2020-06-08, 20:47
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken video?

https://www.youtube.com/watch?v=qKl4BjW8FEk
sorry
Citera
2020-06-09, 00:18
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Köttfärs är dock betydligt känsligare än helt kött som t ex entrecote och oxfile.
Ok tack då har bara 40 års erfarenhet av precis det jag skriver om nämligen att temperera maten ordentligt . Hur lång tid det tar innan maten har varit ute och blir så kontaminerad av något att bakterier börjar växa i råvaran. Köttfärs där köttråvaran är helt färsk har inga direkta bakterier alltså skadliga . Om köttfärsen ligger framme i rumstemperatur alltså ca 20 grader så håller den utan vidare åtskilliga timmar även om den är varm redan. Men däremot om det är 37 grader vilket är den optimala temperaturen för bakterietillväxt och något petar i köttfärsen med ett finger som är kontaminerat då händer det grejer vi snackar timmar innan färsen är sekunda. Har som sagt aldrig varit med om några problem vare sig på krogen eller i fälttjänsten och många många års verksamhet. Temperera maten är så viktigt för att få ut mesta möjliga smak och konsistens färg lukt med mera ett mycket förbisett kapitel i mångas kunskap i fråga om kok kunskap på högre nivå. Att mat ligger framme är naturligt däremot kan jag vurma för och tjata om handhygien. Ett sorgligt kapitel där det fuskas mycket.
Citera
2020-06-09, 00:22
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Att låta rå köttfärs stå i rumstemperatur är inte common sense, om du vill undvika bakterietillväxt i färsen.
Du uttrycker dig väldigt kategoriskt nu. Det handlar om tiden då färsen är ute . Allt har en kritisk tid. En kvart är för kort tid och 24 timmar är för mycket.
Självklart att råvaror måste och skall ligga framme de skall alltså skall tempereras för att nå bästa smak konsistens lukt färg och form stabilitet med mera. Inte roligt att steka kall mat , pannan kyls ned maten kokar mm. Listan kan göras lång. Finns en övertro på just detta .Däremot slarvas det med handhygien. Både köttfärs och grönsaker bör ligga framme så att ovan nämda gör sitt jobb.
Citera
2020-06-09, 00:27
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Hitta ett sånt där paket med 3 laxfilér i frysen. 2018 packades dom tydligen. Och gick ut fjärde april 2020.

Varit frysta hela tiden. De borde väl gå och äta utan problem?
Fettet i laxen oxiderar och härsknar samma i fläsk , Näppeligen farligt men det smakar inte gott.
Ju fetare desto kortare lagringstid i frysen. Man kan lagra exempelvis smör i en myr då är det under ytan och som en hermetisk inneslutning finns smör som är flera tusen år som går att äta som har lagrats på det här sättet och även fett lagras särskilt i Italien Lardo typ späck som man sedan kan äta i skivor med en enormt god arom.
Citera
2020-06-09, 06:20
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Hitta ett sånt där paket med 3 laxfilér i frysen. 2018 packades dom tydligen. Och gick ut fjärde april 2020.

Varit frysta hela tiden. De borde väl gå och äta utan problem?

Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Fettet i laxen oxiderar och härsknar samma i fläsk , Näppeligen farligt men det smakar inte gott.
Ju fetare desto kortare lagringstid i frysen. Man kan lagra exempelvis smör i en myr då är det under ytan och som en hermetisk inneslutning finns smör som är flera tusen år som går att äta som har lagrats på det här sättet och även fett lagras särskilt i Italien Lardo typ späck som man sedan kan äta i skivor med en enormt god arom.

Ligger inte fiskbitarna förpackade en och en i sin egen insvetsade lilla plastficka?
Det borde inte vara några problem, eftersom fisken är lufttätt förvarad på samma sätt som
Charlemanges smör.
Citera
2020-06-09, 09:11
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Jag hade gjort det svar ja har exempelvis haft kött såsom entrecote oxfile eller nötfärs ankbröst som varit fryst. Har lagt det i diskhon på kvällen sent 23-2400 och sedan lagt mig och tillagat det nästa dag efter lunch em någon gång . Aldrig problem. Tinar aldrig kött , kyckling eller fisk i varmvatten kallvatten eller micro äger inge micro har aldrig gjort det . Har aldrig magsjuka . Gjorde fn-tjänst delvis som kock ingen jalla mage där heller. Vi tinade ofta kött över natten i bleck och så inga problem.

Jag slängde in färsen i frysen igår och tog fram den idag för att vara lite säker.
Citera
2020-06-09, 09:12
Bannlyst
Jag har en nötfärs som gick ut i juni 2019, jag tog fram den förra veckan men glömde den så la ner den i frysen idag. Är det bara att kasta? Den låg i rumstemperatur runt 4 dagar.
Citera
2020-06-09, 10:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Jag har en nötfärs som gick ut i juni 2019, jag tog fram den förra veckan men glömde den så la ner den i frysen idag. Är det bara att kasta? Den låg i rumstemperatur runt 4 dagar.
Köttfärs som legat fyra dygn i rumstemperatur bör man definitivt kasta.
Citera
2020-06-09, 18:43
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Håller verkligen med dig. Inte bra farligt.
Citera
2020-06-09, 21:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Håller också¨med, köttfärsen duger inte ens som djurfoder.
Citera
2020-06-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Jag blrjar jobbet kl 6 och brukar vara hem runt 18. Tänkte ställa fram 1kg köttfärs på morgonen så den blir rumstempererad när jag kommer hem. Är det en dum ide? är det för länge för köttfärden att stå fram?

Tinar allt mitt kött i rumstemp tills de får en rumstemp då man inte ska tillaga kött kallt!
Citera
2020-06-12, 18:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
https://www.youtube.com/watch?v=qKl4BjW8FEk
sorry
Usch! Undrar hur den luktar mot slutet av videon. Den stanken lär nog golva den mest förhärdade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in