2020-05-22, 12:31
Administrator
admins avatar
Flashback har funnits sedan 1983, och på internet sedan 1995. Men diskussionsforumet - Flashback Forum - lanserades först den 22 maj 2000. Idag är det exakt 20 år sedan forumet startade.

Vi försöker hela tiden att förbättra forumet, och för exakt 10 månader sedan började vi att även ta emot donationer. Syftet med donationerna är att kunna göra forumet ännu bättre. Vi vill lägga ner tid på att bygga funktioner som gör er upplevelse på Flashback bättre. Som gör forumet mera användarvänligt.

En av de saker vi önskat förbättra är sökfunktionen. Vi har därför under våren byggt en helt ny sökmotor. Den tidigare sökfunktionen hade mängder av problem och brister, och vi har under många år haft planer på att förbättra sökfunktionen. Men att bygga en bra sökmotor är svårt, och inget har hänt.

(FB) Opålitlig sökfunktion - Nån som ens bryr sig?
(FB) För i helvete! Vad är det för jävla fel på Flashbacks sökfunktion!!?!?!?
(FB) FB:s sökfunktion.
(FB) Bättre sökfunktion
(FB) Problem med sökfunktion..
(FB) Avancerad sökfunktion fungerar ej
(FB) Flashbacks sökfunktion
(FB) Varför suger er sökfunktion?
(FB) FB's sökfunktion suger, så hjälp mig hitta denna tråd
(FB) Fittig sökfunktion?
(FB) flashbacks sökfunktion fungerar ej?
(FB) Sökfunktionen på sparlåga
(FB) När ska Flashback få en vettig sökfunktion?
(FB) Vad ska vi göra åt sökfunktionen?
(FB) Brister i sökalgoritmerna..
(FB) Fel på sökfunktionen - Teknisk fråga!

Detta var en av orsakerna till att vi böjade ta emot donationer. Med er hjälp så kan vi göra Flashback mycket, mycket bättre. Den nya sökfunktionen är nu lanserad, och är den första funktionen som blivit verklighet pga donationerna.

Kom gärna med synpunkter och förslag på vad som kan förbättras. Den äldre sökfunktionen - om ni önskar jämföra sökresultaten - hittar ni på följande adress:

https://www.flashback.org/search_old.php

admin
Citera
2020-05-22, 12:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Flashback har funnits sedan 1983, och på internet sedan 1995. Men diskussionsforumet - Flashback Forum - lanserades först den 22 maj 2000. Idag är det exakt 20 år sedan forumet startade.

Vi försöker hela tiden att förbättra forumet, och för exakt 10 månader sedan började vi att även ta emot donationer. Syftet med donationerna är att kunna göra forumet ännu bättre. Vi vill lägga ner tid på att bygga funktioner som gör er upplevelse på Flashback bättre. Som gör forumet mera användarvänligt.

En av de saker vi önskat förbättra är sökfunktionen. Vi har därför under våren byggt en helt ny sökmotor. Den tidigare sökfunktionen hade mängder av problem och brister, och vi har under många år haft planer på att förbättra sökfunktionen. Men att bygga en bra sökmotor är svårt, och inget har hänt.

(FB) Bättre sökfunktion
(FB) Fittig sökfunktion?

Detta var en av orsakerna till att vi böjade ta emot donationer. Med er hjälp så kan vi göra Flashback mycket, mycket bättre. Den nya sökfunktionen är nu lanserad, och är den första funktionen som blivit verklighet pga donationerna.

Kom gärna med synpunkter och förslag på vad som kan förbättras. Den äldre sökfunktionen - om ni önskar jämföra sökresultaten - hittar ni på följande adress:

admin

Intressant!

Jag använde väldigt sällan sökfunktionen så skulle du kunna ge några exempel på hur det kommer att märkas att denna är bättre?
Citera
2020-05-22, 12:43
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
admin

"Mina citerade inlägg" visar nu mina äldsta inlägg https://www.flashback.org/sok/quote=kausti?sp=1&so=d

Bugg tro?
Senast redigerad av Kausti 2020-05-22 kl. 12:47.
Citera
2020-05-22, 12:46
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Intressant!

Jag använde väldigt sällan sökfunktionen så skulle du kunna ge några exempel på hur det kommer att märkas att denna är bättre?

Det bästa sättet att förstå skillnaderna är att göra en sökning i den nya sökfunktionen, och därefter göra en motsvarande sökning i den äldre sökfunktionen. Då upptäcker du att både antalet svar och kvaliteten på dessa svar är betydligt bättre nu än innan.

Du kan numera även göra betydligt bättre avancerade sökningar där du exempelvis anger sökresultat från en viss tidsperiod, som postats under den angivna tidsperioden i ett specifikt forum. Det blir kort sagt numera enklare att hitta det man söker.

admin
Citera
2020-05-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
"Mina citerade inlägg" visar nu mina äldsta inlägg https://www.flashback.org/sok/quote=kausti?sp=1&so=d

Bugg?
Du får justera sökfunktionen själv. Ändra från Relevans till Senaste inlägg fallande (eller vad som önskas).
Citera
2020-05-22, 12:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

(FB) Bättre sökfunktion
(FB) Fittig sökfunktion?

admin

Listan över citerade inlägg slutade fungera idag. Har det möjligen något med den nya sökfunktionen att göra?

Tidigare listades citerade inlägg efter datum, med det senaste citatet först.

Nu är de helt randomiserade. Det första citerade inlägget i min lista är från 2014. Sedan kommer ett från 2018, ett från 2017, ett från 2015 osv.

Och nej, det är ingen som börjat bumpa mina gamla inlägg. Inläggen som citerar mig är lika gamla.
Citera
2020-05-22, 12:49
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schoutbynacht
Du får justera sökfunktionen själv. Ändra från Relevans till Senaste inlägg fallande (eller vad som önskas).

Men jag klickar ju på länken "Mina citerade inlägg" i menyn uppe till höger. Finns ingen logik i att den länken ska visa fel
Citera
2020-05-22, 12:53
Tekniker
zzpacs avatar
Citat:

Bugg tro?

Citat:
Men jag klickar ju på länken "Mina citerade inlägg" i menyn uppe till höger. Finns ingen logik i att den länken ska visa fel
Fixat. nu sorterar den på senaste inlägg istället för relevans.
Citera
2020-05-22, 12:53
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Jag provade och dom var lite i oordning, då stod valet på 'sortera på relevans', ändrade till senaste och då får jag inga träffar.

OnT: Grattis på 20-årsdagen, nu får forumet gå på bolaget.

edit: provade igen efter jag läst zpacs inlägg och nu sorterar den på senaste.
Citera
2020-05-22, 12:55
Medlem
20 år Grattis .
Citera
2020-05-22, 12:55
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Fixat. nu sorterar den på senaste inlägg istället för relevans.

Snyggt!

Två saker till jag sett:

1. Jag får "inga resultat" typ 3 av 5 gånger jag söker, ser ut som att motorn är överbelastad.

2. Jag ser inte dom absolut senaste resultaten i citerade-listan, antagligen nån cache-grej antar jag?

Edit: betyder detta att vi nu kan hitta alla våra inlägg genom tiderna på forumet? Sjukt najs (och säkert diverse pinsamheter också...) i så fall
Senast redigerad av Kausti 2020-05-22 kl. 13:01.
Citera
2020-05-22, 12:58
Medlem
xposures avatar
Verkar lite småbuggigt, men tycks ha potential!
Grattis till 20 år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in