2020-06-09, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Personligen tycker jag även vuxna som kör minst 120 km/h på den vägen borde bli av med lappen. Den stora skalan som kör denna väg ligger på mellan 80-100 km/h , nu menar jag hela sträckan.

Du kan den vägen och jag håller med dig om att den är svår, har åkt där många gånger långt tillbaka.
Varje gång man körde så blev man överraskad av kurvorna trots att jag kört vägen 20-30 ggr.
Vet inte om föraren var van med vägen, sannolikt inte då hon haft lappen nåt år och då kan man göra en felbedömning. Men jag vill inte sia eller döma ändå, jag var inte där

Citat:
Ibland kommer det någon som kör fortare och verkar ska till Sjukhuset eller vad det är som är så bråttom.Sedan spelar väder och underlag in hur hastigheten justeras. T ex i Långskog där vägen går igenom byn och husen står nära vägen är hastigheten 60 km/h, här har polisen haft kontroller och det är riktigt bra,, fattar inte de som håller typ 90 genom byn, respektlöst , hål i huvudet, ja det finns många namn... Sedan om man kör 80-90 där det inte är bebyggelse, torr och fin väg , nä , jag bryr mig inte.

Har kört på ryck tidigare, ofta långt över hastighetsbegränsningen men det händer även privat på samma sträckor, borde jag då bli av med körkortet om dom övriga förhållandena är likvärdiga?
Att köra höga hastigheter vid tätort, sjukhus och skolor etc är vansinne, det tycker jag som dom flesta

Vet inte om det här börjar bli offtopic, därför kommer jag vara sparsam med en del svar
Citera
2020-06-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Har kollat vägen nu i morse och det är inga gupp på hela raksträckan innan kurvan, hur fin väg som helst i båda körfälten..

Ok, då får man klura vidare eller vänta på ett klargörande från polisens utredare.
Men tack för att du tog dig tid och kollade!

"NCA
Citera
2020-06-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Det är de spåren jag menar. https://i.imgur.com/4JWXuEA.jpg
På den bilden ser det ut som att det är ett något ljusare spår som börjar till vänster och sen borta vid 4:e kantstrecket korsar det mörkare spåret och sedan går ut utanför asfalten två eller tre meter innan det mörkare gör det. Ljus vänster bak. Mörk vänster fram.

Om det stämmer och man följer spåren bakåt ser man att vid tredje sista stolpen är spåren efter vänster fram och höger bak mindre än en halv meter från varandra. Bilen är då riktad väldigt mycket åt höger. Det måste ha berott på en överparering.

https://imgur.com/a/P5XU0iJ

Dom här bilderna är jättebra men det känns ändå lite osäkert om det faktiskt är samma spår ända från asfaltskanten bak till tredje sista stolpen. Kan nån bekräfta det på plats?

Om man utgår från att dessa spår är från Audin, så har den ju INTE gått med ett bredställ ner i diket. På tidigare bilder såg det ut så, men då skulle höger framhjul gått fritt nästan mot vägbanken, och inte slitits loss.
Men nu ser/antar jag att den förmodligen har gått ganska rakt ner och då stämmer det bättre att höger framhjul med tillbehör har slagits loss mot stenen som syns på bilden.
Då kanske det var så ändå, att kurvan kom lite "överraskande" och kanske med en kombo att det var lite halt pga nattfukt och lite panikbromsning. Eller som väderpersonens uträkning visade, att det kunde ev även förekomma lite isbildning i anslutning till området runt denna bro och närliggande vattendrag. Hastigheten är iaf den primära orsaken i denna olycka.
Citera
2020-06-09, 15:22
Medlem
LeBronThurmans avatar
zypox svar till Lugnochfinnutack:
Citat:
Ursprungligen postat av zypox
Bältet är upp till envars när man fyllt femton, är aldrig bra med för många i bilen men jag dömer INGEN av dom inblandade. Jag var inte där och vet inte vad som sas, tänktes eller tycktes.
Respekterar fullt din åsikt rent juridiskt angående den förmodade/sannolika hastigheten men det kan finnas många för oss okända faktorer och annat som påverkat.
Utgången är och förblir densamma, EN TRAGEDI. Jag tänker ta den vidare så det kan komma något bra ur den istället för att sitta och döma andra. Tror dom förolyckade skulle uppskattat det mer, MIN ÅSIKT

Citat:
2. Sant att det är svårt läge. Men 14 åring och sent på natten, jag hade hämtat ungen.
Vad vet vi, igen ingenting och det jag skriver är inte huvudsakligen riktat till dig.
Dom kanske trodde läget var under kontroll? Hade förtroende för barnen och andra på plats. Det kanske var en plan B pga det inte fanns möjlighet att hämta själv.

IGEN REFLEKTION, om en förälder står på jobb oavsett vart så är det svårt att at sig iväg, annat sjukt barn hemma i covid, trasig bil eller vad som helst.
Samtidigt som man får vetskap om att det finns skjuts hem på en bilträff som vart senare än tänkt?

Ingen vits att spekulera, särskilt inte efter all annan smuts som florerat från empatilösa och snokande "vuxna" med självgod inställning, HELT utan vetskap utom det faktum att en ung tjej lyckligtvis överlevde en svår trafikolycka och som nu sörjer sina vänner och läker fysiskt och mentalt.
Eventuell rannsakan över det som hänt löser familjen bäst själva.. Utan andra helt perfekta individer som egenmäktigt förbehåller sig rätten att döma andra på förhand..
Dina inlägg visar på ett i mina ögon väldigt strukturerat och objektivt sätt att se på olika omständigheter och kringfaktorer, som inte enbart rör de tekniska eller juridiska aspekterna kring det inträffade.

Rena fakta kring olyckan kan man säga att vi i tråden informationsmässigt enbart känner till vissa fragment utav.
Den utredning som pågår kan utnyttja bred teknisk kompetens inom landet, vilket man kan anta att FU-led väljer att göra med tanke på den tragiska utgången.

Åsiktsfrihet i en demokrati är fantastiskt, men om det ska fungera på ett diskussionsforum så finns det vissa regelverk som positivt medför att en merpart skribenter och/eller läsare trivs och finner utvecklande dialoger fruktbara.
Vilken redbarhet perifera personer till de inblandade kan ha är givetvis helt off-topic i tråden.
Tack för bra inlägg!
Senast redigerad av LeBronThurman 2020-06-09 kl. 15:27.
Citera
2020-06-09, 15:53
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentolle
Ca 10 mil. 2 timmar enligt hitta.se, så det handlar ju inte om en dagsutflykt. Trodde faktiskt det var längre.

Ja och det tar knappast 2 timmar köra 10 mil så hyffsat nära
Citera
2020-06-09, 16:59
Medlem
Citat:
Du kan den vägen och jag håller med dig om att den är svår, har åkt där många gånger långt tillbaka.
Varje gång man körde så blev man överraskad av kurvorna trots att jag kört vägen 20-30 ggr.
Vet inte om föraren var van med vägen, sannolikt inte då hon haft lappen nåt år och då kan man göra en felbedömning. Men jag vill inte sia eller döma ändå, jag var inte där

Har kört på ryck tidigare, ofta långt över hastighetsbegränsningen men det händer även privat på samma sträckor, borde jag då bli av med körkortet om dom övriga förhållandena är likvärdiga?
Att köra höga hastigheter vid tätort, sjukhus och skolor etc är vansinne, det tycker jag som dom flesta

Vet inte om det här börjar bli offtopic, därför kommer jag vara sparsam med en del svar
Om du trodde jag menade blåljus tidigare så menade jag privatpersoner som kör tex 120 och fortare på denna 70-väg så man tror de skall till sjukan, sedan om du kör för fort privat och kör typ i dessa hastigheter så ryker väl lappen oavsett ålder hoppas jag ...
Citera
2020-06-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Om man utgår från att dessa spår är från Audin, så har den ju INTE gått med ett bredställ ner i diket. På tidigare bilder såg det ut så, men då skulle höger framhjul gått fritt nästan mot vägbanken, och inte slitits loss.
Men nu ser/antar jag att den förmodligen har gått ganska rakt ner och då stämmer det bättre att höger framhjul med tillbehör har slagits loss mot stenen som syns på bilden.
Då kanske det var så ändå, att kurvan kom lite "överraskande" och kanske med en kombo att det var lite halt pga nattfukt och lite panikbromsning. Eller som väderpersonens uträkning visade, att det kunde ev även förekomma lite isbildning i anslutning till området runt denna bro och närliggande vattendrag. Hastigheten är iaf den primära orsaken i denna olycka.
Just. Din ide om retursladd måste jag ha läst och sen trott att jag kom på själv, så tack för det :-)
Man måste bara ta hänsyn till stabiliseringsfunktionerna. Nån som kan sånt bra pls. Den här bilen beter sig inte som en 240 precis.
Citera
2020-06-09, 18:49
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Vilket framgick med mitt uttalande om förarens ansvar i lagen mening. Jag varken dömer eller ursäktar någon...
Nej, det framgick inte.
Jag tycker inte om försöken att dribbla bort föraransvaret betr bilbältena. Det är helt riktigt killarnas eget ansvar att bälta sig. Men föraren är skyldig att se till att det finns fungerande bälten till samtliga passagerare vilket inte var fallet här.

Detta är faktiskt det enda beviset som finns på att föraren brustit. Även om mycket tyder på att det dessutom gått på tok för fort så är resten ännu så länge hypoteser och spekulationer.
Senast redigerad av 1X2Helgardera 2020-06-09 kl. 18:56.
Citera
2020-06-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Ok, då får man klura vidare eller vänta på ett klargörande från polisens utredare.
Men tack för att du tog dig tid och kollade!

"NCA
Lugnt det ., åker förbi varje dag, rådjur ca 200 meter innan olyckplatsen 30-40 meter från vägen om man kommer från Hassela hållet.
Citera
2020-06-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Nej, det framgick inte.
Jag tycker inte om försöken att dribbla bort föraransvaret betr bilbältena. Det är helt riktigt killarnas eget ansvar att bälta sig. Men föraren är skyldig att se till att det finns fungerande bälten till samtliga passagerare vilket inte var fallet här.

Detta är faktiskt det enda beviset som finns på att föraren brustit. Även om mycket tyder på att det dessutom gått på tok för fort så är resten ännu så länge hypoteser och spekulationer.

https://www.transportstyrelsen.se/sv.../Baltesregler/

Citat:
Alla som åker i personbil, lastbil, på tre- eller fyrhjulig motorcykel eller moped med karosseri ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet.

Men jag antar att bilen är godkänd för fem personer? Då blir det antalet passagerare som inte var korrekt antar jag?
(Ja det är en fråga.)
Citera
2020-06-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
https://www.transportstyrelsen.se/sv.../Baltesregler/

Men jag antar att bilen är godkänd för fem personer? Då blir det antalet passagerare som inte var korrekt antar jag?
(Ja det är en fråga.)

Det är förarens ansvar vad gäller för många passagerare.
Trafikförordning (1998:1276) 4:6
Passageraren utan bälte får 1500 kr i böter för bältet och föraren också 1500 kr
Otillåtet antal passagerare i bil: 500 kronor för föraren, 500 kronor för
passagerarna.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-09 kl. 21:15.
Citera
2020-06-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det är förarens ansvar vad gäller för många passagerare.
Trafikförordning (1998:1276) 4:6
Passageraren utan bälte får 1500 kr i böter för bältet och föraren också 1500 kr
Otillåtet antal passagerare i bil: 500 kronor för föraren, 500 kronor för
passagerarna.
Bara föraren får böter för otillåtet antal passagerare då man inte kan avgöra vilken passagerare som är övertalig... Rättsväsendet tillåter inte att man singlar slant om saken.
Såvida det inte är uppenbart, om de till exempel ligger i bagageutrymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in