Efter att utan framgång ha försökt minska min fettprocent under förra året med hjälp av olika träningsmetoder så beslöt jag mig för att mitt nyårslöfte istället skulle vara att fokusera på äta mindre kalorier än jag gör av med samt att fortsätta med viss träning. Nu efter en månad har jag gått ner betydligt mer i vikt än vad mina överslagsberäkningar visar att jag borde ha gjort. Jag förstår inte riktigt varför det här sker så jag är nyfiken på att höra om någon här har en teori eller om jag helt enkelt är helt fel med mina beräkningar. En av svårigheterna jag ser är att jag tränar ganska lätt, så när jag beräknar min energikonsumtion med Harris-Benedict formeln så vet jag inte riktigt vad som lämpar sig som multiplikator.
Anyways, lite fakta:
Ingångsvikt: 80kg
Nuvarande vikt: 75kg
Basalomsättning vid 80kg: 1860 kcal/dag
Basalomsättning vid 75kg: 1790 kcal/dag
Träning: 20-25 min per dag, oftast "långdistanslöpning" men ibland funktionell träning. Alltid 30 armhävningar och 10 pull-ups i slutet av varje träningspass.
Diet: räknar inte kalorier så jag antar att det är här skurken finns, men har försökt att hålla frukosten till ungefär hälften, till lunch har jag ätit som vanligt och till kvällsmat har jag försökt äta lite mindre än vanligt. Jag har estimerat min kaloriunderskott till cirka 500-600 per dag.
Dessutom stillasittande jobb. Så förutom de där 20-25 min så sitter jag i princip ner hela tiden resten av min tid.
Så om vi antar ett kaloriunderskott på 600 per dag så skulle det ta över två månader att göra sig av med 5 kilo fett. Även om vi ökar detta till 750 kcal underskott per dag så skulle det ändå ta 50 dagar. För att nå en viktminskning på 5 kg på en månad måste jag ha legat på ett underskott på 1250 kcal i genomsnitt. Detta känns helt otänkbart med tanke på att jag vissa dagar ätit som vanligt.
Är jag helt ute och cyklar med mina estimeringar vad beträffar kaloriunderskott eller kan det finnas någon annan förklaring? Förstår att det blir väldigt svårt för er att bedöma huruvida huruvida jag legat på ett så stort kaloriunderstkott eller ej, men rent generellt, 1250 kcal per dag låter som väldigt mycket.
Oh and by the way, ser fan knappt någon skillnad i spegeln. Har frugan mixtrat med vågen kanske?