2020-05-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det blir nog svårt för oss att hamna i topp, men vem vet.

Den enda vettiga parametern för mig är överdödligheten. Allt annat går att manipulera alldeles för enkelt. Överdödligheten fångar också offer för socioekonomiska konsekvenser, eller personer som inte fått cancervård i tid m.m.

Det är möjligt att den statistiken är mer rättvisande.
Men inte ens den täcker allt lidande vad gäller arbetslöshet, mental ohälsa o.s.v.
Det är svåra val att göra.
Citera
2020-05-18, 22:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men sluta yra om folkmord av Tegnell då.
Det är givet att kritisera honom på grundval av felaktigheter han begått.
Men folkmord blir inget bra slagträd.
Det blir bara dumt enligt mig.

Jag ändrar mig inte på den punkten. Jag anser att han är en massmördare och han har många liv på sitt samvete.
Kommer inte ändra mig där. Tegnell felaktigheter går inte jämföra i modern historia.
Jag hoppas fler anmälningar på honom kommer in även om han kommer vara skyddad av våra fega regering.
Citera
2020-05-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hmm...stänga ned världen. Och slå undan benen på andra människor, och indirekt döda andra människor. Vem ska leka gud med dessa frågor hade du tänkt? Barnsligt förenklade tankebanor. Det är inte ens så att alla gamlingar vill bli begränsade. En del tar risken för att kunna leva, och inte bara överleva.

Folkmord.....Skärp dig nu!

Om du följt med tråden istället för att hoppa jämfota in hade du sett att jag just väldigt upprört kritiserade ordet folkmord som här inne används.
Så du talar till fel person.
Men blir lätt så när det kliar i fingrarna och orken att se historiken saknas.
Citera
2020-05-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Norge har under 300 döda. Jag är rätt säker på att de både hoppas och tror på under 1000 döda totalt i denna pandemi.
Men så har de ju en annan strategi också.

Men du "vet" att de snart kommer ikapp Sverige och kommer ha flera tusen döda antar jag?
Nej, jag tror verkligen inte att Norge kommer ha tusentals döda i närtid, men däremot tror jag att de kommer stå inför valet att behöva stänga ner igen. Då är jag inte säker på vad de väljer.
Citera
2020-05-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag ändrar mig inte på den punkten. Jag anser att han är en massmördare och han har många liv på sitt samvete.
Kommer inte ändra mig där. Tegnell felaktigheter går inte jämföra i modern historia.
Jag hoppas fler anmälningar på honom kommer in även om han kommer vara skyddad av våra fega regering.

Han är skyddad av svensk lagstiftning samt åtnjuter även en majoritets svenskars skydd.
Tror det är viktigare än psykiskt labila person på Flashback.
Citera
2020-05-18, 22:37
Medlem
Citat:
Men inte ens den täcker allt lidande vad gäller arbetslöshet, mental ohälsa o.s.v.
Allt täcks inte in, nej, men överdödlighet är nog det bästa man kan åstadkomma. De flesta länder har bra koll på vilka som dör.
Citera
2020-05-18, 22:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Han är skyddad av svensk lagstiftning samt åtnjuter även en majoritets svenskars skydd.
Tror det är viktigare än psykiskt labila person på Flashback.

Är du mig du kallar psykisk labil eller?

https://twnews.se/se-news/tegnell-polisanmald-for-massdoden-bland-aldre

https://www.friatider.se/tegnell-polisanmald-massdoden-bland-aldre

Som du ser så hänvisar jag till att några försöker- Även en professor har sagt samma sak.
Citera
2020-05-18, 22:41
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Det här pratet om massmördare och folkmord går fan i mig överstyr nu. Kan ni inte sluta nån gång?

Myndigheten han arbetar för, har gjort så gott de kunnat utifrån olika aspekter. Ingen av de anställda har velat att svenska folket ska dö. De har ju sagt att de gjort misstag, såsom äldreomsorgen, men Sverige är inte det enda landet i världen som fått in smittan på äldreboende.

Det är så förenklat att skylla på en enda person.
Citera
2020-05-18, 22:43
Medlem
Är det inte lite märkligt ändå. När Sverige redovisar låga dödssiffror som idag, ja då redovisar Danmark, Norge och Finland tillsammans 4 gånger lägre siffror. 19---4 till Sverige är inte smickrande.

Sådana skillnader var det inte för en månad sedan, i jämförelse går det allt sämre för Sverige jämfört med dessa 3 nordiska länder.
Och här sitter folk och tror att "det jämnar ut sig om ett år".

Men skall vi lyfta blicken så ser vi en nedgång i dödlighet i väldigt många länder just nu. Men det verkar som om Brasilien och flera andra länder i latinamerika blir riktiga oroshärdar. Och Ryssland ser inte bra ut alls.
Men totalt sett är jag glad över att dödligheten sjunker även om det går för långsamt här i Sverige. Nej "folkmord" vill jag inte skrika ut. Däremot "FOTBOLLSMÖRDARE".
Citera
2020-05-18, 22:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vad sägs om att ta med lidandet för alla som har en närstående som har dött, riskerar att dö eller har blivit mycket sjuk i din "lista" på lidande?

Du "råkade" visst glömma det.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här pratet om massmördare och folkmord går fan i mig överstyr nu. Kan ni inte sluta nån gång?

Myndigheten han arbetar för, har gjort så gott de kunnat utifrån olika aspekter. Ingen av de anställda har velat att svenska folket ska dö. De har ju sagt att de gjort misstag, såsom äldreomsorgen, men Sverige är inte det enda landet i världen som fått in smittan på äldreboende.

Man kan inte sluta kalla en massmördare, när en massmördare fortsätter utsätta oskyldiga människor för döden.
Men jag får ju ändå vara glad att nu börjar till och med de flesta Tegnell dyrkare erkänna att han har och haft fel.
Tegnell har ett stort ansvar i det hela då hans riktlinje har fått fortsätta och han har ju övertygat alla om att hans strategi är rätt.

Så massmördaren är ett bra och ärligt namn"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace

Har du en källa på att de gjort så gott de kunnat? Har en oberoende utredning gjorts av internationellt samfund för att se om FHM och regering gjort allt de kan? Eller är det subjektivt tyckande?

Man behöver inte ha ond avsikt för att misslyckas fatalt. Att misslyckas pga naivitet/inkompetens osv, så att andra människor dör i onödan, händer ibland. Men resultatet är lika olyckligt för de drabbade, tyvärr. Därför bör man ju också välkomna oberoende internationell granskning, tänker jag, om man är säker på att man gjort sitt bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in