2020-09-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotDead
folk gillar inte klottrare för att dom kostar vuxna människor pengar. Ingen bryr sig om ni klottrar på en laglig vägg.

Varför ska randoms ge respekt till klottrare? För att ni kan måla fint på någon byggnad, olagligt?

Äckliga vänster skräp människor där 90% utav er bor kvar hemma hos föräldrarna och inte har jobb.

Precis, så varför klottra på en laglig vägg är ju frågan?
Samt varför ska klottrare ge respekt tillbaka till dem som ej ger det till dem.
Har du någon statistik på det uttalandet?
Jag känner ingen klottrare som bor kvar hos sina föräldrar eller saknar jobb och ja jag känner många.
Citera
2020-09-29, 19:58
Medlem
blymes avatar
Tagsen/bomben är väl ett sätt för graffitimålare att kommunicera med varandra och uttrycka sig. Om du inte kan relatera och förstå konsten bör du nog sluta med egna förklaringar till varför/hur de målas.
Du är emot punkt.

Jag är för så länge inte privata personers ekonomi drabbas.

Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Jojo men jag argumenterar inte för att klotter kan vara snyggt.

Det är mer processen att göra samma sak som jag vänder mig mot.

Även graffitin är ju fattigt i det avseendet, folk skriver ju bara sitt eget namn - fast med större bokstäver.

Grunden är hela tiden sitt eget namn.

Snarare än budskap eller allmänt konstnärligt uttryck.

Det konstnärliga hamnar alltid i skuggan av egot, det är namnet först och sen med kanske en utsmycknad runt omkring (seriefigurer, blommor, moln, stjärnor eller vad det nu må vara)

Men ständigt detta torftiga med att klottra eller måla sitt namn.

Vi fattar - du heter Bengt.
Men du behöver väl för fan inte skriva Bengt i 10 års tid?

Känns lite som dom där stolpskotten som tatuerar sitt eget namn på ryggen.
Varför kan man undra?
Citera
2020-10-30, 01:32
Medlem
Det är snyggt många gånger fast det är ju min subjektiva åsikt för objektet som dom målar på tillhör någon annan. Sen kostar det en massa pengar att sanera för det kommer inte låtas stanna kvar.
Citera
2020-11-03, 01:38
Medlem
blymes avatar
Du värdesätter bara individer i en positiv bemärkelse så fort de passar in i ditt lilla fack. Har du en diktatoriskt syn på hur en idealperson ska vara/bete sig?

Citat:
Ursprungligen postat av blyme
Tagsen/bomben är väl ett sätt för graffitimålare att kommunicera med varandra och uttrycka sig. Om du inte kan relatera och förstå konsten bör du nog sluta med egna förklaringar till varför/hur de målas.
Du är emot punkt.

Jag är för så länge inte privata personers ekonomi drabbas.
Citera
2020-11-18, 18:09
Medlem
Det är farligt med sådan revolutionär olaglig graffiti. När man trivialiserar lagen i landet på det här sättet så skapar man mer kaos. Kaos leder till dålig moral oftast. Alltså farligt och ett hot mot befolkningens hälsa.
Citera
2021-02-10, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Jojo men jag argumenterar inte för att klotter kan vara snyggt.

Det är mer processen att göra samma sak som jag vänder mig mot.

Även graffitin är ju fattigt i det avseendet, folk skriver ju bara sitt eget namn - fast med större bokstäver.

Grunden är hela tiden sitt eget namn.

Snarare än budskap eller allmänt konstnärligt uttryck.

Det konstnärliga hamnar alltid i skuggan av egot, det är namnet först och sen med kanske en utsmycknad runt omkring (seriefigurer, blommor, moln, stjärnor eller vad det nu må vara)

Men ständigt detta torftiga med att klottra eller måla sitt namn.

Vi fattar - du heter Bengt.
Men du behöver väl för fan inte skriva Bengt i 10 års tid?

Känns lite som dom där stolpskotten som tatuerar sitt eget namn på ryggen.
Varför kan man undra?

Grattis, du har fattat en stor del av konceptet. Ens tag är vad som är det centrala i denna konstform. Konst är så olika, vissa målar landskap i all oändlighet, andra djur eller porträtt. En graffitimålare älskar att måla sitt namn. Från att sitta hemma i pojkrummet och komma på sin tag, börjar man sedan att sprida den. När folk börjar undra vem det är så tar man oftast nästa steg till att göra sin första throwup. Då har man visat att man har ett större intresse än att bara taga. En del går sedan över till att göra sin första piece och sedan går utvecklingen bara framåt.

En stor del av det konstnärliga är att kunna "måla" sitt namn på nya sätt varje gång. Det är en stor del av graffitin och kanske det mesta vanligt folk ser av den, men jag älskar pieces och det spelar ingen roll om de är lagliga eller olagliga. Det är i en piece jag tycker man kan se vilka som är de riktiga talangerna och även om många målare tycker det är töntigt att göra en piece på laglig vägg (man har ju gott om tid på sig då) så ser jag det som att där har en målare visat sitt genuina intresse för denna konstform. Det är också där du många gånger kan hitta annat än bara konstnärens namn i bokstäver.

Ett exempel. Mad C, kvinnlig målare...notera hur lite utrymme hon ägnat åt sitt namn...
https://thestreetartcurator.files.wordpress.com/2012/09/madc_dinowall_1.jpeg
Senast redigerad av RollonHomie 2021-02-10 kl. 21:15.
Citera
2021-02-11, 02:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Grattis, du har fattat en stor del av konceptet. Ens tag är vad som är det centrala i denna konstform. Konst är så olika, vissa målar landskap i all oändlighet, andra djur eller porträtt. En graffitimålare älskar att måla sitt namn. Från att sitta hemma i pojkrummet och komma på sin tag, börjar man sedan att sprida den. När folk börjar undra vem det är så tar man oftast nästa steg till att göra sin första throwup. Då har man visat att man har ett större intresse än att bara taga. En del går sedan över till att göra sin första piece och sedan går utvecklingen bara framåt.

En stor del av det konstnärliga är att kunna "måla" sitt namn på nya sätt varje gång. Det är en stor del av graffitin och kanske det mesta vanligt folk ser av den, men jag älskar pieces och det spelar ingen roll om de är lagliga eller olagliga. Det är i en piece jag tycker man kan se vilka som är de riktiga talangerna och även om många målare tycker det är töntigt att göra en piece på laglig vägg (man har ju gott om tid på sig då) så ser jag det som att där har en målare visat sitt genuina intresse för denna konstform. Det är också där du många gånger kan hitta annat än bara konstnärens namn i bokstäver.

Ett exempel. Mad C, kvinnlig målare...notera hur lite utrymme hon ägnat åt sitt namn...
Jävligt het mural. Gissar dock att hon/dem fick i uppdrag att lägga just detta, och inte monsterstora pieces. Men snyggt inbakat i muralen.
Citera
2021-07-29, 10:35
Medlem
Jag älskar verkligen graffiti. Men jag delar graffiti som konst och som vandalism. Många av mina bekanta gör detta bara på grund av vandalism, som uttrycker någon form av protest, de själva vet inte hur de förstör ägodelar för ofarliga människor. Det här är dåligt. Men när graffiti uppträder på gatorna som en form av konst, inte för vandalism, utan för självuttryck, är det väldigt vackert.
Citera
2021-09-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtyk
jag tänker att mycket grafitti är gjord för att säga fuck it till samhället, "kolla vad jag vågar göra". Räknar vi tags till grafitti i den här diskussionen? isf är det kanske också att pissa revir

Det fins ju andra sätt att göra någon "kolla vad jag vågar" utan att faktiskt förstöra.
Citera
2021-09-11, 14:12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det fins ju andra sätt att göra någon "kolla vad jag vågar" utan att faktiskt förstöra.
Nämn ett som inte innefattar att investera pengar. Risk/reward-ration är ganska låg när det kommer till graffiti i det aspekten. Är väl därför det är olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Fy fan vad snyggt inbakade pieces det är, såg inte den till vänster först.
Citera
2021-09-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nämn ett som inte innefattar att investera pengar. Risk/reward-ration är ganska låg när det kommer till graffiti i det aspekten. Är väl därför det är olagligt.

Köp dig några begagnade kläder på lopps och fixa iordning efter eget tycke och smak. Inte bara blir det troligen billigare, du visar även att du kan stå för vad du nu gör istället för att springa iväg som en ett fegt kräk med svansen mellan benen pga. vad du gör är olagligt.'

Folk har i alla tider gjort "fuck it" mot samhället på olika sätt och ifall man är lite kreativ går det absolut att göra det utan att förstöra för andra.
Citera
2021-09-11, 23:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Köp dig några begagnade kläder på lopps och fixa iordning efter eget tycke och smak. Inte bara blir det troligen billigare, du visar även att du kan stå för vad du nu gör istället för att springa iväg som en ett fegt kräk med svansen mellan benen pga. vad du gör är olagligt.'

Folk har i alla tider gjort "fuck it" mot samhället på olika sätt och ifall man är lite kreativ går det absolut att göra det utan att förstöra för andra.
Jag är ganska öppen med att det jag gör är olagligt. Jag brukar fråga vederbörande om det är lugnt innan jag packar ihop. Men vad har det med saken att göra?

Jag tror inte att jag förstör för andra om jag ska vara helt ärlig. Men det är subjektivt, en anorektiker tycker säkert att de som sitter och mumsar bullar på fik förstör för denne, handlar om att inte vara fobisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in