Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-29, 18:40
Medlem
Måste bara flika in en sak. Jag har alltid sagt att "sanningen alltid kryper fram tillslut".

Om man kollar på de senaste dagarna kring Estonia där det ryktats länge om att något annat låg bakom förlisningen än ett dåligt visir. Nu äntligen har det avslöjas saker om hål i skrovet, som ändå har diskuterats kring tidigare som en teori.
Passande nog på årsdagen kom det fram.

Ett tydligt bevis på mörkläggning...

Detta kan ske med Palmemordet med. Nån lyfter på rätt sten vid rätt ögonblick. Skulle inte bli förvånad om det kryper fram något erkännande i nått brev, eller tung bevisning som plötsligt lyft fram i ljuset och man frågar sig då som nu kring Estonia. - Hur kunde vi missa detta. Fast det kan ha diskuterats i decennier i forum som detta tex.

Om det sen visar sig att det som kommer fram i ljuset är SE, CA eller nån/några andra lär vi få se.

Nej säger inte Att det blir så. Men det ger mig iaf hopp om att sanningen ibland kryper fram och biter politiker och makthavarna i rumpan. Som direkt sluter tyst och vägrar att kommentera.
Citera
2020-09-29, 18:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Frågan är om GM verkligen hade en vaggande gång eller om detta är någonting som växte fram i rättegångarna mot CP.
Jag kopplar inte detta till CP. Eller att vittnen initialt skulle påstått att gärningsmannen hade en vaggande gång.

Håkan beskriver en okänd namngiven person som han upplevde hade en vaggande gång. Alltså en fortsättning av beskrivningen av hans kroppskonstitution.

Om detta är korrekt kan vi nu leta bland tidiga vittnesförhör, alltså pre CP, som anger att en välbyggd person, enligt Håkans beskrivning, samtidigt har en vaggande gång. Hittar vi en sådan börjar vi närma oss än mer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-29 kl. 18:48.
Citera
2020-09-29, 18:43
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja han lever enligt ratsit boende i Växjö.
Mycket märklig historia dock inte den första i MOP.

Håkan Ingerwald blir för mig extremt intressant om det är gruppen Jägar-Nisse/CG Östling etc han åsyftar. I så fall är han en given pusselbit i det något konspiratoriska, men tänkbart klockrena, övningsscenariot. Att förhören slår nytt rekord i maskning minskar inte intresset. Faktum är att de enda förhör jag kan komma på som är lika maskade är just Jägar-Nisse, Lars Nilsson.
Citera
2020-09-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Fick förslag om att vara med och skjuta Olof Palme står det.

Som Lars-Kristian Berg och andra.
Precis. Visar att det förmodligen pågick flera parallella olika initiativ att döda OP.
Citera
2020-09-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis. Visar att det förmodligen pågick flera parallella olika initiativ att döda OP.

Polisman frågar Lars-Kristian Berg

Håkan Ingerwald var fallskärmsjägarutbildad, grad okänd. Måste vara någon med militär anknytning som tror sig kunna rekrytera en svensk fallskärmsjägare att begå mord. Jag har svårt att tänka mig en EAPare eller basebollpolis eller knarkpolis göra det. Någon som genom sin personliga kännedom om Håkan och sin "ställning" kanske själv fallskärmsjägare tror sig lyckas.
Citera
2020-09-29, 18:53
Medlem
H24s avatar
Det kom ett signalement på Jägar-Nisse också via ett dokument. UL beskriver honom som 185 till 188 centimeter lång, svarthårig (skulle kunna tolkas som sydlänning), breda axlar men smala höfter. UL tillägger också att det kanske är en av Sveriges skickligaste på vapen.
Citera
2020-09-29, 19:00
Medlem
Förhör med Klas Almgren (Enskedemannen).

https://drive.google.com/file/d/1BDSkiifVByqeS8lS3R4RFORRkyAZN4hj/view
Citera
2020-09-29, 19:04
Medlem
bartrams avatar
Jägar-Nisse är väl död?. Jag sökte i tråden men hittade nu inget. OM han är six feet under, när inträffade det?
Citera
2020-09-29, 19:08
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jägar-Nisse är väl död?. Jag sökte i tråden men hittade nu inget. OM han är six feet under, när inträffade det?

I en anteckning har jag avliden 2005. Har dock ingen källa och tyvärr ingenting mer specifikt än så.
Citera
2020-09-29, 19:09
Medlem
Citat:
I en anteckning har jag avliden 2005. Har dock ingen källa och tyvärr ingenting mer specifikt än så.

Något för 14thInt som verkar kunna det här med Sveriges Riksarkiv och Sveriges dödbok.
Citera
2020-09-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Samtliga förhör med Håkan Ingerwald (troligen feb el mars 2012). D-21190-01.

https://drive.google.com/file/d/1_hErX-rJPtilYGDfaJdjxXNqWjC5IAkk/view

Korsläsningen med liggaren är litet intressant. Finns tydligen fler tips om samma person som HI tipsar om och det hela är knutet till utredningen av fallskärmsjägarutredningen.
Citera
2020-09-29, 19:14
Medlem
Citat:
Det kom ett signalement på Jägar-Nisse också via ett dokument. UL beskriver honom som 185 till 188 centimeter lång, svarthårig (skulle kunna tolkas som sydlänning), breda axlar men smala höfter. UL tillägger också att det kanske är en av Sveriges skickligaste på vapen.
Då kommer 10 000-kronorsfrågan.

Hade Jägar-Nisse vaggande gång, lite passgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in