Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Jag kan inte låta bli att misstänka att det är här allt går fel. Att det är Kirisits som är tänkt att bli den "skyldige" och att han ska gripas för mordet.
När en patrull plockar honom för fylla åtskilliga km från mordplatsen och på så vis blir hans alibi, då faller hela planeringen samman. Allt som sedan sker är konsekvenser av att den ursprungliga planen inte höll.
Därmed sätts också HH i centrum för attentatet. Han kan ha varit ovetande när tipset om att Kirisits hotat OP kommer in men han bör ju då iaf veta var tipset kom ifrån. Och korkad var han inte så han bör ju ha kunnat lagt ihop ett och ett.
Tanken på
Walter Kirisits som planerad syndabock har slagit mig också. Om vi funderar en del runt den så blir
Hans Holmer resp
Nils Linders fredagsbesök på våldsroteln vitalt . Där läggs en första tråd med WK som gm för
Börje Wingren och kollegor att nysta i. Det i sig gör polischefsduon misstänkt för inblandning, alt någon form av förhandskunskap. Deras fortsatta handlande under natten blir inte mindre sinistert.
Därefter kommer frågan vilka fler som agerar misstänkt under mordnatten. SÄPOs tredjekommissarie på terroroteln
Christer Granqvist kommer högt på min lista. En småbarnspappa som cruisar runt med polarna på stan under fredagskvällen och hux-flux beger sig till SÄPOs SBC då han sett polisaktivitet på stan. Där blir han sambandsansvarig och sköter SÄPOs kontakter med omvärlden. Ingen dålig volontärsuppgift.
Efter MOP hamnar CG i palmerummet som HHs högt skattade medhjälpare. Tillsammans med
Jan Länninge bildar han länspolismästarens svar på Hugin och Munin. Som vi alla sett gör SÄPOs
Berth Melén ett gediget arbete med övervaknings-PM. Hans förhör med juristkommissionen är till stor del hemligstämplat men det framkommer BMs frustration över att CG totalt lierar sig med HH och underlåter att rapportera tillbaka till fadershuset, dvs SÄPO.