Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det är klart att andra länder också har en plan. Men planen i respektive land är baserad på de förutsättningar som gäller där.
Om Storbritannien hade gjort som Sverige hade vi sannolikt haft mer än 100,000 döda nu. Modellerna som var tillgängliga visade på uppåt 200,000. Man var helt enkelt tvungen att hindra spridningen genom att stänga ned. Befolkningstätheten är EN avgörande faktor. Antalet inresande från andra länder en annan.
Länder har olika förutsättningar. Det är viktigt att ha det i åtanke när man diskuterar vem som har vunnit VM i att vara världsmästare.
Nu var modellerna åt skogen, men UK hade inte mycket val. Ni hade alldeles för mycket smittspridning, för tidigt, för att kunna stoppa det. Kurvan för UK ser dödskurvan verkligen ut att ha slagit i taket p.g.a. immunitet och vänt ner, oavsett vad antikroppstesterna visar.
Samma sak gäller Italien, Spanien osv. Inte mycket val.
Sen så finns det länder som kör stenhårt för att ha noll smittade, som Tyskland och Norge. Jag bryr mig egentligen inte om vad de har för strategi, jag är bara i diskussionen för att de är ohälsosamt intresserade av att Sverige ska följa deras exempel.
Om de hade känt sig trygga med sin egen strategi, då hade de inte kritiserat våldsamt utan bara ryckt på axlarna åt Sverige.