2020-06-10, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Bra skrivet, Vet du om Polisens tekniska undersökning på att airbags utlöstes vid ca 120 km/h är bevis nog för att hastigheten varit för hög ? Rent juridiskt, håller det om det nu blir en domstol som kommer titta på detta eller hur går det till ? Håller med om att det är sekundärt, personligen hoppas jag de kan lösa detta utan domstol om nu det är möjligt. Först och främst hoppas vi väl att föraren kommer tillbaka och att hon får det stöd och hjälp hon behöver..

Tänker inte yttra mig mer om det juridiska då det tas ur sitt sammanhang då en del skribenter inte läst tråd alt inläggsföljd.

När saker ta tas helt ur kontext och sammanhang så blir det lite osakligt och felaktigt.

Ber att folk försöker lösa hela läsa tråden och reflektera över alla de faktorer som kan ligga bakom.

Sluta släng skit på inblandade och deras anhöriga.

Vad polisens förhör och tekniska undersökningar leder till visar sig och är i MINA ögon sekundär. Bra att veta hur det gick till om man har alla fakta om det ens är möjligt.
Inte för att primärt för skuldfrågor utan att kunna förebygga liknade framtida händelser

Tills dess "önskar" jag att ingen blir beskylld eller dömd på förhand, det är inte schysst eller moraliskt korrekt imo.

Igen, hoppas tjejerna återställs så gott det går och får det STÖD dom behöver....
Mina tankar till dom som inte klarade sig och deras anhöriga och vänner
Citera
2020-06-10, 08:46
Medlem
Att det inte råkade komma en barnfamilj ivägen och bli mosad av Audin i dess märkliga framfart, det var bara en ren tillfällighet!!
Du är en ren Apologet, en som helst av allt vill släta över tokerier på svenska vägar. För några månader var det samma visa, efter en likartad tok-körning utanför Sävsjö....
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Nej men det hände inte.

Vi vet inte fullt vad som orsakade olyckan

Reflektera gärna men gör det åt två håll för en bättre diskussion.

Läs tråden i sin helhet, sorry om du redan gjort det men då borde vissa saker stå klart.

Ingen är dömd ännu, tills dess så ska man inte anklaga enligt mig

Tanken och ordet är fritt
Citera
2020-06-10, 09:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Nej men det hände inte.

Vi vet inte fullt vad som orsakade olyckan

Reflektera gärna men gör det åt två håll för en bättre diskussion.

Läs tråden i sin helhet, sorry om du redan gjort det men då borde vissa saker stå klart.

Ingen är dömd ännu, tills dess så ska man inte anklaga enligt mig

Tanken och ordet är fritt
Alla kan köra av vägen av egen förskyllan en dålig dag, men har man dessförinnan stoppat bilen full med obältade passagerare och trycker gasen i botten är det inte en vardaglig kan-hända-vem-som-helst händelse längre.
Citera
2020-06-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu gick bara (missförstå mig rätt) de själva åt, men tänk på att de lika gärna kunde ha frontalkrockat med en barnfamilj t.ex.. Finns inga ursäkter för sådant där.
Ja det finns många "tänk om" gällande detta, jag som kör dagligen denna väg alla tider på dygnet kunde blivit drabbad. Min sambo hemkörandes från jobbet osv, ni behöver inte hugga och säga att det hände på en tid när ni ligger och sover, men vi kanske jobbar på krogen , skift osv, ni vet inte , ok !! Bevisligen framfördes bilen i hög hastighet och tyvärr finns det nog inga ursäkter för det. Har försökt förstå varför de körde i dessa hastigheter men då blev man hackad och utdömd på direkten i detta forum. Eftersom jag bor och åker denna väg blir man extra berörd varje gång man ser olyckplatsen med alla ljuslyktor ,blommor m.m och frågan kommer upp varje gång, hur går det för de skadade, hur kunde det hända ? Någon har skrivit att ungdomar kör fort i detta område, att det måste sättas upp skyltar osv,, sker inte det lite överallt och även vuxna ! Att några sliter lite däck och har lite kul ser jag inte som ett problem...
Som vissa skrivit tidigare, låt de berörda vara i fred och läka utan dumma kommentarer, de har de svårt nog i detta nu och en lång tid framöver..
Citera
2020-06-10, 09:39
Medlem
Citat:
Bra skrivet, Vet du om Polisens tekniska undersökning på att airbags utlöstes vid ca 120 km/h är bevis nog för att hastigheten varit för hög ? Rent juridiskt, håller det om det nu blir en domstol som kommer titta på detta eller hur går det till ? Håller med om att det är sekundärt, personligen hoppas jag de kan lösa detta utan domstol om nu det är möjligt. Först och främst hoppas vi väl att föraren kommer tillbaka och att hon får det stöd och hjälp hon behöver..

Den fakta som går att läsa ut från ett fordon går att använda i en utredning om en olycka så svaret på din fråga är ja som ett delbevis för att det handlar om vårdslöshet i trafik, men min erfarenhet är att det oftast behövs mer bevisning för en fällande dom.
Men det är inte bevis för ett fortkörning.
Citera
2020-06-10, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ja det finns många "tänk om" gällande detta, jag som kör dagligen denna väg alla tider på dygnet kunde blivit drabbad. Min sambo hemkörandes från jobbet osv, ni behöver inte hugga och säga att det hände på en tid när ni ligger och sover, men vi kanske jobbar på krogen , skift osv, ni vet inte , ok !! Bevisligen framfördes bilen i hög hastighet och tyvärr finns det nog inga ursäkter för det. Har försökt förstå varför de körde i dessa hastigheter men då blev man hackad och utdömd på direkten i detta forum. Eftersom jag bor och åker denna väg blir man extra berörd varje gång man ser olyckplatsen med alla ljuslyktor ,blommor m.m och frågan kommer upp varje gång, hur går det för de skadade, hur kunde det hända ? Någon har skrivit att ungdomar kör fort i detta område, att det måste sättas upp skyltar osv,, sker inte det lite överallt och även vuxna ! Att några sliter lite däck och har lite kul ser jag inte som ett problem...
Som vissa skrivit tidigare, låt de berörda vara i fred och läka utan dumma kommentarer, de har de svårt nog i detta nu och en lång tid framöver..

Amen to that..

Om det vore för om och men skulle livet vara fantastiskt.
Tror många missat den obefogade skit som tidigare skrev och numera är raderad.
Även utan den så kan man tänka lägre och INTE döma folk på förhand utan alla fakta.
Är inte första gången det påpekas och det påverkar inte åsiktsfrihet eller diskussionen
Citera
2020-06-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Tycker man nästan ser hjulspår/däckmönster i gruset, som går rakt fram . Dvs vänstra däcket som gått ut i vägkanten och så kan det ju inte bli om bilen går i Ställ. Skulle vilja ha kommentar från han som ladda upp bilderna på detta, om det går att se bättre på originalfotot?

Jag kanske hjälper till, genom att påstå att det grova spåret måste vara från höger framhjul, inget annat!! Tyngden i en sväng till vänster hamnar på höger hjulpar, spåret inget bromsspår, det är ett sladd/glidspår. Föraren har antagligen bromsat under glidfärden, varvid det mesta trycket hamnar på framhjulen/ -hjulet, men bromsning ger inga spår med fungerande ABS.
Citera
2020-06-10, 11:15
Medlem
Citat:
Amen to that..

Om det vore för om och men skulle livet vara fantastiskt.
Tror många missat den obefogade skit som tidigare skrev och numera är raderad.
Även utan den så kan man tänka lägre och INTE döma folk på förhand utan alla fakta.
Är inte första gången det påpekas och det påverkar inte åsiktsfrihet eller diskussionen
Har INTE dömt någon, är ingen domare, skrev att bevisligen har hastigheten varit hög, finns inga ursäkter, om du tycker det är att döma så ändrar jag att då att fordonet kördes nog inte så fort och att ingen vet vad som hände.. Polisens uttalande är nog fel att airbags utlöstes vid 120 km/h,, vi inväntar utredningen och hoppas de överlevande tillfrisknar och får den hjälp de behöver.
Citera
2020-06-10, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Alla kan köra av vägen av egen förskyllan en dålig dag, men har man dessförinnan stoppat bilen full med obältade passagerare och trycker gasen i botten är det inte en vardaglig kan-hända-vem-som-helst händelse längre.

Redovisa för oss/mig:

Hur många som var obältade med hänvisning till flera och vart du fått relevant info ifrån?

Trycka gasen i botten?

Det faktum med alternativa förklaringar lyser återigen med sin frånvaro.

Ok, det gick fort, det kan man i princip konstatera, orsaken fortfarande oklar, polis kommer förhoppningsvis kunna redogöra med hjälp av vittnen och teknisk undersökning.

Antalet i fordonet var för många för den bilen enligt reguppgifter, juridiskt har föraren ansvaret men det finns andra faktorer också så att jag dömer inte det utan domstolen OM tillbörligt.

Hur många som var bältade och HUR dom var det är polisens sak att redovisa men att uttrycka "full med obältade" är inkorrekt då det inte är fastställt ÄNNU.

Om det ska vara sakligt.

Har skrivit det här för många gånger nu.. Varken förringar eller dömer, det gör en domstol på objektiva fakta, grundat på vetenskapliga metoder samt vittnesuppgifter.

EN SAK ÄR SOLKLAR, DET ÄR EN TRAGEDI, FOLK SÖRJER VILKET BÖR RESPEKTERAS

Det väger tyngre än hypoteser i min värld
Citera
2020-06-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
???? hur ska trafikverket ens veta att någon tänker köra sådär? Ska de neka en att ta körkortet för att "nämen du KAN köra vårdslöst därför ska du inte få något körkort, vi har inga bevis dock, men du kan!"?

Det är riktigt. I framtiden hoppas jag att körkort dras in ofta tack vare mer övervakning. Tex genom att bilen sparar sånt och det sen läses av. Det görs ju med lastbilar.
Citera
2020-06-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu gick bara (missförstå mig rätt) de själva åt, men tänk på att de lika gärna kunde ha frontalkrockat med en barnfamilj t.ex.. Finns inga ursäkter för sådant där.
Nej det finns det inte. Du har helt rätt.
Flera i den här tråden håller på som några självutnämnda försvarsadvokater. Det är fel.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-10 kl. 12:03.
Citera
2020-06-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det är riktigt. I framtiden hoppas jag att körkort dras in ofta tack vare mer övervakning. Tex genom att bilen sparar sånt och det sen läses av. Det görs ju med lastbilar.

Det hoppas jag verkligen inte, 70% av den svenska befolkningen hade blivit av med sina körkort, ibland blir man lite fartblind och kör en bit över gränsen trots att det är en säker hastighet man framför bilen i, finns enormt många vägar som har en låg hastighetsgräns trots att man utan tvekan kan köra snabbare på den utan ökad risk för olycka, finns flertal vägar i min stad som har en hastighetsbegränsning på 40, trots detta kör i princip alla i 55-60 på den för att det finns knappt någon risk att man krockar med någon/något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in