Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Regner med at du mener JASSM, og den har en hyllelevetid på 15 år. Noe som betyr at den er utdatert samtidig med F/A-18C Hornet i Finland. Så den er nok ikke så relevant i forbindelse med noe nytt kampfly for Finland. Spørsmålet er selvsagt hva som skal/kan erstatte de.
Ja men enligt Corporal frisk så har någon erbjudit att ordna det så att JASSM även kan användas om Finland vill det. Men andra har bara kommit med andra vapenalternativ.
"Hur väl det totala paketet som erbjuds skulle fungera som en del av FDF och det finska försvarskonceptet, ta bort en potentiell fördel med ett paket (
såsom möjligheten att fortsätta använda de nuvarande lagren av AGM-158A JASSM eller AIM-120C-7 AMRAAM efter översyn av dessa) i namn av "rättvisa" strider mot både detta mål och arten av krig, som bekant inte är rättvist."
De har även påstått att ett mindre antal AIM-120C7 kan användas i kommande HX programmet. Men som jag skrev är Finlands AIM-120 C7 planerat för luftvärnet i deras NASSAM system. Vilket skulle bli också en merkostnad på ca 800 miljoner
euro givetvis om de backar på sin plan.
Att då har kvar äldre plan som ska underhållas och samtidigt ha två vapensystem som behöver ersättas. Förutom andra typer av vapen. Gör att även det blir en stor kostnad. USA köpte utfasade Harrier av navy typen från Storbritannien i väntan på fler F35B. Men det är en annan sak.
Jag tvivlar på att Finland får fler JAS 39 NG än Sverige (64 st). Jag tror även att vapenpaketen kommer att spela en ganska stor roll. Då de har lite olika intressanta erbjudande. Allt från JOSW, JASSM-ER till ett mindre antal JSM och radarsökande robotar samt GBU 53.