Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-26, 09:01
  #49
Medlem
nerdnerds avatar
Väldigt mycket bättre sökfunktion nu än förut. TACK!

En sak som jag tycker skulle vara bättre var om senaste användarnamn man sökte på låg kvar andra gången man söker. Vissa saker ligger ju kvar så det är kanske inte en så stor grej att fixa även för användarnamn?
Citera
2020-05-26, 12:28
  #50
Medlem
Det känns fortfarande som en hel del fattas vad gäller funktionalitet? Sökning i ämnesrubriker verkar funka. Dock inte sökning på ord inuti inlägg. Där blir det konsekvent "inga träffar" på vad jag än söker på.
Citera
2020-05-27, 08:09
  #51
Medlem
En ganska så kass 'innovation.
Den gamla sökfunktionen var bättre!
Citera
2020-05-27, 09:23
  #52
Medlem
blobben!!!s avatar
Liten men bra förbättring. Tack.
Citera
2020-05-28, 08:56
  #53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback har funnits sedan 1983, och på internet sedan 1995. Men diskussionsforumet - Flashback Forum - lanserades först den 22 maj 2000. Idag är det exakt 20 år sedan forumet startade.

Vi försöker hela tiden att förbättra forumet, och för exakt 10 månader sedan började vi att även ta emot donationer. Syftet med donationerna är att kunna göra forumet ännu bättre. Vi vill lägga ner tid på att bygga funktioner som gör er upplevelse på Flashback bättre. Som gör forumet mera användarvänligt.

En av de saker vi önskat förbättra är sökfunktionen. Vi har därför under våren byggt en helt ny sökmotor. Den tidigare sökfunktionen hade mängder av problem och brister, och vi har under många år haft planer på att förbättra sökfunktionen. Men att bygga en bra sökmotor är svårt, och inget har hänt.

(FB) Opålitlig sökfunktion - Nån som ens bryr sig?
(FB) För i helvete! Vad är det för jävla fel på Flashbacks sökfunktion!!?!?!?
(FB) FB:s sökfunktion.
(FB) Bättre sökfunktion
(FB) Problem med sökfunktion..
(FB) Avancerad sökfunktion fungerar ej
(FB) Flashbacks sökfunktion
(FB) Varför suger er sökfunktion?
(FB) FB's sökfunktion suger, så hjälp mig hitta denna tråd
(FB) Fittig sökfunktion?
(FB) flashbacks sökfunktion fungerar ej?
(FB) Sökfunktionen på sparlåga
(FB) När ska Flashback få en vettig sökfunktion?
(FB) Vad ska vi göra åt sökfunktionen?
(FB) Brister i sökalgoritmerna..
(FB) Fel på sökfunktionen - Teknisk fråga!

Detta var en av orsakerna till att vi böjade ta emot donationer. Med er hjälp så kan vi göra Flashback mycket, mycket bättre. Den nya sökfunktionen är nu lanserad, och är den första funktionen som blivit verklighet pga donationerna.

Kom gärna med synpunkter och förslag på vad som kan förbättras. Den äldre sökfunktionen - om ni önskar jämföra sökresultaten - hittar ni på följande adress:

https://www.flashback.org/search_old.php

admin
När fixar ni detta error:

https://www.flashback.org/sok/flashback?sp=1&so=d

??????
Citera
2020-05-28, 09:54
  #54
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
En ganska så kass 'innovation.
Den gamla sökfunktionen var bättre!

Kan du ge något exempel på vad som var bättre i den tidigare versionen.
Samtliga sökningar jag gjort är bättre i den nya, så om du har exempel på något som var bättre i den äldre versionen så får du gärna posta detta här i tråden.

admin
Citera
2020-05-28, 09:56
  #55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
När fixar ni detta error:

https://www.flashback.org/sok/flashback?sp=1&so=d

??????

Vad är problemet?
Vad har du gjort för sökning, och vad är det som du vill felrapportera?

admin
Citera
2020-05-28, 10:05
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Kan du ge något exempel på vad som var bättre i den tidigare versionen.
Samtliga sökningar jag gjort är bättre i den nya, så om du har exempel på något som var bättre i den äldre versionen så får du gärna posta detta här i tråden.

admin

Fler parametrar gör sökningen mer omständlig.
Vi föredrar alltid enkelhet framför komplexitet.
Raka frågor och raka svar fattar folk bäst.
Citera
2020-05-28, 10:11
  #57
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vad är problemet?
Vad har du gjort för sökning, och vad är det som du vill felrapportera?

admin
Klicka på länken?

Söker man på "Flashback" så att bara inlägg som innehåller ordet Flashback visas i datumordning, så visas dels inte i närheten alla senaste inlägg som innehåller "Flashback", och dels inte ens i datumordning. Så var det inte förr, före ni började fixa något som inte var broken. Då visades de senaste tusen inläggen innehållandes ordet man sökte på, och i datumordning. Nu är det bara knas med den delen av sökfunktionen.

Du får instruera dina kodapor att optimera sökalgoritmen.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-05-28 kl. 10:14.
Citera
2020-05-29, 12:42
  #58
Medlem
psaks avatar
Jag som inte använder själva sökfunktionen varje dag men har klart större nytta av Citerade inlägg tycker mest det är kajko det här nya.
En annan konstig grej är att svar i trådar som papperskorgats står kvar i citatlistan, så var det ju inte förut? Däremot står själva inlägget inte kvar i Mina inlägg (så var det dock i början av veckan så det verkar ha ändrats nu)
Citera
2020-05-29, 18:36
  #59
Tekniker
zzpacs avatar
Här kommer en uppdatering gällande sök:

* Det går nu mycket snabbare att söka
* Kan få mer resultat (max 10,000 ämnen/inlägg)
* Måste välja antingen Ämne eller Inlägg som söktyp. Innan gick dett att välja båda och resultaten slogs ihop, så är det inte längre
* a:användarnamn som sökterm för att visa en användares inlägg fungerar nu likt tidigare
* Även p:användarnamn fungerar likt tidigare för att hoppa till en användares profil
* Måste fortfarande vara inloggad för att visa mer än 20 sökresultat

Fredagsbonus!
"Mina citerade inlägg" fungerar nu för samtliga användare, även de med specialtecken som det strulat för tidigare.
I nuläget har vi citat kopplade fr.o.m 2016-04-20, vill man hitta citat tidigare än så hänvisas man till den vanliga sökfunktionen (länk finns på sidan).
Citera
2020-05-29, 22:57
  #60
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Här kommer en uppdatering gällande sök:

* Det går nu mycket snabbare att söka
* Kan få mer resultat (max 10,000 ämnen/inlägg)
* Måste välja antingen Ämne eller Inlägg som söktyp. Innan gick dett att välja båda och resultaten slogs ihop, så är det inte längre
* a:användarnamn som sökterm för att visa en användares inlägg fungerar nu likt tidigare
* Även p:användarnamn fungerar likt tidigare för att hoppa till en användares profil
* Måste fortfarande vara inloggad för att visa mer än 20 sökresultat

Fredagsbonus!
"Mina citerade inlägg" fungerar nu för samtliga användare, även de med specialtecken som det strulat för tidigare.
I nuläget har vi citat kopplade fr.o.m 2016-04-20, vill man hitta citat tidigare än så hänvisas man till den vanliga sökfunktionen (länk finns på sidan).
Stort TACK för ert jobb med detta!

Bara en liten grej (bugg?): när jag nu går in i en tråd och klickar längst upp för att bara se mina egna inlägg i DEN tråden, får jag upp samtliga inlägg jag någonsin har skrivit på Flashback!

Kan tänka mig att ni använder den nya sökrutinen även för detta, men tydligen kommer inte rätt parametrar med i anropet. Förhoppningsvis ganska lätt att åtgärda.

Iaf kul att man nu även kan se sina första inlägg!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback