2020-08-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
1. Barn är ett ganska vitt begrepp. Det där är mest bara hårklyveri, för inte kommer du att rätta alla kvinnor som säger "jag är med barn" med ett hurtigt: "nejnej, det är en zygot!"

2. Det står väl var och en fritt att vilja rädda vilka zygoter de vill och känner engagemang för.

3. jag vet inte vad statusen är för abortlagstiftning i världen egentligen. men det är nog lättare att sälja in preventivmedel än aborträtt av västerländsk modell?

Värderingar har aldrig med logik att göra.

1. Semantik.
Du säger även: jag är i drömmarnas land, utan tillstymmelse till bevis för att där finns en geografisk nation dit man åker när man sover.
2; Inte med abortförbud, DÅ FÖRBJUDS man och TVINGAS mot sin vilja, och får även STRAFF om man nu ändå gör som man vill i saken.

3. Vi behöver en mängd saker för att minska antalet människor på denna planet.
Rättigheter för kivnnor ex. så de kan säga nej tack till sex de inte vill ha, eller rätt/ möjlighet att använda preventivmedel.
Preventivmedel.
Och! fri aborträtt när ovan ändå inte fungerar...

Värderingar har definitivt med logik att göra.
Citera
2020-08-02, 18:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det är de som ger dödande medel till levande ofödda barn jag vill ska svara för vad de gör.
Nu kommer vi till spontanaborter, kan vi skilja det från en igångsatt abort?
Det måste vi om vi ska straffa.

Tillägg
Nyss nämndes i tråden p-stav som hindrar ägget att fästa i livmodern, är det också abort?
Citera
2020-08-02, 19:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är inte "hypotetiskt" att de landvinningar som gjorts i världen gällande den skenande befolkningsökningen har berott mycyket på fri aborträtt, utan "glasklart".

Din förvirring att det nånsin skulle fungera att ALLA, att även män skulle använda preventivmedel vid 100% av alla samlag ex, preventivmedel som inte ens finns idag, annat än på pappret, som ALLA definitivt inte har råd med, ex. de fattigaste i slummen i landet X, är fulltständig idioti.

Det är inte någon startpunkt som tas i beaktande vid abort. Då skulle vi inte ens tillåta p-stav, som du brukar tjata om borde vara ett obligatorisk TVÅNG för flickor förståss... pojkar ska ju inte behöva bekymmra sig. . som fungerar så att livmoderslemhinnan inte kan ta emot detta BARN i form av en zygot.
Stackars unge....de far fram där i livmoder och desperat försöker klamra sig fast i väggen, med sina icke existerande armar och icke existerande tänkande, gallsrkikande ( med sina icke exiterande stämband) i dödsångest.

Yeah right.

Inte ens om alla de aborter som idag utförs i Sverige skulle upphöra, så skulle svenskarna fullt ut reproducerar sig, ty preventivmedelsanvändningen är så pass effektiv redan. En motsvarande användning av preventivmedel i Tredje Världen hade alldeles självklart fått demografiska effekter.
Citera
2020-08-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nu kommer vi till spontanaborter, kan vi skilja det från en igångsatt abort?
Det måste vi om vi ska straffa.

Tillägg
Nyss nämndes i tråden p-stav som hindrar ägget att fästa i livmodern, är det också abort?
Ja det är väl klart att det går att skilja på det.
Tyvärr kommer ibland inte ett foster som dött av ut av sig självt i rimlig tid.
Det finns då risk för infektion.
Då kan man behöva hjälpa till att få ut det döda fostret, moderkaka och slemhinnor.
Men sådant konstateras ju på sjukhus.
Och eftersom fostret redan är död så behövs inget dödande medel ges.
Då ger man andra tabl i underlivet istället som sätter igång sammandragningar för att få ut fostret, eller tar ut det kirurgiskt.

P-stav hindrar befruktning.
Citera
2020-08-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. Semantik.
Du säger även: jag är i drömmarnas land, utan tillstymmelse till bevis för att där finns en geografisk nation dit man åker när man sover.
2; Inte med abortförbud, DÅ FÖRBJUDS man och TVINGAS mot sin vilja, och får även STRAFF om man nu ändå gör som man vill i saken.

3. Vi behöver en mängd saker för att minska antalet människor på denna planet.
Rättigheter för kivnnor ex. så de kan säga nej tack till sex de inte vill ha, eller rätt/ möjlighet att använda preventivmedel.
Preventivmedel.
Och! fri aborträtt när ovan ändå inte fungerar...

Värderingar har definitivt med logik att göra.

Nej, ditt påstående är ett påstående sopm inte går att styrka eftersom landet du nämner inte är definierat.

Det är inte semantik, det är inte logik. Det är bara ett ostyrkt påstående som ej går att bemöta.

Ja, det behövs en mängd åtgärder där abortförbud eller dess motsats liksom inte går att införa bilateralt eller multilateralt.

vad hjälper det att sekulära protestanter utrotar sig själva på sikt??

Islam accepterar preventivmedel, men abort är knepigt i de flesta länder. Katolikerna är ju trägna abortmotståndare, i extrema fall motsätter de sig även preventivmedel.

Grunden måste vara att inte belöna ett felaktigt beteende. Får de överbefolkningsproblem så skall inte vi lyfta deras nota med invandring eller annat stöd. De kommer inte att ändra sig då.. bara fortsätta överbefolka.

Vi kan förse dem med utbildning, preventivmedel (i de fall de accepterar det) osv...

Abort kommer att ha en mycket ringa påverkan på befolkningsexplosionen. Däremot påverkar den västländernas demografi i negativ riktning.
Citera
2020-08-02, 19:39
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja det är väl klart att det går att skilja på det.
Tyvärr kommer ibland inte ett foster som dött av ut av sig självt i rimlig tid.
Det finns då risk för infektion.
Då kan man behöva hjälpa till att få ut det döda fostret, moderkaka och slemhinnor.
Men sådant konstateras ju på sjukhus.
Och eftersom fostret redan är död så behövs inget dödande medel ges.
Då ger man andra tabl i underlivet istället som sätter igång sammandragningar för att få ut fostret, eller tar ut det kirurgiskt.

P-stav hindrar befruktning.
Jag var tvungen att läsa på om preventivmedel, kopparspiral har den funktionen att ett befruktat ägg inte fäster på livmodern.
Bör det då förbjudas?

Men som i mitt fall, spontanaborter sker i toaletten.
Vi var tvungna att åka till lasarettet pga blodförlust och de anmäler förstås en ev olaglig abort.
Vad gör rättsväsendet?
Litar på mina uppgifter eller kopplar in mordroteln?

Är det olagligt då kräver det åtgärder. Det duger ju inte att fråga om du är oskyldig.
Citera
2020-08-02, 19:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag var tvungen att läsa på om preventivmedel, kopparspiral har den funktionen att ett befruktat ägg inte fäster på livmodern.
Bör det då förbjudas?

Vi var tvungna att åka till lasarettet pga blodförlust och de anmäler förstås en ev olaglig abort.
Vad gör rättsväsendet?

Är det olagligt då kräver det åtgärder. Det duger ju inte att fråga om du är oskyldig.
Som sagt håller jag på principen att hellre fria än fälla.
Just för att det inte ska behöva tjafsas om huruvida ett missfall var en abort.
Men det ska ändå gå att åtala någon, som tas på bar gärning med att utföra aborter.
Fast det kan nog bara kan ske om polisen gör en razzia.
Eller om det går att se om någon skadat kvinnans livmoder med instrument.
Senast redigerad av Furienna 2020-08-02 kl. 19:57.
Citera
2020-08-02, 19:50
Medlem
Citat:
Bör det då förbjudas?

Vad gör rättsväsendet?

Primärt förhindras befruktning.
Men tyvärr sker det ändock ibland med kopparspiral, ofta så att fostret börjar växa i äggledaren vilket är omöjligt för fostret att överleva och farligt för kvinnan som kan förblöda.

Eftersom det i första hand förhindrar spermier från att befrukta ägg så tycker jag inte att det är samma som abort.

Nä det tycker jag inte att de ska göra.
Det behövs inte.
Det är ett uppenbart missfall.
Ingen har gett dödande medel till ett levande foster.
Citera
2020-08-02, 19:58
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Som sagt håller jag på principen att hellre fria än fälla.
Just för att det inte ska behöva tjafsas om huruvida ett missfall var en abort.
Men det ska ändå gå att åtala någon, som tas på bar gärning med att utföra aborter.
Fast det kan nog bara kan ske om polisen gör en razzia.
Så det är inte så. Allvarligt så att man måste koppla in rättsväsendet.
Då blir det typ avkriminsliserat.
Dvs förbjudet men inget straff

Dagenerfterpiller är nog säkrast att förbjuda.
Citera
2020-08-02, 20:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Primärt förhindras befruktning.
Men tyvärr sker det ändock ibland med kopparspiral, ofta så att fostret börjar växa i äggledaren vilket är omöjligt för fostret att överleva och farligt för kvinnan som kan förblöda.

Eftersom det i första hand förhindrar spermier från att befrukta ägg så tycker jag inte att det är samma som abort.

Nä det tycker jag inte att de ska göra.
Det behövs inte.
Det är ett uppenbart missfall.
Ingen har gett dödande medel till ett levande foster.
Mja, det behöver inte gå så fel som i ditt fall.
Ägget kan ramla vidare men hindras att fästa vid livmodern.

Du säger uppenbart.
Jag är övertygad om att "proliferörelsens" advokater har en annan åsikt.
Får de reda på det går en begäran till åklagaren.
Prolife finns i Sverige också.
Citera
2020-08-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte ens om alla de aborter som idag utförs i Sverige skulle upphöra, så skulle svenskarna fullt ut reproducerar sig, ty preventivmedelsanvändningen är så pass effektiv redan. En motsvarande användning av preventivmedel i Tredje Världen hade alldeles självklart fått demografiska effekter.
Se där, där föll ju även det argumentet.

Sen även om vi skulle mot all sannolikhet, inför abortförbud så skulle det bara resultera i att:
svenskor åkte utomlands för att göra detta.
2) vi fick en ny "bransch" av olagliga abortörer i detta landet med resultat x antal döda och gravt skadade kivnnor per år. 3) att kvinnor satte igång igen med mer eller mindre livsfarliga hemmalösningar, av sorten galgar, strumpstickor, div., gifter, Gissa! vad vår tids galna internethandel och div. giriga "affärsmän" kommer ha glada dagar på desperata unga tjejers nöd.
Så mycket möjligt 50-talets siffra på 50 döda per år inte kommer räcka till.

Andra konsekvenser...Svenska kvinnor kommer bli galna och resa sig i massiv protest....
Förbjuden aborträtt anses vara en av de absolut viktigaste milstolparna för kvinnors rättigheter och möjligheter, Det kommer inte gå att backa utan att massa människor får spader.

Kvinnor marscherar och slåss överallt i världen redan för denna rätt. Och det kommer inte sluta.

Eftersom "tredje världen" fortsatt är mer eller mindre synonymt med U-länder så är det fortsatt stora grupper som inte lever på mer än 10 kr per dag, ca 800 miljoner människor enligt UNICEF.
Citera
2020-08-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, ditt påstående är ett påstående sopm inte går att styrka eftersom landet du nämner inte är definierat.

Det är inte semantik, det är inte logik. Det är bara ett ostyrkt påstående som ej går att bemöta.

Ja, det behövs en mängd åtgärder där abortförbud eller dess motsats liksom inte går att införa bilateralt eller multilateralt.

vad hjälper det att sekulära protestanter utrotar sig själva på sikt??

Islam accepterar preventivmedel, men abort är knepigt i de flesta länder. Katolikerna är ju trägna abortmotståndare, i extrema fall motsätter de sig även preventivmedel.

Grunden måste vara att inte belöna ett felaktigt beteende. Får de överbefolkningsproblem så skall inte vi lyfta deras nota med invandring eller annat stöd. De kommer inte att ändra sig då.. bara fortsätta överbefolka.

Vi kan förse dem med utbildning, preventivmedel (i de fall de accepterar det) osv...

Abort kommer att ha en mycket ringa påverkan på befolkningsexplosionen. Däremot påverkar den västländernas demografi i negativ riktning.
Nä, tacka fan för att "drömmarnas rike" inte är "definierat" precis lika lite som en zygot alltå är "definierat" som ett BARN.

Barn definieras: nyfödd - tonår.

Seriöst nu kommer jag ignorera dig.....
Senast redigerad av Merapi 2020-08-02 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in