Citat:
Ursprungligen postat av
Knasen2k
Jag har en ganska nykter syn på hur det ligger till, skulle du fråga runt ute i landet vilket som är världens bästa stridsflyg så skulle majoriteten svara Gripen, och innan det var det Viggen. Propagandan om våra stridsflyg har gått på högvarv här hemma under åren för att motivera skattepengarna kalasen kostat. Så jag vet att de flesta här hemma överskattar vad vi faktiskt presterar.
Vi byggde vår egen "version" av F16, fast mindre, klenare och långsammare. Med avionik som matchar och i vissa fall överträffar F16.
Det är inte illa pinkat av ett så litet land som Sverige. Men det blir bara löjligt när folk här hemma (för det är bara folk i Sverige) tror att Gripen på nogot sätt skulle ha något att säga till om mot F35. Finnarna vore helt duma i huvudet om dom valde att köpa in Gripen som idag kostar nästan lika mycket som F35.
Faktum är det verkar som deltagare i red flag och dylika övningar tycker att F35 har rena trollerikunskaper.
Ur många synvinklar är det ju korrekt att beskriva Gripen som "världens bästa svenska flygplan, i Sverige och för Sverige"... :-)
Jag håller helt med om att ifall Gripen kostar lika mycket per enhet som F35 över tid, så finns ju inga incitament att välja något annat än det bästa. Frågan är väl mer om totalkostnadsbilden är neutral mellan alternativen - det verkar ju inte så troligt.
Sedan får man bedöma politisk kostnad, ekonomisk kostnad, framtidssäkerhet (särskilt om man låter sådant som "stealthighet" väga tungt) och helt vanliga frågor om underhåll, robusthet, basbehov, anpassning till specifika finländska krav etc etc.
Men om man 2019 väljer på egenskapen "stealth" kommer det ju att hända grejor fram till 2070, den saken är ju klar.