2020-06-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, själva orsaken till denna tragiska olycka torde vara rätt uppenbar. Föraren av bilen tappade kontrollen av fordet pga för hög hastighet. Det spelar ingen roll om ett djur hoppade upp på vägen eller om en geting kanske fanns i bilen eller om föraren blev bländad av solen eller... något annan mer eller mindre (mest mindre) troligt tillägg. Det gick för snabbt helt enkelt. Var klippet filmades saknar sannolikt all betydelse för den saken. Det är nog mest jag själv som - av ngn outgrundlig anledning - finner det intressant att stilla min nyfikenhet.

Det är helt ok. Du eller nån annan lär få svaret så småningom.
Citera
2020-06-07, 22:44
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Du menar att den sista stillbilden skulle ha tagits vid ett helt annat tillfälle? Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Vi kan se att JH har sina solglasögon uppe i håret i andra sekvenser och pojken har samma mössa på sig som i andra sekvenser i klippet. Pojken har samma märken på kinderna som i andra sekvenser. Det är samma ljussättning i alla sekvenser när de är i bilen.

Jag kan ju naturligtvis inte veta i vilken ordning alla sekvenser är tagna men jag finner det mest troligt att alla sekvenser är tagna under den aktuella kvällen/natten.
Du bör komma ihåg att jag enbart vidarebefordrar vissa delar av andrahandsinformation d.v.s. i detta fall inte några egna fakta.
Killen älskade den mössan och alla åldrar även GW har brillorna uppe i håret.
Jag menar inte att bilden är tagen i en annan del av världen, utan att den kan ha tagits vid samma ljusförhållanden men kanske inte just på olycksvägen. En kvart hit eller dit i de farterna så hinner man vara på många platser.
Om du har proffsutrustning så kanske du också kan upptäcka en annorlunda upplösning så flera har antagligen använt mobilen.
Av respekt för utlovad integritet, så kan jag inte tillföra så mycket mer, men du verkar vara en av de påhittiga och respektfulla "sökarna" i tråden, så jag önskar dig lycka till!
Citera
2020-06-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Julia har väl inte synts efter operationen i Uppsala? Beträffande Lovisa så var det någon här som i går kväll skrev att hon fått en del av skallen öppnad (topplock) för att hjärnan hade svullnat så förskräckligt och behövde utrymme. Hon är förmodligen nedsövd och lär inte höras av på länge.

Att ta bort ett lock i skallbenet för att hjärnan ska få plats är inte ovanligt på neurokirurgen. Jag tror däremot inte det är något som kommer ut till allmänheten pga sekretessen.
Det är nog istället så att man spekulerat kring möjliga vårdmoment - inte vad som faktiskt gjorts för Lovis@.
Då detta kan upplevas som extremt obehagligt för de flesta människor som inte jobbar inom vården tycker jag inte vi ska spekulera kring det här.
Citera
2020-06-07, 23:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Du bör komma ihåg att jag enbart vidarebefordrar vissa delar av andrahandsinformation d.v.s. i detta fall inte några egna fakta.
Killen älskade den mössan och alla åldrar även GW har brillorna uppe i håret.
Jag menar inte att bilden är tagen i en annan del av världen, utan att den kan ha tagits vid samma ljusförhållanden men kanske inte just på olycksvägen. En kvart hit eller dit i de farterna så hinner man vara på många platser.
Om du har proffsutrustning så kanske du också kan upptäcka en annorlunda upplösning så flera har antagligen använt mobilen.
Av respekt för utlovad integritet, så kan jag inte tillföra så mycket mer, men du verkar vara en av de påhittiga och respektfulla "sökarna" i tråden, så jag önskar dig lycka till!
Ja, jag förstår att du bara vidarebefordrar info du fått av annan part. Varken du eller jag vet. Eller... jag vet i vart fall inte. Vad jag kan se så saknar denna lilla detalj betydelse i det stora hela. Förutom att det ger många fler frågor än svar för egen del. Jag tror som sagt var att just den sista bilden togs någon gång under bilfärden från Hassela till olycksplatsen. Exakt när har jag ingen aning om (och lär aldrig få veta heller). Att någon nu verkar påstå dels (implicit) att hon eller han har mycket kunskap om olyckan och dels att bilden inte togs under den här bilfärden gör mig mest konfunderad på flera plan.
Citera
2020-06-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Att ta bort ett lock i skallbenet för att hjärnan ska få plats är inte ovanligt på neurokirurgen. Jag tror däremot inte det är något som kommer ut till allmänheten pga sekretessen.
Det är nog istället så att man spekulerat kring möjliga vårdmoment - inte vad som faktiskt gjorts för Lovis@.
Då detta kan upplevas som extremt obehagligt för de flesta människor som inte jobbar inom vården tycker jag inte vi ska spekulera kring det här.
Ja, intrakraniellt tryck är prognostiskt viktigt för hur det "går", generellt efter skallskador. Iom skallbenet är det svårt att expandera särskilt mycket så kan man behöva reglera övertryck så. Som du säger, inget "ovanligt".
Men det kan du ha rätt i, vi vet inget specifik så bättre att bara hoppas hon grejar det bra, samma för J.
Vill man veta mer om sånt där kan man själv söka information online.
Citera
2020-06-08, 00:20
Medlem
kafus avatar
Dödsannons och minnessida
efter den omkomne Emil Idh

Emil Idh
* 25 april 2004
i Tungelsta
† 31 maj 2020
i Stöde

Emil Idh
dödsannons

Emil Idh
minnessida hos Fonus
Senast redigerad av kafu 2020-06-08 kl. 00:24.
Citera
2020-06-08, 00:48
Medlem
Citat:
Polisen skulle kunna begära ut information från operatören men jag undrar dels om de finner det tillräckligt intressant (kanske) och dels undrar jag om de ens får informationen. Enligt LEK:en (Lagen om Elektronisk Kommunikation) ska alla användares integritet skyddas. Naturligtvis finns det tillfällen när information får lämnas ut av operatören till polisen men då måste det handla om misstanke om allvarligt brott. Att det finns misstanke om att Lovisa begått ett allvarligt brott men det är ju inte hennes mobil vi pratar om heller (mest troligt). Den som filmade lär inte kunna misstänkas för något brott alls.

Nu är jag på intet sätt expert här men på gott och ont så lever vi i ett land där polisen inte kan göra precis vad som helst.

De kan ju beräkna en slags medelhastighet ifrån tfnens gps och positionsbestämningar, och om de jämförs med det som masterna/operatörerna har lagrat. För att sedan verifiera detta så behövs det nästan att Polisen kör samma provsträcka, på samma tid. Man kan på det viset räkna bakåt om hur hög medelhastigheten kan ha varit.

Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Såg den film som nån lagt ut från incar där olyckan ägde rum och i detta fall spelar nog troligen synfältet en stor roll då hon troligen var inne i ett rejält tunnelseende på grund av hög fart under en längre tid. Om blicken är fäst längte fram i den ljusa lucka i form av mindre vegitation så kommer den kurvan vid bron som en direkt chock när ingångshastigheten troligen närmar sig 170 km/h. Av spåren att dömma har hon verkligen gjort ett försök att ta kurvan innan centrifugal kraften kickar in till hundra procent och släppet mot jordvjordvallen är ett faktum och därav flygturen. Stackars satar, alla inblandade. Bara jävligt tragiskt.

Det är förmodligen den känslan hon haft av att ha varit vaken så länge och missbedömt om hur lång tid det tar att köra sträckan Hassela-Sundsvall. Att hon fått en känsla av att är man aldring framme någon gång ? Hur lång är den här vägen egentligen ?
Kurva efter kurva, backkrön efter backkrön.
Jag tror inte det stod förr i tiden på några skyltar hur långt kvar det är till Sundsvall.
Kom ihåg att kl var väl 03-04 på morgonen och kvinnan måste antagligen ha varit riktigt trött.
Sedan efter att ha lämnat av pojkarna i Sundsvall så skulle de troligen vända söderut för att köra söderut på E4an till Hudiksvall för att där ta 84an till Delsbo och Ljusdal/Färila. E4an plus 84an är en relativt snabb väg. Men det är ytterligare nästan 2 timmars körtid ifrån Sundsvall till Ljusdal/Färila.
De hade också kunnat kört tillbaks till Hassela fortsatt på 305an till Delsbo eller vikit av vid tex Hedvigsfors/Ängebo och kört den sk Svartsjövägen till Ljusdal/Färila.
Visserligen betydligt kortare sträcka - Men det är ingen väg som man kan köra fort på.
Vet ej om Svartsjövägen fortfarande är en grusväg. Och på sådana är det lätt att kana ner i diket, särskilt pga låg markfrigång och kort fjädring. Inget antispinn kan häva det, för på grusvägar gäller generellt att hjulens sensorer kan tro att ena hjulet kanar och spinner lite grand hela tiden.
På SVT hade de igår sändningar ifrån Rally Lockdown Torsby och man ser där att hjulspinn är vanligt på grusvägar.
Ju tröttare hon blev desto mera blyfot fick hon.

Det är ju ett känt glesbygdsproblem att det är lätt att missbedöma tiden det tar att köra en viss given sträcka.
Och vanligt bland nyblivna bilförare att de kör fortare och fortare ju närmare de är målet, eftersom målet känns alltmera avlägset.
Och även för de som börjar känna sig trötta att de gasar på extra istället för att stanna och sträcka på sig, dricka lite kaffe eller något annat uppiggande.

Audin har mycket bra väghållning, men väghållningen förutsätter en jämn väg utan alltför mycket ojämnheter, eller för skarpa kurvor. Audin är byggd för att sluka mil på tyska Autobahn i hög fart. Inte för att köra på ojämna norrländska vägar med.
Visst kan man kanske hålla 170 på dessa sträckor om det är rakt och älgfritt, men med tanke på bromssträckans längd så blir det väldigt svårt att räta upp en kärra i den farten, om bilen kastar.

Framhjulsdrivna bilar är luriga på det viset att när väggreppet släpper så släpper allt på en gång, och bilen känns som en tvål i ett badkar, typ...

Citat:
Ja, själva orsaken till denna tragiska olycka torde vara rätt uppenbar. Föraren av bilen tappade kontrollen av fordet pga för hög hastighet. Det spelar ingen roll om ett djur hoppade upp på vägen eller om en geting kanske fanns i bilen eller om föraren blev bländad av solen eller... något annat mer eller mindre (mest mindre) troligt tillägg. Det gick för snabbt helt enkelt. Var klippet filmades saknar sannolikt all betydelse för den saken. Det är nog mest jag själv som - av ngn outgrundlig anledning - finner det intressant att stilla min nyfikenhet.

EDIT: En felande stav som ändrats

Om man tittar på data över Solens upp- och nedgång,
https://www.timeanddate.com/sun/sweden/sundsvall
Så ser man att soluppgången är redan kl 0301 inatt, och solnedgången kl 2239.
Det är alltså ljust dygnet runt om vädret är klart, så pass långt norrut.
Så hon kan ha fått Solen i ansiktet när hon körde där och blev bländad. Hon körde ju i östlig riktning rakt mot Sundsvall, och om det var klart väder på morgonen så fick hon Solen rakt på sig.
Det blir ju lite extra svårt att se alla backkrön och djupare sektioner av vägen om det är sådana skiftande ljusföhållanden.
Kör man när det är mörkt så ser man ju med helljuset på att vägen slingrar sig fram lättare.

Jag vet ej om det framgick men det verkar ju som att de bägge flickorna haft en väldig tur eftersom det kom några fiskare och upptäckte olyckan. Annars hade de kunnat sitta kvar där ett bra tag.

Finns ju annars exempel på folk som kört av vägen vintertid och det snöat så mycket att bilen inte upptäckts förräns flera dygn senare och de hade då hittats döda.

Lokala nyheterna SVT Gävleborg hade ett inslag om sorgemanifestationen i Delsbo, på Delsbo Torg:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-delsbotraffen
Citera
2020-06-08, 02:40
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Bild två är från hennes eget insta, från ett annat tillfälle.
Alltså var det inte första ggn hon håller ratten med ena vänstern o lillfingret ut..

Men, jovisst vädigt trovärdigt att hon skulle börja hålla "kvart i tre" just innan kurvan.
I sånna fall borde hon ha börjat öva på det tidigare, för det gick ju inte så bra . .minst sagt . .

https://vsco.co/lovisaoberg01/media/...b808090260fa8c

https://gofile.io/d/phoiK1

Kan DU bevisa att hon inte höll ratten lätt som en fjäder då??
Nej, tänkte väl det
sluta fantisera själv

Äh, sluta fjanta runt. Jag kör ofta 60tons ekipage med två fingrar om ratten.. Det greppet man ser henne hålla där är ju inga konstigheter öht - och lillfingret är med som en liten stabilisator där.

Du låter däremot som någon man inte skulle vilja sitta bredvid.
Citera
2020-06-08, 08:01
Medlem
Citat:
https://gofile.io/d/phoiK1

Såg nu på filmen att vid 18-19 sekunder in i filmen är hastigheten lägre och varvräknaren är ner mot 1000 varv sedan ökas farten och några skrev att hon växlar ner till 5an då dom är bakom den andra bilen, jag tror snarare att hon växlar upp till 5an från 4an för varvräknaren är upp mot 4000 innan man ser 3100-3200 och runt 150 just i slutet på klippet.

Omkörning av den andra bilen som skedde eller va man fler bilar som följdes åt, man ser inte att omkörning sker men så borde de varit om denna bil körde något så när laglig hastighet och dom va upp i 140-150.
Har samma utväxling i min bil som denna audi a4 och testade igår och enligt GPS så gick det 140 vid 3100 varv på 5an, ska kolla 4an vid tillfälle.
Ang hur man håller rätten så växlar dom flesta grepp under färd men personligen beror det även på vilken bil jag kör och vart man kör.
Citera
2020-06-08, 08:16
Medlem
Jofandus avatar
Har någon registreringsnumret till Audin? Jag ska försöka söka i ett annat register efter info om själva bilen. Och nej, biluppgifter.se räcker inte.
Citera
2020-06-08, 08:35
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
... Om man tittar på data över Solens upp- och nedgång,
https://www.timeanddate.com/sun/sweden/sundsvall
Så ser man att soluppgången är redan kl 0301 inatt, och solnedgången kl 2239.
Det är alltså ljust dygnet runt om vädret är klart, så pass långt norrut.
Så hon kan ha fått Solen i ansiktet när hon körde där och blev bländad. Hon körde ju i östlig riktning rakt mot Sundsvall, och om det var klart väder på morgonen så fick hon Solen rakt på sig.
Det blir ju lite extra svårt att se alla backkrön och djupare sektioner av vägen om det är sådana skiftande ljusföhållanden.
Kör man när det är mörkt så ser man ju med helljuset på att vägen slingrar sig fram lättare.
Min poäng är att det liksom inte spelar så stor roll vad gäller vad som orsakade olyckan huruvida föraren fick solen i ögonen och blev bländad eller inte. Det var ändå hastigheten som var avgörande. Det blir liksom svårt att hävda att olyckan berodde på ren otur när man kör 120+ på en 70-väg.
Citera
2020-06-08, 08:59
Medlem
Citat:
Vid 00:11 i klippet ser vi följande:
http://www.bilddump.se/bilder/202006...09.140.215.JPG
Här syns tydligt det vägräcke på vänster sida som du spottade. Jag hade missat det. Vi ser också ganska tydligt (om än suddigt) att det ligger en bil framför. Efter att ha kikat på filmrutorna var för sig så tycker jag mig se att hastighetsmätaren här står på ca 120 km/h. Efter denna korta glims blir det några klipp i videosnutten och vi vet ju inte hur mkt tid som förflutit mellan dessa klipp (om de ens är i kronologisk ordning) men 00:17 får vi en ny glimt framåt och vi får återigen se bilen framför och nu är ju hastigheten ca 160 km/h.

Det kan absolut handla om 2 olika bilar men jag kan inte se att Audin saktar ned något i något av dessa glimtar varför jag mer och mer börjar tro att de hade en bil framför dem som körde i samma hastighet och också var på väg till Max.

Runt 17 sekunder går det ca 120 enligt mätaren så lite långsammare verklig fart, slutet på klippet går det mot 150 enligt mätaren och 3100-3200 varv på 5an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in