Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hade vi inte kunnat göra mer kosing om järnet inte var oxiderat??
Om jag minns det rätt var järnet till stor del löst i havet så det hade nog inte varit lättare att ta tillvara. Bortsett då från att vi inte kunnat leva utan fotosyntes.
Citat:
Den där jävla fotosyntesen har ställt till mycket för oss, vi borde kräva kompensation.
Äter du aldrig växter?
Citera
2020-08-07, 16:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Njae... det är väl temperaturen utan atmosfär alls?

Vattenångan står ju för det mesta av växthuseffekten, precis som det väl är metan på Venus?

Tar man bort CO2 sjunker ju temperaturen på det att det blir mindre vattenånga och vi får ett nytt jämviktstillstånd. Det är väl ingen som räknat på det, men så kallt blir det säkert inte.

Vattenhalten i atmosfären, som nu, som medelvärde, står för en större del av växthuseffekten än CO₂, följer temperaturen på ett karaktäristiskt sätt.

Man talar ju ofta om vattenångan i atmosfären som en förstärkningseffekt, snarare än att man kallar vattenånga för en växthusgas.

Här kan man se att vattenhalten avtar snabbt när temperaturen sjunker. Vid 0°C är vattenmängden i atmosfären ungefär en tredjedel av vad den är vid ca 15°C.

https://www.engineeringtoolbox.com/humidity-ratio-air-d_686.html

Vid -18°C är absoluta fuktigheten mycket låg.

Se mina länkar i inlägget ovan hur -18°C som global medeltemperatur utan växthuseffekt beräknats.

Citera
2020-08-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om jag minns det rätt var järnet till stor del löst i havet så det hade nog inte varit lättare att ta tillvara. Bortsett då från att vi inte kunnat leva utan fotosyntes.

Äter du aldrig växter?

Jag skyller på araberna som uppfann jordbruk. Sedan gick allt snett.
Citera
2020-08-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ditt sätt att uttrycka dig leder ofelbart till några frågor som måste ställas till dig personligen:

– Känner du till att förbränning av fossila bränslen orsakar utsläpp av CO₂?
– Känner du till att CO₂-halten i atmosfären har ökat från ca 316 ppm 1959 till 411,4 ppm 2019?
– Har du hör talas om växthuseffekten?
– Känner du till att Jordens medeltemperatur, utan växthuseffekt, skulle vara drygt 30°C lägre än nu?
– Vet du att det är främst CO₂ i atmosfären som orsakar växthuseffekten?
– Vet du att H₂O-halten (mängden vattenånga) i atmosfären i hög grad följer temperaturen och därigenom förstärker uppvärmningen?

Om det finns något av det jag nämner ovan som du inte känner till eller inte förstår så är det ganska lätt att plocka fram och verifiera fakta.

Skrämmer fakta dig? I så fall, på vilket sätt?

Det finns inget politiskt inslag i det jag skriver ovan. Det är däremot verifierat att det finns en koppling mellan vetenskapsförnekare, vissa psykologiska "tillkortakommanden" (som empatibrist och SDO) och dragning till högerextrema ideologier.

https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=7544&typ=artikel

Är det att gå för långt att säga att vetenskapsförnekare/klimatförnekare genomgående är nazister? Det skulle ju annars kunna förklara varför dessa så ofta övergår till hot och personattacker mot individer som dom inte uppfattar som "trogna den sanna nazistiska läran".

Det är som en religion för er. Ni är totalt fixerade, vilket är precis som vänster ideolog söker samt vill ha.
Citera
2020-08-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Även förutbestämda åsikter kan motiveras på ett mer konstruktivt sätt än att framföra uppenbara konspirationsteorier samtidigt som man förnekar att de är just konspirationsteorier. Du tror att ett helt forskningsfält resulterat mot betalning till den stora majoriteten av publicerande forskare på området. Till tidskrifter och välmeriterade vetenskapliga organisationer. Globalt. Mot betalning. Men ser inte detta som en konspirationsteori. Helt ärligt har jag svårare att hitta något bättre för att exemplifiera ordet konspirationsteori. Och du förnekar att det är just en konspirationsteori. Då får man väl anta att du även tror att vaccin är ett vetenskapligt hoax för att få vacciner sålda. Och att månen inte existerade när nasa skickade människor dit. Eller åtminstone att månlandningen aldrig skett. De ville ju bara ha pengar. Eller att insulinproducerande företag enbart lurat läkare globalt att insulin är nödvändigt för kolhydratupptag. Och att coronaviruset är ett hoax för att sätta immunologer i arbete. "Follow the money". Ja jävlar vilken livsfarlig dumstrut du är. Skaffa en utbildning jävla fårskalle. Det hade du kanske gjort om du inte trodde att världens alla universitet bara syftar till att indoktrinera alla studenter till kommunister. Någon kunskap, som vilar på forskning finns ju ändå inte att lära ut.

Motivera förutbestämda åsikter? Du har allting förprogrammerat så att du slipper tänka eller skapa en egen åsikt.
Citera
2020-08-07, 17:41
Medlem
Citat:
-18°C som global medeltemperatur utan växthuseffekt
Det finns ju andra faktorer som också bidrar till växthuseffekten, men som global medeltemperatur, i stora drag ja.

Hur mycket skulle temperaturen sjunka om man lyckades nollställa koldioxidhalten i atmosfären?
Citera
2020-08-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Motivera förutbestämda åsikter? Du har allting förprogrammerat så att du slipper tänka eller skapa en egen åsikt.

Vetenskap har förvisso inte åsikter som sin bas.
Citera
2020-08-07, 17:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Hur mycket skulle temperaturen sjunka om man lyckades nollställa koldioxidhalten i atmosfären?

Det är naturligtvis inte önskvärt att "nolla" CO₂-halten eftersom fotosyntesen, i princip alla växter, behöver CO₂ för att överleva och växa.

Om det ändå vore möjligt kan man kanske få en bild av det du frågar om genom att se på hur mycket "radiative forcing" olika växthusgaser i atmosfären orsakar (W/m²).

CO₂: +1,8
Metan: +1,0
Halogener: +0,1
Kväveoxider: +0,1
Övriga gaser: +0,1
Aerosoler (sot, damm, m.m.): -0,2
Aerosolers molnpåverkan: -0,5
Albedoförändring: -0,1
Solen: <0,02
Totalt: ca 2,3
Totalt, utan CO₂: 0,5

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Radiative_forcing_1750-2011.svg

Utan att räkna (utöver en överslagsberäkning) skulle jag uppskatta att den globala medeltemperaturen skulle sjunka till ca -11°C om Jordens atmosfär var helt CO₂-fri, men i övrigt oförändrad. Utöver H₂O-halten, som minskar när temperaturen sjunker.

Det som Jorden sett som en naturlig CO₂-halt under några miljoner år, dvs. ca 185-280 ppm, är nog önskvärt. Kanske t.o.m. något högre, 200-220 ppm?

Senast redigerad av lasternassumma 2020-08-07 kl. 18:14.
Citera
2020-08-07, 18:30
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis inte önskvärt att "nolla" CO₂-halten eftersom fotosyntesen, i princip alla växter, behöver CO₂ för att överleva och växa.

Om det ändå vore möjligt kan man kanske få en bild av det du frågar om genom att se på hur mycket "radiative forcing" olika växthusgaser i atmosfären orsakar (W/m²).

CO₂: +1,8
Metan: +1,0
Halogener: +0,1
Kväveoxider: +0,1
Övriga gaser: +0,1
Aerosoler (sot, damm, m.m.): -0,2
Aerosolers molnpåverkan: -0,5
Albedoförändring: -0,1
Solen: <0,02
Totalt: ca 2,3
Totalt, utan CO₂: 0,5

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Radiative_forcing_1750-2011.svg

Utan att räkna (utöver en överslagsberäkning) skulle jag uppskatta att den globala medeltemperaturen skulle sjunka till ca -11°C om Jordens atmosfär var helt CO₂-fri.

Det som Jorden sett som en naturlig CO₂-halt under några miljoner år, dvs. ca 185-280 ppm, är nog önskvärt. Kanske t.o.m. något högre, 200-220 ppm?

Jag vet inte hur du har räknat när du får -11°C med en atmosfär utan koldioxid.

Frågan har förekommit tidigare i samband med klimatdebatter. Kolla ca. 47 minuter in i klippet.

https://www.c-span.org/video/?296637-1/global-climate-change-panel-1
Citera
2020-08-07, 19:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Det är nog precis tvärtom. Du värdesätter inte evidens utan går på den konspiratoriska linjen att all vetenskap är bluff mot betalning. Min bestämda metod är att värdesätta evidens, något som du ser som en konspiration.
Citera
2020-08-07, 20:12
Medlem
Citat:
Frågan har förekommit tidigare i samband med klimatdebatter. Kolla ca. 47 minuter in i klippet.
Lindzens svar på 2,5 grader är absurt. Det är mindre än temperatursänkningen vid senaste istiden då vi ändå hade 180 ppm CO2.

Jag har ett svagt minne av att Pierrehumbert på ett seminarium om "snowball Earth" episoder i jordens historia sa att han testat att räkna utan CO2 i dagens klimat och att det inte riktigt räckte för att frysa jorden ned till ekvatorn.
Citera
2020-08-07, 21:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag vet inte hur du har räknat när du får -11°C med en atmosfär utan koldioxid.

https://www.c-span.org/video/?296637-1/global-climate-change-panel-1

"Snillen spekulerar?"

Lindzen var IMO en enorm besvikelse. Han ger uttryck för att inte förstå grundläggande fysik och termodynamik, och det borde han göra.

Han antyder att det inte finns någon koppling mellan temperatur och absolut fuktighet. Det vet vi både från teori och empiri att det gör.

Lindzen doktorerade i tillämpad matematik. Han har i hög grad ägnat sig åt meteorologi fram till 2013 då han pensionerades. Ett halvår senare deklarerade det libertarianska Cato-institutet (som grundades av Charles Koch Foundation) att Lindzen kopplats till institutet.

Han är för mig en gåta.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in