denna text har man därutöver läst minst en ytterligare gång om man studerat Anérs senare alster i bok- och bloggform. Han återger t.ex. i Cover-up hela GK-texten.

Den avgörande och kvarstående invändningen mot polisens utredning kring Borlänge-historien är Anérs första kontakt med receptionschefen Maj Lundén i maj 1988. När Anér ringer upp svarar hon att hon inte vet om Hans Holmér har bott där (på Scandic Hotel i Borlänge) mellan 28 februari och 1 mars 1986, men bad att Anér skulle återkomma dagen därpå. Det gjorde han och hon svarar:
”Nej, vi har inga hotellhandlingar som visar att Holmér skulle ha bott på hotellet den natten. I stället för liggare har vi kopior av hotellräkningarna, införda i kronologisk ordning. Där finns Holmér inte med. Han har inte bott på hotellet den natten.”
Enligt Anér har Maj Lundén inte ändrat sig på denna punkt. Han uppger också att ML ska ha blivit hörd av rikskriminalpersonal, men detta förhör är hemligt – Anér har i alla fall aldrig fått se det (och han har ju trots allt lyckats få ut en del annat material genom åren). Det finns heller inte någon, enligt Anér (och jag har inte heller stött på någon sådan uppgift), som har sett Holmér eller Åsa K på hotellet vid denna tid.

Det har ibland hävdats att rummet i stället registrerats och betalats av Åsa K. Men den hotellräkning – för ett ospecificerat Scandic-Hotel – som polisen långt senare fick att dyka upp står registrerad på Hans Holmér. Hade den hela tiden funnits på Scandic i Borlänge torde Maj Lundén ha hittat den efter att noga ha letat igenom alla hotellräkningar. (Och notera poängen: om rummet faktiskt hade registrerats och betalats av Åsa K, så har polisen producerat en förfalskning i stället för leta fram rätt dokument och förklara varför ML inte hittat något dokument)

Till detta kan man lägga Jallais uppgifter från (tyvärr) anonym källa med känningar inom polisen:
”Nu kommer jag till ett avsnitt i den här historien där jag tyvärr måste be dig lita på mig. För jag vill inte slakta mina källor. De kanske träder fram själv så småningom. Men de har hört sig för inom Stockholmspolisen under en tid och fått veta; att de flesta i Palmegruppen mycket väl visste att Holmér inte var i Borlänge under mordnatten. Han var i Solna, hos sin älskarinna.
”Hela mordutredningen började med en stor jävla lögn.”
Que!!??
”Han var hos sin älskarinna. Det där med Borlänge var en stor jävla lögn”, enligt citat från källa inom f d Palmegruppen.”
I förlängningen av denna uppenbarligen känsliga fråga finns förstås också Rolf Dahlgrens egen berättelse och dess fortsättning i form av den märkliga Martinger-affären. Av GK:s referat framgår ju också att Dahlgren fortsatt med chaufförsuppdrag även efter sin omplacering, men att de inte i några journaler hittat uppgifter om att han efter 15 januari 1986 kört just Hans Holmér. Han var ju kvar vid polisen, så frånvaro av körjournaler (som ibland kanske lämnas in långt i efterhand) behöver inte säga så mycket.

Slutligen kan man också notera att GK skriver om Vasaloppet lördagen den 1 mars. Men loppet gick som vanligt på söndagen, den 2 mars 1986.

Jag har för egen del inte riktigt kunnat avskriva frågan om Holmérs påstådda Borlänge-vistelse.
Citera
2014-01-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kuriosa: Samma kväll som HH fick sparken ordnades det en stor fest på Australiens ambasad för att fira detta, påstås det i det ovan länkande regeringsdokument. Är det någon som vet varför man firade detta just där? Sågs HH som extra ond av just australiensare?
Mycket intressant! Så "polisman A" och "polisman B" festade flitigt på ambassader? Östling (polisman A) satt väl och "snackade skit" med polisman B(?) i en taxifärd till amerikanska ambassaden också?

/Daniel
Citera
2014-01-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Säpomannen (To** Ut*******) var enligt vittnet ”väldigt intresserad av ammunition och hur man kunde laborera med kultillverkning.” Har bl.a. sysslat med svartkrutsskytte. Enligt vittnet ”Bengt” ska säpomannen ha visat ett foto från en skjutbana på Gotland med ett antal AGAG-medlemmar, pekat på bilden och sagt att ”där finns Palmes mördare”. Han antyds också ha någon sorts koppling till eller särskild kännedom om Mockfjärdsrånet hösten 1983.
Särskilt anmärkningsvärd framstår därför uppgiften att han ”i slutet av 1990” fick jobb vid säkerhetspolisen på datasektionen.
Förnekar kännedom om Agag och deltagande i det som kallas Magnumklubben.

Skulle vara ytterst intressant att se detta foto från Gotland eller få namnen på de
avbildade för här tror jag att några involverade paramilitära fribrytare finns, inkl GM.
Citera
2014-01-28, 22:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Skulle vara ytterst intressant att se detta foto från Gotland eller få namnen på de
avbildade för här tror jag att några involverade paramilitära fribrytare finns, inkl GM.

Jägar-Nisse var och övade på gotland fram tills lunch MOP-dagen. Kan han haft något förebud på vad som var på väg att hända?
Citera
2014-01-28, 22:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Tack för tipset!? Nu förvånar du mig lite. Har inte alla någorlunda aktiva i detta forum, eller åtminstone du Iesho, redan läst Granskningskommissionen från pärm till pärm? Detta är ju ingen liten detalj direkt. Denna text har man därutöver läst minst en ytterligare gång om man studerat Anérs senare alster i bok- och bloggform. Han återger t.ex. i Cover-up hela GK-texten.
Jag kan inte läsa stora textmängder och tillgodogöra mig materialet. Jag läser olika avsnitt vartefter de aktualiserats. Inte heller har jag läst Anérs böcker. Det är helt klart en j-a soppa med HH och man får väl gå på intuition, men det lär vara svårt att övertyga någon utomstående att Anérs ord väger tyngre än Granskningskommissionens ord. Det är t.o.m svårt att övertyga mig om det.
Citera
2014-01-28, 23:11
Medlem
Jägarnisse framträdde med namn i Expressen den tjugonde oktober 1988. Där framgick det bla att Palmeutredarna hakat upp sig på att han på sin reseräkning till försvaret angivit att han åkt bil Sthlm-Skövde fredag den 28e. Själv hävdade han emellertid att han tagit flyget Sthlm-Trollhättan vid 15-snåret och där hämtats av kollega för vidare biltransport till Skövde. Reseräkningen förklarade han med att den var skriven innan (!) resan, att detta var det vanliga inom försvaret och att han sedan ändrat sig och tagit flyget.

Jägarnisse berättar också att hans bekantskap med Ö går tillbaka på att Ö säljer skyddsvästar till försvaret. Och att han visserligen är bekant med "norrmalmspolisen" (jag är osäker på vem som åsyftas här), men att det beror på att den sistnämnde en gång var hans elev och att de nuförtiden träffas i samband med fallskärmshoppning.

Med tanke på att både Ö och Jägarnisse deltog i kuppövningen mot ÖB hösten 85 så är åtminstone historien om deras bekantskap en sanning med modifikation.

Får man tro Grk tyckte Näss att det fanns "näring" i tipset och Jägarnisse sägs enligt Grk ha alibi från det att övningen avslutades och över mordnatten. Mordnattsalibit bistod hustrun med. Vilka som gav det övriga alibit framgår inte, men tydligen misslyckades säpo att på egen hand hitta någon som kunde ge honom alibi - det tycks som att han fick det först efter att han själv förhörts.
Citera
2014-01-29, 00:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jägarnisse framträdde med namn i Expressen den tjugonde oktober 1988. Där framgick det bla att Palmeutredarna hakat upp sig på att han på sin reseräkning till försvaret angivit att han åkt bil Sthlm-Skövde fredag den 28e. Själv hävdade han emellertid att han tagit flyget Sthlm-Trollhättan vid 15-snåret och där hämtats av kollega för vidare biltransport till Skövde. Reseräkningen förklarade han med att den var skriven innan (!) resan, att detta var det vanliga inom försvaret och att han sedan ändrat sig och tagit flyget.

Jägarnisse berättar också att hans bekantskap med Ö går tillbaka på att Ö säljer skyddsvästar till försvaret. Och att han visserligen är bekant med "norrmalmspolisen" (jag är osäker på vem som åsyftas här), men att det beror på att den sistnämnde en gång var hans elev och att de nuförtiden träffas i samband med fallskärmshoppning.

Med tanke på att både Ö och Jägarnisse deltog i kuppövningen mot ÖB hösten 85 så är åtminstone historien om deras bekantskap en sanning med modifikation.

Får man tro Grk tyckte Näss att det fanns "näring" i tipset och Jägarnisse sägs enligt Grk ha alibi från det att övningen avslutades och över mordnatten. Mordnattsalibit bistod hustrun med. Vilka som gav det övriga alibit framgår inte, men tydligen misslyckades säpo att på egen hand hitta någon som kunde ge honom alibi - det tycks som att han fick det först efter att han själv förhörts.

Fanns en istor ntervju med jägarnisse i en Skaraborgs läns Allehanda i mitten av november 1988 där han bedyrade sin oskuld. Näss verkar inte varit övertygad om att Jägar-Nisse kom hem till schlätta den 28e.
Citera
2014-01-29, 10:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Även Dykar Donald konsultar väl?

Det som är intressant i sammanhanget, är att för alla stadsanställda (t.ex. polis) gäller, om jag inte missminner mig, att alla extraknäck/firmor/bisysslor generellt är förbjudna [för att inte få dubbla lojaliteter], men man kan söka dispens om jag förstår det rätt.
Senast redigerad av heheho 2014-01-29 kl. 10:27.
Citera
2014-01-29, 11:30
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det som är intressant i sammanhanget, är att för alla stadsanställda (t.ex. polis) gäller, om jag inte missminner mig, att alla extraknäck/firmor/bisysslor generellt är förbjudna [för att inte få dubbla lojaliteter], men man kan söka dispens om jag förstår det rätt.

Ett krav för dispens brukar vara att det inte får handla om konkurrerande verksamhet, dvs inriktningen ska vara en annan än det man normalt sysslar med, och att mängden arbetstimmar inte får vara så stor att det stör det vanliga jobbet.
Citera
2014-01-29, 11:31
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Även Dykar Donald konsultar väl?

Han verkar inte ha något registrerat i alla fall.
Citera
2014-01-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fanns en stor intervju med jägarnisse i en Skaraborgs läns Allehanda i mitten av november 1988 där han bedyrade sin oskuld. Näss verkar inte varit övertygad om att Jägar-Nisse kom hem till schlätta den 28e.

Repeterar artikeln av J Alcalá "Nazistiska poliser verkar och hotar" Där skriver han bl a
att den tipsande kollegan till lt LN påstår att denne den 28 februari "råkade" bära på
sig en Smith & Wesson. LN förhörs 88-11-17 och säger att han bara var på Arlanda där
han bytte flygplan. Men vad jag utröna så ankom flyget från Visby på Bromma där även
flyget till Trollhättan avgick.
Vår Nisse kom nog inte hem till schlätta förrän på morgonen den 1 mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in