2020-06-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Bra eller dålig "rattfattning" - en mycket viktig fråga, då fyra är döda och två svårt skadade, efter en ren Lek.körning mitt i sena natta!

Vi är en del, som främst tänker på de som redan tidigare har Körts Ihjäl på svenska vägar, i det som aldrig handlade om ett ansvarsfullt trafikbeteende. Tycka synd om.....

Visst är det en viktig fråga, men många här inne antyder på att det absolut inte går att framföra ett fordon på ett bra sätt om man bara håller i ratten med en hand vilket går emot min erfarenhet(Samt trafikverkets åsikt, med tanke på att de tillät mig att skaffa körkort) som måste köra med en hand en majoritet av tiden, allt beror på förarens omdöme, hur snabbt bilen går, vart man håller handen på ratten, hur väl man känner bilen, hur erfaren man är bakom ratten etc. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med information kring fallet till att säga "hon körde av vägen för att hon höll ratten på x sätt"
Senast redigerad av shiyoma 2020-06-08 kl. 11:22.
Citera
2020-06-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Lillfingret räknas ju såklart inte, den är ju UTANFÖR ratten

Vad blir 5 - 1 ?
hon kanske hade 6 fingrar,, vadvetjag

Edit: du har rätt, hon håller faktiskt 3 fucking fingrar på airbagen,,, ännu värre

TUR att hon slutadeupp med det presis i kurvan . . .: /

Är du medveten om hur en ratt är utformad ens? https://i.imgur.com/j8T6VFH.png Sådär höll hon på bilden samt en liten bit av videon, d.v.s. EVENTUELLT bara tummen på airbagen, resten håller hon ratten med.
Citera
2020-06-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Har någon registreringsnumret till Audin? Jag ska försöka söka i ett annat register efter info om själva bilen. Och nej, biluppgifter.se räcker inte.
Regnr CWK768
Chassinr WAUZZZ8K1AA017888
Citera
2020-06-08, 11:57
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Som någon som MÅSTE köra med en hand 90% av tiden så är det inga som helst svårigheter att framföra ett fordon med enbart en hand, även i höga hastigheter. Folket i den här tråden som påstår att det är svårt eller konstigt att enbart använda en hand måste vara rätt dåliga bilförare tbh.

Håller med dig. Jag misstänker att de som klagar inte har körkort eller bara kör i stadstrafik.

Psykopatvarning på personer som konsekvent håller ett stadigt kvart i 3 grepp under långkörningar längs motor- eller landsväg.
Citera
2020-06-08, 16:46
Medlem
Här är väldigt mycket spekulationer i tråden nu som inte känns okey. Det mesta går ut på att hitta skulden och fokusera på föraren. Det har gått för långt.
Jag skulle vilja be Er 3 som hållit tonen god & saklig samt ödmjuk & mänsklig att skriva och/el agera nu. Ni vet säkert vilka nog alldeles säkert vilka Ni är.
Citera
2020-06-08, 17:19
Medlem
Hur sannolikt är det att pojkarna hade överlevt kraschen om de var bältade? (Om vi utgår från att så inte var fallet)

Och vad i hela friden har dessa vuxna kvinnor för relation till minderåriga pojkar? Vad är statusen på de överlevande? Måste varit bullshit att fröken J varit inne på sina sociala medier efter kraschen?
Citera
2020-06-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Om det är så som jag tolkar klippet så blir det ett än mer stöd för att bilen framför körde i ungefär samma hastighet. Skulle bilen framför ha körts i 70-80 så skulle Audin ha närmat sig den bilen rätt snabbt. Jag finner det inte rimligt att då accelerera ännu mer från en redan hög hastighet. Det sista vi ser är varvräknaren på dryga 3000 varv och hastighetsmätaren på mellan 150-160 km/h. Det er ut som 150 men betänk att vi ser hastighetsmätaren lite från sidan och då ser vi en något lägre hastighet än vad föraren ser. Vidare kan vi dra bort 6-7 km/h för att få den verkliga hastigheten då mätaren visar för mycket. Jag skulle gissa att den verkliga hastigheten det sista vi ser ligger precis strax under 150.

Drygt 3100 varv gör bilen ca 140 på 5an, ser ut i slutet på klippet så hon håller i växelspaken som den är långt fram så hon ligger på 5an redo att lägga i 6an.
Men helt klar skulle hon bara blåst förbi framförvarande om denne kört lagligt.
Citera
2020-06-08, 17:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Min poäng är att det liksom inte spelar så stor roll vad gäller vad som orsakade olyckan huruvida föraren fick solen i ögonen och blev bländad eller inte. Det var ändå hastigheten som var avgörande. Det blir liksom svårt att hävda att olyckan berodde på ren otur när man kör 120+ på en 70-väg.
Ja det är verkligen inte otur, alltså hur sjukt att ens köra 120 km/tim på en 70 väg! Vissa verkar inte fatta hur pass sjukt det är? Det är ju som att spela rysk roulette med väldigt låga odds att man överlever. Tur hade endast funnits med som ord om de alla överlevt vansinneskörningen. Sen är det viktigt att personen får ett straff om hon överlever, annars lär sig ingen att man ska ge fan att att köra så fort på en landsväg. Turen fanns också med att ingen annan skadades vid krocken.
Så det hade kunnat sluta betydligt värre.
Citera
2020-06-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsbyxan
Hur sannolikt är det att pojkarna hade överlevt kraschen om de var bältade? (Om vi utgår från att så inte var fallet)

Och vad i hela friden har dessa vuxna kvinnor för relation till minderåriga pojkar? Vad är statusen på de överlevande? Måste varit bullshit att fröken J varit inne på sina sociala medier efter kraschen?

Jag vet inte om jag vill spekulera om det. Avstår. Finns säkert folk som är duktiga på det men det är inte mitt expertområde och för mig är det inte viktigt. Det som har inträffat, har inträffat.

Därifrån utgår "vi" och utför ett så bra arbete som möjligt för överlevande och anhöriga, det är mera min inställning. Jag kanske kanske förstå nyfikenheten och "what if" men det blir lite för mycket spekulationer för min del i alla fall.

Det var en 19 åring och en 14-åring så bägge var inte "vuxna kvinnor". För mig är det en oklar relation och inte heller viktig. De har all rätt att umgås.
Nej, det är det inte "bullshit".
Citera
2020-06-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsbyxan

Om du läser tråden får du svar på samtliga frågor.
Citera
2020-06-08, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jess87
Då vill jag gärna veta vilken förälder det är som sprider massa jävla skit oxå! Ja här är jag mamma till J och fan vilka jävla idioter ni alla är som spekulerar och tror att ni är nå jävla moralpoliser som aldrig i hela ert liv vart ung och aldrig gjort misstag! Vad fan vet ni om hur min och J relation är hemma? Hur vet ni hur jag uppfostrar mitt barn?? Ni vet inte ett jävla skit om vårat liv! Snacka skit om 2 tjejer som ligger på sjukhus och har mist sina 4 vänner och ni tänker inte ett skit på att vi som föräldrar oxå läser vad som skrivs överallt! Nä fy fan för människor som tror dom är bättre än någon annan!

Kan bara hålla med dig om detta, det är högst beklagligt att du med flera ska behöva höra och se detta skvaller och skitprat.
Vissa tycker det är en rättighet, även om så vore fallet ska man respektera er anhöriga, barnen och inte sprida rykten och skitprat.

Vi är några som iaf försöker hålla diskussionen saklig, du har nog sett några inlägg om det, vill inte vara bror duktig men barn ska skyddas och anhöriga likaså.

Hoppas dotra läker fysiskt och psykiskt, att du reagerar här är bra faktiskt, kanske nån av idioterna reflekterar, även om det i vissa fall är osannolikt.
Men det ska inte behöva vara så, ni behöver kunna lägga energin på ER nu istället för att bemöta idioter utan empati och högtflygande och ogrundade påståenden.

Allt gott till er
Citera
2020-06-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det är verkligen inte otur, alltså hur sjukt att ens köra 120 km/tim på en 70 väg! Vissa verkar inte fatta hur pass sjukt det är? Det är ju som att spela rysk roulette med väldigt låga odds att man överlever. Tur hade endast funnits med som ord om de alla överlevt vansinneskörningen. Sen är det viktigt att personen får ett straff om hon överlever, annars lär sig ingen att man ska ge fan att att köra så fort på en landsväg. Turen fanns också med att ingen annan skadades vid krocken.
Så det hade kunnat sluta betydligt värre.
Sjukt vet jag inte, då låter det för mig som en så extraordinär händelse att det kan liknas vid att få en asteroid i huvudet.
Olämpligt? Ja.
Är det ovanligt? Nej det skulle jag inte påstå.
Gör det det ursäktligt? Nej.

Tror faktiskt inte att straffet är särskilt viktig för att inblandade i en olycka såsom denna skall "lära" sig. Då är nog upplevelsen och vetskapen vad det ledde till mycket viktigare.
Dock har vi ett rättssystem som fungerar så att den typen av handlingar riskerar att ge dig en påföljd. Men att det är det viktiga för lärdom, det tror i alla fall inte jag, inte för en normal person. Det kan nog tvärtom vara skadligt, det hjälper inte i hanteringen av den upplevelsen och vetskapen.
Det är dock inget som vårt rättsväsende lägger den störta vikten vid så det spelar inte så stor roll vad jag tror där antar jag.
Men det kanske finns forskning, statistik. Eller vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in