2020-07-01, 06:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
När ni i tråden talar om skuld-skyldig-så är det enkom en rättegång som äger rätt att uttala samt döma en person som skyldig. Polis utreder endast en gärning-händelse och lägger ingen vikt i skuldfrågan.
Det är sedermera en åklagare som åtalar en eventuell misstänkt person i en rättegång.

SD är dömd som oskyldig till mordet på LW.

Sannolikt blir det samma utgång i HR om ÅK inte har nytt att komma med (bevisning). Oavsett hur illa en person beter sig eller hur ful man än må vara - gör honom inte till en mördare.

Hav inte för höga förhoppningar i att er mördare blir dömd som skyldig till mordet på LW

Mycket bra resonemang. Risken när ett mordfall rör upp känslor så tenderar vissa människor att bortse från juridiken för att istället fokusera på sin personliga uppfattning om den misstänkte gärningspersonen och stirra sig blinda på saker som personen kan ha sagt/gjort i andra - för målet helt irrelevanta - sammanhang.

I en mordrättegång handlar det om vad som är relevant för den åtalades eventuella skuld i mordfrågan. Hur den misstänkte personen uppför sig i övrigt, hur h*n ser ut, hur h*n talar har ingenting med skuldfrågan att göra.

Som läget ser ut nu tippar jag på att HR kommer till samma slutsats som TR, dvs. en friande dom.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-07-01 kl. 06:55.
Citera
2020-07-01, 08:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är det bättre att man tror att en helt sund kvinna och pastor vid sina sinnens fulla bruk valde att lägga sig med en gift man hon vigt?

Jag tror nog att du också tror att hon inte var helt frisk om du tänker efter. Hon var redan där uppenbarligen psykiskt skör annars hade hon inte gått emot allt hon tror på.

Om du vill tro att SD är psykopat så ska du veta att de väljer ut sina offer med precision. Du tror väl inte de väljer starka och sunda människor som är svåra att knäcka? Psykopater vill ha lätta byten dock fortfarande högkvalitativa sådana. Lena var både vacker på in- och utsidan men hon var inte frisk. Det står jag för ända in i min grav.
Du blandar ihop psykopater med pedofiler.
Det är pedofiler som väljer svaga offer.
Psykopater väljer gärna starka offer därför att det är en större utmaning.
Citera
2020-07-01, 08:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Slog mig helt plötsligt att enda sättet som gjorde att SD överhuvudtaget vågade säga till HD att han fortsatt sitt intima med LW, trots att HD förbjudit det , var ju för sjutton för att han i nästa andetag när HD antagligen blev fly förbaskad där på planet och undra hur han tänkte fortgå i den där intimiteten?

ATT han då i mening två sa :

-Du behöver inte bekymra dej hjärtat ,hon är oskadliggjord så problemet är väck !

(Spekulation)
Det var nästan vad han sa till HD efter mordet:
"Allt ska bli så bra nu"
(fritt ur minnet)
Citera
2020-07-01, 08:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag önskar att jävsinlagan gällande Lindén gått igenom. Han är det stora trollet i härvan. Om det suttit en annan domare bakom skranket så hade SD varit insydd och nyckeln slängd.
Det håller jag med om.
Om domaren hade haft förmågan att se helheten så hade troligen domen blivit en annan.
Citera
2020-07-01, 08:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De är tre juridiska domare där, samt två nämndemän, om jag inte minns fel.

Edit:

I de mål i hovrätten där nämndemän medverkar består rätten av tre juristdomare och två nämndemän. Huvudförhandlingen skiljer sig åt jämfört med den i tingsrätten. I tingsrätten spelas förhören in med ljud och bild. Dessa inspelade förhör spelas sedan upp under huvudförhandlingen i hovrätten. Ibland kan det finnas skäl för att höra någon part eller vittne även i hovrätten, men huvudregeln är att förnyade förhör inte ska hållas.

http://www.blinamndeman.se/Bli-namndeman/Att-doma-i-domstol/Sa-fungerar-domstolarna/
Vi får hoppas att de håller nya förhör med SD, HD, JG och SOA.
Det finns fullt av lögner i deras vittnesmål.
Senast redigerad av hoppsann 2020-07-01 kl. 09:06.
Citera
2020-07-01, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag är säker på att SD kommer att dömas för det mord han är åtalad för.

Men vad ÅH gör eller inte, tror eller inte, gällande "skyddande" och "medhjälp -det kan inte jag svara på. Känner henne inte alls.

Och även om jag gjorde det, så hade hon sannolikt inte pratat med mig om dessa saker i alla fall. Helt naturligt. Men ÅH är ju inte enda människan i Sverige. Åtalet till TR och nu överklagan, tycker jag talar för sig själv.

#TeamÅsaHiding

Delar ju inte din övertygelse om att SD kommer att dömas. Utesluter inget iofs.

Förstår att du nog inte är personligt bekant med Hiding, men med ”Hiding” menade jag Hiding i en vidare och större bemärkelse: som ett benämning för utredningen och åtalet i stort.
Hiding är ju, som bekant, en komponent i ett team.

Sedan så ser jag åtalet/överklagan på ett annat sätt: den ende som åtalats är ju SD, hur kan det tolkas som att fler troligen kommer att dömas?
Citera
2020-07-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Delar ju inte din övertygelse om att SD kommer att dömas. Utesluter inget iofs.

Förstår att du nog inte är personligt bekant med Hiding, men med ”Hiding” menade jag Hiding i en vidare och större bemärkelse: som ett benämning för utredningen och åtalet i stort.
Hiding är ju, som bekant, en komponent i ett team.

Sedan så ser jag åtalet/överklagan på ett annat sätt: den ende som åtalats är ju SD, hur kan det tolkas som att fler troligen kommer att dömas?
Det talar ett tydligt språk
Citera
2020-07-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det håller jag med om.
Om domaren hade haft förmågan att se helheten så hade troligen domen blivit en annan.

Samma problem här i tråden: helhetsbilden! Det tjatas om att en odömd är oskyldig men så behöver det inte alls vara. Det rent juridiska är en sak. En domstol eller en åklagare kan misslyckas med att nå fram men det går ändå att se ett klart mönster, som i det här fallet, och det är DET som de flesta diskuterar.
Citera
2020-07-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Problemet är väl att de inte går att
tidsbestämma?

Det är en annan sak och givetvis ett problem, för tillfället.
Citera
2020-07-01, 09:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och vilka lögner och villfarelser lyckades du
avslöja med ditt inlägg, tycker du?

Precis, det kopierade jag rakt av ett avsnitt från förhörsprotokollet i FUP.

Jag noterar också att LW verkat låg och ägnat mycket uppmärksamhet åt telefonen under födelsedagen. Och då visat foton av Teslan.

Även om LF ser något äldre ut så skulle han väl max kunna passera som 20års åldern för ett vittne som inte är bekant med honom. L*cas skulle hon väl kunnat känna typ sedan han var liten om hon varit scoutledare för ungdomsgrupper i församlingen. Men då tänker jag att hon skulle sagt något på kalaset, han bör ju vara i ålder så han kanske gått på samma skola som N*a även om de inte gått i samma klass? Typ "Jag träffade på L*cas häromdagen, kolla vilken bil han kör".

Pappa F var 50 men kanske kan beskrivas som varandes i 40 års åldern av någon som inte känner honom. Pappa F är tydligen politiker inom kommunen, för KD, vilket då är än märkligare att LW inte presenterar Pappa F för pastorvännen J*sefin, LW var ju i andra sammanhang lite mån om att framhålla bekanta hon hade i lite högre positioner. Men hon verkade besvärad. Jag vet inte exakt vilka ansvarsområden pappa F har eller haft inom kommunen. Var han i socialnämnden (terapin hon gick på var kanske föreskriven med anledning av tidigare orosanmälan från UW) så kanske det var obekvämt för LW och hon då avstod att presentera dem för varandra?
Dock tycker jag det låter konstigt att en person som skulle haft beslutsfattande ställning i ett socärende skulle hämtat LW från terapin, uppföljning av föreskrivna planer görs väl under mer formella former med dokumentation etc (denna typ av ärenden brukar ju ofta processas om). Skulle hon hämtas för att lämna urinprov för screening av droger (vilket är fullt möjligt beroende på vad orosanmälan innehöll) så är det ju inte beslutsfattare i nämnden som brukar följa utan en tjänsteman.

LW var väl också lite av föreningsmänniska så hon kan ju haft kontakt med kommunpolitiker om något slags projekt. Skidklubben hon var med i kanske planerat sommarlovsaktiviteter för barn och ungdomar eller liknande som kommunerna oftar stöttar, men det är väl inget som är besvärande, utan där skulle hon väl också kunnat presentera PF och JF för varandra?

Edit: det verkar skett en sammanblandning beträffande vem som äger Teslan. Det är tydligen ingen i familjen F*rnros utan en annan L*cas (som inte åtgärdade sin cache på väldigt länge innan LW "reparerade" den). Så jag droppar intresset för F*rnrosarna
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-07-01 kl. 09:49.
Citera
2020-07-01, 09:21
Medlem
Vore tacksam för förtydligande angående hur Polishunden gjorde eftersöket. Det var vid tiden både torrt och varmt utomhus14,15/5 2018? Vill jag minnas. Omöjligt att en Polishund missar!Står det något i FUP om hundsöket? Hur menar ni med JÄV i Tingsrätten ? Vänligen
Citera
2020-07-01, 09:43
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi får hoppas att de håller nya förhör med SD, HD, JG och SOA.
Det finns fullt av lögner i deras vittnesmål.

Och IBs stjärnvittne från Rättegången (startar på video 9), måste vara den mest bort kastade energin någonsin:

"BL: Och jag lämnar över förvaret till försvaret,

IB: Du har ju hörts en gång av Polisen angående iakttagelser natten den 15 maj -18, men det var ju längesen det.

V: Jaaa.

IB: Eeh, och det är därför vi har kallat hit dig, så du får berätta om det eftersom domstolen ska höra om det också. Efterson Domstolen ska höra om det.

V: Jaa..

IB: Vi börjar med att fråga vart du bor någonstans?

V: Jag bor på Byalagsgatan 3B, vid första villan närmast.

IB: Om vi lägger upp en liten karta på det, så att ser vart du befinner dig i din bostad.

BL: Du får berätta för inspelningen också XXXX (rasslar, mummel)

IB: Kan du lokalisera den där? Du ha..kan du förstora mer?

V: Mmmm...

IB: Så, ja, där har vi Byalagsgatan

V:Aaa, aaa, och Rättarevägen. Ska jag visa, eller?

IB: Ja, du kan visa.

BL: Vilken siffra?

V: TRE!

Någon från TR?: Det syns lite dåligt, men...

IB: Är det den bostaden?

V: Aaa, aah, den bostaden är det.

IB: Kan du då berätta vad du har gjort, om du har gjort iakttagelser den här kvällen, den 14-15 och vad du själv gjorde då?

V: Ahh. Jag jobbade då i Hallsberg i ett av våra företag och kom hem. Åhh..åhh kom hem och tyvärr så var jag ju ganska trött dom kvällarna och jag har ju sovit som en björn alltså dom där kvällarna, har jag gjort.

IB: Hmm.Hmm.

IB: Du har inte vaknat på natten, hört något ljud?

V: Nä. Nä.

IB: Hur är det, du har en motorväg där bredvid. Du kan ju höra ljud från motorvägen hem till dig, eller?

V: Jaaa, på mornarna brukar jag höra. Att de sätter igång trafiken och så här.

IB: Aa. Aaa.

V: Det gör dom.

IB: Är det så att du hör ljud någongång, eller är det lyhört i området, eller tror du ditt hus, eller?

V: Alltså normalt brukar jag vakna ganska mycket på nätterna, men dom här gångerna har jag jobbat så många timmar, så... Jag brukar vara en sådan där som går och tittar om det är något liksom...

IB: Hmm. Du har ju tyckt att du brukar höra ljud ibland från motorvägen så där så...

V: Jaaa...

IB: Men du menar den här natten, så sov du så hårt?

V: Inte bara den natten, jag jobbade ganska många månader i Hallsberg, så jag var trött.

IB: Okay. Känner du till det här området, där fyndplatsen och så.

V: Jag har aldrig varit där förut, alltså! Jag har varit där nu, men aldrig förr! Jag skulle inte gå där för det är så mycket fästingar och skit! Jag trodde det var högre gräs. Asså, men jag vet inte...jag hade trott det var högt gräs där...

IB: Vet du, känner du till om folk brukar vistas i området.

V: Nä, det kan jag inte säga.

IB: Du har sagt att de går ut med hundar och så.

V: Ja, det gör dom! Men då brukar dom gå liksom ner till höger, inte bakom planket såhär, det brukar finnas en stig som dom lata hundägarna är...

IB: Hmm. Du ditt sovrumsfönster, eller rättare sagt där du sov..

V: M?

IB: Åt vilket håll vetter det?

V: Den är ju ditåt, om man säger så, så den är ju inte mot själva Byalagsgatan...

IB: Nä, nä, nä mot (hör inte..)

V: Nej, ner mot Rättarevägen, det hållet..

IB: Där har du sovrumsfönstret?

V: Ahh.Ahh.

IB: Men du har inte hört någoting?

V: Nääe...

IB (missnöjd): NÄ! Tack det var allt!"

Varför var människan ens kallad? Det är inte direkt några elitvittnen på MGM´s sida...

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in