2020-09-15, 16:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Drapet/kidnappingen skjedde mest sannsynlig mellom 09.16 og 10.07. Synes det er vanskelig å komme utenom dette. Jeg tror ikke GM har vært klar over bevegelsesmonitorering fra telefon, selv med planlegging.
Når det gjelder om TH har dratt hjem for å hjelpe til med staging etter 10.07 tror jeg dette er lite sannsynlig. Hvorfor utsette seg for så stor risiko for å bli sett gå fra jobb, ved Metrosenteret og av naboer hjemme for å hjelpe til om det allerede var noen der?
Eneste grunn må ha vært at han var alene om det og måtte ordne noe/kvitte seg med noe, men da har jeg vanskelig for å se at det er godt planlagt da risikoen blir unødvendig høy av en person som lever av å kalkulere risiko. Pluss at en død kropp har ville lagt igjen spor til likhundene over så lang tid.
Er det planlagt og TH er involvert ville fokuset vært på å ha solid alibi hele dagen. Det virker som han ikke har det, og det er merkelig mtp planlegging.
Om man är snabb och har rätt utrustning så går det att packa in kroppen så att en likhund inte känner nåt.
Citera
2020-09-15, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Och TH struntade alltså i att elektrikern kunde dyka upp mitt under bortförandet av liket. Men han kanske hade en back up plan i händelse av att elektrikern kunde komma och hade inhandlat två liksäckar?

Vet du om TH visste om denne avtalen med elektrikeren?
Dessuten var vel avtalen at elektrikeren skulle ringe henne. De hadde vel ikke avtalt et spesifikt klokkeslett. Det var en lampe som skulle ordnes på kjøkkenet, ikke noe mere hokus pokus enn det, så det er ikke sikkert at TH visste om dette.
Citera
2020-09-15, 16:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det absolutt viktigste vil være å ha alibi på selve draps-/«kidnappings»tidspunktet, og det mener jeg TH & co. fikset på en genial måte ved hjelp av 3 hendelser: 0914 samtalen til sønnen, bevegelsesappen med fall i trappa, og 0950 anropet fra sønnen.

I dette tidsrommet befant TH seg beviselig på Futurum, og det skulle se ut som om AE gikk fra levende til død/«fri til bortført» i løpet av disse 34 minuttene.

Jeg tror hun ble drept av TH allerede rundt kl. 0900 og at alle disse hendelsene ble brukt til å forskyve «kidnappings»-/dødstidspunktet for å gi TH et vanntett alibi.

Känns ”slösaktigt” att fingera en kidnappning till samma tidsögonblick som det verkliga mordet. Vad ska de stackars medhjälparna tycka om det? De kan ju inte gärna vara på futurum just då? Där är ju TH...

Varför skulle inte de vilja ha ett alibi?

Sen så då även i THs T-H-krati (den var svår...) så måste ju de naturlagar råda som säger att en medhjälpare helst skvallrar på sin husse om det betyder att denne (den förre) får lägre straff (än den skulle fått som ensam ansvarig). Med andra ord: tidsalibi är precis lika viktigt för medhjälparen.

Med andra ord: varför fingera ngt till samma tid som verkligheten.

Det är allra minst kontraintuitivt.
Citera
2020-09-15, 17:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Vet du om TH visste om denne avtalen med elektrikeren?
Dessuten var vel avtalen at elektrikeren skulle ringe henne. De hadde vel ikke avtalt et spesifikt klokkeslett. Det var en lampe som skulle ordnes på kjøkkenet, ikke noe mere hokus pokus enn det, så det er ikke sikkert at TH visste om dette.
Ingen aning om TH visste. Men det skrivs frekvent här i tråden att han var mycket närig och höll hårt i pengarna. Så han ville nog ha koll på alla avtal med hantverkare o liknande, därför gjorde hon nog bäst i att berätta. Eller vad tror du?

Sen bor elektrikern granne. Risken fanns att han kunde få för sig att använda fötterna o ringa på dörren. En onödig risk att ta om man får för sig att mörda sin maka/make. Tycker du inte?
Senast redigerad av ReedMe 2020-09-15 kl. 17:35.
Citera
2020-09-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T--E
Hvis målet var å ta livet av AEH er det nok få som ønsket dette. Jeg tenker at det har skjedd en eller flere hendelser den morgenen som ikke var planlagt.
Med tanke på brevet som lå igjen, opprettelse av kryptokonto igjennom en stjålt identitet flere måneder i forveien, tror jeg de fleste er enige i at uavhengig hvem som er involvert, så er dette planlagt.
Samtidig er det vanskelig å se at det er planlagt om hun falt ned trappa og deretter havnet på gjestetoalettet. Det samme med at det er prøvd vasket bort enkelte blodflekker, men ikke biologiske spor, og at vaskebøtten er borte. Virker som GM har måtte improvisere, og dette tror jeg er vanskelig uten å legge igjen spor eller gjøre feil.
Med tanke på at det kanskje ikke var meningen å falle ned trappen, og kanskje har GM måtte bruke mer makt enn tiltenkt på å få kontroll på AEH, kan det ha ført til et drap og ikke kidnapping som brevet som var forberedt skulle vise.
Om det skulle være drap fordekt som kidnapping, har det med så lang planlegging ville være best å få med offeret levende, kanskje vise livstegn og så drepe en annen plass. Å drepe i SV4 ville risikert å legge igjen spor om det var planlagt.

Uansett hvem og hvordan så tenker jeg at planen var å ta med AEH i livet fra SV4, men så oppsto det en situasjon.

Hvis det var en kidnapping kan kidnapperne, som kanskje var amatører, fått panikk om AEH døde hjemme og kvittet seg med offer. Dette førte til at de ble enda mer forsiktig med kommunikasjon enn det som var tenkt da det utviklet seg til drap.

Hvis det ikke var kidnapping, men drap forkledd som kidnapping, kunne kidnapperne bare kommunisert at politiet var involvert, offer var død og de hadde utrettet det målet var.
Hvis TH var oppdragsgiver visste han at han skulle til politiet og kunne informert de som kommuniserte på krypto om at politiet var involvert. Om det var kidnappere kunne de bare overvåket boligen så hadde de fort skjønt at noe ikke var som det skulle.

Er det er TH som har planlagt dette kunne han tidlig ha fått de som har stått for kommunikasjon på krypto til å si at politiet var involvert og AEH er død. Da hadde han ikke trengt å betalt noe eller bry seg med det slik han har gjort nå.
Det henger ikke på greip at TH utbetaler 10 mill. så lenge etterpå om han er så nøye, kalkulerende og gjerrig som folk skal ha det til.

Vi sitter på noen puslebiter og prøver å lage egne brikker som passer i mellom. Vil tro politiet sitter med mer, og det blir spennende å se om det snart kommer noe nytt.
TH opplyste hun var fysisk sterk. Mulig dette ble uttalt i forbindelse med basketaket i trappa. Det er heller ikke utenkelig at telefonbevegelsen er et ledd i å forskyve tidspunktet. I så fall forsterker dette Rus involvering i opplegget. Vet ikke om TH ville stolt på at RUs nettverk ordner alt det praktiske, men hetteturen kan være ledd i en kontrolltur mm. Barna sitter foreløpig stille og ser saken utspiller seg, men de må på ett eller annet tidspunkt ta grep om hva som skal skje med familieverdiene og om de vil ha rettferdighet for moren eller ikke. De kan eventuelt kreve at andel av verdiene overføres til morens eierlodd. Så langt ser det ut som de vil spille dumme og anføre en tro på kidnappingshistorien gjennom sin naive nikkedukkeadvokat.
Citera
2020-09-15, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ingen aning om TH visste. Men det skrivs frekvent här i tråden att han var mycket närig och höll hårt i pengarna. Så han ville nog ha koll på alla avtal med hantverkare o liknande, därför hon gjorde nog bäst i att berätta. Eller vad tror du?

Sen bor elektrikern granne. Risken fanns att han kunde få för sig att använda fötterna o ringa på dörren. En onödig risk att ta om man får för sig att mörda sin maka/make. Tycker du inte?

Jo, det tycker jeg, derfor kan det tyde på at TH ikke visste om avtalen med elektrikeren.
At han er gjerrig betyr ikke at han må vite hvilket tidspunkt elektrikeren skal komme på, han har vel nok med sitt område, Futurum.
Citera
2020-09-15, 17:53
Medlem
Slettsnokens avatar
Hvem som helst kunne kommet på døra, Jehovas vitner, tiggere, dørselgere etc. så dette hadde de garantert en plan for: Være stille og ikke åpne døra.
Citera
2020-09-15, 18:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jo, det tycker jeg, derfor kan det tyde på at TH ikke visste om avtalen med elektrikeren.
At han er gjerrig betyr ikke at han må vite hvilket tidspunkt elektrikeren skal komme på, han har vel nok med sitt område, Futurum.
Fast om jag hade planerat att döda min rika make så hade jag förhört mig om hans åtaganden och planer för att utesluta otrevliga överraskningar. Men, men, vi är alla olika.
Citera
2020-09-15, 18:11
Bannlyst
Citat:
Fast om jag hade planerat att döda min rika make så hade jag förhört mig om hans åtaganden och planer för att utesluta otrevliga överraskningar. Men, men, vi är alla olika.

Som sagt, avtalen var kun at de skulle ringes. Og hvis TH begynte å grave om hennes evt spesifikke avtaler og tidspunkter, så hadde vel AE blitt mistenksom, tror du ikke?
Det virker som at du ikke har fått med deg hele historien, og alle detaljene rundt som gjør at alt ellers peker mot TH.
Citera
2020-09-15, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Hvem som helst kunne kommet på døra, Jehovas vitner, tiggere, dørselgere etc. så dette hadde de garantert en plan for: Være stille og ikke åpne døra.

Ja, det er riktig. Og at Anne derfor måtte være utenfor synvinkel ang det vinduet til høyre for ytterdøren, der man kan se rett inn. Hall eller vestibyle eller hva det kalles.
Citera
2020-09-15, 18:24
Medlem
Fra en annen sak:
Det er registrert aktivitet i helseapplikasjonen på telefonen til Bertheussen klokken 02.02 natt til torsdag 6. desember.
– Da startes en bevegelse som er anslått til å være 221 skritt. Det varer cirka ti minutter; 9 min og 52 sekunder, sier Bøyum.
Han forklarer at det dette tidsrommet, mellom klokken 02.02 og 02.11, i helseappen er registrert to høydeforflytninger.
Sånn som applikasjonen fungerer i dag så registrerer den bare stigning, ikke hvis du går nedover.

https://direkte.vg.no/bertheussen-rettssak/news/har-registrert-aktivitet-paa-telefonen-paa-natta.d_Ogv-Nm-

Hvis den appen på AEs mobil er den samme som den appen som er nevnt i den andre saken, hvordan har politiet funnet et brått "fall"?
Citera
2020-09-15, 18:29
Medlem
Citat:
Som sagt, avtalen var kun at de skulle ringes. Og hvis TH begynte å grave om hennes evt spesifikke avtaler og tidspunkter, så hadde vel AE blitt mistenksom, tror du ikke?
Det virker som at du ikke har fått med deg hele historien, og alle detaljene rundt som gjør at alt ellers peker mot TH.

Jeg må ærlig innrømme at om min mann spør meg hvilke planer jeg har i morgen, eller hva jeg har avtalt med elektrikeren, blir jeg ikke mistenksom på at han planlegger å ta livet av meg.

Jeg synes folk sier så mange rare ting. Dette var bare et eksempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in