2020-06-02, 10:06
Medlem
Köpte en El Vego pizza från Grandiosa. Det är en pizza med förpackning som kan värmas i micron. Tog en 30 min promenad hem från affären och när jag tog upp den ur matkassen så var den uppblåst med luft. Den andra grandiosapizzan jag köpte(mozzarella) var som vanligt.

Är det något fel på pizzan? Kan den ätas om inget annat verkar skumt sen när jag ska öppna förpackningen?
Citera
2020-06-08, 13:30
Medlem
CommonSenses avatar
Köttfärs framme i 12 tim?

Jag blrjar jobbet kl 6 och brukar vara hem runt 18. Tänkte ställa fram 1kg köttfärs på morgonen så den blir rumstempererad när jag kommer hem. Är det en dum ide? är det för länge för köttfärden att stå fram?
Citera
2020-06-08, 13:39
Medlem
yz44s avatar
Antar att det är fryst färs det handlar om, lägg den i kylen.
Går annars ganska snabbt att tina fryst om man lägger det i en kastrull med kranvarmt vatten.
Kan vara bra att först lägga det i en tät påse.
Citera
2020-06-08, 13:40
Medlem
Att låta rå köttfärs stå i rumstemperatur är inte common sense, om du vill undvika bakterietillväxt i färsen.
Senast redigerad av 460430-0014 2020-06-08 kl. 13:41. Anledning: rättade pinsamt stavfel.
Citera
2020-06-08, 14:00
Medlem
CommonSenses avatar
Ok tack för svar

Den är inte fryst utan står i kylen

Då får det bli och steka lite i taget
Citera
2020-06-08, 14:41
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Jag blrjar jobbet kl 6 och brukar vara hem runt 18. Tänkte ställa fram 1kg köttfärs på morgonen så den blir rumstempererad när jag kommer hem. Är det en dum ide? är det för länge för köttfärden att stå fram?
Klockrent att rumstempererat råvaror särskilt kött. Bara övertäckt så inte det kan komma flugor. 1 kg färs är svinkallt i kylen tar många timmar för att bli rumstemperatur. Gör alltid så och särskilt Entrecote annars är köttet ihopdraget och stekpannan kallnar då kokar det istället för att steka. Temperering av livsmedel är det lättaste sättet att bli proffs. Allt som skall stekas grillas halstrad mm bör rumstempereras. Andra livsmedel skall med tas fram i tid så de är rumstempererad tänk potatissallad inte gott när den är svinkallt smakerna är dolda i kylan tomater hemska kalla listan är lång. Lycka till.
Citera
2020-06-08, 15:56
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Klockrent att rumstempererat råvaror särskilt kött. Bara övertäckt så inte det kan komma flugor. 1 kg färs är svinkallt i kylen tar många timmar för att bli rumstemperatur. Gör alltid så och särskilt Entrecote annars är köttet ihopdraget och stekpannan kallnar då kokar det istället för att steka. Temperering av livsmedel är det lättaste sättet att bli proffs. Allt som skall stekas grillas halstrad mm bör rumstempereras. Andra livsmedel skall med tas fram i tid så de är rumstempererad tänk potatissallad inte gott när den är svinkallt smakerna är dolda i kylan tomater hemska kalla listan är lång. Lycka till.

Så med andra ord är det lungt? handlar endå om 1kg färs
Citera
2020-06-08, 18:08
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Så med andra ord är det lungt? handlar endå om 1kg färs
Jag hade gjort det svar ja har exempelvis haft kött såsom entrecote oxfile eller nötfärs ankbröst som varit fryst. Har lagt det i diskhon på kvällen sent 23-2400 och sedan lagt mig och tillagat det nästa dag efter lunch em någon gång . Aldrig problem. Tinar aldrig kött , kyckling eller fisk i varmvatten kallvatten eller micro äger inge micro har aldrig gjort det . Har aldrig magsjuka . Gjorde fn-tjänst delvis som kock ingen jalla mage där heller. Vi tinade ofta kött över natten i bleck och så inga problem.
Citera
2020-06-08, 19:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Jag hade gjort det svar ja har exempelvis haft kött såsom entrecote oxfile eller nötfärs ankbröst som varit fryst. Har lagt det i diskhon på kvällen sent 23-2400 och sedan lagt mig och tillagat det nästa dag efter lunch em någon gång . Aldrig problem. Tinar aldrig kött , kyckling eller fisk i varmvatten kallvatten eller micro äger inge micro har aldrig gjort det . Har aldrig magsjuka . Gjorde fn-tjänst delvis som kock ingen jalla mage där heller. Vi tinade ofta kött över natten i bleck och så inga problem.
Köttfärs är dock betydligt känsligare än helt kött som t ex entrecote och oxfile.
Citera
2020-06-08, 20:21
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Köttfärs är dock betydligt känsligare än helt kött som t ex entrecote och oxfile.

Ja och farligt, kolla denna äckliga videon. fyfan
Citera
2020-06-08, 20:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Ja och farligt, kolla denna äckliga videon. fyfan
Vilken video?
Citera
2020-06-08, 20:28
Medlem
Japhys avatar
Du kan INTE äta fyra dagar för gammal prinskorv. Den smakar inte bra! Bara att kasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in