Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Ja det är verkligen inte otur, alltså hur sjukt att ens köra 120 km/tim på en 70 väg! Vissa verkar inte fatta hur pass sjukt det är? Det är ju som att spela rysk roulette med väldigt låga odds att man överlever. Tur hade endast funnits med som ord om de alla överlevt vansinneskörningen. Sen är det viktigt att personen får ett straff om hon överlever, annars lär sig ingen att man ska ge fan att att köra så fort på en landsväg. Turen fanns också med att ingen annan skadades vid krocken.
Så det hade kunnat sluta betydligt värre.
Sjukt vet jag inte, då låter det för mig som en så extraordinär händelse att det kan liknas vid att få en asteroid i huvudet.
Olämpligt? Ja.
Är det ovanligt? Nej det skulle jag inte påstå.
Gör det det ursäktligt? Nej.
Tror faktiskt inte att straffet är särskilt viktig för att inblandade i en olycka såsom denna skall "lära" sig. Då är nog upplevelsen och vetskapen vad det ledde till mycket viktigare.
Dock har vi ett rättssystem som fungerar så att den typen av handlingar riskerar att ge dig en påföljd. Men att det är det viktiga för lärdom, det tror i alla fall inte jag, inte för en normal person. Det kan nog tvärtom vara skadligt, det hjälper inte i hanteringen av den upplevelsen och vetskapen.
Det är dock inget som vårt rättsväsende lägger den störta vikten vid så det spelar inte så stor roll vad jag tror där antar jag.
Men det kanske finns forskning, statistik. Eller vad tror du?