2020-07-06, 00:06
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Gällande olaga hot: Jag försvarar inte den affären.
Du behöver inte försvara den affären, men du behöver erkänna att det ligger hyckleri i att sitta och kalla andra klandervärda med undertexten att de som beklagar sig över det hela inte är alls klandervärda. Det finns gott om skelett i alla deras garderober, så man kanske skulle låta den utan synd kasta första tegelstenen.

Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Gällande hora gentemot horunge:

Från SAOL och SO:
Jag kan också citera SAOL:

2ho`ra verb ~de ~t
hor·ar
●ha sexuellt um*gänge med en annan person än sin make/maka om gift person el. all*männare ngt åld.; starkt ned*sätt.; kan verka stötande

Vad är din poäng här egentligen? Båda uttryck är "starkt nedsättande", med den enda skillnaden att det uttrycket som enligt gänget anses vara godtagbart syftar till någon annan persons mamma, som vi kan anta inte har någonting med sakfrågorna att göra. Vilket uttryck är alltså det mest klandervärda att använda, om hora ens är klandervärt?
Citera
2020-07-06, 01:17
Medlem
Arsenikarsles avatar
De kom överens sinsemellan att "horunge" är ok om man säger det av en anledning, säger man "hora" utan att backa upp det är man oförskämd.
(Det var vad jag fick ur dem när jag försöker förstå mig på det hela)
Citera
2020-07-06, 08:15
Avslutad
Så Haveristerna drar inte upp andras privata angelägenheter? Måste ha inbillat mig att de hängt ut folks privata meddelanden, dragit upp folks privatekonomi och ringt och frågat ut folks gamla vänner och klasskamrater. Försök se det utifrån. Detta handlar inte om hAtRunKanDe utan om att de har satt upp spelregler de INTE håller själva.

https://svenska.se/tre/?sok=Hyckleri&pz=1
Senast redigerad av Sordid 2020-07-06 kl. 08:21.
Citera
2020-07-06, 12:11
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Så Haveristerna drar inte upp andras privata angelägenheter? Måste ha inbillat mig att de hängt ut folks privata meddelanden, dragit upp folks privatekonomi och ringt och frågat ut folks gamla vänner och klasskamrater. Försök se det utifrån. Detta handlar inte om hAtRunKanDe utan om att de har satt upp spelregler de INTE håller själva.

Aldrig varit patreon så jag kanske bara missat det. Vems gamla vänner har de ringt upp? Henko är en hycklare. Hans svans bestående av Svanströmer, Tim Fielding et al har gjort en stor sak av pejorativa utspel mot folk i Stå upp för-grupper men när skiten träffar fläkten är de precis likadan. Fram till Henkos damage control-text var det tyst och sedan när husse tagit blad från mun började de igen. Samma gamla invanda prepubertala mönster man stötte på på Quakenet när man lirade cs 2002. Det hade varit någorlunda okej, för tonen skiter jag i så länge content är bra, om de varit intellektuellt hederliga. Om dumpen som postats på föregående sida stämmer är Henko för sorglig.
Citera
2020-07-06, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Aldrig varit patreon så jag kanske bara missat det. Vems gamla vänner har de ringt upp? Henko är en hycklare. Hans svans bestående av Svanströmer, Tim Fielding et al har gjort en stor sak av pejorativa utspel mot folk i Stå upp för-grupper men när skiten träffar fläkten är de precis likadan. Fram till Henkos damage control-text var det tyst och sedan när husse tagit blad från mun började de igen. Samma gamla invanda prepubertala mönster man stötte på på Quakenet när man lirade cs 2002. Det hade varit någorlunda okej, för tonen skiter jag i så länge content är bra, om de varit intellektuellt hederliga. Om dumpen som postats på föregående sida stämmer är Henko för sorglig.

Jodå, den stämmer. De diskuterade det vidare sen. Han menar att det bara är ett konstaterande, inte ett hot. Heh.

De jag vet de ringt upp är Linnea Claessons gamla polare/klasskompisar, tror även Cissi Ws dito? Men det är jag inte hundra på.

Jag är också helt ok med tonen, såvida den gäller för alla. Så ser det ju dessvärre inte ut.
Citera
2020-07-06, 13:10
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Du behöver inte försvara den affären, men du behöver erkänna att det ligger hyckleri i att sitta och kalla andra klandervärda med undertexten att de som beklagar sig över det hela inte är alls klandervärda. Det finns gott om skelett i alla deras garderober, så man kanske skulle låta den utan synd kasta första tegelstenen.
Jag behöver ingenting. Jag lever mitt liv som jag vill. Grejen är att om du faktiskt lyssnat så märker du deras egna förklaringsmodeller till sina förehavanden på nätet (jag hoppas det är det du syftar på, tänker inte hålla på att hälla mer vatten på gåsen "offentlighet, privatliv och vad podden handlar om"), de har en egen kompass och det kan man tycka vad man vill om, men de agerar konsekvent efter den, det vill säga räka motsatsen till hyckleri. Så om du har ett problem får du snarare gå efter kompassen.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Jag kan också citera SAOL:

2ho`ra verb ~de ~t
hor·ar
●ha sexuellt um*gänge med en annan person än sin make/maka om gift person el. all*männare ngt åld.; starkt ned*sätt.; kan verka stötande

Vad är din poäng här egentligen? Båda uttryck är "starkt nedsättande", med den enda skillnaden att det uttrycket som enligt gänget anses vara godtagbart syftar till någon annan persons mamma, som vi kan anta inte har någonting med sakfrågorna att göra. Vilket uttryck är alltså det mest klandervärda att använda, om hora ens är klandervärt?

Min poäng är att det är två olika saker med olika konnotationer. Och ja? "Att hora" är bildat av "hor", som är en arkaisk term för en arkaisk företeelse, från tiden när det både var olagligt och skamfullt att ligga runt. Numera är det vare sig olagligt eller skamfullt att ligga runt.

Prostitution är fortfarande skamfullt och skällsordet används sexistiskt, det används i princip bara om kvinnor eftersom majoriteten av prostituerade är kvinnor. Som "horunge" å andra sidan är man ett resultat av utomäktenskapligt sex. Som bekant krävs det två parter för att man ska bli född.

Citat:

Om du lär dig använda citatsfunktionen så kanske jag svarar på detta.
Citera
2020-07-06, 16:03
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Jodå, den stämmer. De diskuterade det vidare sen. Han menar att det bara är ett konstaterande, inte ett hot. Heh.

De jag vet de ringt upp är Linnea Claessons gamla polare/klasskompisar, tror även Cissi Ws dito? Men det är jag inte hundra på.

Jag är också helt ok med tonen, såvida den gäller för alla. Så ser det ju dessvärre inte ut.
Vilken tråd?
Citera
2020-07-06, 18:21
Medlem
Citat:
Vilken tråd?

Sordid får nog kolla det med någon annan som faktiskt är kvar i gruppen först.
Citera
2020-07-06, 18:37
Avslutad
Citat:
Vilken tråd?

Citat:
Ursprungligen postat av KastaHanGomman
Sordid får nog kolla det med någon annan som faktiskt är kvar i gruppen först.

Precis, bättre att fråga nån annan.
Senast redigerad av Sordid 2020-07-06 kl. 18:43.
Citera
2020-07-07, 15:12
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Leif
Delen om att det skulle vara förtal var ett skämt, självklart är det inget jag bryr mig särskilt mycket om ifall någon påstår.
Fast det var ej kosher och jag ber om ursäkt. Det jag skrev var väl ändå ” stor sak av pejorativa utspel mot folk i Stå upp för-grupper”

Mot folket där, inte att vara medlem i den samma.
Citera
2020-07-07, 15:17
Medlem
G-Leifs avatar
Citat:
Fast det var ej kosher och jag ber om ursäkt. Det jag skrev var väl ändå ” stor sak av pejorativa utspel mot folk i Stå upp för-grupper”

Mot folket där, inte att vara medlem i den samma.

Ah, du tänker så. Ursäkt godtagen, nu ska jag nog gurgla Henkos pung för att fira.
Citera
2020-07-07, 20:03
Medlem
saltazars avatar
Lyssnar på Haveristerna ibland men har inte riktigt fattat varför de går isär. Orkar nån sammanfatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in