2021-05-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ok, två LPT:

1. Om du har 2-3 grader lägre temp i kylskåpet än rekommenderat så håller mjölken minst en vecka extra efter slutdatumet. (kylskåpet är kallare i botten än längst upp, så ställ det du vill förlänga tiden på längst ner)

2. När jag var ung och singel så frös jag in mjölk. Både hela paket och i fryslådorna så när jag ville ha kaffe så tog jag fram en fyrkant mjölk och la ner i kaffet, perfekt, aldrig mjölk som gick dålig. Ett nedfryst mjölkpaket kan ligga i månader, sen tar man fram den dagen innan man vill använda den och ställer i kylskåpet. Så kan man använda den dagen efter.

1. Numera är det sällan någon skillnad på temperaturen i ett kylskåp, finns i allmänhet en fläkt som omfördelar luften.
Citera
2021-05-21, 18:53
Medlem
Har en öppnad låda med rödbetor som jag hackat upp. De har legat i kylen sedan i måndags. Funkar de ikväll till min pytt i panna? Hur länge håller de?
Citera
2021-05-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Salmonella är ju dock någonting som hönorna smittas av och som överförs till äggen, inte något som uppstår spontant vid för lång tids förvaring så har ägget salmonella så är det vanligtvis smittat redan då det är nyvärpt. Salmonella dör ju dock vid ordentlig upphettning så äter man inte äggen råa så bör det vara säkert där och svenska ägg innehåller väldigt sällan salmonella.

Se mitt inlägg ovan om rödbetor. Vet du?
Citera
2021-05-21, 19:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
1. Numera är det sällan någon skillnad på temperaturen i ett kylskåp, finns i allmänhet en fläkt som omfördelar luften.
Ja, har man en nyare kyl så finns ofta en sådan funktion. "numera" stämmer inte tror jag.
Större delen av vår befolkning har inte en sådan kyl just ännu. Men vi kommer kanske dit så småningom. De som inte har det, kan sänka kylan 2-3 grader och få ett kylskåp som bevarar maten riktigt bra ändå.
Citera
2021-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ja, har man en nyare kyl så finns ofta en sådan funktion. "numera" stämmer inte tror jag.
Större delen av vår befolkning har inte en sådan kyl just ännu. Men vi kommer kanske dit så småningom. De som inte har det, kan sänka kylan 2-3 grader och få ett kylskåp som bevarar maten riktigt bra ändå.
Kan säkert vara så, statistik saknas! 8 grader som är gränsen är ofta väl varmt, har noterat att vissa varor är märkta "max 4 grader", är nog en bättre nivå.
Citera
2021-05-21, 19:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Visst, men tror du att det hade med att göra att det inte fanns datummärkning på varenda jävla matvara? Du skulle väl inte ens äta salt som "gått ut"?
Nej jag tror inte sambandet var kausalt men du frågade hur folk klarade sig när datummärkning inte fanns. Jag vet inte när man började med det men det måste vara länge sedan.
Citera
2021-05-21, 19:49
Medlem
Besviken på er! Får äta min pytt utan rödbetor här nu....
Citera
2021-05-21, 22:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nej jag tror inte sambandet var kausalt men du frågade hur folk klarade sig när datummärkning inte fanns. Jag vet inte när man började med det men det måste vara länge sedan.
Allt är ju relativt, men 1985 blev det ett krav i Sverige, så det är inte så förbannat länge sedan. Men visst, för en 90-talist är ju allt före 2000-talet "jätte länge sedan" (Ja det är en medveten särskrivning)
Citera
2021-05-22, 09:36
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogad.

Mod.
Citera
2021-05-22, 12:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Allt är ju relativt, men 1985 blev det ett krav i Sverige, så det är inte så förbannat länge sedan. Men visst, för en 90-talist är ju allt före 2000-talet "jätte länge sedan" (Ja det är en medveten särskrivning)
Visst det är inte 1800-talet men om du tittar på till exempel cancervården så var det 1985 inte mycket att skryta med jämfört idag. Det är rätt länge sedan så ja, jag vill påstå att min ursprungliga poäng ändå är giltig.
Citera
2021-05-22, 13:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Visst det är inte 1800-talet men om du tittar på till exempel cancervården så var det 1985 inte mycket att skryta med jämfört idag. Det är rätt länge sedan så ja, jag vill påstå att min ursprungliga poäng ändå är giltig.
Så om jag förstår dig rätt så dog folk i mängd av lunginflammation och barnsäng före 1985 för att det saknades datummärkning på mat?

Cancervården har gått framåt sen 80-talet ja, men förmågan att lukta och smaka på livsmedel för att avgöra om de är tjänliga eller inte har gått precis åt andra hållet. Inte dog folk som flugor av matförgiftning på 60-70-80 talen på grund av att de saknades datumstämplar? Matsvinnet var definitivt mindre på den tiden också.
Citera
2021-05-22, 13:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Så om jag förstår dig rätt så dog folk i mängd av lunginflammation och barnsäng före 1985 för att det saknades datummärkning på mat?

Cancervården har gått framåt sen 80-talet ja, men förmågan att lukta och smaka på livsmedel för att avgöra om de är tjänliga eller inte har gått precis åt andra hållet. Inte dog folk som flugor av matförgiftning på 60-70-80 talen på grund av att de saknades datumstämplar? Matsvinnet var definitivt mindre på den tiden också.
Nej inte för att. Det har du själv hittat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in