Citat:
Ursprungligen postat av
1X2Helgardera
Nej, det framgick inte.
Jag tycker inte om försöken att dribbla bort föraransvaret betr bilbältena. Det är helt riktigt killarnas eget ansvar att bälta sig. Men föraren är skyldig att se till att det finns fungerande bälten till samtliga passagerare vilket inte var fallet här.
Detta är faktiskt det enda beviset som finns på att föraren brustit. Även om mycket tyder på att det dessutom gått på tok för fort så är resten ännu så länge hypoteser och spekulationer.
Flera saker kan ha påverkat den fruktansvärda utgången och olyckan som sådan.
Föraren bär i regel ansvaret om så inte annat bevisats. Hastigheten är ett faktum.
Igen, skuldfrågan är en helt annan sak, står även i mitt inlägg om hastigheten och allt däromkring.
Domstolen dömer om tillbörligt.
I ren juridisk mening ja. Hur dom inblandade ser på det är kanske är en annan.
Eventuellt straff kommer dömas om tillbörligt, igen så är det ofta sekundärt för dom flesta inblandade.
Inga förutom dom två överlevande vet vad som hände och sas
i juridisk mening fälls hon om hon är skyldig, ingen annan, det är väl självklart?
Ja som förare har man juridiskt ansvar men det är inte så enkelt, allt är inte svart eller vitt förutom e klar dom. Ev passagerare eller anhöriga delar kanske inte ens domen när någon bli fälld, eller friad heller för den delen.
Det stämmer men det finns även domar med förmildrande omständigheter.
Oavsett vad så är det endast föraren som kan dömas för brottet som sådant i lagens mening.
Tycker det i såna här fall fortfarande är sekundärt.
-------------------------------------------------------------
Är det någon dribbling här? Läs samtliga inlägg.
Tänker inte besvara fler som inte har läst tråden i sin helhet
Domstolen dömer föraren, inte du eller jag..