2020-07-30, 22:50
Medlem
wallchars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Men för folk som målar hakkors så kan det ju också handla om adrenalin, samhörighet m.m.
Absolut, men jag tror inte riktigt att det går att jämföra med graffiti, även om de båda målar på offentliga platser.

Här har du ett exempel på när "klotter" är snyggt:
busterduque/
Qiter
finns såå mycket mer, men det är dom första jag kom på just nu och jag har ingen ork att göra listan längre.
Citera
2020-07-30, 22:55
Medlem
FiniteLifes avatar
Jojo men jag argumenterar inte för att klotter kan vara snyggt.

Det är mer processen att göra samma sak som jag vänder mig mot.

Även graffitin är ju fattigt i det avseendet, folk skriver ju bara sitt eget namn - fast med större bokstäver.

Grunden är hela tiden sitt eget namn.

Snarare än budskap eller allmänt konstnärligt uttryck.

Det konstnärliga hamnar alltid i skuggan av egot, det är namnet först och sen med kanske en utsmycknad runt omkring (seriefigurer, blommor, moln, stjärnor eller vad det nu må vara)

Men ständigt detta torftiga med att klottra eller måla sitt namn.

Vi fattar - du heter Bengt.
Men du behöver väl för fan inte skriva Bengt i 10 års tid?

Känns lite som dom där stolpskotten som tatuerar sitt eget namn på ryggen.
Varför kan man undra?
Citera
2020-07-31, 00:47
Medlem
Citat:
Jojo men jag argumenterar inte för att klotter kan vara snyggt.

Det är mer processen att göra samma sak som jag vänder mig mot.

Även graffitin är ju fattigt i det avseendet, folk skriver ju bara sitt eget namn - fast med större bokstäver.

Grunden är hela tiden sitt eget namn.

Snarare än budskap eller allmänt konstnärligt uttryck.

Det konstnärliga hamnar alltid i skuggan av egot, det är namnet först och sen med kanske en utsmycknad runt omkring (seriefigurer, blommor, moln, stjärnor eller vad det nu må vara)

Men ständigt detta torftiga med att klottra eller måla sitt namn.

Vi fattar - du heter Bengt.
Men du behöver väl för fan inte skriva Bengt i 10 års tid?

Känns lite som dom där stolpskotten som tatuerar sitt eget namn på ryggen.
Varför kan man undra?

Finns en tråd med för eller emot graffiti fastnålad överst.
Jag tror de flesta som målar graffiti eller drar tags struntar fullständigt i om du tycker det är fel, det är inte till dig klottret är ämnat. Du förstår inte vad graffiti eller klotter innebär för dessa individer och kommer inte förstå oavsett vad någon skriver så enkelt är det.
Citera
2020-07-31, 04:07
Medlem
Citat:
Givetvis. Tankegången som leder fram till det valet kan vi se genomsyra hela samhället om vi släpper naiviteten ett slag. Var sitter loggan på laptopen? Var sitter loggan på tröjan? Var sitter emblemen på bilen? Var sitter namnet på båten? Var sitter loggorna utanför ett företags lokaler? Där det passar bäst.

En del du missar med många mil är att det faktiskt är få som skriver sin ”tag” på samma sätt i någon längre utsträckning, samma gäller framförallt målningar. Ytterst få målar samma målning om och om igen. Det är för att nya idéer ofta uppmuntras. Till det finns det många som byter ”tag” kopplat till olika anledningar, vilket i sin tur bidrar till variation. De flesta individer, oavsett vad de gör, behöver variation av något slag. Med det sagt bör du som är såpass flitig av dig kunna hänga av dig den uppblåsa rocken du bär omkring på och räkna upp (för dig själv) ett antal saker gemene man upprepar, dag in och dag ut utan att tröttna.

Givetvis finns det en stor del som målar för just uppmärksamheten och att andra skall interagera med dem på något sätt, likt du själv gör här på forumet. Du verkar ha ett starkt och återkommande behov av att andra deltar i det du vill tala om. Lite över 50 stycken startade trådar på en månad och nästan 25 stycken inlägg per dag. En sådan sak skulle många andra ha svårt att se syftet med.
Citera
2020-07-31, 05:46
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Det är ju nåt patetiskt ändå med att bara skriva sitt eget namn om och om och om igen.

Det handlar ju enbart om egoism. Allt handlar om mig. Mitt namn. Jag ska synas. Jag vill ha uppmärksamhet. SE MIG! JAG VAR HÄR! JAG KISSADE IN MITT REVIR! KOLLA VAD DUKTIG JAG ÄR!

Alltså nån gång måste man väl släppa det där och gå vidare i livet? Inse att den uppmärksamhet man inte fick som barn är ingenting man kan fixa i efterhand.

Klottra samma jävla sak om och om och om igen? Det är ju rätt bisarrt när man tänker på det.

Som om jag istället för att skriva inlägg på Flashback bara skulle starta upp Notepad och skriva "FiniteLife" "FiniteLife" "FiniteLife""FiniteLife""FiniteLife"osv

Det är ju ganska sinnessjukt egentligen, ni fattar det va?

Eller fattar ni inte det?

Varför inte gå vidare och göra konst istället? Rita en blomma?

Ni har ju liksom fått allt om bakfoten.

En konstnär gör först sitt verk och SEN sätter han sin signatur.

Signaturen är inte verket i sig! Ingen skulle vilja se en tavla som bara är en signatur men inget motiv!

Om man har 20 sprayburkar och man har friheten att MÅLA PRECIS VA SOM HELST I HELA VÄRLDEN då är det väl JÄVLIGT FATTIGT att använda varenda en av dom 20 burkarna till att skriva SAMMA NAMN OM OCH OM OCH OM IGEN?

Ni måste väl ändå nånstans inse att det är jävla patetiskt?

Inte ens cp-skadade som får kritor och pennor skriver ju sitt namn om och om och om igen.

Inte ens grottmänniskor skrev sitt namn om och om och om igen.

Alltså detta beteende är ju alltså på en IQ nivå som ligger under cp-skadade och grottmänniskor!!!

Du pratar om att "tagga" nått förortskids och retards håller på med.
Kolla på utländsk riktig gatukonst istället. Vi i sverige är riktigt kassa på det här för övrigt och är för "fina" för det, vi gillar menskonst och annan dynga.

Dessutom glorifierar många gangsterkultur och det är därifrån mycket uselt klotter har kommit. Så kallade "tags".
Men man kan ju tycka att dom skulle vara snyggare med tanke på hur många gånger dom skrivit samma sak.
Taggning är mer att pissa sitt territorium, eller var iaf.
Citera
2020-07-31, 09:36
Medlem
Skulle vara nice med riktig grafitti street art. Var längesedan jag såg det. Det är modernt, kaxigt och ger en viss känsla. Passar i vissa områden, inte alla dock.

Synd att viss konst går ut på att söka uppmärksamhet, om det stämmer dvs. En konstnär ska ju skapa något vackert för själva konstens skull, för att ge en upplevelse av skönhet i någon form till andra.
Citera
2020-07-31, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Skulle vara nice med riktig grafitti street art. Var längesedan jag såg det. Det är modernt, kaxigt och ger en viss känsla. Passar i vissa områden, inte alla dock.

Synd att viss konst går ut på att söka uppmärksamhet, om det stämmer dvs. En konstnär ska ju skapa något vackert för själva konstens skull, för att ge en upplevelse av skönhet i någon form till andra.

Riktig graffiti är inte street art, riktig grafitti är just graffiti. En riktig konstnär skapar inte alls konst för att göra dig belåten, den gör det den gör för att mätta sin egen passion. Sen att vissa saker går dig mer i smaken än andra är ju som allt annat i världen.
Tror du förövrigt att man har all tid i världen att ställa sig och måla olagligt så tror du fel, nästan all graffiti du ser är gjord på under 20 minuter. Kolla på vad du själv hinner göra på 20 minuter. Förövrigt så finns det inte mycket mer modernt och kaxigt än just graffiti, den har väldigt nyligen blivit accepterad på gallerier medans just street art har varit accepterad sedan den kom.
Citera
2020-08-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betonad
Riktig graffiti är inte street art, riktig grafitti är just graffiti. En riktig konstnär skapar inte alls konst för att göra dig belåten, den gör det den gör för att mätta sin egen passion. Sen att vissa saker går dig mer i smaken än andra är ju som allt annat i världen.
Tror du förövrigt att man har all tid i världen att ställa sig och måla olagligt så tror du fel, nästan all graffiti du ser är gjord på under 20 minuter. Kolla på vad du själv hinner göra på 20 minuter. Förövrigt så finns det inte mycket mer modernt och kaxigt än just graffiti, den har väldigt nyligen blivit accepterad på gallerier medans just street art har varit accepterad sedan den kom.

Okej :P

Men man kunde ju tillåta grafitti på vissa specifika platser. Vet att det fanns förut på vissa ställen.
Citera
2020-08-12, 04:33
Medlem
Leffe020s avatar
Jag är helt emot! Klotter! skapar jobb och skattebetalarna får valuta för pengarna!
Och jag är emot för det finns för lite groupies (sköna snubbar som gillar män som sprutar). Sssgmśs! Representerad! Far out!
Citera
2020-09-21, 19:32
Avstängd
NotDeads avatar
Trodde det var en oskriven regel att man inte klottrade på bilar eller folks hus. Jävla skräpmänniskor.
Citera
2020-09-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
Trodde det var en oskriven regel att man inte klottrade på bilar eller folks hus. Jävla skräpmänniskor.

Ser inte riktigt varför klottrarna ska visa sån respekt till randoms när randoms inte visar någon respekt alls för klottrare. Med det menar jag inte att jag själv tycker det är okej men samtidigt ser jag att detta är något som kommer att ske mer och mer i framtiden med all nolltolerans.
Citera
2020-09-26, 16:49
Avstängd
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betonad
Ser inte riktigt varför klottrarna ska visa sån respekt till randoms när randoms inte visar någon respekt alls för klottrare. Med det menar jag inte att jag själv tycker det är okej men samtidigt ser jag att detta är något som kommer att ske mer och mer i framtiden med all nolltolerans.

folk gillar inte klottrare för att dom kostar vuxna människor pengar. Ingen bryr sig om ni klottrar på en laglig vägg.

Varför ska randoms ge respekt till klottrare? För att ni kan måla fint på någon byggnad, olagligt?

Äckliga vänster skräp människor där 90% utav er bor kvar hemma hos föräldrarna och inte har jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in