2011-01-23, 19:22
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Tänk efter lite nu alla barnsliga klottrare som tycker att det är en "rättighet" att klottra sina apfula fjantkrumelurer överallt; Om staten skulle tillåta klotter och göra det lagligt och varenda jävel skulle klottra överallt så skulle inte en millimeter finnas kvar att klottra på och man skulle inte ens kunna se vad som är klottrat.
Tror det finns få klottrare som är så dumma att de anser det vara en rättighet att klottra, det skulle väl i så fall snarare vara några vilsna fjortiskommunister som springer runt med tapetklister och sätter upp politisk propaganda som de pysslat ihop hemma i pojkrummet... Dock bryr jag mig desto mindre om det är en rättighet eller ej, inte intresserad av vad andra tycker eller vad som är tillåtet. Tror många kan skriva under på det.
Citera
2011-02-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasoe
Dom som säger att de inte gillar när "klottrare" målar på andras egendom snackar inte om riktiga writers, graffitikonstnärer som inte känner till regel numero uno inom graffiti: MÅLA INTE PÅ ANDRAS EGENDOM är bara rent dumma. Man målar där man blir sedd o där folk kan se o uppskatta de man gjort, inte för att förstöra för nån ensam mamma eller nåt..

Så statliga eller privata företags byggnader är din egendom?

Man kan ju inte sätta som regel att inte måla på andras egendom när man sprayar ner SL tåg och liknande.
Säger ju emot sig själv. Köper du tåget så förstår jag om du "bombar" det.

Har ingen aning om dessa slang men dessa folk som "taggar", som jag uppfattat det som dom absolut vanligaste sorten man ser på olika väggar, bussar och liknande, fullkomligt hatar jag!

Finns inget som är så jäkla fult med folk som taggat med en färg där det står (insert vanlig tagg) eller vad det nu kan vara.

Däremot när jag åker pendeln och ser längs dessa betongfundament som avskiljer tågen från gångväg och liknande så blir jag alltid fascinerad över dessa människor som verkligen kan måla med burk! Vissa saker är otroligt snygga och det är ett perfekt ställe där det kan målas! Där piffar det upp lite om ni förstår.

Jag är alltså EMOT dessa "vanliga" tags på byggnader och liknande!
Citera
2011-02-21, 23:38
Medlem
slackdensnabbts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.U.C.K
troligtvis, men jag hoppas DU förstår vad jag menar. Vi kan ta Bert-Håge Häverö istället, Han lever. Förstår du nu??

de e för han e trist..
Citera
2011-02-22, 00:18
Medlem
Känner mig ärligt lite delad i denna diskussion.
För mig känns det inte som något emot/för tags/målningar.
Utan snarare om man kan argumentera sitt uttryck på ett intellektuellt plan.

/1881
Citera
2011-02-22, 12:07
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1881
Känner mig ärligt lite delad i denna diskussion.
För mig känns det inte som något emot/för tags/målningar.
Utan snarare om man kan argumentera sitt uttryck på ett intellektuellt plan.

/1881

Jo men vi som kan argumentera på ett högre plan, eller i allafall jag tycker inte att jag behöver motivera för människor som inte under några omständigheter vill att jag ska måla överhuvudtaget varför jag skiter i vad dem tycker och målar ändå.
Citera
2011-02-22, 15:03
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlauMes

Man kan ju inte sätta som regel att inte måla på andras egendom när man sprayar ner SL tåg och liknande.

Har ingen aning om dessa slang men dessa folk som "taggar", som jag uppfattat det som dom absolut vanligaste sorten man ser på olika väggar, bussar och liknande, fullkomligt hatar jag!

Finns inget som är så jäkla fult med folk som taggat med en färg där det står (insert vanlig tagg) eller vad det nu kan vara.

Däremot när jag åker pendeln och ser längs dessa betongfundament som avskiljer tågen från gångväg och liknande så blir jag alltid fascinerad över dessa människor som verkligen kan måla med burk! Vissa saker är otroligt snygga och det är ett perfekt ställe där det kan målas! Där piffar det upp lite om ni förstår.

Dessa människor som verkligen kan måla med burk efter pendeln är samma människor som taggar överallt. Det är olika delar av en kultur. Att försöka få bort tags från graffitin är i mina ögon som att försöka ta bort tacklingar i hockey. Även om det inte är schysst att tackla omkull folk så är det en del av spelet precis som tags är en del av "spelet" när man målar.
Citera
2011-02-22, 20:50
Medlem
Soepas avatar
Citat:

Föreställ dig en värld utan tags, alla tråkiga små elskåp skulle vara tomma, jag ser hellre tags av någon som kan skriva ordentliga tags göra det på såna saker, lyktstolpar med till exempel.
Förstår inte vad det hatfulla i tags är? Vissa är fula, vissa är snygga, samma sak med graffitimålningar.
Citera
2011-02-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soepa
Föreställ dig en värld utan tags, alla tråkiga små elskåp skulle vara tomma, jag ser hellre tags av någon som kan skriva ordentliga tags göra det på såna saker, lyktstolpar med till exempel.
Förstår inte vad det hatfulla i tags är? Vissa är fula, vissa är snygga, samma sak med graffitimålningar.

Jag vet inte vad du ser som tags men för mig är tags bara någon text skriven i någon löjlig form av font. Oftast deras så kallade smeknamn eller liknande. I endast en färg.
Ser otroligt värdelöst ut och visar verkligen vilka brister i fantasi dessa människor har.

Däremot skulle dom göra lite fler färger i det hela och faktiskt lägga ner minst 5 minuters arbete på det hela så man kan få till något häftigt på ett elskåp så skulle jag bli mycket gladare!
Citera
2011-02-25, 10:45
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Jag vet inte vad du ser som tags men för mig är tags bara någon text skriven i någon löjlig form av font. Oftast deras så kallade smeknamn eller liknande. I endast en färg.
Ser otroligt värdelöst ut och visar verkligen vilka brister i fantasi dessa människor har.

Däremot skulle dom göra lite fler färger i det hela och faktiskt lägga ner minst 5 minuters arbete på det hela så man kan få till något häftigt på ett elskåp så skulle jag bli mycket gladare!
Ja för dig ja. Men det är inte du som bestämmer vad som är snyggt/fult. Det finns ingen som kan bestämma vad som är snyggt eller fult, det är upp till var och en. Jag gillar tags. Du gör det inte. Enda vettiga argumentet är att det kostar pengar för andra.
Citera
2011-02-25, 14:30
Medlem
Soepas avatar
Citat:

Vi tycker olika helt enkelt.
Men jag tror inte folk lägger ner tid på att stå vid ett elskåp eller vad som och skriver en tag med 4 olika färger (det finns men har bara sett apply på youtube göra det) och sen lägger till lite vit färg i bakgrunden och yttre linjer i blått, visst det hade blivit snyggare, men tråkigare att ödsla 5 minuter på något sådant.
Tags är dock fult om någon som är toy (dålig) som skriver dom.
Citera
2011-02-26, 18:09
Medlem
Mx_1337s avatar
Trådar som denna kommer aldrig att komma någon vart, det står enbart och tuggar mellan folk som är just för och emot.

Folk som inte är en del av graffitikulturen kommer aldrig att förstå den, lika lite som folk som är en del av den kommer bry sig om vad andra tycker.

Jag försöker aldrig försvara graffiti/klotter i debatter mot hatare.
Det är omöjligt eftersom det faktiskt är ett olagligt beteende, samtidigt betyder detta inte att jag bryr mig eller får dåligt samvete över vad jag gör.
Det finns värre saker man kan syssla med än att sätta färg på en vägg eller ett tåg.
Samtidigt förstår jag folk som tycker att detta är helt onödigt.
Skattepengar pratas det mycket om, det kostar skattepengar att sanera graffiti.
Ja, det stämmer ju, men faktum är att den högsta kostnaden är inte klottret i sig utan extrakostnaderna som saneringsbolagen tar ut, som oftast är väldigt mycket större än vad det egentligen kostar, dessa företag gör en jävla vinst helt enkelt.
Sen kan man också tycka att det är onödigt att sanera på vissa ställen, gångtunnlar och elskåp kanske inte behöver saneras, folk i allmänhet brukar inte störa sig på graffiti på såna ställen.
Sen finns det givetvis folk till allt, vissa stör sig också på precis allt men då anser jag att problemet ligger hos dom själva och ingen annan.

Jag målar graffiti för min egen skull, jag målar också för mina polare som också målar och för alla andra som gör det. Sen om någon utomstående skulle tycka om det jag gör är bara en bonus.
Men det är minst lika roligt om folk hatar det, då har jag iallafall skapat något som gett intryck, gjort någon form av skillnad.

Vissa målar för själva konsten, andra för att synas, sen finns det dom som bara är ute efter att förstöra så mycket som möjligt.
Jag är alla tre, även om mitt huvudsyfte är att synas så mycket som möjligt.

Precis som andra seriösa målare så har jag vissa saker jag håller mig borta fram att måla på:
- Privat egendom (gäller även mindre företag)
- Andra konstverk (statyer, konstnärliga installationer och även andra graffitimålningar som jag anser ser bättre ut än det jag gör själv)
- Äldre hus/byggnader
- Kyrkor/gravstenar
Dessa saker/platser skulle jag aldrig få för mig att måla på, moskéer har jag dock inte mycket till övers för, men väntar nog tills jag hittar en som ligger längs linjen.

Så är det, detta är vad jag gör.
Och jag kommer att fortsätta göra det.
Precis som folk som hatar graffiti kommer fortsätta göra det.
Det är viktigt med debatt och att alla får säga vad dom tycker, men i frågor som denna kommer folk inte att ändra åsikt, iallafall inte i någon större utsträckning.
Det är därför trådar som den här aldrig kommer komma någon vart.

2000.
Citera
2011-02-26, 19:53
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Trådar som denna kommer aldrig att komma någon vart, det står enbart och tuggar mellan folk som är just för och emot.

Sant men tror tråden är här för att det annars skulle skapas en massa trådar om hur graffiti är värdelöst etc och fylla hela forumet, nu samlas alla dom trådarna här och resten av forumet kan fyllas med andra sorters trådar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in