Citat:
Ursprungligen postat av
BaronRoevpanna
Vid kraftig trauma så antar jag att det behövs något starkare än paracetamol.
antagligen morfin men det beror på hur ont och hur snabbt det behövs.
morfin kan ju lugna panik och ångest som är vanligt efter bilolycka.
Men de kan säkert missa det ibland.
Anekdot - Person jag känner försökte sig på självmord när hen var duktigt full.
Hen är på fest tar bil och kör av vägen med flit in i träd.
Blir ambulans och så till sjukhus och behandlas i ca 24 timmar sen är person återställd och får gå hem. ingen polisinblandning??
Jag är ej helt säker på vad som gäller för en läkare? De kanske inte får göra anmälan?
jag mena.. nått borde ha hänt eller?
Men vad gäller L så är jag helt säker på att hon ej varit påverkad.
Det verkar helt orimligt om man har följt deras historier/snap/ig
Sån info brukar även läcka rätt fort, finns alltid någon praktikant som vill riskera sina jobb
chanser för lite fb fame.
Hon får säkert paracetamol basalt, sen kanske även NSAID (med OBS på blödningsrisk beroende på skador, det bör vara ok nu men man skall beakta det) och morfin utöver det, depå plus snabbverkande vid behov kan jag tänka mig.
Men det är från ett scenario med ett flertal benbrott, det är allt jag vet från media om skadorna.
Paracetamol verkar perfiert (NSAID är antiinflammatoriskt) och morfin centralt. De kompletterar varandra.
Hon kan iofs vara aktuell för blockader, regionalt eller lokalt, med LA. Det kan vara väldigt effektivt på frakturer..
Men ja, hon är och var sannolikt påverkad av morfin eller en opioid, olika regioner har lite olika val av de preparaten.
Det låter märkligt att polisen inte kopplats in där. Så skall det inte fungera. men det kan vara så att de tog tag i det efter om det gick så fort hem.
Vet dock att en del sjv-personal har fått för sig att man aldrig får/skall kontakta polis. Så är det INTE.