2020-08-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Har Sydafrika denna uppdatering på sina Gripen? Har jag i så fall missat.
Ingår väl i MS20 paketet om jag inte helt missminner mig.
Citera
2020-08-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Ingår väl i MS20 paketet om jag inte helt missminner mig.

Det stämmer nog. Som Sydafrika inte har beställt, åtminstone inte ännu verkar det som (enligt snabbgoogling, men jag tror nog att Saab skulle ha skickat ut ett pressmeddelande om de hade gjort det).
Citera
2020-08-17, 18:58
Medlem
Citat:
T-7 är designad som dedikerat skolflygplan. T-50 och M-346 är mycket större än T-7 (T-50 nästan i klass (max startvikt) som ett 39C), med dito större lastförmåga.

T-7 är förberedd för vapenbalkar och Serbien har uttryckt ett intresse. Det är uppenbart en stor marknad med många små länder som flyger urgammalt skrot. Jag menar MiG19...

Det vore underligt om inte Boeing har noterat marknadsbehovet menar jag. Men jag vet inte...
Citera
2020-08-17, 19:46
Medlem
Citat:
...eller mot grannlandet Sydafrikas Gripen C, om dom skulle bestämma sig för att samöva. Båda pulsdopplerradar som utvecklades ungefär på samma tid. Gripens sannolikt kraftigare, den i FA-50 sannolikt bättre uppdaterad. Båda mer än bra nog för Botswanas behov.

Även Gripens PS05 har väl uppgraderats efter hand.. Utvecklingen där var inte stått still i 25 år direkt..
Senast redigerad av Macke85 2020-08-17 kl. 19:48.
Citera
2020-08-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ja, se till exempel https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/t-7-specs.htm (för T-7: 14,2 m lång, 5500 kg max startvikt). Flygplanets längd är nog ingen bra indikator på tyngden, i varje fall inte max startvikt. Fun fact: Planet som T-7 som ska ersätta är i precis samma viktklass (max startvikt 5485 kg enligt wikipedia), och det är / har varit en tro tjänare i många år.

Om T-7 ska utvecklas till ett lätt stridsflygplan, då vi pratar nog i princip om en ny flygplanstyp, och frågan är om det är i USAFs och Boeings intresse.
Det står på wikipedia som iofs inte är lika med absolut sanning att Boeing planerar en beväpnad variant.
En T-7 avsedd för strid skulle väga betydligt mer än skolvarianten.
Citera
2020-08-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
T-7 är förberedd för vapenbalkar och Serbien har uttryckt ett intresse. Det är uppenbart en stor marknad med många små länder som flyger urgammalt skrot. Jag menar MiG19...

Det vore underligt om inte Boeing har noterat marknadsbehovet menar jag. Men jag vet inte...

Man har sedan tidigare även tagit höjd för GE-414 för högre prestanda.
Citera
2020-08-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
En T-7 avsedd för strid skulle väga betydligt mer än skolvarianten.

Precis, och det blir i så fall inte samma flygplan. Det blir lite som T-38 och F-5 åter en gång, fast sextio år senare.

Jag ser flera som kommenterar valet av F-404 i T-7 och att det är konstigt med en såpass stark motor i ett så litet plan. Det är det iofs om man ser till föregångaren T-38, som har ungefär samma vikt och ungefär samma fartpotential (men mycket mindre motorkraft). Men dels är F-404 en lyckad och beprövad konstruktion, och dels är den mycket väl känd av såväl Saab som Boeing. Och kanske viktigast; nya plan i USAF som F-22 och F-35 kan flyga med mycket högre alfa (angle of attack) än plan som F-16 och F-15, och det gör dom genom att använda motorkraft. Om piloterna ska träna på det i T-7, behövs också stark motor där. Dagens T-38 ger dom inte den möjligheten.
Citera
2020-08-18, 09:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Var ska jaktradar sitta i den menar du? Noskonen framför motorn?

Multi-engine kärra och turbo-proppar? De kanske har en stigförmåga på 10-20m/s och går i ca 300kn och 30 000ft.

Det räcker inte långt när fienden kommer med bombplan i nästan eller över överljudshastighet på 60 000ft

Det är inget måste att placera radarn i nosen. Det är mest praktiskt på enkelmotorkärror, men här är jag mer inne på tvåmotoriga som har betydligt bättre förutsättningar för att bära radar, vapen och bränsle. En radar kräver rätt mycket ström och det är svårt att generera med bara en motor. I Sverige används Dash-8 för denna roll (dock utan beväpning).
Citera
2020-08-18, 09:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Handlar det bara om att kunna upptäcka och skjuta så borde det räcka, men ska man leka luftburen polis så kan det vara bra att kunna köra ifatt jetflyg.

Jo, men i de flesta fall så räcker det med att vara i närheten eftersom man har robotar som kan avverka avståndet. Idag går man ut och möter inom synhåll men det kan kosta en hel del energi om de ändrar kurs och jakten kan sluta med att man får vända hem eller invänta tankplan. I framtiden kommer man nog snarare mer gå över till att använda långsamma drönare för att bevaka territoriet och använder man bra robotar till dem så kan de utgöra ett reellt hot för inkräktare.
Citera
2020-08-18, 10:08
Medlem
Citat:
Precis, och det blir i så fall inte samma flygplan. Det blir lite som T-38 och F-5 åter en gång, fast sextio år senare.

Jag ser flera som kommenterar valet av F-404 i T-7 och att det är konstigt med en såpass stark motor i ett så litet plan. Det är det iofs om man ser till föregångaren T-38, som har ungefär samma vikt och ungefär samma fartpotential (men mycket mindre motorkraft). Men dels är F-404 en lyckad och beprövad konstruktion, och dels är den mycket väl känd av såväl Saab som Boeing. Och kanske viktigast; nya plan i USAF som F-22 och F-35 kan flyga med mycket högre alfa (angle of attack) än plan som F-16 och F-15, och det gör dom genom att använda motorkraft. Om piloterna ska träna på det i T-7, behövs också stark motor där. Dagens T-38 ger dom inte den möjligheten.
Ja det stämmer nog att det kommer benämnas något annat än T-7 p.g.a förändringarna.
För övrigt borde T-7 ha bra prestanda med tanke på dragkraft/vikt förhållandet.
Senast redigerad av kroppskultur 2020-08-18 kl. 10:10.
Citera
2020-08-18, 10:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det stämmer nog. Som Sydafrika inte har beställt, åtminstone inte ännu verkar det som (enligt snabbgoogling, men jag tror nog att Saab skulle ha skickat ut ett pressmeddelande om de hade gjort det).

Tro det? (Petar på glasögonen).

Jag misstänker att vare sig kunden (SAAF) eller leverantören (SAAB) kommer att informera öppet om beställda eller levererade förbättringar och uppdateringar, om så bara för att inte i onödan avslöja prestanda och förmågor för de som inte bör veta.
Citera
2020-08-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tro det? (Petar på glasögonen).

Jag misstänker att vare sig kunden (SAAF) eller leverantören (SAAB) kommer att informera öppet om beställda eller levererade förbättringar och uppdateringar, om så bara för att inte i onödan avslöja prestanda och förmågor för de som inte bör veta.

Förlåt. Jag borde ha skrivit "jag vet". Det här är kontrakt som alltid publiceras. När/om de ingås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in