2020-08-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är nog precis tvärtom. Du värdesätter inte evidens utan går på den konspiratoriska linjen att all vetenskap är bluff mot betalning. Min bestämda metod är att värdesätta evidens, något som du ser som en konspiration.

Så länge man anser att fossila medel "förstör" så finns det en alternativ industri bakom, precis som med politik, du kan bara välja höger eller vänster.
Citera
2020-08-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Lindzens svar på 2,5 grader är absurt. Det är mindre än temperatursänkningen vid senaste istiden då vi ändå hade 180 ppm CO2.

Jag har ett svagt minne av att Pierrehumbert på ett seminarium om "snowball Earth" episoder i jordens historia sa att han testat att räkna utan CO2 i dagens klimat och att det inte riktigt räckte för att frysa jorden ned till ekvatorn.

Okej, vad tycker du verkar rimligt?
Citera
2020-08-08, 09:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
En atmosfär utan CO2 skulle betyda en MYCKET LÄGRE temperatur, säkert flera minusgrader i global medeltemperatur. En siffra skulle nog inte göra oss så värst mycket klokare, det är som du ser svårt att beräkna.
Men den vetskapen räcker gott och väl för att vi skall förstå att CO2 i atmosfären är livsnödvändigt.
Mindre CO2 betyder mindre värme, mer CO2 betyder mer värme.

Och den vetskapen räcker för att förstå att det är oklokt att fylla på med miljardvis ton CO2. Med ca 280 ppm hade vi en ganska stabil medeltemperatur under lång tid, som tillät livet att frodas, som gjorde jordbruk möjligt, som gjorde att vi kunde bo nära kuster. Vårt välstånd bygger på ett stabilt klimat.

Nu har vi 415 ppm och det kommer att barka åt skogen.

Jag är glad att du äntligen upptäckte lite fakta utan att förneka den!
Senast redigerad av humanlife 2020-08-08 kl. 09:56.
Citera
2020-08-08, 10:07
Medlem
humanlifes avatar
Koldioxid har stor påverkan på temperaturen.

Koldioxidhalten i atmosfären når nya rekordnivåer

Senast jorden upplevde jämförbara förhållanden av koldioxidkoncentrationer i atmosfären var för 3-5 miljoner år sedan, då temperaturen var 2-3 grader varmare och havsnivån var 10-20 meter högre än nu.
https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/koldioxidhalten-i-atmosfaren-nar-nya-rekordnivaer-1.126788
Citera
2020-08-08, 10:51
Medlem
Citat:
Att det skulle närapå djupfrysa jorden låter rimligt för mig. Vad det sen motsvarar för genomsnittstemperatur kan jag inte säga. Uppenbarligen under noll grader i alla fall. Då har dock en albedoeffekt av mer is tillkommit så det är inte enbart ändringen av jordens atmosfär som på påverkar.
Citera
2020-08-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
En atmosfär utan CO2 skulle betyda en MYCKET LÄGRE temperatur, säkert flera minusgrader i global medeltemperatur. En siffra skulle nog inte göra oss så värst mycket klokare, det är som du ser svårt att beräkna.
Men den vetskapen räcker gott och väl för att vi skall förstå att CO2 i atmosfären är livsnödvändigt.
Mindre CO2 betyder mindre värme, mer CO2 betyder mer värme.

Och den vetskapen räcker för att förstå att det är oklokt att fylla på med miljardvis ton CO2. Med ca 280 ppm hade vi en ganska stabil medeltemperatur under lång tid, som tillät livet att frodas, som gjorde jordbruk möjligt, som gjorde att vi kunde bo nära kuster. Vårt välstånd bygger på ett stabilt klimat.

Nu har vi 415 ppm och det kommer att barka åt skogen.

Jag är glad att du äntligen upptäckte lite fakta utan att förneka den!

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Att det skulle närapå djupfrysa jorden låter rimligt för mig. Vad det sen motsvarar för genomsnittstemperatur kan jag inte säga. Uppenbarligen under noll grader i alla fall. Då har dock en albedoeffekt av mer is tillkommit så det är inte enbart ändringen av jordens atmosfär som på påverkar.

Enligt den här grafen så skulle 180 ppm innebära ca. 4 W/m² mindre effekt. Om jag tolkar ert resonemang rätt så skulle den nivån så småningom innebära en ny istid. Användaren lasternassumma tyckte att den nivån vore önskvärd.

Ni tycker alltså att det är bättre att ligga på gränsen till en istid än ett varmare och jämnare klimat?

https://postimg.cc/XBpxBY5x
Citera
2020-08-08, 18:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är naturligtvis inte önskvärt att "nolla" CO₂-halten eftersom fotosyntesen, i princip alla växter, behöver CO₂ för att överleva och växa.
Det som Jorden sett som en naturlig CO₂-halt under några miljoner år, dvs. ca 185-280 ppm, är nog önskvärt. Kanske t.o.m. något högre, 200-220 ppm?

Citat:
Enligt den här grafen så skulle 180 ppm innebära ca. 4 W/m² mindre effekt. Om jag tolkar ert resonemang rätt så skulle den nivån så småningom innebära en ny istid. Användaren lasternassumma tyckte att den nivån vore önskvärd.

Ni tycker alltså att det är bättre att ligga på gränsen till en istid än ett varmare och jämnare klimat?

Jag skrev fel i inlägget ovan.
Jag menade att 300-320 ppm kanske är önskvärt, inte 200-220 ppm. Det var ett skrivfel.

Citera
2020-08-08, 18:22
Medlem
avrogados avatar
Jag (i fjollträsk) var högst osäker på om det existerade en *global warming* i juni, men nu i augusti är jag lättad...
Citera
2020-08-08, 18:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Jag angav 280 ppm för att det var den förindustriella nivån, inte för att det var någon slags optimal nivå. Under de senaste 800 000 åren har nivån legat i intervallet 230 - 300 ppm.

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=FMyu300n&id=965EA8BEA173 2FF0EA18B46DB2E69D3ED04921C1&thid=OIP.FMyu300nhaXZ 9a7hdc_c_wHaEk&mediaurl=https%3a%2f%2f254155-841844-raikfcquaxqncofqfm.stackpathdns.com%2fwp-content%2fuploads%2f20 17%2f02%2fAtmospheric-carbon-dioxide-CO2-levels-long-term-historic-800000-years.png&exph=463&expw=751&q=co2+800000&simid=608 026391069721077&ck=774C3AF15252088553E5274012F7FE6 C&selectedIndex=0&FORM=IRPRST&ajaxhist=0
Citera
2020-08-08, 19:19
Medlem
Citat:

För det första var det tydligen ett skrivfel av lasternassumma, för det andra var kom jag in där?

Huruvida 180 ppm skulle leda till istid vet jag inte, det har ju med variationerna i jordbanan att göra också. Det känns dock som ett väldigt hypotetiskt problem om ingen bygger någon sorts kolbaserad självreproducerande nanobot som effektivt käkar upp allt kol för att bygga kopior av sig själv.

P.S. Alla sådana där länkar till bilder utan sammanhang eller källa är helt värdelösa. Jag orkar inte ens öppna dem.
Citera
2020-08-10, 08:48
Medlem
Trumpetflugans avatar
Ny studie om coronarelaterade effekter på klimatet.
Citat:
We estimate that global NOx*emissions declined by as much as 30% in April, contributing a short-term cooling since the start of the year. This cooling trend is offset by ~20% reduction in global SO2*emissions that weakens the aerosol cooling effect, causing short-term warming. As a result, we estimate that the direct effect of the pandemic-driven response will be negligible, with a cooling of around 0.01 ± 0.005 °C by 2030 compared to a baseline scenario that follows current national policies. In contrast, with an economic recovery tilted towards green stimulus and reductions in fossil fuel investments, it is possible to avoid future warming of 0.3 °C by 2050.
https://www.nature.com/articles/s41558-020-0883-0#Sec2

Som förväntat är det NOx och aerosolerna som verkar få stå för den största delen av signalen och inte reduktionen av koldioxidutsläppen på kortare sikt åtminstone. Även om även dessa effekter i princip är "negligible".
Citera
2020-08-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ny studie om coronarelaterade effekter på klimatet.

https://www.nature.com/articles/s41558-020-0883-0#Sec2

Som förväntat är det NOx och aerosolerna som verkar få stå för den största delen av signalen och inte reduktionen av koldioxidutsläppen på kortare sikt åtminstone. Även om även dessa effekter i princip är "negligible".

Att man ens gitter och har tid att räkna på det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in