2020-06-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bara föraren får böter för otillåtet antal passagerare då man inte kan avgöra vilken passagerare som är övertalig... Rättsväsendet tillåter inte att man singlar slant om saken.
Såvida det inte är uppenbart, om de till exempel ligger i bagageutrymmet.

De som inte använder bälte får väl böter för det. Kan ju alla fyra få. Om tre har bälte får väl den som sitter obältad bot för att sitta på otillåten plats.
Citera
2020-06-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Bara föraren får böter för otillåtet antal passagerare då man inte kan avgöra vilken passagerare som är övertalig... Rättsväsendet tillåter inte att man singlar slant om saken.
Såvida det inte är uppenbart, om de till exempel ligger i bagageutrymmet.
Ok. Inte enkla regler precis.
Citera
2020-06-09, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Nej, det framgick inte.
Jag tycker inte om försöken att dribbla bort föraransvaret betr bilbältena. Det är helt riktigt killarnas eget ansvar att bälta sig. Men föraren är skyldig att se till att det finns fungerande bälten till samtliga passagerare vilket inte var fallet här.

Detta är faktiskt det enda beviset som finns på att föraren brustit. Även om mycket tyder på att det dessutom gått på tok för fort så är resten ännu så länge hypoteser och spekulationer.

Inlägg #2934

Citat:
3. Killarna åkte bara med, de har ingen skuld i olyckan.

Sant så till vida att det var ett gemensamt beslut att sitta många i bilen och eventuellt utan bälte.
INGEN skuld på dom men det finns gråzoner och INGEN skulle behövt sluta sitt liv sådär.
Juridisk är förare ansvarig i lagens mening, igen så känns det sekundärt.
Citera
2020-06-09, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Ok. Inte enkla regler precis.

Troligtvis kommer man nog inte att bry sig om några enkla penningbrott, utan snarare titta på dom grövre, dvs vållande till annans död, vårdslöshet i trafik( inkl grovt brott) .

Jag känner till liknande fall som detta som förvisso inte slutat med död men där man kunnat konstatera att det inte kan ha gått till på annat sätt än att föraren brustit med tex för hög fart. Så jag skulle inte säga det är omöjligt. Dock sitter jag inte på tillräcklig info i just detta specifika fall.

En ganska kvalificerad gissning är ju att det gått mkt för fort.
Citera
2020-06-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Troligtvis kommer man nog inte att bry sig om några enkla penningbrott, utan snarare titta på dom grövre, dvs vållande till annans död, vårdslöshet i trafik( inkl grovt brott) .

Jag känner till liknande fall som detta som förvisso inte slutat med död men där man kunnat konstatera att det inte kan ha gått till på annat sätt än att föraren brustit med tex för hög fart. Så jag skulle inte säga det är omöjligt. Dock sitter jag inte på tillräcklig info i just detta specifika fall.

En ganska kvalificerad gissning är ju att det gått mkt för fort.
Nej säkert inte. Men bra att veta att det är olagligt med för många passagerare. Vissa tror det är ok.
Jag gissar på grovt vållande i detta fall och vårdslöshet i trafik.
Citera
2020-06-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Inlägg #2934

Citat:
3. Killarna åkte bara med, de har ingen skuld i olyckan.

Sant så till vida att det var ett gemensamt beslut att sitta många i bilen och eventuellt utan bälte.
INGEN skuld på dom men det finns gråzoner och INGEN skulle behövt sluta sitt liv sådär.
Juridisk är förare ansvarig i lagens mening, igen så känns det sekundärt.
Det är inte sekundärt. Föraren skulle aldrig åkt iväg med en extra passagerare. Hon var nykter, det var troligen inte de andra. Hon har ansvaret punkt slut.
Citera
2020-06-10, 00:03
Bannlyst
Citat:
Det är inte sekundärt. Föraren skulle aldrig åkt iväg med en extra passagerare. Hon var nykter, det var troligen inte de andra. Hon har ansvaret punkt slut.

Igen, det jag menar med sekundärt är att det värsta straffet är att leva med olyckan och döda vänner.
Det är i mina ögon det värsta straffet. Jag har skrivit det så många gånger nu och tänker inte förklara det mer...
Citera
2020-06-10, 00:08
Medlem
Citat:
Antar att du väljer att missförstå?
Det är sekundärt såvida att det spelar just nu inte så stor roll då någon kämpar för sitt liv för att nämna en grej. Du är tillbaka där och kan endast peka finger och vara efterklok. Antar att du är perfekt?
Jag vet att så inte är fallet dock och dessutom brukar den typen som du vara de mest klandervärda men du gillar att projicera dina tillkortakommanden såhär, peka på andra så du mår bättre.

Det säger mera om dig än L.
Citera
2020-06-10, 00:23
Bannlyst
Citat:
Nej, det framgick inte.
Jag tycker inte om försöken att dribbla bort föraransvaret betr bilbältena. Det är helt riktigt killarnas eget ansvar att bälta sig. Men föraren är skyldig att se till att det finns fungerande bälten till samtliga passagerare vilket inte var fallet här.

Detta är faktiskt det enda beviset som finns på att föraren brustit. Även om mycket tyder på att det dessutom gått på tok för fort så är resten ännu så länge hypoteser och spekulationer.

Flera saker kan ha påverkat den fruktansvärda utgången och olyckan som sådan. Föraren bär i regel ansvaret om så inte annat bevisats. Hastigheten är ett faktum.

Igen, skuldfrågan är en helt annan sak, står även i mitt inlägg om hastigheten och allt däromkring.
Domstolen dömer om tillbörligt.

I ren juridisk mening ja. Hur dom inblandade ser på det är kanske är en annan.

Eventuellt straff kommer dömas om tillbörligt, igen så är det ofta sekundärt för dom flesta inblandade.
Inga förutom dom två överlevande vet vad som hände och sas

i juridisk mening fälls hon om hon är skyldig, ingen annan, det är väl självklart?

Ja som förare har man juridiskt ansvar men det är inte så enkelt, allt är inte svart eller vitt förutom e klar dom. Ev passagerare eller anhöriga delar kanske inte ens domen när någon bli fälld, eller friad heller för den delen.

Det stämmer men det finns även domar med förmildrande omständigheter.

Oavsett vad så är det endast föraren som kan dömas för brottet som sådant i lagens mening.

Tycker det i såna här fall fortfarande är sekundärt.

-------------------------------------------------------------

Är det någon dribbling här? Läs samtliga inlägg.

Tänker inte besvara fler som inte har läst tråden i sin helhet

Domstolen dömer föraren, inte du eller jag..
Citera
2020-06-10, 00:33
Medlem
Citat:
Igen, det jag menar med sekundärt är att det värsta straffet är att leva med olyckan och döda vänner.
Det är i mina ögon det värsta straffet. Jag har skrivit det så många gånger nu och tänker inte förklara det mer...
Det är skillnad på hur en skyldig upplever sin skuld och hur samhället måste bestraffa skyldiga. Båda saker existerar.
Du får givetvis tycka hur du vill om vad som är värst.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-10 kl. 00:35.
Citera
2020-06-10, 00:47
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Jag tänker inte heller så mycket på böter hit o dit. Mer på det faktum att obältade passagerare borde inverka på bedömningen av hur vårdslöst hon kört.

Att köra 20 över med bältade passagerare är dumt, men något som många gör sig skyldiga till. Att köra 20 över med obältade passagerare är korkat och vårdslöst. Och om det gått i dubbla hastigheten med obältade passagerare är det så idiotiskt så det finns inte ord för det.

Men detta vet vi ingenting om. Så tills utredningen är klar tycker jag man ska passa sig för att spy galla över föraren.

Citat:
...Domstolen dömer föraren, inte du eller jag..
Instämmer.
Citera
2020-06-10, 01:08
Medlem
Citat:
Jag tänker inte heller så mycket på böter hit o dit. Mer på det faktum att obältade passagerare borde inverka på bedömningen av hur vårdslöst hon kört.

Att köra 20 över med bältade passagerare är dumt, men något som många gör sig skyldiga till. Att köra 20 över med obältade passagerare är korkat och vårdslöst. Och om det gått i dubbla hastigheten med obältade passagerare är det så idiotiskt så det finns inte ord för det.

Men detta vet vi ingenting om. Så tills utredningen är klar tycker jag man ska passa sig för att spy galla över föraren.

Instämmer.
20 över? Snarare minst 50 över. Det är ju bekräftat av bilens dator.
Enligt min mening borde folk som kör sådär aldrig ha fått ta körkort.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-10 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in