2020-06-10, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Jag tänker inte heller så mycket på böter hit o dit. Mer på det faktum att obältade passagerare borde inverka på bedömningen av hur vårdslöst hon kört.

Att köra 20 över med bältade passagerare är dumt, men något som många gör sig skyldiga till. Att köra 20 över med obältade passagerare är korkat och vårdslöst. Och om det gått i dubbla hastigheten med obältade passagerare är det så idiotiskt så det finns inte ord för det.

Men detta vet vi ingenting om. Så tills utredningen är klar tycker jag man ska passa sig för att spy galla över föraren.

Tror faktisk vi är överens då jag hela tiden sagt att inte döma någon på förhand?

Likaså kan man inte lägga ett kollektivt ansvar juridiskt då det i slutändan är förarens ansvar.
Samtidigt känns det inte rätt i mina ögon om det hela var ett gemensamt beslut men lagen är tydlig.
Personligen så tycker jag att det inte går att bara lägga allt på en person som många anser, än mindre passagerarna..

Alla inblandade har fått betala ett alldeles för högt pris redan, det fanns inget uppsåt nånstans, det är ungdomar som gör misstag. INGEN av dom räknade med den här utgången eller förtjänade det.
Det är MIN subjektiva uppfattning, därför tycker jag att en dom i domstol är sekundär OM förare fälls.

Det är bara tragiskt
Citera
2020-06-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Tror faktisk vi är överens då jag hela tiden sagt att inte döma någon på förhand?

Likaså kan man inte lägga ett kollektivt ansvar juridiskt då det i slutändan är förarens ansvar.
Samtidigt känns det inte rätt i mina ögon om det hela var ett gemensamt beslut men lagen är tydlig.
Personligen så tycker jag att det inte går att bara lägga allt på en person som många anser, än mindre passagerarna..

Alla inblandade har fått betala ett alldeles för högt pris redan, det fanns inget uppsåt nånstans, det är ungdomar som gör misstag. INGEN av dom räknade med den här utgången eller förtjänade det.
Det är MIN subjektiva uppfattning, därför tycker jag att en dom i domstol är sekundär OM förare fälls.

Det är bara tragiskt
Givetvis är det tragiskt. Det är nog alla överens om.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-10 kl. 01:31.
Citera
2020-06-10, 01:26
Medlem
Har någon möjlighet att posta en sammanställning med de bilder på bilen som kommit fram? Det är en rätt lång och hårig tråd
Citera
2020-06-10, 02:53
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Om man utgår från att dessa spår är från Audin, så har den ju INTE gått med ett bredställ ner i diket. På tidigare bilder såg det ut så, men då skulle höger framhjul gått fritt nästan mot vägbanken, och inte slitits loss.
Men nu ser/antar jag att den förmodligen har gått ganska rakt ner och då stämmer det bättre att höger framhjul med tillbehör har slagits loss mot stenen som syns på bilden.
Då kanske det var så ändå, att kurvan kom lite "överraskande" och kanske med en kombo att det var lite halt pga nattfukt och lite panikbromsning. Eller som väderpersonens uträkning visade, att det kunde ev även förekomma lite isbildning i anslutning till området runt denna bro och närliggande vattendrag. Hastigheten är iaf den primära orsaken i denna olycka.

https://i.imgur.com/ecH64iY.jpg
Svårt att få ihop det om man tar med de svagare spåren,som syns till vänster om de kraftigare spåren, som jag faktiskt missat tidigare. Men de två svartaste spåren går ner i vägbanken där det är uppskattningsvis en billängd mellan (axelavstånd).
Kan inte gått rakt fram om inte Audin haft variabel hjulbredd fram. Jämför avståndet mellan spåren med varningstriangeln.
Framhjulet kan ha slitits av när bilen for genom träden. Åtminstone ett träd är "klippt" en bra bit upp.
Senast redigerad av kentolle 2020-06-10 kl. 03:31.
Citera
2020-06-10, 07:16
Medlem
kafus avatar
MILTON VESTMAN
* 31 juli 2003
† 31 maj 2020
död i en ålder av 16 år och 10 månader

Dödsannons
Minnesrum med dödsannons
Minnesrum med tänd ett ljus
Minnesrum, begravning
Notis, familjesidan.se

FELIX PERSSON
* 11 september 2003
† 31 maj 2020
död i en ålder av 16 år, 8 månader och 20 dagar

Dödsannons
Minnesrum med dödsannons
Minnesrum. begravning
Notis, familjesidan.se

EMIL IDH
* 25 april 2004
† 31 maj 2020
död i en ålder av 16 år, 1 månad och 6 dagar

Dödsannons I
Dödsannons II
Minnesrum med dödsannonser
Senast redigerad av kafu 2020-06-10 kl. 07:19.
Citera
2020-06-10, 07:16
Medlem
Citat:

Flera saker kan ha påverkat den fruktansvärda utgången och olyckan som sådan. Föraren bär i regel ansvaret om så inte annat bevisats. Hastigheten är ett faktum.

Igen, skuldfrågan är en helt annan sak, står även i mitt inlägg om hastigheten och allt däromkring.
Domstolen dömer om tillbörligt.

I ren juridisk mening ja. Hur dom inblandade ser på det är kanske är en annan.

Eventuellt straff kommer dömas om tillbörligt, igen så är det ofta sekundärt för dom flesta inblandade.
Inga förutom dom två överlevande vet vad som hände och sas

i juridisk mening fälls hon om hon är skyldig, ingen annan, det är väl självklart?

Ja som förare har man juridiskt ansvar men det är inte så enkelt, allt är inte svart eller vitt förutom e klar dom. Ev passagerare eller anhöriga delar kanske inte ens domen när någon bli fälld, eller friad heller för den delen.

Det stämmer men det finns även domar med förmildrande omständigheter.

Oavsett vad så är det endast föraren som kan dömas för brottet som sådant i lagens mening.

Tycker det i såna här fall fortfarande är sekundärt.

-------------------------------------------------------------

Är det någon dribbling här? Läs samtliga inlägg.

Tänker inte besvara fler som inte har läst tråden i sin helhet

Domstolen dömer föraren, inte du eller jag..
Bra skrivet, Vet du om Polisens tekniska undersökning på att airbags utlöstes vid ca 120 km/h är bevis nog för att hastigheten varit för hög ? Rent juridiskt, håller det om det nu blir en domstol som kommer titta på detta eller hur går det till ? Håller med om att det är sekundärt, personligen hoppas jag de kan lösa detta utan domstol om nu det är möjligt. Först och främst hoppas vi väl att föraren kommer tillbaka och att hon får det stöd och hjälp hon behöver..
Citera
2020-06-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Enligt min mening borde folk som kör sådär aldrig ha fått ta körkort.

???? hur ska trafikverket ens veta att någon tänker köra sådär? Ska de neka en att ta körkortet för att "nämen du KAN köra vårdslöst därför ska du inte få något körkort, vi har inga bevis dock, men du kan!"?
Citera
2020-06-10, 07:59
Bannlyst
Igår, knappt att man vill skriva längre

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...oras-inom-kort

Hoppas både tjejerna får det lite lugnare än tidigare här. Inte minst L som fortfarande kämpar, måtte hon vakna sinom tid och bli återställd. Skriv inget mer plumpt om hennes tillstånd eller tillfrisknande.
Försök ha någon form av respekt för dom inblandade och deras anhöriga
Senast redigerad av zypox 2020-06-10 kl. 08:07. Anledning: Stavfel
Citera
2020-06-10, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
???? hur ska trafikverket ens veta att någon tänker köra sådär? Ska de neka en att ta körkortet för att "nämen du KAN köra vårdslöst därför ska du inte få något körkort, vi har inga bevis dock, men du kan!"?
Ja det är nog svårt för inspektören som åker med vid uppkörningen att sitta och bedöma om den som kör upp för körkort kommer köra över vad som visas på hastighetsskyltarna.. Tror nog inlägget är skrivet att menas som en frustration över att det finns vissa som kör i dessa hastigheter på våra vägar och borde inte få ha körkort, men det sköter polisen om och vissa åker fast bevisligen i deras kontroller..
Citera
2020-06-10, 08:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är bara tragiskt

Nu gick bara (missförstå mig rätt) de själva åt, men tänk på att de lika gärna kunde ha frontalkrockat med en barnfamilj t.ex.. Finns inga ursäkter för sådant där.
Citera
2020-06-10, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu gick bara (missförstå mig rätt) de själva åt, men tänk på att de lika gärna kunde ha frontalkrockat med en barnfamilj t.ex.. Finns inga ursäkter för sådant där.

Nej men det hände inte.

Vi vet inte fullt vad som orsakade olyckan

Reflektera gärna men gör det åt två håll för en bättre diskussion.

Läs tråden i sin helhet, sorry om du redan gjort det men då borde vissa saker stå klart.

Ingen är dömd ännu, tills dess så ska man inte anklaga enligt mig

Tanken och ordet är fritt
Citera
2020-06-10, 08:20
Medlem
Tycker man nästan ser hjulspår/däckmönster i gruset, som går rakt fram . Dvs vänstra däcket som gått ut i vägkanten och så kan det ju inte bli om bilen går i Ställ. Skulle vilja ha kommentar från han som ladda upp bilderna på detta, om det går att se bättre på originalfotot?

Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
https://i.imgur.com/ecH64iY.jpg
Svårt att få ihop det om man tar med de svagare spåren,som syns till vänster om de kraftigare spåren, som jag faktiskt missat tidigare. Men de två svartaste spåren går ner i vägbanken där det är uppskattningsvis en billängd mellan (axelavstånd).
Kan inte gått rakt fram om inte Audin haft variabel hjulbredd fram. Jämför avståndet mellan spåren med varningstriangeln.
Framhjulet kan ha slitits av när bilen for genom träden. Åtminstone ett träd är "klippt" en bra bit upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in