2020-05-18, 21:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Geriatrikprofessor: Många äldre dör i onödan utan korrekt bedömning

Många äldre som nu dör i covid-19 hade överlevt om de kommit till sjukhus. Det hävdar Yngve Gustafson, professor i geriatrik vid Umeå universitet, som anser att äldre diskrimineras.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/geriatrikprofessor-manga-aldre-dor-i-onodan-utan-korrekt-bedomning/

Konstigt att professor Gustafson vågar kritisera Corona-Bob Tegnell. Vet han inte om att detta kan medföra en total PK-avstägning för hans del.
Citera
2020-05-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Skitsnack!!

Viruset är betydligt dödligare än vad FHM gissade. De trodde eller hoppades i mars att dödsfallen skulle bli ca 700 st. Idag har vi 3 700 och det lär väl bli runt 5 000.

Planen som de andra länderna har är att minimera smittspridningen vilket Sverige inte har gjort.

Ex. Öppna after-ski och restauranger, Mello med 30 000 i Friends Arena, resor till smitthärdar i Alperna, inga beredskapslager, få IVA-platser, mycket få testningar, etc. etc

De andra länderna har en plan Sverige har Tegnell. Gud hjälpe oss.
Sjuhundra döda? När sa FHM det?

Jag lyssnar ju slaviskt på FHM, och har alltid varit inställd på närmare tiotusen döda. Om det bara blir femtusen som du skriver, så skulle det vara en otrolig framgång för Sveriges strategi.
Citera
Medlem
Skönt att musten börjar gå ur skiten och händelser som paolo robertos sexköp räcker för att ta över
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inget som säger att Stockholm kommer att ha fler smittbärare än andra städer när hösten kommer.

Dessutom har vi (till skillnad från andra) ingen uppsida i vår smittspridning, då vi redan är över puckeln och fortsätter med samma grad av social distansering. Semestertider och turism innebär ingen risk för oss. Om tio turister kommer hit med covid så märks det inte. Samma sak i valfri osmittad stad, och du har en epidemi.

I andra länder så är mainstream åsiktskorridoren de som vill ha lockdown och kasta nyckeln.

Lysande argument.
Detta är ju stor underhållning

Eftersom vi har så mycket smittspridning ändå, och noll koll, så gör det inget om vi släpper in vem som helst i landet.
Onekligen en intressant sälj-pitch för vår "strategi"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Detta samtidigt som i svärje dör det motsvarigheten till över 400 personer per dag jämfört med Italien l
Allvarligt börjar inte ni alarmister bli lite väl desperata nu? Jag menar nu när ni börjar rabbla upp hittepådöda svenskar!
Citera
2020-05-18, 21:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nja det var kanske lite kryddat av dig. Nog tror jag folk smittas ännu till viss del.

Men 5 döda idag, det är lågt jämfört med många andra länder. Ser ju bra ut. Vi är i nivå med Finland med den siffran.

Vänta bara till onsdag och torsdag. Då får du nog se helt andra siffror än 5 döda............
Citera
2020-05-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag håller faktiskt med.
Och det kan leda till farliga följder.
Kan man kräva lockdown för nya osäkra sjukdomar med?
Och att stänga ned länder och ekonomier när vi VET att just ekonomier av styrka behövs för att rädda liv i sjukvård och äldre i äldreomsorg kommer riskera bli en farlig återkommande företeelse.
Förhoppningsvis får vi facit på det nu. Sverige blir ju landet att jämföra sig emot.
Citera
2020-05-18, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Allvarligt börjar inte ni alarmister bli lite väl desperata nu? Jag menar nu när ni börjar rabbla upp hittepådöda svenskar!
Desperata? Hela världen vet att ni är mördare och så är alarmister desperata?
Var fan lever du? Uppe på ett berg?
Citera
2020-05-18, 21:46
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Klassiskt syndabocktänkande. Att du nedlåter dig till sådant. "Om bara..." Jo pyttsan!

Sverige har kört i skiten och man har behandlat denna Pandemi sämsta alla länder i Världen. Man har gjort alla fel man kan.
Poängen är att vill man försöka få tillbaka sitt anseende så finns det alltid en chans att gå ut och säga att man gjort fel etc.

Jag tycker inte det är nedlåtande att säga att man har gjort fel. Det är ju det Sverige behöver för fortsätter vi i samma linje och förneka och blunda så kommer vi fan vara ensamma i höst. Och det vill vi fan inte.
Citera
2020-05-18, 21:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
75% av de personer som haft-har mindre aggressiv covid-19 har varit sjuka i mer än 8 veckor. Det var ett reportage på nyheterna om en vårdcentral i Sverige, tyvärr kommer jag inte ihåg var det var.
Det låter mycket. Vilka räknas då in i gruppen mindre aggressiv covid-19, undrar jag. Oavsett hur många det är hoppas jag dock att det görs mer studier om det. Det är typiskt sådana symptom som tidigare ofta avfärdats som allt ifrån arbetsovilja, sjukdomsvinst, lättja, psykosomatik, psykosociala problem samt en uppsjö andra psykiatriska diagnoser (läs bortförklaringar) bara för att läkarna inte vetat hur de ska hantera det. Förhoppningsvis tas de på lite större allvar nu eftersom det råkar vara den värsta pandemin på 100 år.
Citera
2020-05-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Den är 6 liters, men på max så levererar den lägre syrehalt, på 1l så är det 90% syre.

6-liters har jag inte stött på tidigare! WOW! Okey, då kan det inte vara en Yuwell maskin. Men de flesta ifrån Kina är ju stöpta i samma form med lite olika innanmäte- . Låt oss hoppas Du slipper använda den...Åtminstone för Corona-smitta.
Citera
2020-05-18, 21:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Sverige har kört i skiten och man har behandlat denna Pandemi sämsta alla länder i Världen. Man har gjort alla fel man kan.
Poängen är att vill man försöka få tillbaka sitt anseende så finns det alltid en chans att gå ut och säga att man gjort fel etc.

Jag tycker inte det är nedlåtande att säga att man har gjort fel. Det är ju det Sverige behöver för fortsätter vi i samma linje och förneka och blunda så kommer vi fan vara ensamma i höst. Och det vill vi fan inte.
Du sa att lösningen på problemet, Sveriges räddning, skulle vara att göra sig av med Tegnell. Du gjorde honom till syndabock. Vilket är lågt av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in