2020-06-04, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Geting i bilen, dålig i magen, epilepsi....Det troligaste är att föraren precis som på filmen tio minuter innan det small, körde som en blådåre, utan någon vettig orsak alls. Att en geting plötsligt ska ge sig till känna och attackera efter att man kört i 150 ett bra tag, är totalt osannolikt. Möjligen kan ett djur hoppat fram på vägen, men tyvärr tror jag bara att hon ville göra bilfärden kul för killarna och imponera 😞

Nu handle det om alternativa och kanske inte de mest sannolika scenarion som diskuterades.
Läs mitt föregående inlägg..

Troligtvis hög fart av någon orsak och likaså olyckan. Diskussionen handlade åter om att inte döma nån enskild på förhand..
Citera
2020-06-04, 18:44
Medlem
HenrikBredbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Om det är någon som har namn och adress till de andra två pojkarnas föräldrar som avled, utöver Max och Emil, så uppskattar jag ifall denne kunde PMa mig namn och adress till mig så att jag kan skicka blommor med bud.

Vad skickar då till L då? En bromspedal? Eller en CD med "Speedy Gonzales"?
Citera
2020-06-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikBredberg
Vad skickar då till L då? En bromspedal? Eller en CD med "Speedy Gonzales"?

Jag har beställt blommor via bud till de två ovannämndas föräldrar och önskar att göra likadant till de andra två förlorade livens föräldrar.

*edit* Jag förstod inte att du syftade på föraren. Jag tänker inte döma föraren, utan är enbart ute efter att ge mitt stöd till föräldrarna som genomlider en otänkbar förlust.
Senast redigerad av portarossa 2020-06-04 kl. 18:55.
Citera
2020-06-04, 18:54
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Geting i bilen, dålig i magen, epilepsi....Det troligaste är att föraren precis som på filmen tio minuter innan det small, körde som en blådåre, utan någon vettig orsak alls. Att en geting plötsligt ska ge sig till känna och attackera efter att man kört i 150 ett bra tag, är totalt osannolikt. Möjligen kan ett djur hoppat fram på vägen, men tyvärr tror jag bara att hon ville göra bilfärden kul för killarna och imponera 😞

Om det har skett pga ett krampanfall är det minst sagt en slump att hennes fötter först accelererat och därefter, strax innan kurvan som enligt utsago är känd för avåkningar, lyckats bromsa... Nej, helt enig med dig; principen om Occam’s razor.
Citera
2020-06-04, 19:04
Bannlyst
https://www.expressen.se/nyheter/emi...skrek-rakt-ut/

Em*l’s mamma om olyckan

Citera
2020-06-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Vid kraftig trauma så antar jag att det behövs något starkare än paracetamol.
antagligen morfin men det beror på hur ont och hur snabbt det behövs.
morfin kan ju lugna panik och ångest som är vanligt efter bilolycka.

Men de kan säkert missa det ibland.

Anekdot - Person jag känner försökte sig på självmord när hen var duktigt full.
Hen är på fest tar bil och kör av vägen med flit in i träd.
Blir ambulans och så till sjukhus och behandlas i ca 24 timmar sen är person återställd och får gå hem. ingen polisinblandning??
Jag är ej helt säker på vad som gäller för en läkare? De kanske inte får göra anmälan?
jag mena.. nått borde ha hänt eller?

Men vad gäller L så är jag helt säker på att hon ej varit påverkad.
Det verkar helt orimligt om man har följt deras historier/snap/ig
Sån info brukar även läcka rätt fort, finns alltid någon praktikant som vill riskera sina jobb
chanser för lite fb fame.
Hon får säkert paracetamol basalt, sen kanske även NSAID (med OBS på blödningsrisk beroende på skador, det bör vara ok nu men man skall beakta det) och morfin utöver det, depå plus snabbverkande vid behov kan jag tänka mig.
Men det är från ett scenario med ett flertal benbrott, det är allt jag vet från media om skadorna.
Paracetamol verkar perfiert (NSAID är antiinflammatoriskt) och morfin centralt. De kompletterar varandra.
Hon kan iofs vara aktuell för blockader, regionalt eller lokalt, med LA. Det kan vara väldigt effektivt på frakturer..
Men ja, hon är och var sannolikt påverkad av morfin eller en opioid, olika regioner har lite olika val av de preparaten.

Det låter märkligt att polisen inte kopplats in där. Så skall det inte fungera. men det kan vara så att de tog tag i det efter om det gick så fort hem.
Vet dock att en del sjv-personal har fått för sig att man aldrig får/skall kontakta polis. Så är det INTE.
Citera
2020-06-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Jag är väl insatt i hur rättsprocesserna fungerar, och hela FU är ju i sedvanlig ordning under sekretess.

Den användare som jag besvarade hade i en handfull inlägg spekulerat i om det var p.g.a. fylla, eller (väldigt j-a osmakligt) om det var i något slags berått mod, vilket bara kan tolkas som en suicid handling. Helt befängt!

Enl. personer på plats under kvällen så har det framkommit, bl.a. via PM, att L inte hade intagit någon alkohol då hon hade rollen som chaufför.
Det faller också under patientsekretess, inte bara förundersökningssekretessen.

Ja jag håller med, befängda påståenden och det borde vara relativt klart om man hängt med att den sannolikheten är låg. Det finns ju uppgifter om att hon agerat chaufför - så att ungdomarna skulle kunna festa, men bli skjutsade.
Edit: Läste din sista mening efter jag skrivit så...
Citera
2020-06-04, 19:10
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triippi

Em*l’s mamma om olyckan

Tack för länk. Så, Emil har hela fem syskon och föräldrarna fick se honom en sista gång ”hel och ren” när man kanske mer förväntat sig köttfärs eller liknande, om jag tolkar saken rätt. Alltid nåt litet ljus i mörkret.
Citera
2020-06-04, 19:14
Medlem
Klickiss avatar
Citat:

Em*l’s mamma om olyckan

Konstigt med så mkt gamla foton av Emil i repotaget. Hade föräldrarna verkligen kontakt med sin son? Kanske vill ge en kerubliknande bild av honom? Känns märkligt att han får drälla ute på natten med hans bakgrund.
Citera
2020-06-04, 19:19
Medlem
Jofandus avatar
Citat:

Em*l’s mamma om olyckan

Jag fick en klump i halsen av att läsa pappans ord; ”min första son finns inte mer”.

Jag har själv barn.
Citera
2020-06-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Man borde istället lära ut att man tänker på abs som en givare som talar om att du bromsar för hårt.
När abs börjar jobba så följ bara pedalen upp tills den slutar,
Vid inbromsning till stopp så gör det ingen större skillnad.
Men vid kurvtagning gör det stor skillnad.

Detta ska vi definitivt inte lära ut eftersom det är helt felaktigt, och ett vanligt misstag som förarare gör när de hamnar i en paniksituation. Det är därför bilar idag har system som kan identifiera en panikbromsning och se till att bromsystemets fulla kapacitet används för att minska bilens hastighet.

Ett ABS system är ingen "givare som talar om att man bromsar för hårt", det är ett system som för varje individuellt hjul beräknar optimal "slip" för maximal inbromsning och som sedan reglerar bromsarna mot detta optimala värde. Det är därför som ett ABS system möjliggör kortare bromssträckor än vad en erfaren tävlingsförare klarar utan ABS.
Citera
2020-06-04, 19:31
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Hon får säkert paracetamol basalt, sen kanske även NSAID (med OBS på blödningsrisk beroende på skador, det bör vara ok nu men man skall beakta det) och morfin utöver det, depå plus snabbverkande vid behov kan jag tänka mig.
Men det är från ett scenario med ett flertal benbrott, det är allt jag vet från media om skadorna.
Paracetamol verkar perfiert (NSAID är antiinflammatoriskt) och morfin centralt. De kompletterar varandra.
Hon kan iofs vara aktuell för blockader, regionalt eller lokalt, med LA. Det kan vara väldigt effektivt på frakturer..
Men ja, hon är och var sannolikt påverkad av morfin eller en opioid, olika regioner har lite olika val av de preparaten.

Det låter märkligt att polisen inte kopplats in där. Så skall det inte fungera. men det kan vara så att de tog tag i det efter om det gick så fort hem.
Vet dock att en del sjv-personal har fått för sig att man aldrig får/skall kontakta polis. Så är det INTE.

Ja, jag tyckte också det var konstigt. Personen i fråga med, men hen tänkte inte ifrågasätta sjv-personal såklart.
Antagligen så trodde den ena att den andra gjorde blodprov eller nån annan miss.
Ibland är det ju 12 sjuksköterskor inblandade för ett blodprov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in