2020-05-18, 22:15
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Tycker det verkar mer logiskt än att smittan sprids långsamt eller inte ger immunitet.

Skulle ju kunna vara så att smittan varit här under lång tid i olika versioner men varit så pass snällt att det tagits för en vanlig förkylning. Det vi ser nu kan ju vara en muterad och mer agressiv variant som därför slår hårt mot de som aldrig tidigare varit utsatta.

Svårt att veta...
Citera
2020-05-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Säger inte emot dig på något av vad det gjort. Men religion har mer mord än alla krig tillsammans så det är inget nytt.

Men sluta yra om folkmord av Tegnell då.
Det är givet att kritisera honom på grundval av felaktigheter han begått.
Men folkmord blir inget bra slagträd.
Det blir bara dumt enligt mig.
Citera
2020-05-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fast jag tror hela västvärlden kommer behöva undvika nedstängningar framöver.
Vår ekonomi är ju i stor del global.
Sant, men man kan förhoppningsvis mäta skillnaderna.

Vem vet, kanske blir Sverige som det går sämst för, både ekonomiskt och i antal döda, när det här summeras. Jag lovar att bli den första att pudla, och ska t.o.m. ha på mig munskydd när jag skriver det.
Citera
2020-05-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Våra skräckscenario? Vad fan har du druckit?
Vem bryr sig om skräckscenario som nån har pratat om för ett par månader sen.
Enda som räknas är att Sverige valt sämsta vägen man kunde välja. Och resultaten finns där att se för alla människor. Bara dumma oärliga förnekare fortsätter att blinda. Samtidigt som de öppnar munnen och dricker mördarens urin.
Känns som om du är ett hopplöst fall att slösa tid på men återigen! Har du inte fattat än att ingen vet vilken den bästa vägen är och även om Sverige och Norge är grannar så är det mycket som skiljer oss åt bl.a när det gäller vad som egentligen orsakade döden vilket såklart påverkar Covid19 dödstalen.
Citera
2020-05-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sant, men man kan förhoppningsvis mäta skillnaderna.

Vem vet, kanske blir Sverige som det går sämst för, både ekonomiskt och i antal döda, när det här summeras. Jag lovar att bli den första att pudla, och ska t.o.m. ha på mig munskydd när jag skriver det.

Jag tror vi kan hamna i topp gällande coronafall.
Men för mig är hela denna fråga så sjukt komplext att det är närmast omöjligt att mäta.
För det är massa parametrar som behöver tas i hänsyn.
Inte bara en som det blir här inne.
Citera
2020-05-18, 22:21
Medlem
Sverige, Europa, Världen börjar nu att komma igång igen. Covid-19 finns där givetvis men inte alls i samma utsträckning som för 1-3mån sedan.

Var detta över äntligen? Folk börjar inse att visst, ett fåtal stackare råkar riktigt jäkla illa till medan de flesta knappt märker av viruset.

Det är lite att vinna på spel fast tvärtom, ett fåtal blir rika (sjuka i Covid-19) medan andra vinner småvinster/inget alls (märker knappt av viruset).

Folk börjar därmed tänka att ''jag kommer minsann inte drabbas, så nu börjar jag leva mitt liv som vanligt igen.''

Åsikter, blir det en käftsmäll av Covid-19 framöver tror ni eller är faran bakom oss för gott?
Citera
2020-05-18, 22:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du hoppas på färre än femtusen döda så kommer du bli besviken. Det här är den värsta naturkatastrofen i modern tid. Den kommer döda fler än växthuseffekten de kommande hundra åren.
Norge har under 300 döda. Jag är rätt säker på att de både hoppas och tror på under 1000 döda totalt i denna pandemi.
Men så har de ju en annan strategi också.

Men du "vet" att de snart kommer ikapp Sverige och kommer ha flera tusen döda antar jag?
Citera
2020-05-18, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Känns som om du är ett hopplöst fall att slösa tid på men återigen! Har du inte fattat än att ingen vet vilken den bästa vägen är och även om Sverige och Norge är grannar så är det mycket som skiljer oss åt bl.a när det gäller vad som egentligen orsakade döden vilket såklart påverkar Covid19 dödstalen.

Vad pratar du om? Sverige har klarat sig sämst i världen hittills.
Det som förnekare hoppades på, att länder som öppnar upp skulle gå mot massdöd har uteblivit.
Ni har förlorat på alla fronter. Men ni fortsätter ändå att dricka mördarens urin. Kör på ni.
Citera
2020-05-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Vad pratar du om? Sverige har klarat sig sämst i världen hittills.
Det som förnekare hoppades på, att länder som öppnar upp skulle gå mot massdöd har uteblivit.
Ni har förlorat på alla fronter. Men ni fortsätter ändå att dricka mördarens urin. Kör på ni.

Mig veterligt har inget land i lockdown öppnat upp allt ännu.
De börjar sakta men säkert.
Vi får se om en månad hur det ser ut.
Jag ser gärna att de klarar sig.
Men jag vet inte vad jag ska tro.
Citera
2020-05-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Allvarligt börjar inte ni alarmister bli lite väl desperata nu? Jag menar nu när ni börjar rabbla upp hittepådöda svenskar!

Det är samma visa varje kväll, tråden spårar ur av onyanserat hat och mörker. Denna tråd har dragit till sig människor som uppenbart inte mår bra psykiskt
Citera
2020-05-18, 22:29
Medlem
Citat:
Jag tror vi kan hamna i topp gällande coronafall.
Men för mig är hela denna fråga så sjukt komplext att det är närmast omöjligt att mäta.
För det är massa parametrar som behöver tas i hänsyn.
Inte bara en som det blir här inne.
Det blir nog svårt för oss att hamna i topp, men vem vet.

Den enda vettiga parametern för mig är överdödligheten. Allt annat går att manipulera alldeles för enkelt. Överdödligheten fångar också offer för socioekonomiska konsekvenser, eller personer som inte fått cancervård i tid m.m.
Citera
2020-05-18, 22:30
Medlem
Citat:
Okej då.
Men vi MÅSTE trots allt kunna kräva att staten skyddar äldre och svaga från att dö i säsongsinfluensa.
Finns ju inget samhällskontrakt eller val där.
Folkmord enligt mig att inte stänga ned världen när flunsan slår till då vi VET den kommer döda gamla och sjuka.

Hmm...stänga ned världen. Och slå undan benen på andra människor, och indirekt döda andra människor. Vem ska leka gud med dessa frågor hade du tänkt? Barnsligt förenklade tankebanor. Det är inte ens så att alla gamlingar vill bli begränsade. En del tar risken för att kunna leva, och inte bara överleva.

Folkmord.....Skärp dig nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in