2020-06-09, 09:20
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vad snackar du om?
Självklart är det förarens ansvar att köra trafiksäkert.
Jag har mage, för jag anser att hennes passagerare inte bär något som helst ansvar för händelsen, därför jag skrev inlägget fattar du, eller är det för svårt för dig?
Du kan ju fan inte läsa, verkar det som?
Så jag skriver igen!
"JAG ANSER ATT OLYCKAN BERODDE PÅ ATT HON KÖRDE ALLDELES FÖR FORT!" Och jag har kört den vägen flera gånger och skulle aldrig köra den över 70 km/tim. Bara för att hon är skadad så ska väl lagen vara lika för alla? Annars är det väl lika bra att vi tar bort hastighetsbegränsningar?

Du verkar ha en del problem med läsförståelsen. Det behöver inte finnas någon straffrättsligt ansvarig vid olyckor, du skriver ut dina åsikter som sanningar. Det är respektlöst då du inte vet vad som har hänt.

Även om någon kör för fort så kan olyckan bero på något annat. Nu kan det säkert vara så att det helt och hållet berodde på förarens val att hålla en för hög hastighet men man bör vara försiktig med att avkräva att en person bör straffas innan utredningen är klar samt innan vi vet ifall personen klarar sig.

Vad är det du har svårt att förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Helt klart skall man visa respekt för varandra även vid denna typ av olyckor.
Men samtidigt bör man få diskutera ev. staff och orsak till olyckan.
I det här fallet har det framkommit fakta som starkt pekar på att olyckan orsakades av att föraren grovt överskred vägens högsta tillåtna hastighet och likaså sin förmåga att framföra fordonet. Detta bör resultera i en dom för vårdslöshet i trafik ochvållande till annans död.
Sen att utgången för pojkarna blev som den blev fanns nog det faktum att de satt obältade, nu kan jag bara ponera i det här fallet, men allmänt så bidrar ett bilbälte till att minska skador och dödsfall i samband med trafikolyckor.
Detta är en tragisk händelse och föraren ligger skadad, trots det visar alla framförda fakta att hon gjort sig skylldig till brott och i jämlikhetens tidsanda bör hon hanteras och dömmas på samma vilkor som en jämnårig pojke(Ung man) hade gjorts.
Dessutom det som jag ser skiljer sig i detta fall mot många andra dödsorlyckor med ungdommar att föraren faktiskt hade körkort och om man skall lita på inlägg här och media inte var påverkad av droger.
Då de flesta av dessa singelolyckor oftast verkar ha orsakats av påverkade personer utan körkort.

Jag ser inga problem med att diskutera orsaken till olyckan eller eventuellt straff som kan komma att utdelas. Man kan dock ha den goda smaken att vänta med att utkräva ett straff till dess att man vet att personen klarar sig samt att man undviker att presentera åsikter som fakta till dess att utredningen är klar.

Man bör skilja på trådar som gäller klara brott och de som rör olyckor.
Citera
2020-06-09, 09:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Helt klart skall man visa respekt för varandra även vid denna typ av olyckor.
Men samtidigt bör man få diskutera ev. staff och orsak till olyckan.
I det här fallet har det framkommit fakta som starkt pekar på att olyckan orsakades av att föraren grovt överskred vägens högsta tillåtna hastighet och likaså sin förmåga att framföra fordonet. Detta bör resultera i en dom för vårdslöshet i trafik ochvållande till annans död.
Sen att utgången för pojkarna blev som den blev fanns nog det faktum att de satt obältade, nu kan jag bara ponera i det här fallet, men allmänt så bidrar ett bilbälte till att minska skador och dödsfall i samband med trafikolyckor.
Detta är en tragisk händelse och föraren ligger skadad, trots det visar alla framförda fakta att hon gjort sig skylldig till brott och i jämlikhetens tidsanda bör hon hanteras och dömmas på samma vilkor som en jämnårig pojke(Ung man) hade gjorts.
Dessutom det som jag ser skiljer sig i detta fall mot många andra dödsorlyckor med ungdommar att föraren faktiskt hade körkort och om man skall lita på inlägg här och media inte var påverkad av droger.
Då de flesta av dessa singelolyckor oftast verkar ha orsakats av påverkade personer utan körkort.
Om dom som är intresserade av påföljder kunde starta en egen tråd under ”Brott och straff”, skulle den här tråden bli MYCKET ENKLARE att läsa för dom som är intresserade av hur själva olyckan gått till...
Citera
2020-06-09, 10:19
Medlem
Har försökt förstå varför det gick så bevisligen fort på olycksvägen. 1:Kan någon plötsligt börjat må dåligt så hon ville hinna upp till Sörfors och stanna där så hon slapp få obehagliga vätskor i bilen.. 2: Har någon sagt till henne att skall vi hinna äta på Max så får du gasa på för jag har lovat mina föräldrar att vara hemma till kl X.XX .. 3: Ville de komma ikapp någon som åkt tidigare så de kunde sammanstråla och äta tillsammans .. 4: Ville hon imponera att köra fort mellan Hassela och Sörfors ? 5:Var det någon som tog tid hur lång tid de tar för henne att köra från Hassela till Max..
6: Har någon stressat henne att testa hur fort bilen gick på rakorna innan olycksplatsen och sedan när kurvan kom så var hon lite fartblind och missbedömde hastigheten osv osv osv.. Oavsett så hoppas jag ingen fortsätter spy galla på hon som körde och ligger fortfarande nedsövd enligt vad de sa på radion i morse. Även om hon bär ansvaret för bilen så blir det inte bättre för dumma åsikter.
Till alla er som tycker hon skall bli straffad och inte få köra bil mer så är det inget ni kan påverka, så släpp det, det sköter Polis , Tingsrätt med flera som har hand om denna tragiska olycka.
De flesta hoppas väl att de skadade får komma tillbaka och får de hjälp de behöver och kanske att olyckan får både ungdomar och vuxna att ta lärdom av detta..
Citera
2020-06-09, 11:57
Medlem
headkeepers avatar
Frustration och totalt kaos på tankarna.. Förstår anhöriga till stor del, men det hjälper ingen att vara hatisk. Bara att bita ihop. En dag i taget.

Höga hastigheter har ett direkt samband med dödlighet. Vid en frontalkollision är risken att dödas vid 100 kilometer i timmen ca 90 procent. J och L har förutom att de var kloka och bältade sej haft en otrolig tur.
Citera
2020-06-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Har försökt förstå varför det gick så bevisligen fort på olycksvägen. 1:Kan någon plötsligt börjat må dåligt så hon ville hinna upp till Sörfors och stanna där så hon slapp få obehagliga vätskor i bilen.. 2: Har någon sagt till henne att skall vi hinna äta på Max så får du gasa på för jag har lovat mina föräldrar att vara hemma till kl X.XX .. 3: Ville de komma ikapp någon som åkt tidigare så de kunde sammanstråla och äta tillsammans .. 4: Ville hon imponera att köra fort mellan Hassela och Sörfors ? 5:Var det någon som tog tid hur lång tid de tar för henne att köra från Hassela till Max..
6: Har någon stressat henne att testa hur fort bilen gick på rakorna innan olycksplatsen och sedan när kurvan kom så var hon lite fartblind och missbedömde hastigheten osv osv osv.. Oavsett så hoppas jag ingen fortsätter spy galla på hon som körde och ligger fortfarande nedsövd enligt vad de sa på radion i morse. Även om hon bär ansvaret för bilen så blir det inte bättre för dumma åsikter.
Till alla er som tycker hon skall bli straffad och inte få köra bil mer så är det inget ni kan påverka, så släpp det, det sköter Polis , Tingsrätt med flera som har hand om denna tragiska olycka.
De flesta hoppas väl att de skadade får komma tillbaka och får de hjälp de behöver och kanske att olyckan får både ungdomar och vuxna att ta lärdom av detta..
Det är inte komplicerat att förstå varför detta hände. Ungdomar tycker att det är skoj och spännande att köra fort. Många ynglingar testar gränser till det tar stopp. Själv bröt jag armen i en mc olycka.
Tyvärr så drabbade denna dumhet många människor väldigt hårt. Eller kan en meteorer ramlat ner på bilen.
Citera
2020-06-09, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Mina åsikter som jag fått efter att ha läst den här tråden plus att ha uppfostrat fyra barn.

Bra med föräldrar i tråden som är sansade som du

Citat:
1. Tjejen som körde borde inte haft körkort överhuvudtaget.

Grundat på vad, en dom som inte finns? Att man kört fort vilket är så gott som vederlagt även om orsaken är oklar? Då tappar merparten av befolkningen lappen..
Jag gör dock inte en fortkörning normaliserad, det innebär ett ansvar att framföra fordon men igen döma på förhand.. Eller "vet" du att hon var en dålig förare överlag?

Citat:
2. 14 åringen borde ha varit hemma vid den här tiden på dygnet. Föräldraansvar.

Upp till föräldrarna, vet inte deras relation men hennes mamma verkar bry sig i mina ögon.
Hon kanske litade så pass på barnet i sällskap av äldre i närheten, vi VET INGET vad som hände det dygnet.
En reflektion, inget påstående eller pekande, om mitt barn "drog" iväg utan vetskap eller under andra förespeglingar och olyckan händer så är man mest glad att barnet fortfarande lever. Då tar man lärdom gemensamt med barnet med hjälp av dialog. Det är ett förebyggande arbete genom större delen av livet med barn, en del mindre, andra mer.
Jag dömer varken barn eller föräldrar men jag hade inte låtit mitt minderåriga barn varit på vift 03 på natten men VI VET INTE vad som var uppgjort, om någon överenskommelse bröts eller förtroendet för andra på plats i denna specifika situation.

Citat:
3. Killarna åkte bara med, de har ingen skuld i olyckan.

Sant så till vida att det var ett gemensamt beslut att sitta många i bilen och eventuellt utan bälte.
INGEN skuld på dom men det finns gråzoner och INGEN skulle behövt sluta sitt liv sådär.
Juridisk är förare ansvarig i lagens mening, igen så känns det sekundärt.

Citat:
4. Vägen borde ha varningsskyltar för skarp kurva eftersom ungdomar i det här området tydligen kör väldigt fort.

Där håller jag med, den är förrädisk även i 70km/h under försämrade förhållanden

Fråga, ska alla ungdomar som kör fort där bli av med körkortet?
Citera
2020-06-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zypox

Grundat på vad, en dom som inte finns? Att man kört fort vilket är så gott som vederlagt även om orsaken är oklar? Då tappar merparten av befolkningen lappen..
Jag gör dock inte en fortkörning normaliserad, det innebär ett ansvar att framföra fordon men igen döma på förhand.. Eller "vet" du att hon var en dålig förare överlag?

Upp till föräldrarna, vet inte deras relation men hennes mamma verkar bry sig i mina ögon.
Hon kanske litade så pass på barnet i sällskap av äldre i närheten, vi VET INGET vad som hände det dygnet.
En reflektion, inget påstående eller pekande, om mitt barn "drog" iväg utan vetskap eller under andra förespeglingar och olyckan händer så är man mest glad att barnet fortfarande lever. Då tar man lärdom gemensamt med barnet med hjälp av dialog. Det är ett förebyggande arbete genom större delen av livet med barn, en del mindre, andra mer.
Jag dömer varken barn eller föräldrar men jag hade inte låtit mitt minderåriga barn varit på vift 03 på natten men VI VET INTE vad som var uppgjort, om någon överenskommelse bröts eller förtroendet för andra på plats i denna specifika situation.

Sant så till vida att det var ett gemensamt beslut att sitta många i bilen och eventuellt utan bälte.
INGEN skuld på dom men det finns gråzoner och INGEN skulle behövt sluta sitt liv sådär.

Där håller jag med, den är förrädisk även i 70km/h under försämrade förhållanden

1. Hon körde nykter men trots det helt utan att tänka. Både för fort och med folk utan bälten. Körkort några år försenat hade passat likt andra ungdomar som kört tokigt med moped eller epa.
2. Sant att det är svårt läge. Men 14 åring och sent på natten, jag hade hämtat ungen.
3. Ja föraren är ytterst ansvarig.
4. Ändrar mig lite, nog svårt att införa. Sådana här skyltar finns i kurvor som är svåra i laglig hastighet. Omöjligt att sätta upp överallt bara för att vissa kör för fort.

Tycker inte ungdomar som kör för fort på den vägen ska bli av med körkortet. Dock de som kör mer än 30 för fort.
Det finns prövningstid i Sverige. Gäller under 2 år, blir man av med kortet för man ta om det helt och hållet. Bra regler som borde räcka.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-09 kl. 13:42.
Citera
2020-06-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Det gick för fort för föraren hade inget konsekvenstänk. Test av det borde ingå innan man får körkort men svårt att kolla i test förstås.
När jag var 15 hade jag en kompis som satte Turbo på moppen och åkte fast för polisen i 110 km/h. Han fick inget körkortstillstånd vid 18. Det var nog väldigt bra och räddade kanske livet på honom. Han blev sen framgångsrik ingengör.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-09 kl. 13:52.
Citera
2020-06-09, 13:49
Bannlyst
Citat:
1. Hon körde nykter men trots det helt utan att tänka. Både för fort och med folk utan bälten. Körkort några år försenat hade passat likt andra ungdomar som kört tokigt med moped eller epa.

Bältet är upp till envars när man fyllt femton, är aldrig bra med för många i bilen men jag dömer INGEN av dom inblandade. Jag var inte där och vet inte vad som sas, tänktes eller tycktes.
Respekterar fullt din åsikt rent juridiskt angående den förmodade/sannolika hastigheten men det kan finnas många för oss okända faktorer och annat som påverkat.
Utgången är och förblir densamma, EN TRAGEDI. Jag tänker ta den vidare så det kan komma något bra ur den istället för att sitta och döma andra. Tror dom förolyckade skulle uppskattat det mer, MIN ÅSIKT

Citat:
2. Sant att det är svårt läge. Men 14 åring och sent på natten, jag hade hämtat ungen.

Vad vet vi, igen ingenting och det jag skriver är inte huvudsakligen riktat till dig.
Dom kanske trodde läget var under kontroll? Hade förtroende för barnen och andra på plats. Det kanske var en plan B pga det inte fanns möjlighet att hämta själv.

IGEN REFLEKTION, om en förälder står på jobb oavsett vart så är det svårt att at sig iväg, annat sjukt barn hemma i covid, trasig bil eller vad som helst.
Samtidigt som man får vetskap om att det finns skjuts hem på en bilträff som vart senare än tänkt?

Ingen vits att spekulera, särskilt inte efter all annan smuts som florerat från empatilösa och snokande "vuxna" med självgod inställning, HELT utan vetskap utom det faktum att en ung tjej lyckligtvis överlevde en svår trafikolycka och som nu sörjer sina vänner och läker fysiskt och mentalt.
Eventuell rannsakan över det som hänt löser familjen bäst själva.. Utan andra helt perfekta individer som egenmäktigt förbehåller sig rätten att döma andra på förhand..
Citera
2020-06-09, 13:54
Medlem
Citat:
Bältet är upp till envars när man fyllt femton, är aldrig bra med för många i bilen men jag dömer INGEN av dom inblandade. Jag var inte där och vet inte vad som sas, tänktes eller tycktes.
Respekterar fullt din åsikt rent juridiskt angående den förmodade/sannolika hastigheten men det kan finnas många för oss okända faktorer och annat som påverkat.
Utgången är och förblir densamma, EN TRAGEDI. Jag tänker ta den vidare så det kan komma något bra ur den istället för att sitta och döma andra. Tror dom förolyckade skulle uppskattat det mer, MIN ÅSIKT

Vad vet vi, igen ingenting och det jag skriver är inte huvudsakligen riktat till dig.
Dom kanske trodde läget var under kontroll? Hade förtroende för barnen och andra på plats. Det kanske var en plan B pga det inte fanns möjlighet att hämta själv.

IGEN REFLEKTION, om en förälder står på jobb oavsett vart så är det svårt att at sig iväg, annat sjukt barn hemma i covid, trasig bil eller vad som helst.
Samtidigt som man får vetskap om att det finns skjuts hem på en bilträff som vart senare än tänkt?

Ingen vits att spekulera, särskilt inte efter all annan smuts som florerat från empatilösa och snokande "vuxna" med självgod inställning, HELT utan vetskap utom det faktum att en ung tjej lyckligtvis överlevde en svår trafikolycka och som nu sörjer sina vänner och läker fysiskt och mentalt.
Eventuell rannsakan över det som hänt löser familjen bäst själva.. Utan andra helt perfekta individer som egenmäktigt förbehåller sig rätten att döma andra på förhand..

Bälten är eget ansvar över 15. Men eftersom det inte fanns bälten för alla så är det förarens ansvar för den 4 :e personen. Man kör ju inte iväg med för många, inget konsekvenstänk kallar jag det. Hela orsaken till olyckan menar jag.

Svårt att inte dra in föräldrarna när det gäller minderåriga barn, men ok de vet väl själva om de gjort något fel.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-09 kl. 14:00.
Citera
2020-06-09, 14:01
Bannlyst
Citat:
Bälten är eget ansvar över 15. Men eftersom det inte fanns bälten för alla så är det förarens ansvar för den 4 :e personen.

Vilket framgick med mitt uttalande om förarens ansvar i lagen mening. Jag varken dömer eller ursäktar någon...
Citera
2020-06-09, 14:18
Medlem
Citat:

Personligen tycker jag även vuxna som kör minst 120 km/h på den vägen borde bli av med lappen. Den stora skalan som kör denna väg ligger på mellan 80-100 km/h , nu menar jag hela sträckan.
Ibland kommer det någon som kör fortare och verkar ska till Sjukhuset eller vad det är som är så bråttom.Sedan spelar väder och underlag in hur hastigheten justeras. T ex i Långskog där vägen går igenom byn och husen står nära vägen är hastigheten 60 km/h, här har polisen haft kontroller och det är riktigt bra,, fattar inte de som håller typ 90 genom byn, respektlöst , hål i huvudet, ja det finns många namn... Sedan om man kör 80-90 där det inte är bebyggelse, torr och fin väg , nä , jag bryr mig inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in