2020-06-02, 21:53
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ttar-anglavakt

Som så ofta blir jag förvånad över mammorna i snyftartiklar, som inte själva ser något ansvar. Vad GJORDE en 14-årig flicka (alltså ett barn) tillsammans med en 19-årig kvinna och fyra 16-åriga killar, ensamma ute om natten utan någon vuxen? För 19-åringen kan i det här sammanhanget inte betraktas som en "vuxen" eftersom hon var en i gänget. Tvärtom märkligt att HON ville umgås med yngre killar och en 14-åring, i en ålder när varje år fortfarande gör STOR skillnad.

Förutom den uppenbara risken för att de skulle köra ihjäl sig, då de tydligen hade ett intresse för att köra fort, så kan jag tänka mig andra saker som skulle ha kunnat hända i den konstellationen. (Jag tänker inte spella ut det.) Jag har också en dotter, och det hade varit helt otänkbart att jag skulle ha släppt ut henne på natten i den konstellationen av ålder och kön, och utan några vuxna med som håller koll, när hon var 14.
Citera
2020-06-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Helt otroligt hur fartblind man kan bli i en modern bil. Bilen är helt knäpptyst, styrningen är superkänslig och direkt. Man kan köra krokig landsväg o styra med ett finger. Bilarna är lägre mot backen och är slickad mot asfalten jämfört med en bil från 90 talet. 130 kan kännas som 80 i en modern bil. Köra samma väg med en Volvo 245, haha.. Bilen kränger från sida till sida, glapp i styrningen i mitten där det händer i princip ingenting, smala jävla cykeldäck..

Ja, just känsligheten i ratten är obehaglig också. Nej ge barnen äldre bilar.
Nackdelen är väl just att de är äldre
Citera
2020-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Jag har haft körkort i 47 år och slutade räkna mil efter 100 000. Det ser ut som en överraskningskurva, först lång svepande, rätar ut och börjar svänga igen men denna gången skarpare. Då man inte kan se någon dosering är det svårt att se hur skarp svängen är och man blir överraskad. Det är detta jag tror hände och med uppenbarligen för hög fart hinner man inte agera på överraskningen med resultat att man panikbromsar. Inte 150 men kanske 90-100 med tanke på hur vraket ser ut. Utan att själv har kört i den kurvan kan jag inte säga hur fort man kan ta den baserat enbart på bilderna.

Jag har bestämt för mig att Uppdrag Granskning gjorde ett program om att det finns massa kurvor av det här slaget som är helt åt helvete fel i förhållande till allt från skyltning, hastighetsgräns och vägens övriga bättre förutsättningar, dessutom med vägverkets goda minne utan att dom gör ett skit åt saken.

Någon som minns detta? Kanske är denna kurva precis som andra en redan tidigare kännd dödsfälla?

Skulle vara väldigt intressant att veta om vägverket redan registrerat faran men precis som i inslaget i ug inte gjort ett skit innan tragedin var ett faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Någon som vet hur det är med älg där på platsen, vanligt förekommande där?

Det är extra lurigt med älg nu under vårkanten när massa förvirrade fjolårskalvar irrar runt som påtända tjackisar efter att mammsen stött bort dom.
Citera
2020-06-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har bestämt för mig att Uppdrag Granskning gjorde ett program om att det finns massa kurvor av det här slaget som är helt åt helvete fel i förhållande till allt från skyltning, hastighetsgräns och vägens övriga bättre förutsättningar, dessutom med vägverkets goda minne utan att dom gör ett skit åt saken.

Någon som minns detta? Kanske är denna kurva precis som andra en redan tidigare kännd dödsfälla?

Skulle vara väldigt intressant att veta om vägverket redan registrerat faran men precis som i inslaget i ug inte gjort ett skit innan tragedin var ett faktum.

Det är extra lurigt med älg nu under vårkanten när massa förvirrade fjolårskalvar irrar runt som påtända tjackisar efter att mammsen stött bort dom.

Ja har minne av den granskningen. Men vet inte när det var? Finns absolut några såna fall,
Citera
2020-06-02, 22:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ganska vanligt tycker jag..särskilt om man kör långt
Ett väldigt jobbigt grepp som krånglar till alla rattrörelser som inte är minimala.
Citera
2020-06-02, 22:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erised87
Fast det säkraste sättet är att hålla ratten på "kvart i 3". Det minimerar även risken att skadas av krockkudde. Läs på innan du skriver vad som är bäst..
Tio i två lärde jag mig back in the days, men när jag gick handledarutbildning med min dotter för några år sedan var det tjugo i fem som gällde, så man skulle slippa få underarmarna avslagna av krockkudden i ratten. Lät ändå vettigt, tyckte jag.
Citera
2020-06-02, 22:08
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Bromssträckan brukade man räkna till 50 meter från 100 km/h. Ska den bli kortare ska det till mycket goda förhållanden, som mycket hög friktion och en skicklig förare (eller ett bra ABS-system). Om hjulen har låst sig så blir bromssträckan definitivt längre.

Sedan ska man tänka på att bromssträckan är proportionell mot kvadraten på farten. Så kör du dubbelt så fort blir inte bromssträckan inte dubbelt så lång utan fyra gånger så lång. Är bromssträckan 50 meter vid 100 km/h blir den 112 meter vid 150 km/h.

Just detta är någonting som t.om vuxna har svårt att förstå.
Även fast det går med en enkel ekvation.
E=mc2.

Vi åker på en 70 väg
1 bil håller 70 kmt
Du kommer upp bakom han i 100kmt och påbörjar en omkörning.

Precis när ni är sida vid sida är det *hinder*
Frammför er.
Ni båda börjar pallnita sammtidigt.
Han som körde 70 stannar en millimeter innan hindret.
Du då? Jo, du smäller rakt in i hindret i lite drygt 70 km/t detta trots att vi inte räknade med reaktionstider.

Betänk 130 km/t....

Jag testade detta på en öde väg hemma med koner och flera test körningar....
Det stämmer såklart med beräkningar.
+ - 10%

Det är inte möjligt tänker många.
Det är inte logisk?

Jag är ledsen men matematik skiter fullständigt i vad du tycker är logiskt.
Citera
2020-06-02, 22:09
Medlem
Går man in och tittar på J’s instagram och klickar vidare på hennes ”profilbild” så ser man att hon länkat vidare till några anhöriga 😒
Citera
2020-06-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Bromssträckan brukade man räkna till 50 meter från 100 km/h. Ska den bli kortare ska det till mycket goda förhållanden, som mycket hög friktion och en skicklig förare (eller ett bra ABS-system). Om hjulen har låst sig så blir bromssträckan definitivt längre.

Sedan ska man tänka på att bromssträckan är proportionell mot kvadraten på farten. Så kör du dubbelt så fort blir inte bromssträckan inte dubbelt så lång utan fyra gånger så lång. Är bromssträckan 50 meter vid 100 km/h blir den 112 meter vid 150 km/h.

Här finns aktuella siffror för 100-0 km/h enligt tester i Teknikens Värld.

https://cached-images.btdmtech.se/tv...ta-corolla.jpg
Citera
2020-06-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja har minne av den granskningen. Men vet inte när det var? Finns absolut några såna fall,

Visst var det väl så att det framkom att vägverket hade koll på en del kurvor som var mer eller mindre dödsfällor men inte hade gjort ett skit åt saken?

Om det stämmer skulle det vara jävligt intressant att veta om vägverket kännde till även denna kurva.

Vägar ska vara utformade, skyltade och hastighetsbegränsade på ett sätt så att man inte ska behöva vara 65år och ha 300.000 mil bakom ratten för att inte bli överraskad.

Om jag minns rätt från programmet menade man att det är fel om vägen är bred, rak, fin och bjuder in till hastigheter uppåt 150 men sen plötsligt har en kurva som kräver att man går ner till halva farten utan att det skyltas upp ordentligt.
Citera
2020-06-02, 22:13
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Intressant att höra folks känslomässiga engagemang här i tråden även för dem som inte anser sig ”bidra” så mycket med att föra handlingen framåt, eller vad jag ska säga.

Själv undrar jag ofta (i de fall det inte framgår) huruvida det finns syskon till avlidna barn och ungdomar; om föräldrarna har andra söner eller döttrar och hur mycket sådant i så fall lindrar i den kommande sorgeprocessen. Någon som vet nånting i det här fallet med 16-åriga pojkarna?

Fick själv endast bli förälder en enda gång vad allt lutar åt, och att förlora den fina lilla människan är så otänkbart att jag inte ens törs förställa mig ett sådant scenario. Vet ej hur det skulle kunna kännas om en bror eller syster fanns med i bilden; att jag då blivit så illa tvungen att kämpa vidare för dennes skull, liksom.

Max mamma uppger i den länkade artikeln att hon fått stöd av grannar etc. Kan förvisso inte alls relatera (och då har jag genomgått en hel del hemskheter genom åren) men att umgås med grannar eller ens en nära vän efter att ha förlorat mitt barn vet jag inte om det skulle ha lindrat nämnvärt. Hade antagligen varit sängliggande och tett mig som ett vrak, skakat av illamående och starka obehagskänslor, då detta utspelat sig tidigare för mig vid betydligt mildaste omständigheter (typ separationer eller annan ohälsa).

Tragiska livsöden med barn och ungdomar involverat har alltid berört mig lite extra; alldeles oavsett om det rört självmord, olyckor, naturkatastrofer eller någon helt annan dödsorsak. En stor eloge till de efterlevande där ute som på olika sätt tag sig igenom en så ofattbar sorg det oftast innebär att bli ensam kvar.
Citera
2020-06-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggg
Går man in och tittar på J’s instagram och klickar vidare på hennes ”profilbild” så ser man att hon länkat vidare till några anhöriga 😒

Hon har repostat två bilder som avser två av pojkarnas minnesstunder? Hur mycket ska folk begära av denna 14-åriga tjej som också varit passagerare i detta trauma. Hon försöker visa sitt stöd på det sätt hon känner att hon kan för de som mist sitt liv. Vad skulle vara FEL med det? Sluta lägg fokus på sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in