Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Om ingen kallar mig för antisemit snart går jag hem. (Original: Om ingen nyper mig i rumpan snart går jag hem).
Så är det. Hur attraktiv är den systemkritik som inte kan beröra Wall Street, Hollywood, Silicon Valley, media, lobbyister, neocons, neolibs, globalism, krig i Mellanöstern, identitetspolitik? Alla områden minerade med
tropes och hundvisslor.
Akilleshälen för den tuffaste sanningssägaren är ju om det fattas väsentliga sanningar. Om det går att bjuda över i radikalitet och ingruppslojalitet, vilken gruppen än är. Ett exempel kan vara sådana som Bard och Jan Emanuel, i deras varumärken som uppfordrande, ärliga män som säger det som måste höras, oavsett om det önskas. Kritik om att de är buffliga och kontroversiella blir lätt till smicker, medan anklagelser om att vara aningslösa, förutsägbara eller svekfulla blir mer autentiskt besvärande, eftersom det ifrågasätter deras autenticitet.
Ytterligare ett exempel på denna ihåliga manlighet är moderaten Arin Karapet som i en
debattext i Expressen använder sig av tankefiguren om att självömkan sätter krokben:
Citat:
Vänsterns identitetspolitik och klasskampsretorik som Castro skriver under på ställer grupper mot varandra och skickar budskapet till unga att misslyckanden i livet beror på rasistiska strukturer bortom deras makt.
Men den offerkofta ni erbjuder är i själva verket en tvångströja som gör det svårare för unga i förorten att lyckas.
De ska inte ses som en mindre kapabel grupp som behöver specialbehandlas, deras ansträngningar ska bedömas utifrån samma måttstock.
Lite annorlunda uttryckt menar Arin Karapet att det inte leder till framgång att
kvetcha. Det skadar kollektivet och individen att gnälla om gamla oförrätter och organisera sig för att lobba sig till eftergifter, representation i kraft av ett svartsjukt bevakat offernarrativ. Sådant fungerar ju INTE, eller hur?