2020-05-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ekonomin.

Än mera så i framtiden eftersom vi redan har intecknat vårt ekonomiska svängrum upp över skorstenen.

Några större vidare nedstängningar blir inte aktuellt.Ingen i världen har råd med dem något mera.
Citera
2020-05-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Belastning i sjukvården är en sak.
Det faktum att knappast någon utanför riskgrupperna dör eller kommer att dö bör ju vara vädigt bra angående belastning inom sjukvården.
Också det faktum att en liten del av de som ligger på sjukhus i Covid 19 är personer utanför riskgrupperna.

Absolut men nu vare belastningen jag pratade om med förra personen innan du hoppa in.
Ja död är en sak... komplikationerna - och skador efteråt, stroke , nedsatta lungor m.m för livet är en annan allt som kommer följas upp sedan.
Citera
2020-05-17, 19:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Vi vet ganska så exakt vilka som riskerar att dö och ungefär i hur stora tal.

Vad som i sammanhanget är betydligt mera oförutsägbart är de långtgående kraftigt negativa ekonomiska konsekvenserna som olika illa grundade nedstängningar och restriktioner har ställt till med.
En sak är säker..oändligt många fler liv har förötts här.
Det är direkt omänskligt att vilja fortsätta med nedstängningar.
När kuren dödar patienten så bör man sluta att ta just den medicinen.
Jag är inte för en nedstängning utan kraftigare åtgärder och bättre skydd för de i riskgrupperna samt de som delar hushåll med dessa.

Jag känner att jag snart inte orkar diskutera detta utan behöver nog ta en paus från all galenskap.

Här finns ett fåtal förnuftiga skribenter från bägge läger men alltför många som är kompletta dårar vilka bara tar energi.
Citera
2020-05-17, 19:17
Medlem
Citat:
Nu pratar du dumt igen.Nedstängning av ekonomin skadar denna för generationer framåt.
Det finns ett skäl till att ekonomin under andra världskriget ser ut som en hejdlös ekonomisk fest i jämförelse med vad som nu har skett.

Följderna av detta kommer att bli långverkande och kommer naturligtvis påtagligt att påverka kvaliten på sjukvården i framtiden.

Världen kommer att ångra sina lockdowns.nedskärningar och hämmande rstriktioner när detta väl är över.Det står redan klart.

Det som återstår är bara att höra på bortförklaringarna faktiskt.
Alternativet till lockdown hade varit mångdubbelt fler döda även i Sverige. Sjukvårdskostnaderna hade varit enorma. Men en av de värsta konsekvenserna hade varit att alla läkemedel och sjukvårdsutrustning hade tagit slut globalt.
Till exempel har Sverige brist på narkosmedlet prpofol som är nödvändigt vid respiratorvård. Nu har Sverige kunnat köpa från Norga som har mycket i lager. Hade Norge följt Sveriges exempel hade även de haft slut på läkemedel.
Den strategi som Sverige följer går helt enkelt inte att försvara varken humanitärt eller ekonomiskt. Jag tror inte Sverige kommer att klara sig särskilt mycket bättre än länder som har haft lockdown och jag tror akonomin i stort kommer att återhämta sig, även om vissa branscher kan bli skadade för lång tid framöver.
Citera
2020-05-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ekonomin.

Kryptiskt. Du kan inte ta ett exempel så jag fattar vad det är du avser? Vem är det som inte kan isolera sig på grund av ekonomin? Om man verkligen riskerar sitt liv så får man väl göra vad man kan för att inte åka på Covid 19 även om man förlorar pengar på köpet.
Citera
2020-05-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- En fest? Men då skulle dom ju riskera att själva smittas. Är samhällets toppar villiga att riskera sin egna hälsa?

- Är det fel att individer reagerar med ilska och uppgivenhet när dom ser tragiken som utspelas i Sverige?

När man beskådar Anders Tegnells agerande, så är det mycket lätt att få intrycket att han försöker maximera smittspridningen, och därmed dödsfallen. Istället för att motverka epidemin, så har Anders Tegnell lagt sina krafter på att tillrättavisa alla som har försökt hejda Covid-19. Skolor har bett elever stanna hemma för att minska risken för osynlig smittspridning. Men då har Anders Tegnell kommit och predikat om elevernas närvaroplikt. Anders Tegnell har protesterat mot än den ena än den andra åtgärden mot Covid-19. Vilket intryck kan man tänkas få av ett sådant agerande?

Anledningen till att jag blev citerad var vad exakt? Är anledningen att jag ska ändra min ståndpunkt kring att det finns absolut noll värde i inlägg som ironiserar och målar människors dödsfall som någon slags makaber tävling mellan nationerna? "Heja nu jobbar vi ikapp nation X" .
Jag har sett och läst detta konstant sedan krisen slog till. Det är varken kreativt eller speciellt roligt, lik förbannat kommer folk fortsätta med detta även framöver.
Citera
2020-05-17, 19:26
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nu hänger jag inte med alls. Vem har hindrat en person som befinner sig i en riskgrupp att isolera sig?

Bland annat vår skolplikt har gjort det. Arbetsgivare som inte har velat/kunnat ge arbetsuppgifter där man inte riskerar att smittas, har också gjort det.

Du verkar inte förstå, att vi har ungefär 2,5 miljoner människor som är i riskgrupp i Sverige. De kan inte alla isolera sig. I vissa fall hotas de rentav med anmälningar till soc. när de försöker.
Citera
2020-05-17, 19:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men testar ens dessa länder alla döda? Det gör man ju inte. Testar de som dör utanför sjukhusen. Det gör man ju i Sverige till viss del åtminstone. Det är ju därför också Belgien "leder" i fall per capita. De testar alla döda.

Svårt att veta, jag vet att Kina ett tag bara gick på symptom och kunde säga att något dött i Corona utan testning, men samtidigt kanske de också mörkade antal döda. Så vem vet? Hur vet vi hur man gör i Sverige? Alla länder tycker deras statistik är bra, det är bara subjektiva åsikter.
Citera
2020-05-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Swedbanks prognos är att Sverige inte kommer gå ekonomiskt bättre ur denna pandemi än de övriga nordiska länderna. Är din poäng att om vi gjorde som de, att vi skulle gå ännu sämre ut ur krisen?

Nej,min poäng är snarare att länder världen över gjort fel eftersom knappt någon utanför riskgrupperna dör även sett ur globalt perspektiv.Viruset är relativt rättvist härvidlag.
Sverige kan inte gå bättre än sin omvärld eftersom vi står oss slätt med vår lilla ekonomi om ekonomiska depressioner inträffar i till exempel USA,UK och EU..samtidigt.

Vad har Sverige gjort för fel?
Framförallt så har vi inte skyddat riskgrupperna.Det är därför vi har våra stora dödstal.Huvudskälet till detta ligger i FHMs och övriga ansvarigas närmast kriminella undfallenhet inför att testa.
De som smittat personer i riskgrupperna är nämligen personal i hög utsträckning.Detta hade enkelt kunnat undvikas om ansvariga i detta land brytt sig om att testa.

Nu sket de i det,och det gick som det gick.Många dog i onödan.

Vidare så är varje hämmande rekommendation och restriktion från FHM av ondo.
Jobbar och lever personer som inte ingår i riskgrupperna ute i samhället på ett så normalt sätt som möjligt så gör vi minimal skada på vår ekonomi..något som sjukvården mer än någon annan sektor är beroende av.Lägger vi till de skyddande rekommendationerna runt riskgrupperna så landar vi rätt här.

Att som FHM istället ägna sig åt att förbjuda fotbollsmatcher inför tomma läktare och hindra folk utanför riskgrupper att röra sig fritt inom nationens gränser,ja då BORDE gränsen vara nådd för varje förnuftig människa.

FHM förbjöd fotboll och sket i att testa nyckelpersonal.

Inte underligt att den situation vi nu befinner oss i är mycket värre än vad den borde vara.
Citera
2020-05-17, 19:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Knäppo. Där fick du en till, rätt åt dig. Verkar som att din grandiosa självbild får sig törnar hela tiden här inne men man får aldrig sluta försvara sossarna och Tegnell, så stå på dig.

För dig som är för smart för att klicka på länkar så står det här i rubriken till artikeln som handlar om en ny studie från Glasgows universitet:

Ett litet utdrag från artikeln:

Alltså inte nån månad eller vad det var du gissade på.
Ah det var en Intressant skotsk studie av italienska dödsfall.

Ja 10 år förlorat liv i genomsnitt är mycket.

https://www.businessinsider.com/study-finds-that-people-who-have-coronavirus-could-die-10-years-early-2020-5?amp&r=US&IR=T

Jag hoppas det snart kommer liknande studier av svenska dödsfall.
Citera
2020-05-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah det var en Intressant skotsk studie av italienska dödsfall.

Ja 10 år förlorat liv i genomsnitt är mycket.

https://www.businessinsider.com/study-finds-that-people-who-have-coronavirus-could-die-10-years-early-2020-5?amp&r=US&IR=T

Jag hoppas det snart kommer liknande studier av svenska dödsfall.
En vecka i snitt ungefär.
Citera
2020-05-17, 19:31
Medlem
ganglere2s avatar
Mer om varifrån viruset ursprungligen kommit.

https://www.friatider.se/studie-viruset-kom-inte-fran-wuhans-kottmarknad

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8326823/Landmark-study-Virus-didnt-come-animals-Wuhan-market.html

Enligt denna studie spreds det på marknaden av någon som redan var smittad.
Djurplågeri matmarknaderna har dessutom tillåtits öppna igen. Trots att de är kända smittspridare som flera gånger tidigare har spridit sjukdomar över världen.

https://m.youtube.com/watch?v=CIHWaaJNktQ

Hemska kineser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in