2021-01-26, 21:52
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Värt och värt, är väl upp till dig. Inte direkt så det är kalorisnålt med olivolja.

Oliv olja må vara myxket kcal per 100 ml men hur mycket använder du egentligen för att steka lite kyckling?

Olivoljan är ju en fin olja för mat och sallad.
Citera
2021-01-26, 21:57
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoInferno9
Är över 150kg nu. Målet är ~100kg tills nästa sommar. Går till gymmet minst 5ggr i veckan sedan innan, och tänker börja köra IF.

Wish me luck!

Kämpa hårt 🦾

Se till att hålla i kosten hårt! Även om du ser allt gott på vägen så håll dig i fokus!
Citera
2021-01-27, 05:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Oliv olja må vara myxket kcal per 100 ml men hur mycket använder du egentligen för att steka lite kyckling?

Olivoljan är ju en fin olja för mat och sallad.
Absolut. Å andra sidan använder jag inte mycket oavsett vad jag steker i så jag föredrar smör pga smaken och färgen.
Citera
2021-02-05, 21:12
Medlem
öpöz000rs avatar
Efter att utan framgång ha försökt minska min fettprocent under förra året med hjälp av olika träningsmetoder så beslöt jag mig för att mitt nyårslöfte istället skulle vara att fokusera på äta mindre kalorier än jag gör av med samt att fortsätta med viss träning. Nu efter en månad har jag gått ner betydligt mer i vikt än vad mina överslagsberäkningar visar att jag borde ha gjort. Jag förstår inte riktigt varför det här sker så jag är nyfiken på att höra om någon här har en teori eller om jag helt enkelt är helt fel med mina beräkningar. En av svårigheterna jag ser är att jag tränar ganska lätt, så när jag beräknar min energikonsumtion med Harris-Benedict formeln så vet jag inte riktigt vad som lämpar sig som multiplikator.

Anyways, lite fakta:
Ingångsvikt: 80kg
Nuvarande vikt: 75kg
Basalomsättning vid 80kg: 1860 kcal/dag
Basalomsättning vid 75kg: 1790 kcal/dag
Träning: 20-25 min per dag, oftast "långdistanslöpning" men ibland funktionell träning. Alltid 30 armhävningar och 10 pull-ups i slutet av varje träningspass.
Diet: räknar inte kalorier så jag antar att det är här skurken finns, men har försökt att hålla frukosten till ungefär hälften, till lunch har jag ätit som vanligt och till kvällsmat har jag försökt äta lite mindre än vanligt. Jag har estimerat min kaloriunderskott till cirka 500-600 per dag.

Dessutom stillasittande jobb. Så förutom de där 20-25 min så sitter jag i princip ner hela tiden resten av min tid.

Så om vi antar ett kaloriunderskott på 600 per dag så skulle det ta över två månader att göra sig av med 5 kilo fett. Även om vi ökar detta till 750 kcal underskott per dag så skulle det ändå ta 50 dagar. För att nå en viktminskning på 5 kg på en månad måste jag ha legat på ett underskott på 1250 kcal i genomsnitt. Detta känns helt otänkbart med tanke på att jag vissa dagar ätit som vanligt.

Är jag helt ute och cyklar med mina estimeringar vad beträffar kaloriunderskott eller kan det finnas någon annan förklaring? Förstår att det blir väldigt svårt för er att bedöma huruvida huruvida jag legat på ett så stort kaloriunderstkott eller ej, men rent generellt, 1250 kcal per dag låter som väldigt mycket.

Oh and by the way, ser fan knappt någon skillnad i spegeln. Har frugan mixtrat med vågen kanske?
Citera
2021-02-06, 15:35
Medlem
Bra att den här tråden finns klistrat högst upp!

Min bekännelse, efter ett år med pandemin så ställde jag mig på vägen och fick närmare en chock när jag såg att jag hade gått upp från min vanligtvis deffade kropp på 66 kg till 73 kg.
Det kanske inte låter mycket men jag håller på med uthållighetssporter (cykling/skidåkning) så tyngden påverkar framför allt min löpning. Har dock inte märkt mer än att jeansen sitter tajt och rutorna är inte lika synliga eftersom jag inte har kört några hårda pass sedan i somras.

Jag har tidigare bara fokuserat bara på träning och inte alls på kosten, men efter min egen viktuppgång och efter att frugan gick med 10 pannor bara med att lägga om kosten så har jag ändrat uppfattning.

Satsar på proteinrik kost och har dragit med på fettet och kolhydrater.

Det blir kvarg och ägg till frukost och lunch och smalt kött utan sås och med ris och potatis till middag.

Ligger också på 6-7 konditionspass och 1 gympass i veckan så jobbar från båda hållen.

Är hittills med 1,8 kg på en månad så viktnedgången går enligt förväntan!
Citera
2021-02-24, 20:43
Medlem
WhaleMales avatar
Blivit en tjockis. Vafan! Hur löser man detta lol?

Jag ställde mig precis på vågen. Nästan 100 pannor.
Min idealvikt är 85. Då är jag smal. Jag är ganska grov och naturligt muskulös så vid 85 är jag lagom.
Vid 82 ger jag ett spinkigt intryck.
Jag är över 30.

Alltså det har smugit så på mig. Man tror inte att jag väger så mycket när man tittar på mig.
Nog fan visste jag att jag gått upp, men inte så mycket.
Massa skrivbordsjobb senaste året.

Två frågor nu.

1. Hur långsamt skall jag gå ner detta för att det skall vara hälsosamt?
2. Finns det något sätt att göra det utan att man får en massa slapp hud? Jag är ju ung fortfarande...

Min digitala våg har inte funkat på länge så jag ställde undan den. Nu plockade jag fram den och den funkade. Hade jag vägt mig hela tiden så hade det nog inte smygit på sådär.
Fuck, fetaste jag någonsin varit. Brukar pendla mellan 83-95 som vuxen. Ganska muskulös naturligt.
Senast redigerad av WhaleMale 2021-02-24 kl. 20:57.
Citera
2021-02-24, 20:53
Medlem
Kisiragis avatar
Kan räcka långt att ta en rejäl promenad en gång om dagen samt inte småäta osv..
Börja så iaf, lycka till!
Citera
2021-02-24, 20:55
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Kan räcka långt att ta en rejäl promenad en gång om dagen samt inte småäta osv..
Börja så iaf, lycka till!

jag brukar alltid gå ner jättemycket när jag är ute och backpackar. Äter mindre och rör mig hela tiden.
Om jag följer ditt råd, tar det inte flera månader då?
Tack för lyckönskningen.
Citera
2021-02-24, 21:00
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
jag brukar alltid gå ner jättemycket när jag är ute och backpackar. Äter mindre och rör mig hela tiden.
Om jag följer ditt råd, tar det inte flera månader då?
Tack för lyckönskningen.
(FB) Frågan som alla vill ha svar på. Hur bränner man bort fett runt magen?
Citera
2021-02-24, 21:03
Medlem
Hur lång är du? Jag är 185 och har liknande kroppssammansättning. Vid 85kg är jag i bra form, vid 80kg är jag hård. Har tidigare varit uppe och vänt kring 100 pannor. Dessvärre har hemmasittandet under Corona lett till att vågen nu visar kring 93kg. Som tur är sätter sig fläsket rätt jämnt fördelat över kroppen, så med god vilja ser jag snarare mer muskulös ut än fet. Har påbörjar en nedgång för några veckor sen, med mål att återgå till 85kg.

Så, hur göra.

Kaloriunderskott är det som gäller. Jag ligger nu på 2200-2300 kalorer per dag i snitt och går stadigt neråt, med då tränar jag 4-5 gånger i veckan, men i övrigt är det väldigt stillasittande. Skaffa en matvåg och ladda ner Lifesum. Väg maten och registrera noggrant allt du stoppar i dig. Inget fuskande. Bestäm dig för en kalorinivå, t ex 2200, håll dig till det i några veckor och följ din viktnedgång. Väg dig samma tid på dygnet varje gång du väger dig, t ex direkt när du vaknat men efter morgontoaletten. Går viktnedgången för långsamt, minska på kaloriintaget, går det för fort och du tappar för mycket muskelmassa, öka intaget.. för att hitta en nivå som passar dig. Jag rekommenderar en hastighet på max 0.5-1kg per vecka för att inte förlora allt för mycket muskler.

Styrketräna. Huvudsakliga syftet med träningen är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt under nedgången, inte att bränna kalorier. Det är betydligt enklare att inte äta en smörgås, än att träna bort motsvarande mängd kalorier. Av samma anledning så se till att få i dig ordentligt med protein, ca 2g per kilo kroppsvikt, också för att motverka muskelförlust. Ta hjälp av proteinpulver om du har svårt att få i dig denna mängd med vanlig kost.

För mig så funkar det bra att hoppa över frukosten för att på ett enkelt sätta hålla ner på kalorierna. Jag står mig lätt till lunch, och man slipper gå att lägga sig hungrig. I övrigt skippar jag sötsaker och snacks, men äter i övrigt en varierad kost.

Tålamod. Det tar lång tid att gå ner och det är jäkligt lätt att ge upp. Dessutom så kommer vikten gå upp och ner från dag till dag, baserat på hur mycket vatten kroppen håller samt innehållet i mage och tarmar. Så, lita på processen, låt det ta tid. Och ge inte upp när du klantat till dig och slarvat någon eller några dagar.
Citera
2021-02-24, 21:08
Medlem
yz44s avatar
Svaret blir detsamma som alltid, ät hälsosammare och motionera mer.
Citera
2021-02-24, 21:10
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasx
Hur lång är du? Jag är 185 och har liknande kroppssammansättning. Vid 85kg är jag i bra form, vid 80kg är jag hård. Har tidigare varit uppe och vänt kring 100 pannor. Dessvärre har hemmasittandet under Corona lett till att vågen nu visar kring 93kg. Som tur är sätter sig fläsket rätt jämnt fördelat över kroppen, så med god vilja ser jag snarare mer muskulös ut än fet. Har påbörjar en nedgång för några veckor sen, med mål att återgå till 85kg.

Så, hur göra.

Kaloriunderskott är det som gäller. Jag ligger nu på 2200-2300 kalorer per dag i snitt och går stadigt neråt, med då tränar jag 4-5 gånger i veckan, men i övrigt är det väldigt stillasittande. Skaffa en matvåg och ladda ner Lifesum. Väg maten och registrera noggrant allt du stoppar i dig. Inget fuskande. Bestäm dig för en kalorinivå, t ex 2200, håll dig till det i några veckor och följ din viktnedgång. Väg dig samma tid på dygnet varje gång du väger dig, t ex direkt när du vaknat men efter morgontoaletten. Går viktnedgången för långsamt, minska på kaloriintaget, går det för fort och du tappar för mycket muskelmassa, öka intaget.. för att hitta en nivå som passar dig. Jag rekommenderar en hastighet på max 0.5-1kg per vecka för att inte förlora allt för mycket muskler.

Styrketräna. Huvudsakliga syftet med träningen är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt under nedgången, inte att bränna kalorier. Det är betydligt enklare att inte äta en smörgås, än att träna bort motsvarande mängd kalorier. Av samma anledning så se till att få i dig ordentligt med protein, ca 2g per kilo kroppsvikt, också för att motverka muskelförlust. Ta hjälp av proteinpulver om du har svårt att få i dig denna mängd med vanlig kost.

För mig så funkar det bra att hoppa över frukosten för att på ett enkelt sätta hålla ner på kalorierna. Jag står mig lätt till lunch, och man slipper gå att lägga sig hungrig. I övrigt skippar jag sötsaker och snacks, men äter i övrigt en varierad kost.

Tålamod. Det tar lång tid att gå ner och det är jäkligt lätt att ge upp. Dessutom så kommer vikten gå upp och ner från dag till dag, baserat på hur mycket vatten kroppen håller samt innehållet i mage och tarmar. Så, lita på processen, låt det ta tid. Och ge inte upp när du klantat till dig och slarvat någon eller några dagar.

Fint svar.
Några problem bara.
Jag kommer aldrig orka räkna kaloerier. Just not gonna happen. Inte metodiskt med siffror så.
Jag blåser alltid upp av styrketräning. Metabol på det sättet. Som att kroppen gill göra både mer fett och muskler av den extra träningen. Som att man liksom suger mer energi ur maten eller något...
Det enda som funkar riktigt bra för mig är backpacking. Äter mycket mindre och rör mig lågintensivt en massa timmar i flera veckor. Brukar bli slank av det.

180-181 cm
23 cm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in