Citat:
jag tycker nog den del av mänskligheten som påstår sig ha fakta bakom ryggen då de påstår mannens , eller hudfärgen, eller etnicitetens överlägsenhet över någon annan, har "hoppat över något led i förklaringen".
För jösses du vad man ansträngt sig för att bevisa att män eller vita skulle vara mer logiska, eller intelligenta eller "bäst" på allt. och sorry....finns inget sådant att hittavid jämförelsen av kivnnor och mäns hjärnor....så jobbigt att ens fördomar inte går att bevisa.
För jösses du vad man ansträngt sig för att bevisa att män eller vita skulle vara mer logiska, eller intelligenta eller "bäst" på allt. och sorry....finns inget sådant att hittavid jämförelsen av kivnnor och mäns hjärnor....så jobbigt att ens fördomar inte går att bevisa.
Jag känner inte till alla människors fördomar, men jag tror att det fortfarande är något som hoppas över här. Vetenskapen kan i många fall både klarlägga fakta och samband, men värderingen av dessa resultat är inte (alltid i alla fall) möjliga att komma fram till vetenskapligt. Som jag påpekade tidigare, kan det som i någon mening anses vara "god vetenskap" samtidigt vara etiskt oacceptabelt. Det r momentet mellan vetenskapen och värderingskonstaterandet som jag tror är luckan.
Citat:
Och det är storys av denna typ man alltså får om man gör det omöjligt för folk att skilja sig, via ekonomi, maktobalans eller tom lagar.
Det är möjligt, men det blir svårt att värdera en tidsepok utifrån enstaka anekdoter, på samma sätt som vi nog inte kan värdera vår egen tid utifrån enstaka anekdoter här och nu. Jag låter till exempel bli att blanda in Federleys familjeliv trots att det är aktuellt just nu. Vi behöver istället först göra klart för oss vad som är god familjebildning och sedan överväga hur vi kommer nära detta. I båda dessa steg borde vetenskapen kunna vara oss till hjälp, men en smula etik kan säkert också komma väl till pass.
Du ger intryck av en humanistisk skolning, vari det är vanligt att man utgår från enstaka exempel och bygger en berättelse runt denna. Det behöver inte vara fel, men det ger oss för litet kunskap om de mer generella dragen i hur ett samhälle gestaltar sig och fungerar på makronivå.
Citat:
Visst, var det det, det var också vanligt att folk stannade gifta men levde helt skilda liv, för att man inte stod ut med varandra.
Ska äktenskap behålla sin lockelse för människor så bör de bygga på ömsesidig frihet, och inte beläggas med några tvång överhuvudtaget.
Ska äktenskap behålla sin lockelse för människor så bör de bygga på ömsesidig frihet, och inte beläggas med några tvång överhuvudtaget.
Det finns litet olika slags tvång. Vi kan inte ha ett tvång att människor skall gifta sig, men är man väl gifta så bör det i alla fall finnas en förväntan, kanske till och med ett socialt tryck, att man anstränger sig för att bevara äktenskapet. Inte så att skilsmässor är omöjliga så klart, men att förväntan är att man strävar efter att välja någon som man vill ha ett livstidsprojekt med. Jag undrar om inte kändisvärlden, med alla sina skilsmässor, tillfälliga parbildningar och allmän oordning har haft en dålig påverkan på människor.