2020-07-18, 15:36
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
För att gå vidare: VAD skiljer skuldbeläggande av judarna från offermentalitet?

Jag menar att allt fokus på judar är kontraproduktivt för mediakriget.

Vadå vidare? Jag har inte skuldbelagt judar. Vad har det med saken att göra?

Menar du att jämföra nazisternas offermentalitet med judarnas?
Citera
2020-07-18, 15:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Vadå vidare? Jag har inte skuldbelagt judar. Vad har det med saken att göra?

Menar du att jämföra nazisternas offermentalitet med judarnas?
Du har uttryckt, eller åtminstone antytt, att judarna når sin framgång genom offermentalitet. När det gäller mångkulturen så är en hypotes som många framför att det är judarnas fel. Judarna ges skulden för det elände som drabbar västvärlden. Och så vidare, som diskuterats i många år.
Citera
2020-07-18, 15:48
Medlem
Citat:
Han beskriver INTE offerskapet som framgångsfaktor för ett fungerande samhälle. Tvärtom:
Alternativet ”djupa” gruppnormer som bas för politiken kommer inte leda till harmoni inom våra samhällen – utan till en splittring och konflikt som inte ens har ett teoretiskt slut. Yttrandefriheten och den öppna offentligheten är dess första offer. Individen underkuvas att tillhöra en grupp denne inte valt att tillhöra (i likhet med etnonationalism, men till skillnad från inkluderande nationalism). Identitetspolitik är kort sagt mångkulturalism på steroider.
https://www.gp.se/ledare/allt-är-int...-dn-1.31425953

Citat:
Jag känner mig inte ensam. Bara trött på alla som skapar ständig rundgång. Resultatet ser vi i samhället. Vidare har du uppenbart svårt att förstå att alla människor inte har samma saker i sina skåp. Det som är gammal skåpmat för den ene kan vara alldeles färskt för den andre. Typ.

Åter till tråden: Hur menar du att det som Håkan Boström skriver är ”diametralt motsatt svensk identitetspolitik”?

Du ställde en fråga om han var först med dessa tankefigurer i svensk debatt och jag svarade att det är han inte.

Hela texten är ju en kritik mot identitetspolitik och han nämner specifikt både svart och vit sådan. På vilket sätt menar du att hans "universella" liberala värden om individens rätt och ansvar ger utrymme till en svensk kollektivism lik den judiska?

Och om det bör finnas en judisk ombudsindustri och identitetspolitik - varför ska andra grupper inte få agera i grupp?

Konkret - du är alltså mot svensk identitetspolitik?
Citera
2020-07-18, 15:54
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Du har uttryckt, eller åtminstone antytt, att judarna når sin framgång genom offermentalitet. När det gäller mångkulturen så är en hypotes som många framför att det är judarnas fel. Judarna ges skulden för det elände som drabbar västvärlden. Och så vidare, som diskuterats i många år.

Jag har inte skrivit eller antytt att judarna nått framgång på grund av sitt offerskap. Jag hävdar inte att offerskap leder till framgång utan lyfter fram ett motexempel mot tesen om att offerskap leder till bristande framgång. Återigen: Den grupp som har högst offerstatus och offermentalitet av alla (huruvida denna är legitim eller ej uttalar jag mig inte om, märk väl) är en framgångsrik grupp.
Senast redigerad av Mjäll 2020-07-18 kl. 15:56.
Citera
2020-07-18, 16:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du ställde en fråga om han var först med dessa tankefigurer i svensk debatt och jag svarade att det är han inte.
Nej, du kallade det ”gammal skåpmat”. Jag har fortfarande inte sett något motsvarande i MSM.

Citat:
Hela texten är ju en kritik mot identitetspolitik och han nämner specifikt både svart och vit sådan. På vilket sätt menar du att hans "universella" liberala värden om individens rätt och ansvar ger utrymme till en svensk kollektivism lik den judiska?

Och om det bör finnas en judisk ombudsindustri och identitetspolitik - varför ska andra grupper inte få agera i grupp?
Det finns väl ingen som ”hindrar” någon. Budskapet är att ”’djupa’ gruppnormer som bas för politiken kommer inte leda till harmoni inom våra samhällen – utan till en splittring och konflikt som inte ens har ett teoretiskt slut.

Det judiska agerandet kan knappast betraktas som något föredöme när det gäller harmoni inom samhällen.

Citat:
Konkret - du är alltså mot svensk identitetspolitik?
Ja.
Förtydligande: Jag är mot sådan politik som Boström skriver om.
Senast redigerad av Totius 2020-07-18 kl. 16:34.
Citera
2020-07-18, 16:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag har inte skrivit eller antytt att judarna nått framgång på grund av sitt offerskap. Jag hävdar inte att offerskap leder till framgång utan lyfter fram ett motexempel mot tesen om att offerskap leder till bristande framgång. Återigen: Den grupp som har högst offerstatus och offermentalitet av alla (huruvida denna är legitim eller ej uttalar jag mig inte om, märk väl) är en framgångsrik grupp.
Nu gäller ju ”framgång” i det som Boström skriver om att skapa harmoniska samhällen. Tycker du att judarna är framgångsrika där?
Citera
2020-07-18, 17:37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Nu gäller ju ”framgång” i det som Boström skriver om att skapa harmoniska samhällen. Tycker du att judarna är framgångsrika där?

Återkom när du ställt målstolparna rätt.
Citera
2020-07-18, 18:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
G-P-liberalen är ett litet kreatur som saknar både klor och pansar att försvara sig mot identitetspolitiken. Den dag grinden till den skyddade hagen lyfts undan, kommer man få rivet skinn för bräkandet mot de hungriga djuren därute i skogen. Både rasifierade och rasistifierade identitärer vädrar svagheten och dumheten.

De identitetslösa "upplysningsliberalerna" är beroende av att deras premisser inte ifrågasätts, inte kritiseras utifrån empiri och autentiskt sanningsanspråk. Att deras sliriga ljugande och verklighetsflykt inte påtalas.

Håkan Boström har att förhålla sig till "vår" framväxande identitetspolitiska samsyn, men också "vänsterns" och förhandlar med framtiden i en ledartext där det inledningsvis konstateras att identitetspolitiken är på allas läppar och avslutningsvis att det är mångkulturalismen på steroider. Däremellan är det sämre med klarsynen och tickar av flera tropes vi sett.

Identitetspolitiken som något skapat och därmed valfritt. Identitetspolitiken som något kontraproduktivt för ingruppen.

I USA har ju en rad kända afroamerikaner på sistone gjort "antisemitismer" som illustrerar att allt detta tal om privilegier gör att det är lätt att börja prata om - privilegier. Tal om judisk makt tystades av judisk makt. #jewishprivilege blev ett tag ett högljutt insisterande från judar att det minsann är de som är högst upp i den offerhierarki som Håkan Boström försöker slå i svenskar och invandrare är så farlig. En rent kontraproduktiv strategi för att nå positioner, samla resurser och utöva makt, amirite Håkan?

En tänkare som missar elefanten i kippa, har gjort sig själv till måltavla för anklagelser om hat och apartheid i sin kritik mot andra identitetspolitiska grupper. Som en bondfångare och en objektiv rasist som agerar kugge i ett maskineri av verkligt strukturell kontroll och exploatering. Där identitetspolitiken inte på något vis avvisas, utan monopoliseras som den värdefulla fördel det är för individen med ett kollektiv i ryggen.

I en värld där ett tweet kan leda till katastrof, bör G-P-liberalen fälla ned öronen och sticka svansen mellan benen, medan tid är. Identitetspolitik är inte ett val i ett mångetniskt samhälle och att förneka vare sig svarta eller vita kroppar lika rätt till kollektiv representation kommer förstås som den krigsförklaring det är. Svarta amerikaner kommer vilja ha sin del av musikindustrin, även av judiska ägare. Organiserad judisk ombudsindustri kommer beskrivas som organiserad judisk ombudsindustri, lobbyism som lobbyism, etnocentrism som etnocentrism.

Det enda sättet att kritisera identitetspolitik för att fräta sönder helheten utan att delta i identitetspolitikens frätande, är att täcka in även dess mest framgångsrikt egenintresserade kollektiv. Inte ljuga om att identitetspolitik inte fungerar, utan kräva att de som är bäst beväpnade och profiterat mest också först lägger ned vapnen och nöjer sig med lika villkor.
Klassiskt liberal ståndpunkt i denna ledare. Det här säger väl allt:
Den universella liberala universalismen kommer alltid vara ofullkomlig, men har lyckats skapa någorlunda välfungerande samhällen när den baserats på nationalstaten.
Det kan verka pragmatiskt vid en första anblick, men då missar man att människan är ofullkomlig och våra utsikter att leva i harmoni med varandra bara "alla tar ansvar" för sina egna handlingar är något begränsade.

Hur kan man missa detta, frågar jag mig? Visst — i sak har han väl "rätt" i sin syn på individens chans att själv påverka sitt eget liv, men bara "rätt" på ett rationellt plan. Verkligheten ser inte ut så.

Sedan kommer detta:
Att skylla svårigheter på andra är ofta kontraproduktivt. Det gäller också olika minoritetsgrupper, där de mest framgångsrika inte har odlat en offer- eller utanförskapskultur trots att de historiskt utsatts för diskriminering.
Okej. Samma sak som en annan liberal (Alexander Bard) uttryckte på ett något annorlunda sätt i sin infamösa BLM-tweet sist.

Han har säkert "rätt" i sak även här — om man utgår från individen och hennes valmöjligheter.
Att han som sagt missar en viktig punkt i att identitetspolitik redan är en realitet som tarvar anpassning och att en viss grupp odlar den med särskild omsorg... Vad ska man begära av en liberal som ser stabilitet och jämlikhet som ett naturtillstånd, som i sin tur rubbas av kamp mellan grupper — eller flera kollektiv — i en multikulturell befolkning.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-07-18 kl. 18:52.
Citera
2020-07-18, 19:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
[…]
Att han som sagt missar en viktig punkt i att identitetspolitik redan är en realitet som tarvar anpassning […]
Hur kan du mena att han missar detta? Ingressen:
Identitetspolitikens världsbild syftar inte till någon harmonisk samexistens mellan grupper. Tvärtom öppnar den för omättliga konflikter inom länder.

För att undvika konflikter i denna realitet krävs givetvis ständig anpassning. Jag förstår inte alls vad du menar med ditt inlägg.
Citera
2020-07-18, 19:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Hur kan du mena att han missar detta? Ingressen:
Identitetspolitikens världsbild syftar inte till någon harmonisk samexistens mellan grupper. Tvärtom öppnar den för omättliga konflikter inom länder.

För att undvika konflikter i denna realitet krävs givetvis ständig anpassning. Jag förstår inte alls vad du menar med ditt inlägg.
Japp, det är vad han menar. Jag menar att han är naiv i sin tro att det går att undvika konflikter genom att be folk sluta med identitetspolitiska handlingar och positionering för att tillskansa sig fördelar som del av en grupp. Det är annars så man gör.

Om någon grupp kastar en sten ska stenen tillbaka. Det är lönlöst att sträva efter harmonisk samexistens när inte alla är med på det. Tänk BLM.

Jag hade givetvis gärna sett harmonisk samexistens som en verklighet över hela jorden, men... vi är människor.
Citera
2020-07-18, 20:03
Medlem
Mjälls avatar
Däremot kan man ju konstatera att ju mindre tillförsel av olika identiteter, desto mindre av den här identitetspolitiken kommer vi att behöva stå ut med i Sverige.

Det är rationellt för Sverige att minimera förekomsten av identitetspolitik (som är motsatsen till rationellt samtal) och den största drivkraften bakom förekomsten av identitetspolitik är tillförsel av olika identiteter. Om Sverige har en mer homogen identitet så kommer mindre av resurserna i Sverige att gå åt till att försöka medla mellan grupper, och mer av resurserna frigöras till problemlösning.

Svensk identitet kontra omvärlden kan vara en annan fråga.

Identitets-realism är en helt trivial sak nästan överallt i världen utom i relativt isolerade historiskt homogena länder som Sverige. Sverige påstår sig excellera genom öppenhet inför utländska influenser.
Citera
2020-07-18, 20:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Japp, det är vad han menar. Jag menar att han är naiv i sin tro att det går att undvika konflikter genom att be folk sluta med identitetspolitiska handlingar och positionering för att tillskansa sig fördelar som del av en grupp. Det är annars så man gör.

Om någon grupp kastar en sten ska stenen tillbaka. Det är lönlöst att sträva efter harmonisk samexistens när inte alla är med på det. Tänk BLM.

Jag hade givetvis gärna sett harmonisk samexistens som en verklighet över hela jorden, men... vi är människor.
Håkan Boström förklarar först VAD identitetspolitik är och VARFÖR den är ett problem.

Han konstaterar sedan att identitetspolitikens resonemang står helt i strid med upplysningstraditionen och att politiken är en återvändsgränd.

Han konstaterar vidare att någorlunda välfungerande samhällen baseras på nationalstaten.

Det står INTE ”att det går att undvika konflikter genom att be folk sluta med identitetspolitiska handlingar och positionering”. Du gör en halmgubbe. VARFÖR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in