Citat:
Ursprungligen postat av
TonyFlygare
Du behöver inte försvara den affären, men du behöver erkänna att det ligger hyckleri i att sitta och kalla andra klandervärda med undertexten att de som beklagar sig över det hela inte är alls klandervärda. Det finns gott om skelett i alla deras garderober, så man kanske skulle låta den utan synd kasta första tegelstenen.
Jag behöver ingenting. Jag lever mitt liv som jag vill. Grejen är att om du faktiskt lyssnat så märker du deras egna förklaringsmodeller till sina förehavanden på nätet (jag hoppas det är det du syftar på, tänker inte hålla på att hälla mer vatten på gåsen "offentlighet, privatliv och vad podden handlar om"), de har en egen kompass och det kan man tycka vad man vill om, men de agerar konsekvent efter den, det vill säga räka motsatsen till hyckleri. Så om du har ett problem får du snarare gå efter kompassen.
Citat:
Ursprungligen postat av
TonyFlygare
Jag kan också citera SAOL:
2ho`ra verb ~de ~t
hor·ar
●ha sexuellt um*gänge med en annan person än sin make/maka om gift person el. all*männare ngt åld.; starkt ned*sätt.; kan verka stötande
Vad är din poäng här egentligen? Båda uttryck är "starkt nedsättande", med den enda skillnaden att det uttrycket som enligt gänget anses vara godtagbart syftar till någon annan persons mamma, som vi kan anta inte har någonting med sakfrågorna att göra. Vilket uttryck är alltså det mest klandervärda att använda, om hora ens är klandervärt?
Min poäng är att det är två olika saker med olika konnotationer. Och ja? "Att hora" är bildat av "hor", som är en arkaisk term för en arkaisk företeelse, från tiden när det både var olagligt och skamfullt att ligga runt. Numera är det vare sig olagligt eller skamfullt att ligga runt.
Prostitution är fortfarande skamfullt och skällsordet används sexistiskt, det används i princip bara om kvinnor eftersom majoriteten av prostituerade är kvinnor. Som "horunge" å andra sidan är man ett resultat av utomäktenskapligt sex. Som bekant krävs det två parter för att man ska bli född.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sordid
Så Haveristerna drar inte upp andras privata angelägenheter? Måste ha inbillat mig att de hängt ut folks privata meddelanden, dragit upp folks privatekonomi och ringt och frågat ut folks gamla vänner och klasskamrater. Försök se det utifrån. Detta handlar inte om hAtRunKanDe utan om att de har satt upp spelregler de INTE håller själva.
https://svenska.se/tre/?sok=Hyckleri&pz=1
Om du lär dig använda citatsfunktionen så kanske jag svarar på detta.