2020-05-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att de flesta försöker undvika platser där de kan "fastna" - typ öar.

Inte så roligt om flygplatsen stängs. Då kan du inte hoppa på tåget/bussen/hyra en bil för att ta dig därifrån.
Jaha?
Det är väl självklarheter.
Vad har det att göra med att du kastar skit på Cypern för att dom inte vill ha in Sveriges smittade när dom hanterat sina egna?
Citera
2020-05-24, 12:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vi kanske ska hoppas på att bli portade ett par decennier.
Kanske kan vi också hoppas på en lokal mutation med 15-20% dödlighet.
Då blir det jävligt mycket svamp att plocka för oss andra. Skittrevligt.

Nu har du den där neggiga tonen igen. Får man inte resa till Thailand får man väl upptäcka sitt eget land? Förstår inte varför du verkar vara emot det?

Om du inte rest så mycket inom landets gränser kan jag ge dig en lista på några riktigt fina platser!
Citera
2020-05-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
I en demokrati har det en ganska stor betydelse vad en majoritet stödjer eller inte stödjer...

Det har dock inte någon som helst betydelse på vad som är rätt och fel...

Du tror inte en majoritet av tyskarna stödde nazisterna också? Det blev rättegångar för de ansvariga efteråt och det ska och kommer ske här också.
Citera
2020-05-24, 12:18
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kommer dom 6 nya döda i Skåne med i FHM:s rapportering kl 14:00? Eller glöms dom bort i byråkratin? Kanske läggs dom till kontot: "eftersläpningar"?

Här kan man läsa lite hur det fungerar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/darfor-skiljer-sig-dodssiffrorna-at

Citat:
Alla rapporterar till samma ställe och får sina data från samma ställe. Sedan beror det på när på dygnet som vi uppdaterar våra siffror. Det sker alltid en viss eftersläpning, säger Maria Wogensen.

Region Skåne brukar skicka ut sin statistik på förmiddagen, FHM på eftermiddagen. Under de timmarna som skiljer så kan siffrorna ha ändrat sig.
Citera
2020-05-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är färre än 200 patienter under 60 som dött i covid-19 i Sverige. Hur det ligger till i andra länder vet jag inte så det kan jag inte svara på.

Hatar denna debatt som är överallt när vi inte ens vet hur det ser ut i andra länder. Det måste man ju veta först tänker jag
Citera
2020-05-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det har ingen som helst betydelse vad en majoritet svenskar stödjer eller inte stödjer. Att ha låg intelligens är inte ett brott, att verkställa och utföra en strategi som är samhällsfarlig är dock det.
Då borde de som har hög intelligens inse att det inte är vettigt eller bra för ett samhälle att nästan helt stänga ned vid en sjukdom som inte är dödligare än en svår influensa.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/covid-sjuk-filmare-visar-mardrommen-inifran

Här är en berättelse från en som överlevde IVA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu har du den där neggiga tonen igen. Får man inte resa till Thailand får man väl upptäcka sitt eget land? Förstår inte varför du verkar vara emot det?

Om du inte rest så mycket inom landets gränser kan jag ge dig en lista på några riktigt fina platser!
Alla som tycker det är fint i Sverige får jättegärna spendera all sin tid i den svenska naturen.
Det jag är neggig mot är hyllandet av landsarrest.
Citera
2020-05-24, 12:20
Medlem
Jag är ny på den här sidan och har märkt att många skribenter tror att om man är ung och frisk då drabbas man inte Allvarligt av Corona virus sjukdomen.
Jag vet inte riktigt varifrån kommer den här myten eftersom inte ens FHM som är proffs på killgissningar har gått ut med en sån information.
Faktum är att upp till 26% av alla som blir inlagda på IVA är friska människor utan någon riskfaktor enligt FHMs statistik, se länk.
Medelåldern är 60 år .
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-05-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, jag kan utan skam säga att jag avundas Norge lite, samtidigt som jag självklart är otroligt glad för deras skull, att de undvikit många döda.

Tror deras känsla av självbild, stolthet över nationen, enighet, vilja att bygga upp tillsammans, kan vara ganska god i detta läge..sådana saker är inte att underskatta, när det gäller att bygga upp ett land, en ekonomi, en verksamhet, eller vad som helst...

Anekdotiskt bevis men jag minns en gammal arbetsgivare i ungdomen, som plötsligt skarpt drog in på en pytteliten men uppskattad förmån. Alla anställda slutade genast komma in gratis innan arbetstid för att preppa, man slutade känna sig som en "del av teamet". Gjorde inte ett extra handtag.

Tänk då att sända budskapet som stat, att: Vi låter era äldre släktingar dö (underförstått: de är ju inte lika mkt värda).

Psykologin i detta är nog underskattad, i Sveriges hantering av covid. Behandla folk som andra klassens medborgare, som slavar, som folk som kan "avvaras"....och de kanske reser sig upp mot det, till slut...

Exakt så- fatta enigheten alla andra länder känner nu(de flesta).
Så vi- ÄNNU mer splittrade än innan. Jag kan inte se de Tegnell-fans i ögonen längre.
Citera
2020-05-24, 12:21
Medlem
Vad tror ni, vågar man hoppas på en vinter i Åre utan Norrmän och Ryssar? Hade ju varit underbart!
Citera
2020-05-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Här kan man läsa lite hur det fungerar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/darfor-skiljer-sig-dodssiffrorna-at

Tack för infon. Jag ser att vare sig platz.se eller c19.se har ändrat sina siffror från i går kväll. Men totalt borde antalet döda i vart fall uppgå till 4033 nu vilket skulle innebär +41 nya döda idag. c19.se angav denna siffran 4033 igår kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in